Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb het idee dat Bugs nog op iets anders onderzocht moet worden en dan met betrekking tot het veel eten en niet echt aankomen.

Bugs is 1,20/1,25kg en ik heb in deze dagen gekeken hoeveel gram eten ik hem, Witje en Bunny nou voerde.

Bunny (gecastreerde dwerg voedster) is iets aan de wat te zware kant, hoe zwaar ze precies is weet ik zo niet.

Witje (gecastreerde middel exram) is mooi op gewicht, niet te dik of te mager.

Bugs zit gescheiden van Witje en Bunny en heeft zo zijn problemen maar of dat er iets mee te maken zou kunnen hebben weet ik niet.

Bunny en Witje krijgen ieder 10 gram HF select gemengd met SS per dag met daarnaast altijd hooi en een beetje groenten.

Ik geef ze tussen 17:00-19:00 eten en bijv. nu 23:45 liggen er nog steeds wat brokjes e.d. in.

Bugs krijgt nu 30 gram van het gemengde HF/SS en blijft mager in mijn ogen.

Als ik hem aai dan voel ik zijn ruggengraat en de zijkantjes ervan ook.

Dus niet 1 streepje maar gewoon de hele wervel is voelbaar. Ik dacht eerst dat het een vergroeiing was maar toen voelde ik verder en toen hadden ze het allemaal en toen wist ik dat het die 'vleugels' zijn.

Als je die kunt voelen is hij toch te mager?

Hij is verder heel vrolijk, heeft net een abces/behandeling achter de rug en nu weer een huidschimmel of mijt. Hij eet en drinkt goed. Keutelt en plast goed. Hij heeft zijn bakje op dit moment al helemaal leeg, de 30gram. En zijn groenten eet hij ook direct op.

En ik weet dat het ene konijn meer eet dan het andere maar dat Witje en Bunny met zijn 2en minder krijgen als Bugs en Bugs het eerder op heeft vind ik apart. Ze komen er met zijn 3en wel constant aan rennen en gek doen als ze weten dat ik ze eten ga geven.

EN mijn vraag was eigenlijk, omdat ik voor morgen het liefst direct een afspraak wil maken om zijn huiduitslag te laten controleren ook gelijk iets anders moet laten controleren van Bugs.

Bijv. wormenkuur? Ik weet niet, als het mijten zijn, of dat middeltje ook gelijk wormen mee pakt.

En om wat voor kuur moet ik vragen? Welke pakt beiden aan?

Ik ga ze deze week helemaal op SS zetten.

Geplaatst:

panacur is voor ontworming.. druppelvorm is geloof ik beschikbaar hiervoor en er is vast wel iemand die de dosering hiervoor weet. En er is bij mijn weten geen middel, wat zowel mijt als wormen aanpakt. mijt is uitwendig probleem, wormen inwendig.

Kijk voor de mijt-behandeling bij de websites van konijnen.nl en wilhelmina dierenkliniek utrecht. Daar vind je vast meer info over behandelmethodes en naar welke medicatie te vragen.

wat betreft zijn gewicht... Hij heeft meerdere problemen gehad in korte tijd, wat allemaal veel energie heeft gekost. Het kan zijn, dat alle extra voer, wat jij hem gegeven hebt, daaraan op is gegaan. Je zou kunnen overwegen hem een grotere bak voor te zetten, zodat hij gedurende de hele dag brokken kan eten.

Of dit verstandig is bij hem weet ik niet. Mijn konijnen zijn gewend aan 24/7 brokken beschikbaarheid, maar wegen niet te veel en eten ook lang niet altijd brokken. Hooi en vers groen is vele malen populairder bij hun.

Je zou ook kunnen gaan voor aansterkend voer. Nutrilon heeft een aansterkend goedje, wat ook voor baby's wordt gebruikt, om snel aan te komen. Als ik het goed heb is dit nutrilon soja. (vaak wordt soja gebruikt door kinderen/mensen, die allergisch zijn voor lactose)

Geplaatst:

Okee ik dacht namelijk dat Panacur met de injectie moest.

Maar dan moeten alle 3 de konijnen het krijgen toch?

En als het niet aan de wormen ligt, dan ligt het dus waarschijnlijk aan al die problemen waar hij energie voor nodig heeft?

Er zou niet eventueel nog iets kunnen zijn waardoor hij veel kan eten en niet echt aan komt?

Ik ga straks om half 9 bellen voor afspraak.

En ik zal anders Bugs 2x daags 20/30 gram geven?

