Successie Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 Hallo.Afgelopen vrijdag vond ik Coco dood in zijn hok. Sindsdien is Moppie ook achter uit aan het gaan. Ze zit er wat lusteloos bij (behalve als ze eten krijgt). Haar agressie is weer als vanouds, en haar ronkje lijkt erger.Ik plak even hier mijn bericht wat ik ergens anders geplaatst heb:Ben zelf lichtelijk in paniek om Moppie, ze is heelmaal ingestort. Ik schreef al eens ergens dat ze een ronkje had bij inspanning (angst en eten). Het kan psychisch zijn, of een poliepje in haar neus, het is geen infectie. Ze heeft het al bijna een jaar, lijkt er verder geen last van te hebben. Maar nu is Coco dood, ik pakte haar vandaag op en het was echt niet meer dat ronkje, het was een paniek, echt alsof ze aan het hyperventileren was (met ronkje klonk het als huilen). Nu zit ik al 2 uur met spoed te zoeken naar een konijn, en ik wil echt niet wachten. Haar agressie is ook weer terug, ze is gewoon niet gelukkig en ik vind het moeilijik om te zien.De tranen plakken achter mijn ogen......Ondertussen vraag ik me af of het een psychisch ronkje is, ik ging er namelijk van uit dat het iets achter in haar neus was of zo. Ik zie dat meerdere konijnen het hebben, las dat 1 het juist bij ontspanning had en snapte de verklaring.. Moppie heeft het dus juist bij inspanning.Wat kan ik voor haar doen?? Behalve het zoeken naar een man?
Stéphanie87 Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 Misschien kan je haar ene knuffel geven. ik zou zo snel mogelijk naar het asiel gaan om een partner voor haar uit te zoeken.Sterkte met het verlies van coco
Yvon Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 Goed opletten hoe de eetlust etc blijft.. want konijnen kunnen inderdaad helemaal weg kwijnen zonder maatje :(Ik dacht dat je al een man gevonden had voor Moppie?
Successie Geplaatst: 18 mei 2010 Auteur Geplaatst: 18 mei 2010 Ik had een paar opvangen met mannen gevonden, maar contact leggen is zo moelijk. Het zijn allemaal particuliere opvangen of zo, en geen kantoor uren waarin ze bereikbaar zijn. IK kreeg heel snel antwoord dat ze 2 mannen had die misschien iets voor Moppie waren, en toen weer niets.Knuffel vind ik eng, .. mijn oude bovenbuurvrouw is haar konijn verloren door een knuffel, dat witte spul wat er IN de knuffel zat zat in haar mond, ze was gestikt.(Moppie was ook haar konijn.. )
Yvon Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 Ik lees het net in je andere topic ja, jammer. Misschien dat je anders ook op Marktplaats kan kijken inderdaad.. daar zijn veel particulieren die vaak wel 's avonds kunnen afspreken.
Successie Geplaatst: 18 mei 2010 Auteur Geplaatst: 18 mei 2010 Wat ik nu gedaan heb (als het onverstandig is hoor ik het graag) Ik heb haar binnen gehaald. Vroeger zat ze vaker binnen, gewoon tussen de katten in mijn huis. Ik heb het gevoel dat ze nog beter de katten kan hebben dan alleen buiten zitten. In dit huis heeft ze nog nooit lang binnen gezeten, paar keer 5 minuten of zo, en dan holde ze even wat rondjes. De zak voer staat in de keuken en die probeerd ze open te breken, is in iedergeval weer afleiding. ...
lianne Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 Laat haar maar even binnen, dan heb jij ook wat meer tijd om haar aandacht te geven. Zo te horen mist zij haar vriendje écht heel erg.
Bunny06 Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 Wat erg.. Ik hoop dat je snel een maatje vind voor haar... Is er geen officiele knaagdierenopvang waar je heen kunt, aangezien je het over particulieren hebt.Volgens mij hebben die ook een 06 nummer dat je ze kunt bellen wanneer je wilt.. Ze willen je vast wel graag helpen..
Successie Geplaatst: 18 mei 2010 Auteur Geplaatst: 18 mei 2010 Ja ik ben de hele tijd naar dat 06 nummer van die ene aan het bellen (oke 3x) en ze zeggen ook dat ze niet dagelijks afluisteren, vanmiddag hadden ze dus gemaild maar verder geen duidelijkheid, ze hadden vanavond tijd, maar het is nu al laat in de avond en voor mij was niet duidelijk of ik gewoon kon komen, maar contact leggen daarna ging ook niet.Ik heb mijn nummer achter gelaten.Dan nog dat meisje van marktplaats, die geef ik ook tot morgen.Heb ik morgen van beide niets gehoord dan ga ik die in Mijdrecht, Heilo en dieronderdak bellen. Jammer dat ik morgen weinig tijd heb. Donderdag ben ik de hele dag op de kinderboerderij, maar er zijn genoeg stagaires dus ik kan rustig naar een konijn zoeken, en anders jat ik 1 van de logeer konijn van de kinderboerderij mee:P.Ik legde net een lekker zacht kleedje voor haar neer in de keuken, die gromde ze boos weg;) Ik ben zelf erg moe, maar ga er nog even bij liggen, als ik in slaap val word ik ook wel weer wakker, maar dan op de keukenvloer;)Iemand nog een idee over haar ronk geluiden?
Bunny06 Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 Ik weet niet precies wat je met 'ronk' bedoeld.Wel raar dat het contact zo moeilijk gaat nu het juist zo snel mogelijk moet.. Begin haast te denken dat de opvang geen konijn kwijt wil Nee, ik zou morgen nog afwachten maar alvast rondbellen kan geen kwaad. Straks zit je te wachten morgen en dan heb je nog niks.. Ik weet niet hoe snel een konijn weg kan kwijnen maar donderdag is ze al bijna een week alleen.. Misschien dat ze juist ook wel een paar daagjes nodig heeft om te realiseren wat er is gebeurt en het op een rijtje te zetten voor ze gelijk een nieuw maatje heeft..
Lonka Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 misschien is het een beginnende uitbraak van snot? Mijn Frummel zit nu ook een dagje zonder partner, omdat Meiske toch niet goed wil opknappen en voor controle bij de da logeert... Hij maakt rare/zielige geluiden en wil het liefst bij mij wegkruipen... Schattig en lief, maar ook de reden dat ik een nieuwe partner voor hem in huis had gehaald, hij is mij iets té mensgericht
Successie Geplaatst: 18 mei 2010 Auteur Geplaatst: 18 mei 2010 He wat vervelend voor jouw Frummel maar nog meer voor Meiske.Nee geen snot, ze heeft het al bijna een jaar, en het is niet de hele tijd, alleen bij inspanning en vooral bij spanning.Ik check haar (en voorheen ook coco) elke dag. Droge neus, goed gewicht (oke Moppie neigt naar stevigheid, maar he, ze is 6;)) schone kont, geen problemen met kauwen.Ik heb het gevoel dat het wel goed is dat ik haar binnen heb gehaald, maar ik merk nu ook hoe goed haar neus is!! stond gewoon om hoog te turen naar het stukje brood 1 meter hoger op het aanrecht.
Lonka Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 Frummel heeft ook lange tijd last gehad van een geluidje. Bij hem bleek dat uiteindelijk wel snot. Je kunt snot vergelijken met verkoudheid in dat opzicht... Je draagt wel ziektekiemen bij je, maar zolang je weerstand hoog genoeg is en er geen andere problemen zijn, zal het niet doorbreken. Vervalt de weerstand en/of gaan er meer dingen meespelen, dan kan de ziekte wel doorbreken. het neusje hoeft dan niet nat te zijn of minder te functioneren... En mijn Frummel is bijna 9, een levendige vent
Bunny06 Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 Dat komt dan niet mooi uit als het snot is. Zou een antibiotica kuur niet helpen hierbij?En kan ze dan al gekoppeld worden als het snot is?
Lonka Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 (aangepast) Ik kan van hieraf natuurlijk niet met zekerheid zeggen, dat het snot is. Dat kan alleen je da. En dan zou een ab kuur inderdaad kunnen helpen. Daarnaast is het niet verstandig om je konijn te koppelen, als het fysiek niet 100% gezond is. Afgezien van besmettingsgevaar bij een aantal ziektes levert koppelen ook stress op. Dat kan de genezing van een bestaande aandoening vertragen. Ik zou als ik jou was wel eerst bij een da langs gaan, om te kijken of je konijn iets onder de leden heeft. Daarnaast, is je konijn geënt? Een konijn uit de opvang is in principe altijd geënt, maar kan wel drager zijn van ziektekiemen, waarvoor jouw konijn niet geënt/wel gevoelig is... Ook in dat opzicht is een goede gezondheid belangrijk bij het koppelen. En mijn nijnen lopen al hun leven lang te klooien met een pluche beest. Gewoon op tijd weghalen als ze versleten zijn Mijn exram had bij het overlijden van mijn voedster wel een knuffel, waar haar geur nog aan zat. Had het idee, dat dat hem wel hielp bij het afscheid 18 mei 2010 aangepast door Lonka
Rowls Geplaatst: 19 mei 2010 Geplaatst: 19 mei 2010 Het Ronkje is dus al eerder onderzocht.daaruit bleek geen snot of andere gekke dingen als ik het zo lees.Lijkt me dus inderdaad een psychisch ronkje. In tijden van stress, inspanning of eenzaamheid. Sommige konijnen maken nu eenmaal meer geluid dan andere.Ik ben blij te lezen dat je haar binnen hebt gehaald, zo krijgt ze meer aandacht en ziet ze meer leven om zich heen.Zaterdags zijn er vaak flink wat opvangen open, bij Knaag&Ko in Utrecht zitten flink wat gecastreerde mannen, weet ik uit ervaring ;-). Het is wel een eindje weg, maar daar kan je vast slagen voor een nieuw maatje.
pebbles Geplaatst: 19 mei 2010 Geplaatst: 19 mei 2010 Er zit ook een goede opvang in Andijk..www.bunnykaj.org misschien kun je daar snel een ventje vinden..Die hebben geen kantoor uren en kan je zelfs op zondag terecht.
Joseeke Geplaatst: 19 mei 2010 Geplaatst: 19 mei 2010 Na het overlijden van *Pumbaa* werd Zazou ook heel eenzaam.Omdat hij ook nog eens een zware operatie achter de rug heeft woont hij tijdelijk binnen.Maar evengoed mistte hij gezelschap van een soortgenootje.Daarom heb ik Nina uit de opvang gehaald.Ik heb ze nog niet gekoppeld, omdat Zazou eerst moet herstellen.Ze woont nu in een kooi naast hem en alleen al haar aanwezigheid doet hem goed. Aangezien Moppie ook gezelschap mist zal een nieuw vriendje haar vast & zeker veel goeds doen Vervelend dat de opvangen bijna niet reageren.Mss hebben ze het druk, maar ik weet zeker dat ze graag 1 van hun ex-rammetjes laten daten met Moppie.
Successie Geplaatst: 19 mei 2010 Auteur Geplaatst: 19 mei 2010 Hoi, dank jullie voor de reactie.Nog even over het ronkje. Toen ik 1,5 maand de dierenarts er naar liet luisterde adviseerde hij me toch antibiotica te proberen, een week, en als het dan beter ging, nog een week.Na een week dacht ik dat het beter ging, dus nieuw portie opgehaald, maar het ging helemaal niet beter. Het is er soms even niet. Ben na 8 dagen gestopt met de antibiotica omdat Moppie het vertrouwen in mij helemaal kwijt was door het optillen en de spuit in haar mond. Sinds dien is ze ook al weer wat chagrijniger;).Vandaag de vrouw van marktplaats gesproken en ik kan vanavond haar konijn komen halen.Mijn konijn is ingeent, die van haar niet. De konijnen zullen dus naar binnen moeten.De komende uren moet ik even een ruimte maken die geschikt is voor koppeling. Ik denk dat ik de badkamer ga ombouwen tot konijnen verblijf... dus eerst snel even douchen.
Bunny06 Geplaatst: 19 mei 2010 Geplaatst: 19 mei 2010 Okee.. ben benieuwd of het konijn een beetje leuk is Je gaat ze direct koppelen of laat je eerst het nieuwe konijn wennen?
Successie Geplaatst: 19 mei 2010 Auteur Geplaatst: 19 mei 2010 Nee ik ga direct koppellen omdat Moppie best pittig is en het stress koppellen gewoon goed werkt. Ik neem Moppie dus mee, ze reizen samen terug, en ik weet nog niet of ik de badkamer of mijn slaapkamer neem. Omddat het al avond is kan ik ze in mijn slaapkamer het beste in de gaten houden, ben al met panelen in de weer;)Alleen nu twijfel ik weer aan die ronk, misschien had ik de antibiotica kuur gewoon 2 weken moeten doen....
Successie Geplaatst: 19 mei 2010 Auteur Geplaatst: 19 mei 2010 Ik ga het nieuwe konijn volgende week laten enten en zal nogmaals naar Moppie laten kijken en overleggen met de dierenarts...
Bunny06 Geplaatst: 19 mei 2010 Geplaatst: 19 mei 2010 Okee.. ben benieuwd hoe het koppelen gaat straks..En wat je eventueel nog aan met Moppie moet doen.. Maar misschien hoort het inderdaad gewoon bij haar, hoe ze is. Ik weet niet of je het kan vergelijken maar we hebben hier o.a. 3 franse bulldogjes en de 1 knort meer als de ander Maak je ook foto's voor ons?
Successie Geplaatst: 19 mei 2010 Auteur Geplaatst: 19 mei 2010 Ik heb hem gehaald, ik ga verder met een topic op koppellen.Het hoort niet bij haar, ze had het vroeger niet,... althans het hoorde toen niet bij haar, maar ze heeft zo veel agressie geknor gehad, misschien is het gewoon een keer geiiriteerd geweest ergens en dikker of wat dan ook:P..Nieuwe konijn heeft veeeel te lange nagels!
Bunny06 Geplaatst: 19 mei 2010 Geplaatst: 19 mei 2010 Oh dan kun je ook nog eens gaan knippen .. Misschien dat het een tik is?Wij mensen hebben ook wel eens, zoals mijn broertje, dat we eens een erge hoestbui hebben (gekuch) en als je dat een tijdje hebt dan ga je volgens mij automatisch kuchen omdat het er zo in zit, terwijl je geen reden meer hebt om te kuchen. Mijn broertje heeft het echt al weken. Begon met een verkoudheidje en hij begint nog steeds 's avonds te hoesten en volgens mij gewoon zonder reden.. Dit heeft hij ook al vaker gehad, na een verkoudheidje.. Ik weet dat het vergelijken met mensen niet altijd op gaan maar kan het misschien niet gewoon een tik zijn?
Aanbevolen berichten