Ga naar inhoud

Darmproblemen


LauraVing

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb laatst een topic geopend over mijn konijntje, ik kwam er dus achter dat ze darmcoccidiose had, inmiddels is ze helemaal beter en is de kuur afgemaakt enzo, maar nu was mijn vraag:

Darmcoccidiose komt voort uit stress,? (ze waren net gekoppeld met mijn andere nijnen en met zijn allen in een nieuw hok, wellicht de oorzak ervan)

Wanneer ik haar nu, na 2 weken weer terug zet bij de anderen, is de kans groot dat zij weer ziek wordt?

Alvast bedankt!

Groetjes Laura. x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar zusje was ook bij die koppeling, ze gingen met zijn tweeen naar de ren, daar zaten ze nu met zijn vieren en Katootje zit nu binnen omdat ze ziek was, maar eigenlijk wil ik haar weer bij de rest, alleen wordt ze dan niet weer ziek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe ou is je konijntje?

En stress veroorzaakt geen cocc. maar een parasiet doet dat. En die steekt de kop op als de weerstand verlaagt is, onder andere bij stress dus. Of ze de volgende keer weer ziek zal worden is dus moeilijk te voorspellen. als ze nog erg jong is, kun je sowieso beter nog even wachten met koppelen. hoe ouder ze is, hoe beter de weerstand over het algemeen. ook dingen als echinacea kunnen haar weerstand verhogen. als je gaat zoeken met de zoekfunctie hier op bb vind je daar wel meer over.

verder heeft ze een antibiotica kuur gehad, dus je kunt er vanuit gaan dat de parasiet nu wel dood is en daardoor is het risico dat ze het weer krijgt wel klein. Al is er altijd een kans dat ze herbesmet wordt doordat de parasiet zich nog in de kooi zou bevinden of doordat haar zusje drager is. Zij kan namelijk ook besmet zijn tijdens de koppeling maar geen klachten hebben en kan dan het andere konijn opnieuw besmetten als ze weer met elkaar in contact komen. overleg anders ook even met je DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Chani,

Ontzettend bedankt, hier heb ik wat aan! :)

Fijn een goede reactie, maar ze is idd nog te jong om gekoppeld te worden (las ik hier later) ze is van januari, krap 5 maandjes dus, maar ze heeft inmiddels nu een maand buiten 'gewoond' en ik wil haar ook terug naar haar zuster hebben, maar de koppeling was wel goed gegaan.

Ik zal de dierenarts maar even contacten...

En als ze nu na 1.5 week terug zou gaan naar de rest, moet ik hen dan weer helemaal koppelen, of zal de rest het accepteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 maanden is op zich niet zo jong, je kunt wel al koppelen vanaf 4 maanden. Maar goed, als je nu opnieuw wilt koppelen moet je echt opnieuw beginnen ja, voor de zekerheid sowieso, maar ook omdat ze elkaar in 1,5 week echt helemaal vergeten kunnen zijn. ik vraag me dus alleen wel af in hoeverre jouw anderen nijnen niet ook drager zijn. want cocc komt ergens vandaan, ze moet ergens besmet zijn. en als jouw andere nijnen dan niet behandeld zijn, is herbesmetting wel een risico. al zijn er erg veel nijnen die cocc hebben en er nooit last van hebben hoor.

maar bel je DA inderdaad maar even (als je tenminste zeker weet dat die konijnkundig is ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .