Rachelleh Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 Hoi, Ik had 1 mei een konijn gekocht van 7 weken oud.Alles leek goed te gaan totdat ze na 5 dagen hier te zijn begon te gillen.Ze kreeg stuiptrekkingen en na 10min was ze gestorven.Nu is mijn vraag.Wat kan dit zijn geweest?dat zo'n jong konijn dood gaat.
Lonka Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 allereerst sterkte met je verlies, zo snel je huisgenootje kwijtraken is niet leuk. Gillen is bij een konijn een teken van extreme pijn. Dit kan van alles geweest zijn, een herseninfarct, maden, een hartaanval.. Je konijntje kwam waarschijnlijk uit een dierenwinkel? Het is met 7 weken in elk geval te jong bij de moeder weggehaald. Waarschijnlijk was ze nog jonger dan die 7 weken, toen dat gebeurde :( Zolang konijnen moedermelk drinken, bouwen ze ook meer weerstand op, dan ze op gewoon voer kunnen opbouwen. De stress die zo'n jong konijn heeft gehad ( te vroeg bij moeders weg, de reis naar de dierenwinkel, wonen in de dierenwinkel, de verhuizing naar jou toe, wennen aan een nieuw huis) kan op die leeftijd gewoon te veel geweest zijn. De kans is ook groot, dat jouw nijntje al wat onder de leden had. Vaak worden bij (brood-)fokkers de 'raszuivere' konijnen gehouden en de rest gedumpt bij een dierenwinkel of op marktplaats. Het gebeurt vaak genoeg, dat hier zieke/zwakke dieren bij zitten. Hier op de site zijn de meesten geen voorstander van het kopen van een konijn in een dierenwinkel, omdat blijkt dat het bij deze dieren vaak (niet altijd) misgaat. Er zijn in heel Nederland (ook in Belgie) opvangcentra, waar je een leuk gezond jong konijn kunt weghalen.
MiEkEtJe Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 Pff, moet vreselijk geweest zijn om dat gegil te horen en die stuiptrekkingen te zien. Sterkte. Wat het kan geweest zijn, heb ik geen idee van.Wat wel zeker is, is dat het konijn waarschijnlijk op heel jonge leeftijd van de moeder is weggehaald, een tijdje in de dierenwinkel heeft gezeten en dan naar jou gekomen. Dat is redelijk wat stress voor zo'n klein konijntje. Het gebeurt inderdaad vaak dat konijntjes uit een dierenwinkel niet altijd even gezond zijn.Wat het zou geweest zijn? Geen idee, maar het klinkt vreselijk!
Gast Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 Jeetje wat rot zeg.Gillen van konijnen is een enorm naar geluid. Wil wel even toevoegen dat gillen geen extreme pijn hoeft te betekenen. Een konijn dat sterft kan ook gillen omdat die het bewustzijn en dus de remmingen verliest.Sterkte met je verlies
Rachelleh Geplaatst: 14 mei 2010 Auteur Geplaatst: 14 mei 2010 Ze kwam inderdaad uit een dierenwinkel.Ik heb ook zonder problemen een nieuwe gekregen van de dierenwinkel.Deze is ook ong. 7 wekenen zij niest nu heel veel ondertussen zie je ook al snot in haar neus zitten.
Lonka Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 (aangepast) dierenarts... direct gaan.. dit kan pasteurella zijn, wat chronisch kan worden als je er niet op tijd bij bent... uhm.... geloof graag dat je dierenwinkel je zo makkelijk wel een ander konijn wil geven... er bestaat zoiets als garantie, waarbij je je geld aan de dierenwinkel kunt terugvragen als je aannemelijk kunt maken dat je een ziek dier hebt gekocht (wat nu weer het geval lijkt) Kans is ook groot, dat dit konijn uit hetzelfde nest komt als je eerste konijn..Ik hoop dat dit goed gaat (komen) 14 mei 2010 aangepast door Lonka
Rachelleh Geplaatst: 14 mei 2010 Auteur Geplaatst: 14 mei 2010 Dit konijn is veel kleiner dan het andere konijn.En als ik de dierenwinkel moet geloven is deze net 7weken en was die andere al eind de 7weken.Maargoed dat wilt misschien niks zeggen ze kunnen het ook fout hebben.Het konijn dat nu dood is had trouwens ook een veel ruwere vacht dan dat deze had. Bij dit konijn dat ik nu heb moet ik elke dag de bak opnieuw vullen met voer. Die andere deed er 3dagen over.
Rowls Geplaatst: 15 mei 2010 Geplaatst: 15 mei 2010 een konijn behoort tot en met 8 weken bij de moeder te blijven zoals al was gezegd, je hebt hier dus weer een konijn wat een groot gemis heeft in de eerste weken van zijn leven. Dit zal zich uiten door zwakker afeergestel enzo. Ik wens je sterkte met je nieuwe konijn, maar ik zou de dierenwinkel zeker op de hoogte stellen en eigenlijk zelfs de rekening presenteren. Misschien zelfs de dierenbescherming inschakelen, want dit is gewoon mishandeling.
Clauuxx91 Geplaatst: 15 mei 2010 Geplaatst: 15 mei 2010 tja gillen kan ook bang zijn, maar ik denk dat het bij jou pijn was.misschien kan een DA hem/haar nog onderzoeken?
Bunny06 Geplaatst: 15 mei 2010 Geplaatst: 15 mei 2010 Ik had geen nieuwe aangenomen daar.. 1 uit de dierenwinkel is al teveel.Dan kun je beter 1 uit de opvang halen en dan heb je 2 vliegen in 1 klap. Dan geef je het konijn een 2e kans (soms ook een 1e want er komen daar ook veel drachtige voedsters binnen) en dan weet je zeker dat er goed mee omgegaan is en dat het konijn een goede start heeft gehad. Dierenwinkels gaan voor kwantiteit op dat gebied en geen kwaliteit.
Roger Rabbit Geplaatst: 15 mei 2010 Geplaatst: 15 mei 2010 Ik zou met dit nijn naar de dierenarts gaan, en los daarvan stoppen met nijnen halen uit een dierenwinkel die je steeds te jonge en zieke dieren levert.
Rachelleh Geplaatst: 15 mei 2010 Auteur Geplaatst: 15 mei 2010 Ik heb wel vaker een konijn gehad. De laatste was van dezelfde dierenwinkel als die andere 2 van nu.Is dan wel alweer 10jaar geleden.Want dat konijn is toen zonder ziektes 8jaar geworden.Is geluk hebben dan volgens mijOpzich weten de mensen daar ook veel van konijnen.Helaas dan net niet genoeg om te weten dat deze konijntjes te jong waren/zijn.Ik ga maandag naar de dierenarts met de hond kan ik gelijk vragen voor mijn konijn.
Carino Geplaatst: 15 mei 2010 Geplaatst: 15 mei 2010 btw gillen hoefd niet altijd pijn te zijn in dit geval was dat welmijn konijn gilt ook wel eens (maar dat doet ze in der slaap) dan heeft ze een enge droom gehad..!
Aanbevolen berichten