Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo ik wil graag mijn verhaal kwijt en tips van wat te doen...

Wij hebben twee FH. Een heer Rocky van bijna 2 en een dame Loulou van een jaar.

Loulou heeft het eea meegemaakt. Ze is op reis geweest om een nestje te krijgen. Rocky is geholpen. Wij wilde ook geen nest maar Loulou was wat humeurig en ons was verteld dat wanneer zij een nest zou krijgen ze wat liever/rustiger zou worden.

Dus Loulou ging naar een ram. Ze heeft daar een nest gehad maar helaas heeft geen enkel jong het overleeft. Alles was kapot gemaakt.

Toen ze terug kwam (ze was erg mager en zag er niet meer uit zoals ze was) bleek ze weer zwanger te zijn. We hadden haar al voor de zekerheid in een apart hok gedaan.

Na een aantal weken kreeg ze twee jongen. Een had het in het begin al niet gered en werd uit het nest gegooid. Nummer twee liet ze drinken en ging heel goed. maar na 3 a 4 weken vond ik het jong stram in het hok. Ik heb haar in het nest terug gelegd en heb contact gezocht met de DA deze zei dat ik het jong warm moest houden en vanmiddag maar op spreekuur moest komen. Toen ik terug kwam lag het jong weer helemaal uit het nest en was overleden. (wat was ik verdrietig) maar Loulou was ook niet echt fit. met haar ben ik die middag nog naar de DA geweest. Deze constateerde dat ze koorts had en een baarmoeder ontsteking. Hier heb ik medicatie voor gekregen (Doxoral aqua drops) 6 ml per dag met een spuitje aan de zijkant van de mond er in spuiten... Dit is niet makkelijk en ik doe mijn best maar ik heb het idee dat de helft niet binnen komt...

Nu zijn we een goede week verder en ze is vel over been. Ik vind dat ze nog steeds koorts heeft (ze voelt erg warm achter haar oren veel warmer dan Rocky). En als ik haar aan wil halen loopt ze weg. Ik heb haar een paar keer uit het hok getild zodat ze lekker buiten vrij rond kan lopen en dan zie ik bij haar kont iets uit stulpen. eerst was het bruinig maar nu is het mooi roze van kleur met een randje er om heen. maar ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is. Ik denk aan een verzakking??? het hele gebied daar is hard en gezwolle van binnen.

Wat zijn de mogelijkheden? Kan ik nog iets voor haar doen? De medicatie schijnen niet echt te helpen... Ik ga donderdag weer naar de DA. Maar wil graag goed geinformeerd daar heen en me niet met een kluitje het riet in laten sturen.

Als vast bedankt voor jullie reactie.

Brenda

Geplaatst:

Morgen is het woensdag, geen donderdag.... Ga ZO SNEL MOGELIJK naar een konijnkundig da en wacht niet tot donderdag.

Je konijn was amper een jaar bij haar 1e nestje, wat bij mijn weten eigenlijk te jong is om al drachtig te worden. Daarbij zeg je, dat alles kapot was gemaakt? Waar heb je haar heengebracht om zwanger te worden?? En wat was er kapot gemaakt? Is ze eigenlijk wel apart gezet bij de eerste constatering van zwangerschap?

En ik denk, dat je haar eerst goed gezond moet krijgen en tzt een castratie (verwijdering van eierstokken en baarmoeder) zodat ze nooit meer zwanger kan worden en/of baarmoeder-problemen kan krijgen.

Geef je haar met de doxoral ook dwangvoeding? Critical care, science recovery of nutrilon soja? Dat lijkt mij hier nl wel nodig... Hoe zijn haar keutels? Eet ze genoeg? Wat geef je te eten? Drinkt ze genoeg?

Geplaatst:

En humeurig gedrag verdwijnt niet met een nestje... Waarschijnlijk was ze schijnzwanger, wat energie genoeg kost en wat haar minder fit maakte. Dat gedrag had je af kunnen wachten, zeker als ze op dat moment een (nep)nestje had gemaakt. Dat had je dan na een tijdje weg kunnen halen.

Bij een veelvoud aan schijnzwangerschappen had je ook een castratie kunnen overwegen, dat had dat gedrag (als het idd schijnzwangerschap was) ook goed kunnen verminderen.

Geplaatst:

Amper een jaar is niet te jong. sterker nog na een jaar is een konijn al te oud om een eerste nestje te krijgen, omdat de risico's dan veel groter zijn voor de voedster.

Ten tweede is een zwangerschap geen oplossing voor het humeur van de voedster. De hormonen gaan er immers niet door weg. Oplossing voor humeurig gedrag door hormonen is castratie.

Verder weet ik niet wat er precies met haar aan de hand is, maar het klinkt niet goed.

In jouw geval had ik allang bij de DA gezeten.

Is de DA degene die je heeft aangeraden om een nestje te nemen? Als dat zo is zou ik maar heel gauw op zoek gaan naar een DA die verstand heeft van konijnen.

Geplaatst: (aangepast)

Mag ik hier inbreken een konijn word normaal gedekt zeker een FH pas met een jaar.

Dan zijn ze pas uitgegroeid......

Maar buiten wat er er allemaal is gebeurt onderneem gelijk actie met je konijn en ga naar en kundige dierenarts.

Wilhelmina park in Utrecht is een hele goede voor deze problemen.

Ik zelf als fokker van dit ras herken dit niet zoals omschreven.

Je hebt het over haar baarmoeder maar er komt iets uit haar anus?

Zou ze haar darmen naar buiten persen?

Ik kan niet anders zeggen zet er spoed achter wil je dat je konijn dit overleeft.

Een voedster veranderd niet van gedrag na en nest dus inderdaad geen juist advies gegeven.

Een konijn mag niet in slechte conditie zijn als ze gedekt word ik vind dat je de fokker hier zeker op aan mag spreken.

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:
Mag ik hier inbreken een konijn word normaal gedekt zeker een FH pas met een jaar.

Dan zijn ze pas uitgegroeid......

Excuses, wist niet dat dat bij FH's anders was. Maar normaal is het na een jaar toch wel te oud?

Geplaatst:

Nou eerlijk gezegt worden de meeste konijnen gedekt tussen de 8 maanden en 1,2 jaar gemiddeld. Elk ras heeft zijn eigen uitgroei punt.

Doe je het eerder gaan de nesten vaak mis.

Doe je het later loopt de voedster een risico.

Dat ligt ook aan de fokker zelf.En periode in het jaar.

Maar ik maak me ernstig zorgen om deze voedster in deze situatie.

Een baarmoeder onsteking stel dat dat het wel zou zijn is vaak dodelijk.

Over je voedster haar gedrag had je haar simpel kunnen laten helpen .

Haar hormonen beinvloeden haar gedrag.

Geplaatst: (aangepast)

Dierenartsenpraktijk Ter Dreve

DA Evie Voorhoof en DA CĆ©line Deprez

Bruggesteenweg 27

8340 Sijsele - nabij Brugge

Tel: 0486 / 86 90 34

Fax: 050 / 32 26 92

http://dierenartsenpraktijkterdreveb....net/index.php

Als je in brugge woont, TS... deze da staat in de lijst van kk da's waar mensen goede ervaringen mee hebben..

En geef je voedster een warme kruik... kan me niet voorstellen, dat ze genoeg energie heeft om haar lichaamstemperatuur hoog genoeg te houden..

aangepast door Lonka
Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties...

Een kruik ? is dat verstandig als een konijn koorts heeft?

Ze was niet schijnzwanger toen ze humeurig was. Vanaf het begin is ze niet erg aardig geweest en viel ze de kinderen aan als ze het hok schoon gingen maken of water en eten ververste. Terwijl Rocky rustig met je wilde spelen en geaaid worden. Gezien Rocky ons eerste konijn was (en dus een lief en aanhalig beestje is. komt bij je liggen als je lekker in de tuin zit enwil graag geaait worden) is het een hele omschakeling als er een komt die dat dus absoluut niet zou willen.

Ik heb me laten informeren ik dacht door kundige mensen. die er verstand van hebben. Maar helaas als ik geweten had wat ik nu weet had ik dit nooit gedaan natuurlijk. Het breekt mijn hart om haar zo te zien.

Ze zat daar bij die mensen wel apart in een hok maar volgens mij zat er nog een vroedster bij die ook een nest kreeg. Het is allemaal heel vaag ik weet het.

Maar goed ik moet er nu wel voor zorgen dat ze weer beter wordt want ik kan dit niet aan zien.

Ze drinkt dat houd ik goed in de gaten ze eet haar bakje telkens leeg en ze krijgt speciaal voer van de DA en veel hooi verder geen ander voer op aanraden van de DA. Hij zegt 60 gram per dag en een ander zegt weer zo veel ze maar wil geven. Ze is verzwakt en moet sterker worden. Haar keutels zijn gewoon van kleur ik zie geen verschil met die van Rocky.

Loulou is geboren op 13-08-08.

De DA heeft de baarmoederontsteking geconstateerd.

Toen Loulou wegging was ze een goed uitziende mooie meid. mooie vacht en een goed gewicht ze zag er niet zo gehavend uit als nu.

Brenda

Geplaatst:

60 gram biks per dag? Voor een FH? Da's veel te weinig. Persoonlijk zou ik vandaag nog voor een second opinion naar een andere DA gaan.

Als Loulou altijd zo fel was, is de kans (denk ik) ook groot dat dat gewoon haar karakter is.. Een nestje veranderd daar niks aan, en een castratie waarschijnlijk ook niet echt..

Geplaatst:

Normale bix heeft een fh 150 gram per dag nodig minimaal.

Als haar voerbak leeg is zou ik meer geven.

Geef haar ook groen voer dat vinden ze vaak erg lekker.

Ik vind het heel jammer dat je dit advies hebt gehad van de bewuste mensen het is bij de beesten af.....

Het karacter van een Franse voedster is vaak pittiger dat steek ik hier op het forum ook niet onder de stoelen en of banken.

Ik ben daar als fokker heel eerlijk in ze hebben zo hun nukken.

In tegen stelling van de rammen wat gewoon watjes zijn.

Het karacter kan iets veranderen als ze geholpen word.

Maar zeker niet door een nestje.

Als je konijn in goede conditie weg ging zou ik ook heel verdrietig zijn als je haar zo terug krijgt. Maar ga snel naar een goede dierenarts indien mogelijk zal hij haar helpen. Met koorts operen ze niet maar dat hoor je van zelf.

Dan moet ze eerst aan sterken.

sterkte BRC

Geplaatst:

Koorts : wel of geen kruik..

Daar zijn verschillende discussies over. Koorts is een verhoging van de temperatuur, mede veroorzaakt door de strijd die het lichaam voert tegen de ziekte. Om die temperatuur hoog te houden, gebruikt het lichaam daarvoor erg veel energie.

Ook is het (bij mensen) zo, dat veel virussen zich boven een bepaalde temperatuur moeilijker vermenigvuldigen. Koorts is dan een wapen tegen die virussen.

Er is natuurlijk altijd een situatie, waarbij de koorts/warmte te hoog is om een kruik te gebruiken en een middel ter verlaging van de koorts raadzaam is.

Aan de andere kant, een kruik helpt het lichaam warm houden, waardoor het minder energie nodig heeft daarvoor en dus meer energie overhoudt voor herstel.

Het blijft een afweging in welke situatie een kruik verstandig is, maar in dit geval kan een goed kk da het beste antwoord geven

Geplaatst:

Ik zou zeker niet kiezen voor een kruik, maar voor extra energie toevoer: meer eten dus. Te hoog oplopende koorts is levensgevaarlijk. Niet alleen virussen krijgen het moeilijk bij een te hoge temperatuur, maar ook enzymen gaan kapot, waardoor het dier nog zieker wordt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .