tumtum Geplaatst: 6 mei 2010 Geplaatst: 6 mei 2010 (aangepast) Mijn Franse hangoor Rintje (ex-ram) is niet zo van het oppakken. Dit zal ook komen omdat ik hem kocht toen hij een jaar was en eigenlijk nooit zijn hok was uitgeweest. Zijn vacht moet ik altijd subtiel behandelen, aaien en dan zo wat losse plukken "meetrekken". Als ik bij zijn achterhand kwam was meneer alert en zette er meestal een spurtje in. Zo ook zijn vacht op zijn borst, ook zo'n probleemzone :arf: Oppakken probeer ik echt te vermijden. Sinds een aantal weken heb ik er een Franse hangoor dame (Bandos) bij, nu 3 maanden oud. Toen ik gisteren bij het verschonen van hun hok, waarbij hun liefhebberij "voor de voeten lopen is" zie ik dat haar (baby-) vacht anders gestroomlijnd is dan die van Rintje. Ik kijk naar Rintje en ja dat klopt niet. Ik pak hem voorzichtig op (vindt hij echt niet leuk) en zet hem neer op tafel. Natuurlijk wil hij weghuppen en tegenstribbelen, maar dan houd ik hem in de houdgreep. Ik voel eens met mijn hand in de vacht van zijn achterhand en overvolle staart. Alleen maar vacht, heel veel vacht! Ik begin met plukken, de haren zitten los of laten gemakkelijk los en ik haal me daar een partij haar (onderwol) uit! In zijn staart, waarvan ik vanuit ging dat Rintje die zelf bijhoudt, zit zelfs een klit. Het lijkt wel vervilt. Zijn vacht onder zijn kin laat hij maar toe, helemaal overrompelt dat hij even in de houdgreep zit. Ik balen, niet alleen omdat dit er zit maar omdat ik dit niet in de gaten heb gehad . Na 10 minuten heb ik bijna een truitje voor mijn hond uit Rintje gehaald. Zichtbaar gestroomlijnder en zeer zeker gepikeerd, de veegborstel werd met geweld van tafel gemikt door meneer, ziet hij er weer helemaal toppie uit!Gelukkig heeft hij er geen psychische last van gehad :yes: is gewoon weer heerlijk Rintje en crosst door de tuin samen met zijn lichtvoetig vriendinnetje. Alhoewel ik toch het idee heb dat hij wat fierer zijn staartje draagt :mdr:... :yipi:Dus weer wat geleerd! 6 mei 2010 aangepast door tumtum
EliseD Geplaatst: 6 mei 2010 Geplaatst: 6 mei 2010 Ik had dit ook hoor, de eerste keer. Ik dacht dat ik mijn ram keurig geplukt had, maar dat was ook niet het geval. Gelukkig valt mijn ram erbij in slaap.. Zie al helemaal een boze snoet voor me!
Ingrid M Geplaatst: 6 mei 2010 Geplaatst: 6 mei 2010 Hier ook niet, aaien is oke maar zodra de hand richt pakstand gaat zijn ze weg :mdr:
Lonka Geplaatst: 6 mei 2010 Geplaatst: 6 mei 2010 ik heb geen FH, maar die van mij heeft een systeem gevonden in ruien... Het begint in zijn nek en gaandeweg zie je de lijn over zijn lijfje naar achteren verschuiven naar zijn staart toe. Het heeft ook geen zin om te borstelen of te plukken achter de lijn, want dan zit alles daar nog muurvast, terwijl het voor de lijn makkelijk loslaat....
Aanbevolen berichten