Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo,

Ik heb 3 kerngezonde konijnen (samen in een hok). Natuurlijk zijn er wel eens dipjes en wilt er wel eens een konijn niet eten ofzo, maar over het algemeen zijn mijn konijnen echt nooit ziek, en hebben geen rare dingen.

Alleen de afgelopen weken heb ik iets raars ontdekt in het konijnenhok. Er ligt overal verspreid in het hok een beetje bloed. Het is niet veel bloed maar als je goed kijkt zijn sommige hooi/stro sprieten gewoon voor de helft besmeurt met bloed. Af en toe zie je een paar hooi-sprieten bij elkaar, een hoopje zeg maar, besmeurt met bloed. Het zijn geen plassen bloed ofzo maar toch is het wel gek. Het lijkt gewoon alsof er een konijn een wond heeft aan de onderkant van z'n lichaam, en dat hij gewoon overal waar hij loopt de sprieten besmeurd. Het gekke is, dat ik nergens een wond of een bloedspoor kan vinden bij een konijn. Ze eten & drinken verder ook goed en er mankeert niets aan ze.

Ik heb 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Het mannetje is gecastreerd en zit samen met zijn zusje en moeder in 1 hok. Natuurlijk hebben de twee vrouwtjes wel eens ruzie, maar dat blijft gewoon bij een paar plukken haar die de lucht in vliegen. Verder zijn ze alle drie super lief voor elkaar. Ze worden goed verzorgt door mij, en ze mogen ook wel eens buiten in de tuin rondlopen.

Ik zelf weet hier geen raad mee. Kan een vrouwtjes konijn ongesteld worden?? Heb daar zelf nog nooit van gehoord, maar misschien kan dat het dan zijn. De 2 vrouwtjes maken trouwens sinds een paar weken ook allebij nestjes (zoals elk jaar). Maarja, ik hoop dat dit bekend klinkt bij iemand hier op het forum en dat diegene mij kan vertellen wat het zou kunnen zijn. Thanks voor de hulp alvast

Mvg, Richard

aangepast door Richard
Geplaatst:

nee, een voedster wordt niet ongesteld zoals dat bij mensen gaat.. wellicht hebben moeder en dochter gevochten, heb je al op wondjes gezocht?

De dames zijn schijnzwanger... nestjes laten liggen tot ze die zelf plattrappen/links laten liggen en daarna met de volgende schoonmaakbeurt weghalen.

Opletten, ze hebben hun hormonen nog en kunnen dus knorrig naar elkaar en/of de ram reageren vanwege deze schijnzwangerschappen.

of vechten om de aandacht van de ram...

kijk alle3 de konijnen na op wondjes aan de geslachtsdelen en de urinewegen (aan de buitenkant)

Je zou ook het bebloede stro weg kunnen halen en voor onderzoek naar een laboratorium kunnen doen... nakijken op bloed en evt op geslacht (is het v/h mannetje, dan weet je gelijk bij wie je moet kijken) Misschien heeft een van je konijnen blaasgruis/nierstenen, wat een inwendige verwonding aan de urinebuis/leider heeft veroorzaakt.

Bel of mail evt de wilhelmina dierenkliniek in utrecht voor advies.

Geplaatst:

wondjes hoeven ook niet direct zichtbaar te zijn.. de vacht kan veel verbergen, dus echte met een soort tangetje laagje voor laagje van de haren opzij houden..

het zou ook kunnen, dat het urine is, die donker van kleur is. wat hebben ze de laatste tijd gegeten en wat geef je ze te eten?

en ook de hakjes van de poten gecontroleerd?

Geplaatst:

Hoe oud zijn de dames? zou ook heel goed baarmoederontsteking kunnen zijn....

Even naar de DA met beide dames, hij kan het zo voelen.

Geplaatst:

Zou inderdaad heel goed iets inwendigs kunnen zijn, als een baarmoeder ontsteking. Ik zou dus even langs de dierenarts gaan, in elk geval met beide dames.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .