Snoef Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 Ik weet niet of hier echt een vraag uit gaat voortkomen...maar ik wil toch even vertellen dat één van mijn nijnsels, Milo, een blaasontsteking schijnt te hebben, gepaard gaande met diarree. Ik merkte dat hij vanochtend niet at, behalve een stukje wortel, en hij kwam de kooi ook niet uit om zijn eten te halen. Nou is hij sowieso vrij rustig en niet zo 'loperig' maar dit viel meteen op. Toen ik 'm uit de kooi haalde om zijn buikje te masseren, zag ik dat er ook slijm uit zijn kontje kwam, dus toen wist ik meteen dat het fout was. Ik heb toen de spoedarts gebeld en mijn huisgenoot kon om 13.00 terecht waar dus bovenstaande diagnose werd gesteld. Ik heb nu Fibreplex gekregen, moet hem dwangvoeren, heb sulfatrim-drops gekregen (waar ik pas maandag mee mag beginnen omdat hij net een injectie heeft gehad) en ehh metocloraldrops. Ook heb ik een poedertje gekregen dat ik door zijn drinkwater moet doen, en waar zijn vriendinnetje ook van moet/mag drinken, omdat de diarree besmettelijk zou zijn (???). Nou sla ik mezelf een beetje voor mijn harses, omdat ik de laatste dagen al zag dat hij minder dronk, veeeeel minder dan hij normaal doet, maar ik dacht dat dit misschien kwam door de verandering van bodembedekking. ik ben een week of wat terug begonnen met een kale bodem en alleen een wctje met beukensnippers + wat stro. Voorheen lag er altijd zaagsel/stro/hooi. De DA dacht dat hij mogelijk de blaasontsteking had door de kale bodem, maar wist het niet zeker. Ik dacht dat konijnen wel tegen een kale bodem konden, zeker als ze dus gewoon binnen een relatief warme kamer zitten. Maar blijkbaar dus niet... Iemand ook ervaringen met blaasontsteking of wat dan ook van bovenstaand?? Want ik snap echt niet hoe hij zo ineens zo ziek kan zijn. En hoop echt dat het niet komt door de bodemverandering. Arme jongen.
Lonka Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 Die kale bodem zou kunnen, zeker als de bak niet al te hoog is. Staat je hok bij een deur in de buurt? Dan zou het op de tocht kunnen staan en dat kan het risico op blaasontsteking verhogen.
Snoef Geplaatst: 1 mei 2010 Auteur Geplaatst: 1 mei 2010 De kooien staan idd op de grond, maar niet in de buurt van de deur en ook niet vlak voor een raam dat wel eens openstaat. Ik voel me nu extra schuldig, maar weet ook dat wel meer mensen gewoon werken met een kale bodem. Dus snap niet goed waarom dit nou net weer moet gebeuren.
Snoef Geplaatst: 1 mei 2010 Auteur Geplaatst: 1 mei 2010 Tot overmaat van ramp zag ik trouwens ook dat zijn achterhakjes twee kale, rode plekjes begonnen te vertonen. Zijn vriendinnetje heeft ooit sore hocks gehad, en dat heb ik met veel pijn en moeite weten te genezen, dus ik hoop niet dat hij het nu ook krijgt. Dat kan toch onmogelijk van een kale, gladde bodem komen?
Dollie Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 Het lijkt mij sterk.. Ik had Indy juist vanwege zijn blaasproblemen op kranten zitten, ik kan me niet voorstellen dat dat laagje kranten zo veel verschil zou maken. Indy heeft ook een blaasontsteking gehad, hij had ook af en toe wat plakpoep vlak voor die diagnose gesteld werd, maar voor een konijn dat geen hooi eet is dat niet iets om van op te kijken. Indy's klachten verdwenen echter niet na een kuur AB (alleen had hij toen écht diarree, zijn darmen waren helemaal van slag door de Baytril) en we hebben nog een tijdje lopen modderen, maar uiteindelijk bleek dus dat hij blaaszand had. Hij heeft wél echt een blaasontsteking gehad, dat bleek toen duidelijk uit zijn urine, we hebben zijn urine daarna ook nog meerdere malen na gekeken (na de kuur en later ook nog een aantal keer) en toen was er geen ontsteking meer. Indy was wel héél ellendig van die blaasontsteking, hij was na een paar dagen AB stukken beter. Het zou dus heel best kunnen dat Milo zich hierdoor niet goed voelt, al was Indy gewoon lusteloos, suffig, hij at nog wel, maar dat verschilt per konijn natuurlijk. Is zijn urine wel na gekeken?
Snoef Geplaatst: 1 mei 2010 Auteur Geplaatst: 1 mei 2010 Ja ik heb inderdaad het hele topic rondom Indy toen gelezen! De urine is niet nagekeken, de DA heeft alleen gevoeld dat er geen steentjes/zand in zijn blaas zat, maar ja, dat is natuurlijk slechts 'voelen'. Milo heeft zojuist weer wat brokjes uit zichzelf gegeten, evenals hooi en hij drinkt ook weer meer water. Ik kon wel goed zien dat hij ellendig was van de blaasontsteking maar dat lijkt nu weer iets minder. En dat zonder pijnstilling ofzo. Maar ja, als hij er weer bovenop komt, blijf ik dus nog steeds met de vraag zitten of het nou door die kale bodem kwam. Vind het erg vreemd.
Dollie Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 Waar baseert hij dan op dat ie een blaasontsteking heeft?
Snoef Geplaatst: 1 mei 2010 Auteur Geplaatst: 1 mei 2010 Op het feit dat er pus/slijm uit zijn geslachtsdeel komt...en de overige symptomen: rustig, geen eetlust...Ik weet het verder momenteel ook niet, omdat ik er zelf niet bij was...maar hij is nu weer echt levendiger, eet ook weer vrij veel...maar als het maandag nog steeds niet veel beter tot oké is, ga ik ook echt even langs mijn eigen DA...Hij bleek iig ook nog haakjes op zijn kiezente hebben, maar dat was voor latere zorg.
Dollie Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 Okay op zich klinkt dat logisch, ben verder ook geen DA natuurlijk, dus dat zou best kunnen. Vervelend dat zoiets dan ook net in het weekend gebeurt.
MiEkEtJe Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 Ik denk dat niet elke DA onmiddellijk de urine controleert. Ze proberen altijd met medicatie en als het na één of twee dagen niet beter is, kijken ze verder en doen ze een onderzoek van de urine.Zo te lezen lijkt het al wat beter te gaan met je nijntje. Veel beterschap.
Dollie Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 Waarom niet MiEkEtJe? 't Is zo simpel om de urine na te kijken.. Onnodig AB geven is ook niet de bedoeling.. Moet wel zeggen dat mijn (eerste) DA vrij zeker van zijn zaak was en daarom al met de antibiotica gestart was, maar de urine is dezelfde avond (door onszelf, op zijn verzoek..) nog na gekeken. We hebben dat dus nog regelmatig herhaalt, daarom hoefde de tweede DA dat niet te doen, dus ik weet niet wat hij gedaan heeft. O, dat is gewoon een vraag trouwens hoor! 't Staat er een beetje raar misschien, ligt er net aan hoe je het opvat.. Maar ik bedoel er niks mee hoor, ik zet het er maar even bij..
MiEkEtJe Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 Ik weet het niet. Ik weet alleen maar wat mijn DA één jaar geleden heeft gedaan en hij vond een urineonderzoek ook niet onmiddellijk nodig. Ik dacht toen dat het was om misschien kosten te sparen of omdat het veel werk was ofzo???Blijkbaar niet dan? Ik weet wel dat ik de dag erna heb gebeld en heb geëist dat hij een onderzoek moest doen, want mijn gevoel zei mij dat het niet goed zat.Ondertussen heb ik ook wel geleerd dat dierenartsen het niet altijd juist hebben jammer genoeg.
Dollie Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 In principe is het urine op vangen (is werk voor het baasje..) en de urine over een stickje heen doen en op de uitslag wachten. Héél simpel dus. Aan zo'n stickje kun je al zien of er een ontsteking is. Voor andere dingen moet er misschien uitgebreider onderzoek gedaan worden, maar verder.. (Mijn moeder is doktersassistente, vandaar dat wij het gewoon zelf nagekeken hebben.. DA gaf ook aan dat dat prima kon, zo veel verschil zit er niet in. We hebben de uitslagen doorgebelt en zij hebben daar hun conclusies uit getrokken. Niet dat dat moeilijk was, er zat bloed in (aldus het stickje) en dat is natuurlijk nooit goed.)
Dollie Geplaatst: 1 mei 2010 Geplaatst: 1 mei 2010 (aangepast) Overigens kostte het wel 15 euro om het door de DA na te laten kijken.. Kassa voor hen dus.. edit; Misschien dat niet elke dierenarts het zo doet hoor, maar deze dierenarts wel, dat hebben ze zelf gezegt. (Nou ja, de conclusie dat het goed verdienen is heb ik zelf getrokken.. :whistle2:) 1 mei 2010 aangepast door Dollie
Snoef Geplaatst: 1 mei 2010 Auteur Geplaatst: 1 mei 2010 Ik meen dat mijn DA bij Raffi toen ook geen test had gedaan maar ook vaststelde dat het om blaasontsteking ging op basis van symptomen e.d...het blaaszand/steen moest wel d.m.v. een foto vastgesteld worden... Ik heb vertrouwen in mijn eigen DA, maar idd, dit gebeurt dan net weer int weekend en ik zet automatisch ook twijfels bij andere DAs...kan ik niks aan doen, maar met name spoedDAs komen op mij altijd een beetje over als 'waarom val je me lastig, het is weekend'...Maar das natuurlijk weer erg generaliserend... Hoe dan ook, ik had 'sochtends iig zelf al gevoeld dat het niet ging om een gasaanval, want zijn buikje was echt soepel, maar ikw as wel bang voor een verstopping door de verharing e.d...Maar nu Milo weer 'gewoon' eet en relatief opgewekt is, ga ik er maar van uit dat het idd om een blaasontsteking gaat.
Snoef Geplaatst: 4 mei 2010 Auteur Geplaatst: 4 mei 2010 het gaat toch niet echt goed met Milo...Hij wilt nog steeds heel vaak niet eten en zit dn een beetje te slomen in een hoekje...Ik heb gisteren weer mijn eigen arts gebeld, maar die was helaas met vakantie...en de assistente gaf ruiterlijk toe dat de vervangende arts niet konijnkundig is..dus daar schiet ik niks mee op...Ik mocht nu iig met de sulfatrim-drops beginnen tegen de blaasontsteking en op eigen verzoek ook met metacam want ik heb het idee dat Milo pijn heeft of zich iig niet lekker voelt...hij eet niet voor niks niet...en elke keer als hij zijn medicijntjes op heeft, lijkt het weer eventjes iets beter te gaan...maar daarna stopt hij weer met eten...ik vraag me af of dit allemaal door een blaasontsteking kan komen, of zouden het de minimale haakjes op de kiezen zijn, die ook ontdekt zijn?? Begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken
Dollie Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Wat vervelend, ik had gehoopt dat Milo inmiddels weer opgeknapt was. Wanneer is je DA terug? Ik hoop dat de metacam in elk geval wat verlichting brengt.
Snoef Geplaatst: 4 mei 2010 Auteur Geplaatst: 4 mei 2010 Mijn eigen DA komt volgende week pas terug helaas. Milo mocht niet zoveel groente hebben, eigenlijk was het belangrijker dattie weer brokken en hooi ging eten, maar het enige wat hij net wel redelijk enthousiast at was peterselie (of selderij?) dus ik laat hem dat toch maar eten. Hij is nu niet aan de diarree en heb dus liever dat hij iig wel iets eet. Maar ik kan zien dattie zich niet prettig voelt :(
Dollie Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Ik zou 'm ook maar gewoon geven wat hij wil hoor, als hij stopt met eten heb je nóg een probleem. En stel dat die haakjes wél (deels) de oorzaak zijn (van het slechte eten en dat hij zich niet goed voelt) dan is het ook heel logisch dat ie geen biks wil, dat doet pijn..
Snoef Geplaatst: 4 mei 2010 Auteur Geplaatst: 4 mei 2010 Ja dat is dus exact wat ik ook dacht...de vervangende arts zei wel dat ze erg klein waren, maar dan nog...hij kan er wel degelijk last van hebben...hij ziet er ook uit alsof hij ehh tja koortsig is ofzo...sloom, in elkaar gedoken, oogjes samengeknepen...Hij heeft vanmorgen metacam op en wil het hem straks weer geven, maar durf het nu nog niet. Ik geloof niet dat dit allemaal door een blaasontsteking kan komen...maar ik kan me vergissen...wat baal ik dat mijn eigen arts er niet is!!
Guus Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Goh Snoef, wat vervelend!! Hopelijk knapt Milo snel weer op!
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 slijm uit zijn kontje kwam = geen blaas ontsteking maar een darm verstoppingof je hebt het fout opgeschreven.
Snoef Geplaatst: 4 mei 2010 Auteur Geplaatst: 4 mei 2010 Ik denk dat ik dan bedoelde slijm uit zijn geslachtsdeel...ik was er niet bij toen hij naar de DA ging..maar ik denk niet dat het een verstopping is, want hij keutelt wel. Niet veel, maar wel in verhouding met wat hij momenteel binnenkrijgt...
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Weet je het zeker? dat is nog al een verschil in oorzaak en behandeling....hij eet niet veel dit kan dan heel goed aan de darm verstopping liggen en of infectie daar in.Ook het stil zitten hoord hier bij.
Snoef Geplaatst: 4 mei 2010 Auteur Geplaatst: 4 mei 2010 Nee je maakt me ook grandioos aant twijfelen en weet ook even niet meer wat ik nou het beste moet doen...Ik vertrouw eigenlijk geen enkele andere DA dan mijn eigen DA, en die is er nu niet...Zowel de vervangende arts als als de assistente dachten beide aan een blaasontsteking bij de genoemde symptomen...hij had ook diarree...en degene di emet Milo is geweest, zegt dat het echt uit z'n geslachtsdeel kwam...
Aanbevolen berichten