Ga naar inhoud

vocht achter longen


mr. Nielson

Aanbevolen berichten

In het weekend had ik het gevoel dat mijn konijntje sparkle wat sneller ademde en haar hoofd soms ook een beetje raar hield. Gister zat ze echt de hele tijd heel erg met haar hoofd omhoog daarnaast had ik nog steeds het gevoel dat ze sneller ademde. Ik gister dus meteen naar de dierenarts. De dierenarts heeft geluisterd naar de longen enzo, en hij zei dat hij bijna niets hoorde en dat er dus nauwelijks lucht door de longen kwam. Hij gaf als mogelijke oorzaken hiervoor of een tumor of vocht achter de longen. En hij zegt dat als het een tumor is dat het sowieso wel afgelopen is en bij vocht achter de longen dat we het kunnen proberen met vochtafdrijvende medicijnen (weet niet precies wat), maar dat ook dan het dweilen is met de kraan open en dat we daar waarschijnlijk alleen een paar weken mee winnen. Kortom hij denkt eigenlijk dat het sowieso afgelopen is. Ik heb er natuurlijk nu wel voor gekozen om toch te proberen met medicijnen het eventuele vocht weg te krijgen. Ik moet dit doen tot vrijdag en dan terug komen naar de dierenarts. Gelukkig zit ze nu niet meer zo ver met haar hoofd omhoog, maar ze ademt nog wel sneller dan normaal. En ze loopt ook niet echt rond wat ze normaal wel doet. Ik vraag me af of iemand hier dit weleens mee heeft gemaakt (ik kan op internet nergens iets vinden over vocht achter de longen bij konijnen) en of iemand misschien andere ideeen heeft voor wat het zou kunnen zijn zodat ik dat vrijdag nog kan vragen of dat misschien een optie is. Ik wil zoals jullie begrijpen mijn lieve konijntje echt niet kwijt, dus hopelijk heeft hier iemand nog ideeen.

Alvast bedankt,

Lieselotte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met een konijn met vocht achter de longen, wel met een kat.

Die heeft voor de rest van zijn leven medicijnen en doet het daar goed op, terwijl ze hem afgeschreven hadden. Ik weet alleen niet hoe dat bij konijnen werkt helaas.

Veel sterkte in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso een longfoto vragen.

In sommige gevallen kan een longontsteking ook leiden tot de klachten die jij vernoemt.

Het feit dat ze haar hoofd zo ver omhoog houdt, betekend dat ze het zo benauwd heeft dat ze anders te weinig lucht binnen krijgt.

Afhankelijk wat er op de foto gevonden wordt, kan je haar hierbij ondersteunen. Maar een concretere diagnose (en bijpassende behandeling) lijkt mij nuttig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze niest alleen niet en heeft ook geen natte neus, iets wat je wel zou verwachten bij een konijn met longontsteking volgens mij.

Je moet nog wel het verschil blijven zien tussen bovenste en onderste luchtwegen.

Een konijn kan prima een longontsteking hebben (zelfs in zeer ernstige vorm) terwijl hij totaal geen last heeft van zijn neus.

Meestal blijven longziekten bij konijnen lang onopgemerkt tot ze echt hƩƩl erg ziek zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik zal het zeker even vragen of het toch longontsteking zou kunnen zijn. En ik wil denk ik toch even een foto laten maken. De dierenarts zei dat dat niet heel veel nut heeft omdat het echt alleen of een tumor of vocht is. En op dat moment was ik heel erg overdonderd omdat ik niet verwacht had dat dat de conclusie zou zijn. Maar ik wil toch wel heel graag precies weten wat er aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wil weten of behandeling zin heeft, zal je toch eerst een goede diagnose moeten hebben. Even aandringen bij de dierenarts dus. Anders blijf je maar een beetje aanmodderen terwijl het beestje misschien helemaal geen overlevingskans heeft. Je wil natuurlijk niet dat je konijn nog dagenlang moet snakken naar lucht als het een hopeloze zaak is.

Als het vocht is, wil je natuurlijk weten hoe het vocht daar gekomen is. Pas dan weet je wat je behandelen moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde even laten weten dat ik Sparkle net heb laten inslapen. Door de medicijnen was het wel iets beter geworden maar niet genoeg. Ze zat nog steeds naar adem te snakken. En het is maar een tijdelijke oplossing. Volgens de dierenarts heeft vocht achter de longen iets met het hart te maken en dat daardoor het bloed niet meer goed genoeg wordt rondgepompt. En daar is jammer genoeg helemaal niks aan te doen. Uiteindelijk zou het alleen maar erger worden en zou ze gewoon stikken. Dat kan ik haar echt niet aan doen dus is dit de enige oplossing, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .