Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zal eerst beginnen met mij even voor te stellen. Ik lees al een paar weken mee. Eigenlijk voordat wij besloten om een konijn te nemen. Wij willen er eigenlijk twee, maar wachten eerst een castratie van Stampertje af.

Stampertje is een dwerghangoor van ongeveer 10-11 weken. Tot vandaag is hij altijd alert, nieuwsgierig en blij geweest. Vandaag valt het mij op dat hij bijna de hele dag languit ligt. Hij krabt regelmatig aan beide oren - niet overdreven veel, maar het valt mij nu echt op. Ik voelde net een klein bultje op zijn rug toen ik hem aaide. Ongeveer een potloodgummetje groot zeg maar, wit en schilferig. Hij drinkt wel en eet ook wat hooi en biks. Ik heb geen idee of het vandaag te warm is buiten, of ik me onnodig zorgen maak of dat er echt iets aan de hand is.

Moet ik hier iets mee, of is het gewoon een kwestie van afwachten?

Hij is trouwens nog niet gevaccineerd. Wij staan op de wachtlijst bij de dierenarts.

Help?

Geplaatst:

hej. het is wel iets om even na te laten kijken bij de DA. mijn konijnen zitten ook nu buiten languit en van de zon te genieten. maar aangezien je een bultje voelt op zijn rug wit en schilferig. je kan hem ook in bad doen. klein beetje lauw water en konijnenshampoo. dat is voor schilfers erg goed. maar voor het bultje zal ik het toch even na laten kijken als ik jou was

Geplaatst:

Is je konijntje soms ingeent ? Dit bultje wat je voelt kan een reactie zijn van de prik. Misschien kan je dit even navragen bij de fokker of waar je konijntje vandaan komt. Hier liggen mijn konijntjes regelmatig languit maar zijn dan heel relax dus hoeft niet iets te betekenen. Hou in de gaten dat hij goed drinkt en eet en mooie keutels heeft.

Geplaatst:

Liefs_mij: De bult zijn zeg maar de schilfers. Snap je'm nog? Het is zo moeilijk om uit te leggen.... Ik zal morgen even konijnen shampoo halen. Kan ik dat gewoon in de dieren speciaalzaak vinden?

Bam-Bam: Stampertje is niet ingeënt. Wij staan op de wachtlijst bij de DA, dus hopelijk is hij dat wel binnenkort. Zijn keutels zijn hard, rond en droog. Hij heeft vandaag zo'n 150 ml water gedronken sinds vanochtend en ik zag hem ook net zowel biks als hooi eten.

Dus konijnen kunnen ook (ineens) zo relaxed worden? 80 % van vandaag heeft hij languit gelegen tussen zijn eetbakje en het water.Is het gewoon een luie donder met roos? Ik hoop het wel!

Geplaatst:

Misschien kun je een foto maken en hier posten? Er zijn vast wel mensen die er iets in herkennen.

Ik zou je konijn niet gelijk in bad stoppen, eerst even afwachten wat de schilfertjes doen. Zolang hij goed eet, drinkt en keutelt zou ik me niet erg te druk erover maken maar uiteraard wel goed in de gaten houden.

Geplaatst:

keutel update:

Geen ronde keutels meer, maar ovale. Ze zitten aan elkaar (zo'n 5 a 8). Is dit dan diaree?

Het ziet er ook naar uit dat hij jeuk heeft of is hij zich gewoon uitbundig aan het wassen.... ik weet het niet. Ik zie het verschil niet zo goed. Dit is mijn allereerste konijn.

Hij is nu wel iets actiever. Ik heb ook een bakje met drinken in zijn hok gedaan. Ik zal straks een foto proberen te maken. Ik wil hem nu even een beetje rust gunnen.

Geplaatst:

@hoppityhop: de shampoo krijg je of bij een goede dierenwinkel of via de DA! maar je kan ook babydouche gebruiken (zonder parfum enz). maar echt en heeel klein beetje! en het water ook echt een heel klein beetje! ook moet je er dan goed voor zorgen dat je hem na het wassen goed warm houd. een konijnenvacht doet er lang over om op te drogen..en over je keutels. je hebt verschillende soorten eh Blinde darmkeutels zijn keutels die wat meer aan elkaar plakken, kleiner en wat natter. Je konijn heeft ze meestal 'sochtends of savonds, en hoort deze op te eten (er zitten vitamines in die hij nodig heeft). en dan heb je de grote ronde. die blijven liggen. en wat kleinere die eten ze ook op! je moet alleen opletten dat het geen plakpoep word! dan moet je direct naar de DA! want dat kan een infectie zijN! en de gevolgen wil je niet weten. en als hij echt jeuk heeft krabt ie ook. en anders als hij met zijn koppie achter zijn oortjes zit dan is ie aan het wassen.. (snap je?) is niet zo makkelijk om het uit te leggen. maar keutels in de gaten houden. en even bellen en wassen! anders ben e echt veel geld kwijt voor een consult!

Geplaatst:

Hallo Hoppityhop, heeft Stampertje toevallig ook wat meer haarverlies als je hem aait bijvoorbeeld, het zou eventueel ook mijt kunnen zijn. Deze miniscule beestjes graven nl. tunneltjes onder de huid en bezorgen Stamper zo veel ongemak. Veel krabben aan de oren en schudden met het hoofdje duidt vaak op oormijt, veel nijntjes krijgen dit mee vanuit het nest. Zeker even langs de DA gaan, die hebben doeltreffende shampoos voor honden die ook voor konijnen geschikt zijn. Oormijt kan op de lange termijn ernstige gevolgen hebben voor je konijn dus ik zou zeker een DA laten kijken hoor! (Als het mijt is, de voorgeschreven behandeling volgen en de omgeving goed schoonmaken om herbesmetting te voorkomen.)

Veel succes en hopelijk is Stampertje snel weer de oude!

Geplaatst:

Weer een update: Hij is vandaag lekker vrolijk en was ook erg blij toen ik zijn etensbakje vulde. Stampertje laat zich goed aaien. Hij ligt niet meer languit maar springt wat rond. Zijn keutels zijn ook weer rond en droog.

Misschien toch niets aan de hand?

Sorry voor het paniek zaaien.

Ik had niet gedacht dat ik na een paar weken al zo gek op hem zou zijn - het konijntje van de kinderen..;-) Mijn konijntje inmiddels dus!hahaha

Dank jullie wel voor de reacties en het meedenken.

Geplaatst:
hej. het is wel iets om even na te laten kijken bij de DA. mijn konijnen zitten ook nu buiten languit en van de zon te genieten. maar aangezien je een bultje voelt op zijn rug wit en schilferig. je kan hem ook in bad doen. klein beetje lauw water en konijnenshampoo. dat is voor schilfers erg goed. maar voor het bultje zal ik het toch even na laten kijken als ik jou was

Zo maar een konijn wassen lijkt me toch geen goed idee, alleen als de dierenarts dat aangeraden heeft of als het beestje een vies kontje heeft ofzo..

Dus voor je iets gaat doen, eerst maar langs de dierenarts. Misschien heeft hij mijt ofzo.

Geplaatst:

een konijn wassen is opzich geen probleem. heb mijn DA daarvoor gebelt. in principe alleen als hij erg ziek is of idd een vies kontje heeft. maar een heel klein laagje water en een doekje kan echt geen kwaad. en voor schilfers is dat juist belangrijk. je moet gewoon opletten dat je het konijn niet te nat maakt want dat doet zijn vacht niet ten goede. maar het kan echt geen kwaad. maargoed zie dat het allemaal al in orde is. dus veel plezier met je konijntje!:)

Geplaatst:

Blij dat Stampertje weer fitter is! Een goed bedoeld advies: wanneer jullie langs de DA gaan voor de vaccinaties wel even melden dan kan hij/zij even de oortjes en vacht extra zorgvuldig checken op mijt! Jullie zijn er dan toch en; "beter bange pier dan zieke pier", toch? Heel veel plezier met Stampertje (en zijn toekomstige vriendinnetje)!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .