rewaantje Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 mijn konijntje kia is sinds een paar dagen erg vaak aan het niezen.Ze eet drinkt en speelt gewoon zoals ze altijd deed.Ze heeft een maand geleden een infectie in haar hersentjes gehad en is hier goed van herstelt.We zijn dinsdag bij de da geweest en we moesten 7 dagen 2x per dag enrofloxoral drops geven maar ik zie tot nu toe nog geen verbetering.hebben jullie nog tips voor mij ze is nog maar 5 maanden oud
Laura1984 Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Heeft ze ook een natte neus? Heeft je DA gezegd waarvoor ze de kuur krijgt? Voor snot? Enrofloxoral is wel een AB die bij snot gegeven wordt, maar dit werkt niet al na 2 dagen. Vaak is een langere behandeling nodig. Als het na de 7 dagen nog niet over is, zou ik ook adviseren om terug te gaan naar de arts en te overleggen of de kuur evt. verlengd moet worden. Als het om snot zou gaan: dit is een vrij hardnekkige ziekte bij konijnen die het best kan te behandelen is als je er vroeg bij bent, nu dus. Soms niezen konijnen ook doordat ze bijv. op de toch zitten, of stoffig hooi of stoffige bodembedekking hebben. Je zou kunnen proberen om het hooi bijv. voordat je het geeft een beetje vochtig te maken, dat haalt het stof eruit.
rewaantje Geplaatst: 13 mei 2010 Auteur Geplaatst: 13 mei 2010 de da zei dat ze de bacterie pasteurella zou hebben en daarvoor de kuur zou krijgen. we zijn sinds zaterdag al overgestapt van zaagsel naar hennep vanwege de stof en ze staat binnen op een tochtvrije plek. we maken al een paar dagen het hooi wat vochtig maar we hebben ook ipv gewoon hooi kruidenhooi gehaald.Ze heeft wel een paar keer snot gehad maar haar neusje is merendeels vochtig
Laura1984 Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Ok, dan is enrofloxoral opzich een AB die zou kunnen helpen, deze wordt vaker gebruikt bij snot. In dat geval zou ik doorgaan met de kuur, omdat zoals ik al aangaf na 2 dagen normaal gezien eigenlijk geen resultaat te zien is. Mocht het over 7 dagen nog niet over zijn, dan zou ik even opnieuw overleggen met je arts. Dat ze normaal eet en drinkt is prima, dat was met mijn konijn ook. Hij heeft ook snot (parsteurella) gehad, en is uiteindelijk ongeveer 4 maanden behandeld voordat het over was. Hij heeft heeft zich in die tijd, behalve dat hij niesde en een vieze neus had, ook nooit ziek gedragen. Je zou je konijn verse tijm of rozemarijn kunnen geven, deze kruiden zuiveren de luchtwegen en de meeste konijnen vinden het erg lekker.
rewaantje Geplaatst: 13 mei 2010 Auteur Geplaatst: 13 mei 2010 kan ik ook iets van neusdruppels gebruiken om haar neusje schoon te maken en iets geven om haar weerstand wat hoger te krijgenin ieder geval bedankt voor de tips en het gerust stellen want ze is nog jong
Laura1984 Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Je zou haar neusje kunnen druppelen met zout water, dan blijft het goed open. Dan kun je 1gr zout op 10ml water oplossen en voorzichtig 1 druppeltje per neusgat, in het neusje laten vallen. Als haar neusje nu vies is, kun je het 't beste met een vochtig doekje proberen af te poetsen. Sommigen geven Echinea force om de weerstand te verhogen, maar het is niet bewezen dat dit echt werkt. Opzich kan het geen kwaad op het te proberen. Je hebt bij de drogist van die tabletjes, die kun je 1 per dag geven. De meeste konijnen vinden deze lekker en zien het als snoepje.
hyperpancake Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 Als ze benauwd is kun je zo'n rhinocap (zo'n groen pilletje voor het stomen) in het bad op laten lossen. Gloeiend heet water gebruiken en dan je nijntje 10 minuten in de badkamer zetten. Dus in de stoom, niet in het water . Dat helpt ook vaak, kun je ook bij kleine kinderen doen.
rewaantje Geplaatst: 19 mei 2010 Auteur Geplaatst: 19 mei 2010 mijn konijntje kia is sinds een paar dagen erg vaak aan het niezen.Ze eet drinkt en speelt gewoon zoals ze altijd deed.Ze heeft een maand geleden een infectie in haar hersentjes gehad en is hier goed van herstelt.We zijn dinsdag bij de da geweest en we moesten 7 dagen 2x per dag enrofloxoral drops geven maar ik zie tot nu toe nog geen verbetering.hebben jullie nog tips voor mij ze is nog maar 5 maanden oudInmiddels is de AB kuur afgelopen maar ze niest nog steeds.Ze heeft niet echt een nat neusje alleen als ze net heeft geniest.Het is tot nu toe nog maar 3 keer voorgekomen dat er ook echt snot meekwam.Haar pootjes zijn droog en niet hard van de snot e,d,.Wat moet ik doen mijn eigen DA is op vakantie !!
Rowls Geplaatst: 19 mei 2010 Geplaatst: 19 mei 2010 Hoi heb ooit snot behandeld met Baytril,pas na twee weken begon je daadwerkelijk verbetering te zien.Pas na 3 weken was het echt weg.
yena Geplaatst: 19 mei 2010 Geplaatst: 19 mei 2010 Ik ben enkele weken geleden ook begonnen met Baytrill omdat ons nijntje snot had. De dierenarts heeft een staaltje van zijn snot naar het labo gestuurd en er werd een bacterie gevonden die zou moeten genezen door de Baytrill. Maar ook ik ben al 6 weken met de behandeling bezig. Het is al enorm verbeterd na ca. 3 weken, maar nog niet over. Ik moet het voorlopig van de dierenarts blijven verder geven tot het volledig weg is want anders bestaat het risico dat het chronisch wordt. Ons nijntje heeft er ook niet zoveel last van.
Lonka Geplaatst: 20 mei 2010 Geplaatst: 20 mei 2010 Inmiddels is de AB kuur afgelopen maar ze niest nog steeds.Ze heeft niet echt een nat neusje alleen als ze net heeft geniest.Het is tot nu toe nog maar 3 keer voorgekomen dat er ook echt snot meekwam.Haar pootjes zijn droog en niet hard van de snot e,d,.Wat moet ik doen mijn eigen DA is op vakantie !! Naar een goede kk da gaan... ik ken geen antibiotica kuur, die maar 7 dagen duurt.. normaal is het 10 tot 14 dagen en soms langer. En als er snot uitkomt, mag je er welhaast vanuit gaan, dat het snot is. Pasteurella is ook niet iets, wat vaak binnen 7 dagen geneest. Mijn exram heeft ook snot gehad, 1 dag snottebellen en vervolgens 2 weken baytril. Bij hem ging het snel over, ook omdat ik er heel snel bij was en een verstandig kk da heb
rewaantje Geplaatst: 20 mei 2010 Auteur Geplaatst: 20 mei 2010 ik heb net de dierenarts gebeld ( mijn eigen kk da) en ik kan niet eerder terecht dan vrijdag avond omdat hij helemaal vol zit. balen:grrrrrr: maarja dan morgen maar.Ze is in ieder geval nog vrolijk genoeg om de ren en kooi op zijn kop te zetten :mdr:
mirjamspd Geplaatst: 20 mei 2010 Geplaatst: 20 mei 2010 zie je wel enkele verbetering?ik heb mijn konijnen ook enrofloxeral voor 10 dagen moeten geven..het was ietsjes beter geworden daarom heb ik met mijn Da besloten voor een langere tijd enrofloxeral te geven.. ze had het over ongeveer 3 weken.. zit nu op iets meer dan een week
rewaantje Geplaatst: 20 mei 2010 Auteur Geplaatst: 20 mei 2010 ik zie wel iets verbetering sinds 3 dagenze niest niet meer zo vaak als in het begin want toen was ze constant aan het niesen en nu nog af en toe
mirjamspd Geplaatst: 20 mei 2010 Geplaatst: 20 mei 2010 dat is erg goed!ik zou aan je DA vragen of het misschien handig is om met deze kuur langer door te gaan tot het weg is..dan is het waarschijnlijk wel een goede AB kuur voor jouw konijn, dus als je er langer mee door zou gaan zou het op het laatst wel weg moeten zijn
rewaantje Geplaatst: 21 mei 2010 Auteur Geplaatst: 21 mei 2010 ik heb vanmorgen de da gebeld en gevraagd of ik door mocht gaan met de ab de da zei dat dat goed was maar toch wilde hij haar ff zien om te kijken of er nog meer aan de hand is.Als een konijn dit heeft mag ze dan wel ingeent worden ??
Lonka Geplaatst: 21 mei 2010 Geplaatst: 21 mei 2010 ik zou dan even wachten. Voor een enting moet een konijn 100% gezond zijn en geen andere medicatie nodig hebben. Dus als de ab werkt, eerst de ab-kuur afmaken tot deze verschijnselen volledig weg zijn. Dan nog een weekje wachten of er geen terugval komt, alvorens een afspraak te maken voor enting.
rewaantje Geplaatst: 21 mei 2010 Auteur Geplaatst: 21 mei 2010 ben vanavond bij de da geweest en het gaat volgens de da wel de goede kant op.Ze heeft een ab spuitje gekregen en moest gewoon verder gaan met de abgelukkig maar
rewaantje Geplaatst: 24 mei 2010 Auteur Geplaatst: 24 mei 2010 ik zie nu eindelijk veel vooruitgang ze niest veel minder dan een paar dagen geleden het is nu nog 2 of 3 keer waarbij geen snot mee komteven de kuur afmaken en dan hopen dat het weg is en blijftbedankt voor de tips
mirjamspd Geplaatst: 25 mei 2010 Geplaatst: 25 mei 2010 Top, fijn dat het zo snel weg is, bij mijn konijnen word het alleen maar erger helaas
rewaantje Geplaatst: 26 mei 2010 Auteur Geplaatst: 26 mei 2010 ja das echt minder het is echt moeilijk te genezen bij kia is het zo goed als weg ze niest nu helemaal niet maar toch de kuur even afmaken nog tot maandag en dan hopen dat het echt wegblijft
rewaantje Geplaatst: 1 juni 2010 Auteur Geplaatst: 1 juni 2010 Gisteren was de laatste dag van de ab kuur maar merkte vanavond op ( bijna de hele dag weggegweest vanwege school ) dat ze weer niest. Ik heb de da gebeld en hij zei dat ik gewoon verder moest gaan met de ab.Maar het is elke keer weer een gevecht of je het nu alleen doet of met z'n 2en.Ik heb geprobeerd haar in een handdoek te wikkelen maar daar wurmt ze zichzelf uit. iemand tips???
Zonnebloem Geplaatst: 2 juni 2010 Geplaatst: 2 juni 2010 Hallo, Ik wilde zeggen, het kan zijn dat het niet de ziekte snot is, mijn konijnkundige dierenarts zei dat ze dan zieker moeten zijn. Mijn voedstertje was ook aan het niezen en die kreeg ook een kuur van 7 dagen met hetzelfde spul. Daarvan ging het over, helaas had haar nieuwe vriendje drie weken later ook een griepje onder de leden en ging ze weer niezen. Toen heb ik 5 dagen bogena astrycyclide gegeven. En nu is het over, het duurde wel lang voor het over was. Ze niezen ze nog wel maar veel droger en minder vaak. Dus ga er niet meteen vanuit dat het snot is, want volgens mij heeft je konijn ook geen dichtgesnotterde oogjes en dat is bij snot meestal wel. Maar goed, waarschijnlijk kan het dat wel worden, voorkomen is beter dan genezen. Ik las dat je de hokken vaker schoon moet maken als ze ziek zijn, elke dag is geen overbodige luxe. Heel veel succes en beterschap aan je konijntje!!
Aanbevolen berichten