vraag Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 Ik heb tot nu toe geen info gevonden over de vacht van het konijn.Mijn konijn begon in de vacht een klein kortharig plekje te krijgen, ( dus niet kaal ) dat plekje leek groter te worden in een V vorm en dat leek vooral aan de randen te gebeuren. Ik ben naar een algemene dierenarts gegaan ; die nam met een pinchet een plukje haar en bekeek het - in een andere ruimte - onder een microscoop. Ze zei dat het een huidschimmeltje was die van keratine houdt waaruit een haar bestaat. ik kreeg voorgeschreven ;- Intrafungol 0,5 ml 1 keer daags 1ml - 1 week op - 1 week af- en totaal 3 weken op die manier. Dat zou het van binnenuit bestijden omdat het in de haren ging zitten. Toen dat niet hielp ;- surolan ( voor honden en katten ) die ik 1 keer per dag op het plekje moest smeren. toen dat niet hielp ;-Imaverol ; 1ml op 49 ml verdunnen en met een watje op de plek deppen en tegelijk stonghold ( voor puppies en kittens ) op de plek en erom heen smeren.Ik ben nu een paar honderd euro lichter en de plek is inmiddels uitgegroeid tot een grote kortharige plek op de rug en het haar lijkt niet terug te groeien waar het ooit begon.Uiteindelijk zei de dierenarts dat haar diagnose wellicht niet klopte, maar waarom zei ze dan dat ze huidschimmel zag onder de microscoop, daar heb ik ook voor betaald.Wat nu ?Herken je dit / heb je er ervaring mee ? / Advies welkom
Lolahethangoorkoijn Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 schilverd de huid ook? kun je aan de randjes de haartje eruit trekken?
lauwie_27 Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 mijn konijn heeft vachtmijt gehad, leek op iets wat jij beschrijft, maar daar zaten ook schilfers bij
Lolahethangoorkoijn Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 daarom vroeg ik al of hij schilferde.Als hij schilferd zou hij vermoedelijk vachtmijt kunnen hebben als dit zou zijn zou je het kunnen behandelen met een zalfje maar wees er vlug bij want hij kan een grote plek worden
Stéphanie87 Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 Bij heeft er een een huisschimmel gehad. De Huid was toen op meerdere plekken schilferig en kaal. Ik moest hem telkens helemaal nat maken met een imaverol oplossing. Ook de niet besmette huid. Na twee weken begon het haar weer terug te komen.
Lolahethangoorkoijn Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 ja mijne had het ook daar moest ik de kooi uit doen en er poeder op gooien ook bij het konijn de poeder in de vacht wrijven en en dat over 10 dagen dan weer.en 3x daags zalfje insmeren;)
vraag Geplaatst: 4 mei 2010 Auteur Geplaatst: 4 mei 2010 In antwoord op jullie vragen ; het schilfert niet, de huid ziet er zelf normaal uit, het zou dus schimmel zijn maar alle genoemde produkten hielpen niet.Mijn vraag aan jullie is nu ; welke zalfjes hebben jullie geprobeert en hoe was de behandeling met imaverol bij jullie, misschien heb ik het verkeerd gedaan,ik heb het gedaan zoals beschreven ; 1 ml verdunnen op 49 ml, dus een sterke verdunning en dat heb ik met een watje om de plek gedept.Het is nu inderdaad een grote plek geworden. Ik heb ook nog een restant bodip, kunnen jullie svp namen en de behandelmethode van de door jullie gebruikte produkten doorgeven ?Dank !!
vraag Geplaatst: 4 mei 2010 Auteur Geplaatst: 4 mei 2010 stephanie, je schrijft ook de niet besmette huid ... dat heb ik niet gedaan, alleen op de plek en erom heen, welke verdunning heb je gebruikt en hoe deed je het erop en hoe zorgde je ervoor dat hij er niet van likte, heb je m droog gefuhnd ?
vraag Geplaatst: 4 mei 2010 Auteur Geplaatst: 4 mei 2010 nb ; hoe vaak heb je m met imaverol behandeld ?
Lolahethangoorkoijn Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Ik heb de zalf: Surolan.Maar de mijne had mijten.deze zalf moet je 3x per dag insmeren op die plek waar dat nodig is.en om de 10 dagen poeder in de kooi en konijn doen. de zlaf is wel voor honden en katten staat erop maar helpt uitstekend.Dus misschien helpt het ook bij jou geval ook. maar zal toch wel even aan de DA vragen of dat ook helpt bij jou want er staat op verpakking: bij otitis en huisinfecties.
Lolahethangoorkoijn Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 ik zie nu ineens dat je die surolan al hebt geprobeert maar misschien heb jij een andere gehad ofzo. want bij mij hielp het heel goed.
Stéphanie87 Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 stephanie, je schrijft ook de niet besmette huid ... dat heb ik niet gedaan, alleen op de plek en erom heen, welke verdunning heb je gebruikt en hoe deed je het erop en hoe zorgde je ervoor dat hij er niet van likte, heb je m droog gefuhnd ?Als hij inderdaad een schimmel heeft moet je ook de niet zieke huid nat maken met imaverol. Je moet zorgen dat hij echt doorweekt is want het moet door de vacht heen op de huis komen. Ik gebruikte zelf een plantenspuit. Ik liet het gewoon aan de lucht opdrogen. vlekkie ging zich wel eindeloos droog proberen te wassen maar het is niet schadelijk om op te eten. Ik ben doorgegaan tot de schimmelplekken weg waren en er weer haar gingen groeien. Ik deed het een keer in de drie dagen.Schimmel is heel besmettelijk en je kan het heel makkelijk overdagen door kleren, handen en hokken. Elke keer moet je dus ook z'n hok ontsmetten. Dat kan met bleekwater of bijvoorbeeld met dettol. Goed naspoelen. Ik zou het zo doen:-een keer in de drie dagen goed natmaken (huid moet over nat zijn)-een uurtje naar binnen halen om te drogen (in een ander hok)-buitenhok goed ontsmetten-konijn weer terug in buitenhok-'opdrooghok' goed ontsmettenIk weet natuurlijk niet of het een schimmel is wat hij heeft, maar als hij het heeft zou ik zo te werk gaan zoals ik zeg. Je kan altijd naar een andere (konijnkundige) dierenarts gaan als je het niet vertrouwd. Heeft hij trouwens jeuk aan de kale plekken?
vraag Geplaatst: 5 mei 2010 Auteur Geplaatst: 5 mei 2010 Nee hij heeft geen jeuk aan de kale plek, geen roodheid, geen korsten oid, en het zit niet op oren/borst/ pootjes maar gewoon op 1 plek die dus steeds groter wordt. Vandaag met vlooienkam gekamd, er liet 1 pluk los bij de rand en ik ben direct gestopt, ik schrik er van ... ik zie niets lopen, zou je mijt niet moeten zien lopen ? wat zou ik moeten zien als het toch mijt zou zijn ? Dan heeft die dierenarts niet goed onder die microscoop gekeken want ze zei dat het schimmel was, ook te zien aan de V vorm waarin het begon. Ik heb de imaverol verkeerd gedaan, wil je svp zeggen hoe jij het verdunt hebt en de vragen in mijn mail naar je toe svp. Dank !
MichelleloveElmo Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Misschien een stomme opmerking hoor, maar is je konijn niet gewoon in de rui. Dit kan er heel heftig uit zien, langduren en soms zijn de bijna kaal.(sorry zaza vor het lenen van de foto, maar deze is zo duidelijk:$)
vraag Geplaatst: 5 mei 2010 Auteur Geplaatst: 5 mei 2010 het begon met een klein plekje etc, zie boven, het is geen rui, ik meende vandaag bij inspectie een klein ovaal wit dingetje te zien op een paar harenen toen ik ook nog op de kop een hele pluk eruit halen zonder moeite,ik had een paar kleine bruine ronde dingetjes op mijn hand. Ik heb m vandaag van ellende in de bodip gezet, dat helpt tegen parasieten ook al is het uit de handel het is altijd een goed middel geweest voor mijn andere konijnen als ze eens luis hadden, maar dan hadden ze nooit kortharige grote plekken of plukken haar uitval, dus blijft over mijt ( een van de vele soorten of toch schimmel ), ik heb geen vertrouwen meer in de diagnose van de da hierzo dus als er geen oplossing komt dan zal ik naar utrecht moeten.
Aanbevolen berichten