Het kan natuurlijk ook snel 'dun' aanvoelen omdat hij er misschien niet veel (rug)spieren heeft zitten omdat hij zijn achterkant niet 100% kan bewegen.

Geplaatst:

Ik ga vanmiddag heen.. Rond kwart over 1 verwacht ik daar te zijn maar het is dit keer op een andere plek dan normaal omdat ik anders om 3 uur pas heen kon op het gewone adres.

Moet nu even goed weten welke bus e.d. ik moet hebben want ik zal een uur onderweg zijn...Het is even afwachten.. Ben benieuwd wat het is..

Geplaatst:

Dank je! :P

Lees het nu pas maar ik ben er dus geweest vanmiddag.

Was wel zoeken en ik liep de praktijk ook gewoon 2x voorbij :P

Maar ik heb het nog op tijd gevonden :P

De da vond het ook een rare plek en het kon van alles zijn. Huidirritaties van medicatie kan ook na een maand pas zichtbaar worden en het kon mijt op schimmel zijn.

Hij heeft wat haren eruit getrokken en in een potje gedaan die hij op de andere praktijk onder de microscoop ging bekijken aan het einde van de middag.

Verder hebben we nog gezellig met zijn drietjes in een pik donkere keukentje gestaan.. om te kijken met een blacklight of hij schimmel had.

En wat we zagen was wit en schimmel hoort groen uit te slaan. Dus ik dacht.. Jeeh geen schimmel maar achteraf zei hij dat het maar voor 50% betrouwbaar was... Waarom dan met een blacklightje testen dat ik toen..

Maar goed.. Verder heeft hij een spuitje ivomec 0,1ml gekregen en ik heb surolan meegekregen om alvast 'iets' er aan te doen.

Hij zou mij vanmiddag nog bellen over de uitslag voor mijt en ik heb er net achteraan gebeld van hoe of wat. Als het goed is gaat hij mij daar vanavond nog over terug bellen..

Mocht het geen mijt zijn, dan kon ik het op kweek laten zetten maar dat duurt dan 2 week voor de uitslag en vandaar dat ik in die periode gewoon Surolan kon gaan smeren want je kan het niet 2 week zo laten.

Ik schrok me wel een beetje rot toen hij hem de ivomec gaf.. Eerst leek er niks aan de hand te zijn en hij wou tijdens het onderzoeken al een paar keer zijn hok in vluchten maar na het spuitje mocht hij dus eindelijk in zijn hok (transportbox) en hij racete als een gek er weer uit.. Ik dacht 'hier klopt iets niet, zo doet hij normaal nooit'.. Dus ik hem weer erin zetten waardoor hij er weer keihard uit sprinte..

Ik weet nog wel dat ik in maart schapenstage had en toen werden de ooien ook ontwormd met een of ander middeltje.. Toen ze het kregen werden ze ook helemaal gek omdat het heel erg brand.

Dat zou bij Bugs ook wel zo gegaan zijn..

Maar op dit moment weet ik nog steeds niet of het mijt is of schimmel of iets anders..

Ik moet nog even wachten op het telefoontje..

Geplaatst:

Ben net al gebeld..

Het is geen mijt en we hebben net besloten het te laten testen op schimmel.

Over 2 week weten we dus of en wat voor schimmel het is.

Volgende week woensdag moet ik weer langskomen om te kijken of Surolan al goed aanslaat.

Het abces vond hij goed aanvoelen.. Het was goed genezen en het is gewoon afwachten of het weer terug komt.

Geplaatst:

Ja hoop het.

Het is gewoon jammer voor Bugs dat hij in deze periode zoveel heeft.

Dacht dat ik hem eindelijk met rust kon laten nadat het abces dicht was gegroeid maar toen kwam dit weer..

Gelukkig geeft hij zelf geen kick en blijft hij er nog rustig en vrolijk onder.

Dat ivomec kan nu verder geen kwaad aangezien het voor de mijt geïnjecteerd was?

Geplaatst:

dacht het niet, anders zou je da het ook niet gegeven hebben? Er zijn medicijnen, die gegeven kunnen worden uit voorzorg, maar geen vervelende nawerkingen hebben als ze achteraf niet nodig bleken te zijn

Geplaatst:

Nou, dat vind ik niet eerlijk!.. Bij konijn niet maar andere dieren wel :he:

Schurft is toch ook (veroorzaakt) door mijt?

Ik merk wel goed dat Surolan de huid rustiger maakt... Wat een goed teken is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .