Renee19 Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Hallo allemaal, Wij hebben 2 weken geleden een vrouwtjes konijn van 6 weken gekocht bij een dierenwinkel... s'avonds konden wij al met spoed naar het dierenziekenhuis omdat het beestje leeg liep van de diarree... we hebben een kuur meegkregen endrofloxaral dwang voeding en een diarree remmer.Omdat ze ook veel te mager was moesten we heel veel hooi kan geven en de biks langzaam opvoeren.... De diarree ging gelukkig snel over en het leek allemaal de goede kant op de gaan ze at voor 10 en was zo vrolijk en lief echt onze kleine meid.... Toen begon ze een beetje vieze oogjes te krijgen en een vieze neus weer naar de da geweest en hebben een oogzalf meegekregen en moest nog even verder gaan met de kuur... Tot 30 april ik ging me bed uit om luna (zo heete ze) haar kuur te geven en tot mijn grote schrik lag ze op haar zij in de kooi ik ben er gelijk heen gerend en haar uit de kooi gehaald ze kon haar lichaam niet meer bewegen leek wel of het helemaal verstijfd was.. ze maakte alleen maar fiest bewegingen en trok haar hoofd naar achteren... Gelijk de spoed lijn van de da gebeld en het uitgelegd eerste wat ze zei dat we haar moesten laten inslapen ik had zo iest van hoe kan je dat nou zeggen je heb het nog geen eens gezien.. eenmaal daar aangekomen de da keek twee tellen en zei kom maar naar binnen en dan geven we haar gauw een spuitje dacht het niet was mijn eerste reactie..... Ze vertelde dat ze een hersenvliesonsteking heeft en dat daar niks meer aan te doen is ?????????? Sorry voor het lange verhaal maar wat ik aan jullie vragen wil of er nog meerdere mensen zijn die dit hebben gehad en wat jullie ervaring ermee iswant als ik op internet kijk kom ik verhalen tegen dat het wel te behandelen is.... Helaas is luna wel ingeslapen en krijg ik haar hiermee niet terug maar het zit me totaal niet lekker en hoop zo wat meer info te krijgen en dat ik het een plekje kan geven mvg renee
Lonka Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 sorry van Luna, dit is beslist niet leuk. Toch een paar dingen... je hebt haar uit een dierenwinkel en ze was toen 6 weken. Dit is veel te jong voor een konijn om bij de moeder weg te zijn. Dit kan op z'n vroegst eigenlijk pas met 8 weken en dan alleen, als ze volledig zelfstandig eten. Die aanval kan E.C. zijn, wat tot verlamming en andere problemen heeft geleid. Bij zo'n jong konijntje wat nog niet zoveel weerstand heeft opgebouwd, kan het hard toeslaan. Ik weet niet, of genezing mogelijk zou zijn geweest bij jouw Luna. Persoonlijk denk ik, dat in dit geval je da een harde maar goede keuze heeft gemaakt. http://www.konijnen.nl/indextot2.htm heeft een medische pagina, met veel info over E.C. Sterkte met je verlies.
Lonka Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Wellicht te vroeg om dit nu al te zeggen... maar mocht je erover denken over enige tijd toch een ander konijntje in huis te halen, ontsmet dan eerst het hok (zowel hout, plastic alsook tralies) grondig met halamid. En ga naar een opvang voor een leuk konijn. Daar zitten vaak genoeg jonge konijntjes, die niet van broodfokkers komen, wat vaak wel het geval is bij konijnen van een dierenwinkel mijn avatar is ook een jonge voedster uit een opvang
Dollie Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 Bij zulke jonge konijntjes komt EC volgens mij niet heel veel voor hoor.. (Niet zo veel.. Ik zeg dus niet dat het niet voorkomt..)
Renee19 Geplaatst: 8 mei 2010 Auteur Geplaatst: 8 mei 2010 Dank je voor de reactie, Mijn eerste reactie toen de eigenaar van de dierenwinkel zei dat ze 6 weken was had ik ook al zo iest van volgens mij mag dat helemaal niet.. mijn andere konijn was 8 weken toen we hem kregen maar ze was zo lief en zo klein dat ik haar daar niet kon laten zitten en maar goed denk ik achter af dat we haar hebben meegenomen hier heeft ze nog alle zorg gehad die nodig is geweest en alle aandacht in zo'n winkel kijken ze er niet veel naar om.... Het is een hele zware keuze geweest maar zoals je al zegt ze was heel jong en had echt weinig weerstand dus missschien is dit toch wel de juiste beslissing geweest... maar het is een blijft moelijk ze is maar twee weken bij ons geweest maar je hecht je eigen er zo snel aan... Heb nog contact gehad met de dierenwinkel dat dit echt niet normaal is dat hun zo dr dieren verkopen veelste mager en eigenlijk ziek.. het was de eerste keer dat ik daar kwam en ook de laste keer....... Heb de kooi goed schoongemaakt met heet water en wat schoonmaakmiddel en heb het ontsmet met soort van dettol... Ben een beetje aan het rond kijken ook bij dierenopvang en niet normaal hoeveel konijnen een huisje zoeken... wie weet over een tijdje loop ik weer tegen een leuk vriendinnetje aan voor me rammetje
Fluf en Tinus Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 Wat een naar verhaal. Gelukkig heeft Luna bij jullie alle zorg gekregen die ze nodig had en heeft ze niet onnodig hoeven lijden... Een vriendinnetje uit de opvang zal je rammetje vast wel waarderen. Fijn dat jullie hem dat gunnen!
Rian Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 Wat erg dat het zo snel gegaan is...maar van de andere kant heel "goed" dat je haar hebt laten inslapen. Lijden is ook niks.Ik denk dat er misschien al iets mis was met de moeder van het beestje, wat ze overgedragen heeft aan haar jongen, en dat is natuurlijk niet makkelijk te achterhalen met een dierenwinkelnijntje.
Lonka Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 @Dollie E.C. kan door de moeder via de placenta aan de ongeboren kleintjes worden doorgegeven. Moeders hoeft niet per se de verschijnselen/symptomen zichtbaar te hebben gehad... Ik denk alleen, dat dit nest weinig overlevingskansen heeft gehad. En een andere gedachte... wellicht zijn de jongen zo snel naar een dierenwinkel gegaan, omdat moeders overleden is...
Dollie Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 Dat weet ik Lonka, maar het uit zich vaak nog niet op zo'n jonge leeftijd.
Dollie Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/31222-baby-konijn-verlamd-help-2.html#post769599 De bijbehorende uitleg kan ik niet terug vinden, maar ik ben die volgens mij wel eens in een ander topic tegen gekomen. Ik ga nog even verder zoeken. Of misschien dat Loes het nog eens toe kan lichten..
Lonka Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 Dit is maar theorie... maar misschien uit het zich vaker dan je hoort... worden echter die konijntjes (zeker bij broodfokkers) gewoon 'weggegooid' zonder dat er ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Of heeft een jong konijn al zoveel andere (al dan niet EC-gerelateerde) problemen gehad, dat het overlijdt voordat de diagnose E.C. gesteld kan worden En dit nijntje was slechts 6 weken, heeft misschien al een hoop stress gehad, waardoor de weerstand erg laag was.
Dollie Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 (aangepast) Ik kan me dus niet meer herinneren wat de reden was dat je dit niet zo veel bij jonge konijnen ziet. Loes kennende was het wel goed onderbouwt. Je theorie klinkt verder wel logisch op zich. Maar gezien het konijntje er al niet meer is, is het ook niet heel relevant.. Natuurlijk wel fijn om te weten wat het was en of je er goed aan hebt gedaan, maar behandelen kan toch niet meer.. edit; Ik heb het topic toch gevonden.. http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/27075-e-cuniculli-help.html je moet ook even doorklikken naar het linkje dat ik daar geef. 8 mei 2010 aangepast door Dollie
Renee19 Geplaatst: 10 mei 2010 Auteur Geplaatst: 10 mei 2010 Bedankt voor de reacties.... heb alles doorgenomen en ben zelf ook nog een beetje op google wezen zoeken..kwam ook nog Pasteurella tegen als ik dan naar de klachten kijken natte neus vieze ogen dat had zij ook daar was ik nog voor naar de da gegaan en had een oogzalf meegekregenals ik t neusje een beetje schoon wou maken dan kwam dr groen vanafverder las dat dit zich uit kan breiden tot een dodelijke hersenvliesontsteking..... (wie weet hoelang ze daar al last van had bij de dierenwinkel) als ik naar de klachten van e. cuniculi kijk vind ik ze niet echt lijken op wat luna had zijn bewoog alleen nog maar het haar pootje en deed dr hoofd naar achteren toen ik ze uit dr kooi haalden leek ze wel helemaal verstijft ze is vanaf het beging al niet inorde geweest zo'n mager konijntje heb ik nog nooit gezien die dierenwinkel heeft er verder ook niet naar omgekeken ga denk maar stoppen naar verder zoeken want kan het zo moeilijk naast me neer leggen kom zo veel dingen tegen dat ik denk zie je nou daar kon wat aangedaan worden en dan lees je weer wat dat het niet kan.. ik hoop dat ik voor haar een juiste beslissing genomen heb en dat ze die twee weken bij ons heeft genoten:heart:
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 mei 2010 Geplaatst: 10 mei 2010 (aangepast) cocidiose doods oorzaak nummer een bij jonge konijnen. http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/13011-konijntje-hope-stierf-door-verwaarlozing-tuincentrum.html lees dit maar eens.... En je dierenarts ga maar gauw een andere zoeken die konijn kundig is want hersenvlies ontsteking kunnen ze nimmer en nooit spontaan vaststellen. Je hebt een half jaar garantie op je ding ( konijn uit de dierenwinkel)Mocht je rechts bijstand hebben zou ik er gebruik van maken.( en je eisen stellen bij de dierenwinkel) inclusief de da kosten.Neem geen nieuw konijn uit de dierenwinkel laat dit ook een les zijn. Ga de volgende keer naar een opvang daar zitten heel veel konijntjes op een nieuw baasje te wachten. 10 mei 2010 aangepast door bunny ranch chanty
The Email Female Geplaatst: 10 mei 2010 Geplaatst: 10 mei 2010 Wat een rot verhaal zeg... Toen mijn dierenwinkel konijn na een paar dagen doodging kregen we i.p.v een nieuw konijn (wilde ik natuurlijk niet) voer enzo...
Bunny06 Geplaatst: 10 mei 2010 Geplaatst: 10 mei 2010 Dat je een half jaar garantie hebt op je huisdier (product) uit de winkel wist ik ook maar sinds de programma van kat in de zak, afgelopen week.Er zitten 2 kanten aan dit verhaal en wat jij 'fout' deed, deed ik ook. Ik kocht ook 4 jaar terug een lief klein konijntje die nog maar 5 week was. Ik wist toen al dat het erg jong was maar ik dacht ook dat als ik hem niet meeneem, dat ze waarschijnlijk slecht verzorgt ging worden. Maar aan de andere kant steun je de hele dierenwinkel fokindustrie hierdoor wel.Mijn konijn Bunny was toen ook de eerste dagen aan de diarree en was overal bang voor. En dat is ze nog steeds. Maar ik heb toen ook mijn les geleerd en uit dierenwinkels koop ik geen dieren meer. Luna heeft bij jou gekregen wat ze niet durfde te wensen toen ze (door onbekende redenen) zo vroeg gescheiden werd van haar moeder en in een vreemde lawaaiige ruimte kwam in een hokje waar ze heel erg ongelukkig was. Jij hebt haar nog gegeven wat ze niet kende, liefde. Zolang je 'echt' van je dieren houd en er alles voor doet, dan kun je jezelf niks kwalijks nemen. Het is gegaan zoals het ging en ik zou de dierenwinkel wel hierop aanspreken en als het kan je dierenarts kosten terug vragen want daar heb je recht op. En ik weet zeker dat je een leuk vriendinnetje kunt vinden in de opvang voor je rammetje Ik wens je sterkte met het verlies.:heart:
Renee19 Geplaatst: 11 mei 2010 Auteur Geplaatst: 11 mei 2010 @bunny06... Dank je wel voor je leuke reactie vooral t laaste is echt aardig:yes: Ik wist ook niet dat je garantie had op een dier..en had inderdaad het zelfde gevoel als jouw kon haar daar niet laten zitten wou ze mee nemen naar huis en daar alle zorg en liefde geven die ze nodig had.. ( ook al steun je daar de dierenwinkels enzo mee)We hadden haar op een zaterdag gehaald en konden s'avonds d naar de da voor de diarree gelijk extra consult natuurlijk maarja dat heb ik er voor over... de maandag daarop terug naar de dieren winkel met de conclusie van de da gelijk onder hun neus geschoven dat dit niet normaal is en hebben toen de kosten terug gehad... Heb de dierenwinkel (faunland in zwijndrecht) toen we luna hebben moeten laten inslapen hier nog wel op aangesproken. ze vonden het heel vervelend dat het zo gegaan is en boden ons een nieuw konijn aan... Zij wil termee er wel weer een konijntje bij maar niet meer bij jullie vandaan ! dit vonden ze jammer en hoopte dat ik mijn vertrouwen in hun wel weer terug krijg maar daar heb ik een hard hoofd in.... ben nu op me gemak aan t rond kijken bij de opvang en heb al wat leuke vrouwtjes gezien
Renee19 Geplaatst: 11 mei 2010 Auteur Geplaatst: 11 mei 2010 @bunny ranch chanty ten eerste je ding ?????????? voor mij is zij nooit een ding geweest ook al komt ze uit een dierenwinkel. Mijn eigen dieren arts is een konijn kundige maar omdat dit allemaal gebeurt is op Koninginnedag kan je hier alleen de spoedlijn van de dierenziekenhuis huis bellen en komt diegene die omdat moment dienst heeft.. En was het niet eens met haar beslissing maar je gaat er van uit dat ze haar niet zomaar laten inslapen en zeker niet als het nog te behandelen is... en laat het een lesje voor je zijn... mijn ram komt ook uit een dierenwinkel en hij is kern gezond..... en haar kon ik daar gewoon niet laten zitten wou voor haar zorgen en heb alles voor haar gedaan wat ik maar kon maar helaas mocht het niet zo zijn... en ben nu ook aan t kijken bij een opvang en wie weet vindt ik daar een leuk lief vrouwtje
bunny ranch chanty Geplaatst: 11 mei 2010 Geplaatst: 11 mei 2010 ten eerste je ding ?????????? voor mij is zij nooit een ding geweest ook al komt ze uit een dierenwinkel. Ik zet dit niet neer om je te pesten maar voor de wet is een konijn een ding dat zijn simpel weg de feiten......
Toffel Geplaatst: 12 mei 2010 Geplaatst: 12 mei 2010 Het klopt idd dat je garantie hebt op je konijn. Ik zou zeggen, rekening van de DA meenemen, en de aankoopbon van het konijn en laat ze de bende maar vergoeden. Vooral lekker moeilijk gaan doen daar! Meestal helpt dit wel om te zorgen dat ze zich wat meer om die dieren gaan bekommeren..
Bunny06 Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Weet niet of dat echt invloed heeft op de mensen die daar werken, dat ze door de DA rekeningen ineens wel de beestjes beter gaan verzorgen en pas met 8 week aanschaffen voor in de winkel.Ik hoop het wel maar van mij mogen ze dieren afschaffen in dierenwinkels. Net als dieren in circussen e.d. En het is echt raar dat je huisdier in de wetgeving een product is. Dat zegt al genoeg hoe wij als mensen omgaan met dieren en dat vind ik niet normaal.. Ze hadden op zijn minst 'levende haven' kunnen gebruiken ipv product..
daph-91 Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 ik weet nou neit of hier over garantie via de dierenwinkel gesproken word of via de da...maar toen ik mijn konijn bij de dierenwinkel heb gekocht, kreeg ik 1 dag garantie op "het leven"... alles wat daarna zou zijn gebeurd was niet meer hun pakkie aan...
Bunny06 Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Volgens mij staat in de wet dat het 6 maand is. Maar als je mondeling akkoord gaat, als je niet weet wat je rechten zijn, dan komt het voor hun mooi uit als je het eens bent met 1 dag.. Zo sneaky zijn ze..
bunny ranch chanty Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 (aangepast) Nee hoor bij wet heb je recht op 6 maanden garantie als het aantoonbaar is dat hun ingebreken zijn. Door jouw een aangetoond( door middel van verklaring dierenarts) ziek dier te verkopen of een met afwijkingen. Veel mensen die bij mij hun verhaal hadden gedaan heben hun recht gehaald en gekregen door er werk van te maken.Wat veel al resulteerd dat de dierenwinkels stoppen met het verkopen van konijnen.Aan de konijnen zelf verdienen ze ook niet veel 6 euro inkoop vaak en 15 tot 25 euro inclusief de btw verkoop. Het zijn de spullen er omheen waar het geld op verdiend word.Veel al zullen ze je proberen af te wimpelen maar jij hebt rechten......helaas krijg je het konijn er niet mee terug.Vandaar als je rechtsbijstand hebt gewoon gebruiken dus. 13 mei 2010 aangepast door bunny ranch chanty
Aanbevolen berichten