Polly Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 Maya mijn voedster wil ik graag laten castreren, omdat ze erg fel is naar de andere konijnen. Ik hoop dat ze er rustiger en liever van word. Nu worden eerdaags al mijn konijnen geënt. Het liefst sla ik haar enting niet over, maar hoeveel tijd moet er tussen een enting en castratie zitten? Of praat je dan over maanden?
Lonka Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 dat hangt helemaal van Maya af. Ik zou minimaal een week tot 10 dagen na de enting wachten. Dit natuurlijk alleen, als je konijn geen last heeft van de enting. Een bezoekje aan de dierenarts (verandering van omgeving/normale gang van zaken) geeft altijd stress, iets waar konijnen gevoeliger voor zijn. Daarnaast reageert een konijn soms slecht op een enting en is een aantal dagen hangerig, wat slechter eten, humeuriger.. wat vage klachten, die over het algemeen met rust wel verdwijnen. Evengoed wel je konijnen goed in de gaten houden na de enting, dat ze binnen een dag wel goed eten, drinken en keutelen. Als je het niet vertrouwt altijd de da bellen... Een castratie voor een voedster is een zware ingreep. Op het moment van operatie moet ze dus goed eten, drinken en keutelen. Daarnaast moet ze actief en alert zijn. Dus geef haar na de enting genoeg tijd om haar ritme terug te vinden. Als ze slecht reageert op de enting zal ze dus meer tijd nodig hebben.
Aanbevolen berichten