Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goeiemorgen!

Ik was vandaag al vroeg uit bed (voor de zaterdag), want heb slecht kunnen slapen. Gisteravond zag ik dat Bountie heel zwaar zat te ademen, duidelijk een verstopt neusje, verder geen snot te zien. Ze kwam ook gewoon eten, maar dan ging ze wel hoesten. Af en toe piept ze ook met ademhalen.

Gaat een verkoudheid vanzelf over of moet ik naar de DA vandaag? Ze is verder heel levendig en eet dus goed.

Is het besmettelijk? Omdat ik het gisteravond niet wist heb ik haar meteen binnen gezet, voor de zekerheid.

Hopelijk hebben jullie ideeën, ze lijkt dus niet ziek, maar ademt heel moeilijk. Al mijn konijnen zijn ALTIJD in het weekend ziek, dus lekkere dure DA bezoekjes ;) Maar als het nodig is ga ik natuurlijk meteen! Maar bij mensen gaat het natuurlijk ook vanzelf weer over.

Geplaatst:

Heb om 13 uur een afspraak gemaakt, ben benieuwd... Ze vind het niet leuk alleen in een kooi, dus hopelijk mag ze snel weer bij de rest....

Geplaatst:

Help!!!!

6x per dag neus druppelen.... en 2x per dag antibiotica, wat een DRAMA!!!

Die antibiotica vind ze VIES en ze word helemaal gek in die handdoek gewikkeld en wordt er nog benauwder van... gaat als een gek piepend zitten ademhalen :(

Ze wordt er alleen maar benauwder dus van is mijn idee, tips??

Geplaatst:

Het is dus niet bekend wat ze heeft, het is alleen haar neus die zo dicht zit. Geen koorts, geen snottebellen, geen vieze ogen... Longen klonken ook goed.

Net kreeg ik de antibiotica er echt niet meer in... Ik weet niet meer wat ik moet doen, alles ging er naast en heb haar maar in het hok terug gezet. Het is gewoon te vies. Ik denk niet dat ze het gaat redden, ze gaat steeds moeilijker ademhalen en ook minder eten.

Geplaatst:

Ben je bij een konijnkundige dierenarts geweest?

Mijn konijn heb ik ook 2,5 week lang moeten pesten met een vieze antibiotica..

Omdat ik ook altijd naast ging spuiten omdat hij zijn kop ineens weg trok, heb ik het met dwang gevoerd. Gewoon de spuit aan de zijkant van de mond, achter de voortanden, en dan moet het lukken. Na een paar keer gaf hij zich bij mij over..

Wat voor antibiotica heb je als ik vragen mag?

En is er niet iets als fix ofzo om de neus te openen?

Of misschien helpt citroen?

Of een stoombadje met mint of helpt dat niet bij konijnen?

Geplaatst:

Nee geen kk da, het is weekend en wilde niet te lang in de auto ivm stress. Natuurlijk ga ik komende week wel naar een kk da als ze niet beter is.

Ik heb als antibiotica Enrofloxoral drops gekregen en Rhinigenta voor in de neus.

Wij hebben veel kruiden in de tuin en die eet ze wel goed heb ik net ontdekt! Tijm is goed voor de luchtwegen ook las ik.

Weet je ook hoe je moet stomen met een konijn?? Dat is nog wel een idee!

En ik kan dus misschien biks mengen met antibiotica als dwangvoer? Hoe krijg ik zo'n prutje in een spuitje, want alle antibiotica moet ze natuurlijk binnen krijgen.

Geplaatst:

Enrofloxoral kun je goed mengen met biks inderdaad.. Ik deed het altijd op een klein stukje appel en dan wat mengen met het sap wat erop lag.. Maar soms had hij er zin in en soms niet..

Biks kun je gewoon plat stampen en dan met een beetje water mengen.

Ik zou dat eerst met een klein beetje biks'pap' proberen zodat je zeker weet dat ze alle antibiotica binnen krijgt.

Hoe je moet stomen, geen idee. Ik dacht daaraan omdat je het bij jezelf ook wel eens doet.. En misschien dat iemand anders hier iets over kan zeggen..

Geplaatst:

Bedankt voor je tips!

Ze vind die Enrofloxoral nu ook al erg lekker op een blaadje rucola!! Kijken of dat vanavond weer lukt en anders ga ik die bikspap maken.

Hopelijk heeft iemand nog een idee hoe je moet stomen :)

Geplaatst: (aangepast)

Je zou anders kunnen proberen om een emmer met lauw/heet water met wat thijm klaar te maken en dan goed voelen hoe warm de damp is..

Ik denk niet dat het veel kwaad kan eerlijk gezegd. Het enige waar je op moet letten is dus dat zij zich niet verbrand aan de warme lucht maar daarvoor moet je het zelf voelen en denk dat je dat het beste kunt doen door je hand onder haar koppie te houden en dat ze in een handdoek gewikkeld is zodat ze rustig is.

Dat zou ik proberen, voor een paar minuutjes en dan kijken hoe ze erop reageert.

P.s. hier staat ook dingen over neus druppelen en stoombad:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/37431-kia-niest-best-vaak.html

aangepast door Bunny06
Geplaatst:

Je kunt je konijn in een reiskoffer, op een krukje, in de douchecabine zetten. Als je de hele kraan dan opendraait (zorg dat je konijn niet nat kan worden), komt er genoeg stoom vrij om het neusje van je konijn 'open' te stomen.

Tijm is inderdaad ook goed voor de luchtwegen.

Die Rhinigenta drops, die had Nijn destijds ook toen hij snot had, die hielpen bij hem ook erg goed om zijn neusje open te houden.

Geplaatst:

wat ook kan, maar dat moet je niet te dicht bij je konijn of het hok zetten, is dampo/menthol/eucalyptus stoombad. Een pan met heet water op 50 cm afstand van het hok, daarin de dampo (niet te veel). Daarmee zorg je, dat de omgevingslucht schoon is en het maakt de luchtwegen vrijer.

Geplaatst:

Weet iemand hoe lang zo'n verkoudheidje kan duren?

Zie geen verbetering bij Bountie, maar ook geen verslechtering.

Neusdruppels werken totaal niet, geef haar wel echinaforce tabletten (had ergens gelezen dat dat goed was).

Ze eet wel minder, maar wel elke dag wat andijvie, de biks vind ze niet zo lekker meer...

Hooi eet ze ook niet meer, dus we plukken elke dag wat gras, dat gaat wel in.

We hebben wel nog 2x per dag ruzie om die antibiotica, maar verder is ze een schatje, behalve dan dat ze gister de internetkabel door midden heeft gebeten :(

Geplaatst:

Het verschilt per geval, maar het kan soms heel lang duren; Nijn heeft het een aantal maanden gehad voordat het genezen was. Het is vaak een kwestie van doorgaan. Bij Nijn heeft het ook lang geduurd voor ik echt verbetering zag, hij heeft ook verschillende AB kuren gehad.

Geplaatst:

Dat is lang!

Hoe lang heb je AB gegeven?

Ik ga maandag weer naar de DA, denk dat ik dan wel een nieuw flesje nodig heb als ik nog even door moet gaan.

Geplaatst:

Jeetje, wat een verhaal! Super dat hij weer genezen is.

Hopelijk geneest Bountie ook weer en kan ze weer bij de andere nijnen, ze is best eenzaam overdag als we werken volgens mij.

Geplaatst:

die van mij heeft het helaas ook weer te pakken, na een paar maanden zonder problemen. Ze blijven er wel gevoeliger voor.

Belangrijk is wel, dat je doorgaat met de ab, ook al lijkt het konijn na een paar dagen beter/minder ziek. Snot is hardnekkig, zou het dus zowiezo 15 dagen volhouden. Langer is misschien nodig, maar daarvoor zou ik als ik jou was een konijnkundig da zoeken/raadplegen

Geplaatst:

Ik heb hetzelfde met mijn konijn Nuggy. Heeft al duplocilline, baytril, doxoral en nu bactrimel gekregen.

Weer een terugslag gehad.. Duurt zo ontzettend lang. Hij is ook nog niet beter dus.. Waar staat je konijn op?

Ik ben naar een konijndeskundigegeweest.. en die vertelde om geen stro meer erin te doen.. Hij adviseerde me om m alleen op kranten te zetten omdat daar zeker weten geen stof in zit.. Een klein beetje stof is al gevaarlijk voor hem.. Stress is ook superslecht.. Dus niet te vaak naar de DA met hem maar beter bellen omdat dat gewoon super veel stress opleverd... Kan je je ab niet in een stukje brood stoppen? Of eetie dat ook niet ( dat deed de mijne wel in het begin ) .. Bij mij is het ook een heel gevecht om het in ze bek te spuiten.

Maarja kan maar beter doorzetten want als je het niet doet is de kans dattie het aan ze longen of oren krijgt heel groot.. Of probeer zo een luchtige cracker.. Hoeveel moet je ervan geven?

Ik zou je wel aanraden om te stomen.. Ik heb het ook gedaan.. en er kwam een bende uit van hier tot tokio.. Dus t werkt wel!..

Ik heb het zo gedaan.. : Ik heb een bakje met kokend water gepakt.. en je kan ergens van die soort pillen kopen.. ik weet eigelijk niet meer hoe het heet en kan het niet zo snel vinden van die groene.. daar een stukje van afbreken in het water doen. Dan ga je op de bank zitten of ergens waar je stevig zit.. Pak je het konijn .. doe je zn hoofje erboven met een doek eroverheen.. Op n gegeve moment merktie wel dat het wel prettig is (tenminste die van mij ) .. alsie weg wil springen op n gegeve moment dan word het gewoon te heet.. dus hou m niet te stevig vast. Hij geeft vanzelf aan wanneer het te warm word. ( Tenminste die van mij hoor ) .. Wat je ook kan doen.. is een grotere bak met kokend water.. in zn hok zetten doek eroverheen en zo komt het dr ook wel in.. Bezorgd misschien minder stress. ( Wel zorgen dat die bak met water goed vaststaat ) Kwartiertje laten staan.. hoelang jij denkt dat het nodig is.

Want hij heeft ook geen nat neusje ofzo?

Hoop dat je hier wat aan hebt?

Succes in ieder geval :)

Geplaatst:

Bedankt voor jullie tips!

Ik geef nu al 8 dagen Enrofloxoral en neusdruppels en nog steeds geen verbetering. Ze niest nu ook af en toe, dat deed ze eerst niet. Ze heeft nog steeds geen vieze neus, wel zie ik dat ze haar gezicht vaak schoon maakt. Haar neus is nog erg verstopt en ze ademt reutelend. Verder is ze nog erg levendig.

Stomen met een doek over haar heen is niks, maar een doek over het hok is wel een goed idee! Ga het morgen proberen, maar zet de bak met water dan wel naast de kooi. Maak wel een soort sauna voor haar :)

Ik merkte ook dat ze in de auto veel stress had, dan ademt ze nog moeilijker, mijn kkda zit verder weg dan de andere hier in het dorp (die is hier bijna om de hoek, ik heb dus 2 DA'en). Twijfel nog naar welke ik maandag zal gaan ivm de autorit, want heb eigenlijk alleen nieuwe AB nodig. Wil vragen of ik zelf injecties mag geven, lijkt me een stuk makkelijker.

Omdat ze nu binnen staat heb ik geen stro in het hok, alleen een beetje Aubiose, is ook niet echt stoffig. Of zou dat dan toch nog te stoffig zijn...

Heb vandaag bananen gekocht :P dacht misschien lust ze wel een lepel met geprakte banaan en AB.

Misschien trapt ze er ook niet in, met rucola is het ook maar een paar keer gelukt en biks pap maken vind ik toch erg lastig ;)

Brood kan ik ook nog proberen!

Geplaatst:

Ik zou het bak met heet water ook naast het hok zetten want stel dat ze het omstoten of iets dergelijks.

Ik zou er iets van een fleecedeken overheen leggen ofzo.

Die van mij walgen van banaan :P

Ik deed het ook altijd op brood e.d. maar uiteindelijk wist ik niet hoeveel hij nou binnen kreeg omdat hij het soms niet op at waardoor ik dan automatisch 1 van de 2x daags heb gemist..

Met dwang is het toch beter en weet je zeker dat ze het binnen krijgt.

Het is even vervelend maar misschien wel beter..

Geplaatst:

Hihi hier zijn ze gek op banaan, maar krijgen het echt bijna nooit, veel te veel suiker.

Als ze de groente/fruit niet op eet waar de AB op zit, doe ik de rest uit het spuitje direct in de mond. Ik moet 2x per dag 0,8 ml geven en dat is echt te veel om in 1x ergens op te doen, dat valt er zo vanaf. Ze gaat nu ook echt bijten in de spuit en trekt hem uit mijn handen en gooit hem weg. De handdoeken zitten ook al vol met gaten ;)

Heerst het ofzo, volgens mij zijn er aardig wat konijnen ziek op dit moment :(

Geplaatst:

Ja zal hopelijk gewoon toeval zijn en niet dat er iets raars heerst :PIk heb volgens mij echt een geheugenstoornis want ik weet niet eens meer hoeveel ik mijn Bugs moest geven van enrofloxoral en voor hoelang.. Ik heb in maart enrofloxoral gegeven en in april, voor zijn abces die terug kwam, bactrimel.. Dat was wel 2x daags 1ml voor 10 dagen.

Geplaatst:

Ben vandaag naar de DA gegaan, de verkeerde nog wel... Ik durf niet zo lang met haar in de auto te rijden, omdat ze het dan nog benauwder krijgt. Ik weet ook wel dat er een kk da lijst is, maar ik geloof ook dat er zeker nog meer goeie da'en zijn, dan alleen die op de lijst staan. Maar goed, ik heb de verkeerde keus gemaakt, alleen maar omdat ik dan maar 2 min in de auto hoef ipv 20. Normaal ga ik met een zieke dus naar de kk da.

De da hoorde meteen al dat het niet goed klonk, heel erg benauwd. Hij luisterde bij haar longen en zei dat ze een flinke longontsteking heeft. Hij gaf haar een injectie die langere tijd zou werken. Als het niet beter gaat daarna, moet ik bellen en misschien dus zelf injecties geven. Ik zei dat ik op internet lees dat konijnen vaak langere tijd behandeld moeten worden, maar hij zei het is ook of je dat zelf zo lang wil gaan doen.

Ik vroeg de naam nog van de injectie, maar hij noemde alleen de groep (ben ik alweer vergeten) en hij stak die naald erin... Wel kan ik ontstekingsremmers gaan geven (metacam).

Na wat googlen kom ik maar 1 injectie tegen die 2 weken werkt en die mag niet gebruikt worden voor konijnen. Ook is hij alleen voor urineweg- en huidinfecties. Hopelijk is die het dus niet...

Pfff moest het ff kwijt :(

Voortaan ga ik dus naar de andere da, waarschijnlijk kan ik daar binnekort dus al heen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .