Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier :yes:

Hopelijk kunnen jullie mij veel tips geven.

Ik wil graag mijn ram (1 jaar) laten castreren, omdat ik voor hem een vrouwtje wil.

Alleen ik ben ontzettend bang voor die operatie, dat het mis gaat of dat hij niet goed hersteld etc.

Ik woon in de buurt van Apeldoorn, maar ik wil het liefst een dierenarts in Apeldoorn.

Weten jullie een goede dierenarts in (of in de buurt van) Apeldoorn die veel ervaring heeft met het castreren van rammen?

En hebben jullie ook nog tips waar ik op moet letten bij een dierenarts? Of vragen die ik moet stellen om te checken of het een goede dierenarts is?

Tips over na de castratie, hoe ik dan met mijn konijn om moet gaan, zijn ook altijd welkom!

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie informatie/tips/hulp.

Geplaatst:

Heb je al op deze lijst gekeken? Daar staat misschien wel een konijnkundige dierenarts in de buurt op.

Een castratie bij een ram is op zich een standaard en makkelijke ingreep, het grootste risico is nog de narcose. Als je rammetje gezond en in goede conditie is, dan is de kans klein dat het fout gaat. Over het algemeen zijn ze na de operatie ook al gauw weer up and running, mijn rammetje was de volgende dag eigenlijk alweer zichzelf, en hij is ook nog fors ouder (zes jaar) dan jouw kereltje.

Het is in elk geval belangrijk dat je dierenarts weet dat een konijn NOOIT nuchter mag zijn. Als een dierenarts je vertelt dat je het konijn nuchter moet brengen, dan is het géén konijnkundige dierenarts en dan zou ik echt op zoek gaan naar een andere. Verder kun je hem de dagen na de ingreep het beste binnen houden, op handdoeken, bodembedekking kan namelijk vervelend zijn voor zijn wond.

Hier vindt je andere topics over castraties bij rammen, ik zou daar gewoon een paar van doorlezen, dan weet je een beetje wat je te wachten staat.

Succes alvast!

Geplaatst:

Perfecte tips Dolly! Alle info op een rij. Nog een dingetje apart: veel konijnkundige dierenartsen verdoven lokaal bij een castratie, en brengen de ram niet meer onder narcose. Hierdoor wordt de ingreep nog eenvoudiger.

Geplaatst:

Op de lijst zijn die van Deventer, Dieren en Zutphen het dichtst bij Apeldoorn. Maar je kunt altijd een da in Apeldoorn bellen en de vragen van het lijstje stellen...

Doe gewoon alsof je van niets weet en laat die da maar met de antwoorden komen.. dus vragen over nuchter zijn, narcose e.d.

Voordat locale verdoving meer bekend/gebruikt werd, hanteerde mijn da narcose. Als de ingreep klaar was, gaf hij een tegen-narcose, een middeltje om de werking van de narcose te verminderen/het konijntje wakkerder te maken. Als de da niet over locale verdoving begint, kun je hem vragen of hij zoiets gebruikt

Geplaatst:

locale verdoving (mits goed uitgevoerd) geeft minder risico's. Een konijn is gevoelig voor een aantal dingen zoals narcose, stress, tocht.. Narcose brengt een konijn uit zijn ritme van eten, drinken en keutelen. Een konijn wat niet goed eet, drinkt en keutelt kan makkelijker problemen ontwikkelen met de darmen. Locale verdoving verstoort het ritme minder, omdat het konijn min of meer bij blijft.

Bij een konijn werken de darmen continu. Leg je oor maar eens tegen zijn buikje, dan hoor je zacht borrelen. Als die darmen stil komen te liggen is de overlevingskans van een konijn vaak nihil. Ook gasvorming of verstopping zijn moeilijk te verhelpen prolemen. Een konijn dat langer dan 12 uur niet eet, moet eigenlijk al geholpen worden met eten (dwangvoer).

Als je konijn bijkomt/thuiskomt van de ingreep, begin dan met lekkere hapjes om hem aan het eten te krijgen.. andijvie, witlof, wortel-loof, een blaadje sla.. Vaak eet een konijn dit eerder dan hooi en brokken. Een konijn dat pijn heeft eet niet tot nauwelijks. Dus goed opletten dat hij eet.

Geplaatst:

MAAR, zoals Lonka zelf al noemt, konijnen zijn óók gevoelig voor stress. Als jouw konijn geregeld op gepakt wordt en daar weinig problemen mee heeft, niet bang is voor mensen, dan is plaatselijke verdoving geen probleem waarschijnlijk.

Is jouw konijn juist wat stressgevoeliger, angstiger, dan is kan de stress van zo'n lokale verdoving net zo gevaarlijk zijn als een narcose.. Bovendien kan het konijn er heel angstig door worden.

Lokale verdoving is dus absoluut niet pertinent beter, dat moet je echt per konijn bekijken.

Geplaatst:

En zorgen over het herstel zou ik zeker niet te veel hebben, want in principe is het geen grote ingreep en de meeste rammetjes zijn binnen een paar dagen weer helemaal zichzelf. Vaak worden ze ook een beetje vriendelijker omdat ze niet meer zo'n last van hun hormonen hebben. Om nog maar te zwijgen van de vreugde als er een leuk vriendinnetje komt :-)

Geplaatst:

bijv. bij mijn konijnen zou bij allebei denk ik narcose beter zijn, cusco is wel lief, maar optillen? Dat moet hij niet! (ik ben trouwens wel benieuwd wat voor narcose ze daar hebben gebruikt...) En flapje.... dat is echt een angsthaas :P

Geplaatst:

De nijnen hier zijn bij de dierenarts helemaal anders dan thuis, net alsof ze weten dat het nou eenmaal niet anders kan. Fluffy is bij de DA een enorme knuffel en hier wil ze nauwelijks aangehaald worden. Tinus laat zich hier niet pakken, maar bij de DA is hij heel gemakkelijk te hanteren. Rare beestjes zijn het toch:love:

Geplaatst:

Ik heb een afspraak bij de dierenarts gemaakt.

Donderdag wordt mijn konijn geholpen, ik ben zo zenuwachtig!

Ik heb gekozen voor locale verdoving, maar ik wist het echt niet...

Hopelijk is dit het beste voor Vlekje.

Wat vinden jullie beter? Locale verdoving of gasnarcose?

Vlekje is heel lief, houdt van geaaid worden, maar oppakken; no way.

Dus ik weet niet of het dan verstandig is om locale verdoving te doen?

Nouja, de afspraak staat al, maar toch ben ik benieuwd wat beter is...

Geplaatst:

Ik neig zelf toch het meest naar (gas)narcose, maar ik heb dan ook nog geen negatieve ervaringen gehad met narcoses (wel verschillende konijnen, voor verschillende ingrepen, onder narcose gehad) hier herstelden ze heel voorspoedig.

Succes alvast, donderdag!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .