Ga naar inhoud

Een oppas konijn


Smeetjuh1990

Aanbevolen berichten

Ik ben wel een beetje van de topics openen op het moment...maar goed...

We hebben sinds vanavond een franse langoor dame om op te passen tot 8 mei. Ze is van de baas van m'n moeder en hij is op het moment met het gezin op vakantie.

Het is een lief konijntje:love: je kan haar lekker aaien en is niet bang, maar god wat schrok ik toen ik het hok alleen al zag...

107013_kerbl_fred_2.jpg

Het formaat is ongeveer zo, ze kan net haar kont keren en een stapje opzij doen, maar meer is het ook echt niet. Ze krijgt gemengd voer...waar volgensmij niet eens biks in zit, wel zonnebloem pitten en allerlei gekleurde dingen en het is zowiezo heeeel veel voer. Ze is veels te dik en ik zag tot m'n grote schrik plakpoep zitten :s

Nu kan ik haar makkelijk aanhalen, maar oppakken gaat zo lastig. Je kan je hand tussen haar voorpoten doen, maar zodra je de achterkant wilt pakken springt ze alle kanten op. M'n dwergkonijn kan ik teminste op z'n ruggetje leggen, maar hier weet ik even niet hoe ik dit moet aanpakken...hoe kan ik het schoon maken bij haar :s

Ik heb zelf natuurlijk wel biks in huis, maar ik mag haar niet natuurlijk 1 2 3 overzetten op biks. Als ik het ga mengen, dan eet ze waarschijnlijk alsnog alleen de lekkere dingen er uit en komt ze nog niet aan de biks toe.

Help?:arf:

Haar eigenaresse is een beetje in de war (lichte dementie), dus ze kan er niet zo heel veel aan doen en m'n moeder kan het wel aansturen wat verzorging betreft. Zowiezo aankaarten dat het hok groter moet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het hok bij de eigenaresse buiten staat, is een ren icm een trapje al een oplossing.

Als het konijn te dik is, dan simpelweg de hoeveelheden voer aanpassen. Een beetje groenvoer, een handje biks en elke dag een paar handen vers hooi in het hok.

Die biks in eerste instantie wel mengen met het gemengde voer, maar in een week tijd kun je rustig de verhoudingen aanpassen, zodat nijn aan het eind van de week alleen maar biks heeft.

Weeg het konijn, geef het ong. 20gram voer/biks per kg gewicht. Blijf de ontlasting controleren, plakpoep kan leiden tot hele nare toestanden, zeker als er vliegen bij komen.

Om de plakpoep te verwijderen, kun je proberen het konijn in een deels natte handdoek te wikkelen. Even goed mikken waar het natte deel van de handdoek terecht komt :) Zolang je het konijn in de handdoek gewikkeld hebt, kun je waarschijnlijk makkelijker het kontje nat maken en zo schoner maken.

Als je de ruimte hebt, laat dan het konijn wel een paar uur rondlopen (garage, gang, keuken) zodat het in elk geval beweging krijgt.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het logisch dat je har niet kan optillen. Konijnen, maar vooral Franse houden niet van optillen. Ik heb twee Franse waarvan een van jongs af aan. Die tilde ik toen al elke dag op en nu kan je hem telkens even optillen, maar ook dat vind hij niet leuk. Mijn Franse voedster is echt niet op te tillen die wil gewoon niet, dus die mag gewoon lekker met haar pootjes op de grond blijven staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kun je gewoon niet zo laten, daar heb je gelijk in. Heb je een bad?

Het zou heel goed kunnen dat het geen plakpoep is trouwens, maar BDK die ze niet op kan eten omdat ze te dik is. Het is dus belangrijk dat ze nu afvalt, minder eten en meer beweging krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een badje ja. Het zou goed kunnen dat het bdk zijn, maar als ze ze niet kan opeten omdat ze te dik is, betekend dat ze dus vastgeplakt blijven aan haar kontje...lijkt me dus ook niet erg handig om het te laten zitten.

Ga haar eigenaren natuurlijk wel aanspreken hier op en zelf al beginnen met beweging en betere voeding...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker niet laten zitten inderdaad, BDK of plakpoep maakt voor de vliegen (maden) geen donder uit natuurlijk.

Kun je haar op de één of andere manier in bad krijgen? Ik zou haar daar dan gewoon in laten lopen en ondertussen voorzichtig proberen haar kontje schoon te spoelen met lauwwarm water. Je kunt het beste Lactacyd gebruiken om haar te wassen, dat is beter voor haar huid dan babyshampoo oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey Smeetjeuh

Lastig hoor allemaal! Wel super dat je haar zo opvangt en voor haar inzet!

Weet niet waar je woont,maar als het een beetje in de buurt is wil ik je van de week evt wel helpen hoor met wassen ofzo.

Heb zelf een fransoos dus weet een beetje wat af van grote konijnen en hoe die op te tillen.

Maar als t met je moeder lukt is dat natuulrjk al mooi geregeld!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, heb madame gewassen hoor haha.

Had een kattenbak gepakt (alleen de onderbak) en had daar lauwwarm water in gedaan. Madam via het hok in een katten transportbox gedaan en haar daarna in een geïmproviseerd rennetje gestopt. Haar toen in het badje gedaan en haar vast gehouden toen ik haar kontje rustig met een washandje ging schoonmaken. Eerst stribbelde ze even tegen en spatte me onder, maar hierna hoefde ik haar niet meer vast te houden en vond ze het wel prettig...:love::he:

Toen alles weg was, heb ik haar in een handoek gewikkeld en eventjes met haar gezeten, tot ze aardig droog was. Hierna nog eventjes lekker in het rennetje gelaten en ondertussen het hok een flink schoonmaakbeurt gegeven met citroen azijn. Hierna mocht ik haar gewoon oppakken, vond ze helemaal niet erg meer en heb ik haar lekker in haar hokje gezet.

Ze ligt lang uit en komt af en toe staand even kijken wat we aan het doen zijn:love: Ze lijkt wel te bedelen hahaha.

Ondertussen ben ik ook al bezig met haar voer en geef er flink wat hooi. Ze zit er helemaal relaxed bij, een stuk gelukkiger in ieder geval :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toenet deed ik het hok even open om haar weer eten te geven en vers hooi, springt ze hoppa in een keer uit het hok :O.

Gisteren was ze heel onrustig (voor het wassen), telkens heen en weer lopen, dan over het hok leunen met de voorpoten, dan weer heen en weer lopen, weer leunen etc. Maar er uit springen deed ze niet...

Denk dat ze dus aardig last had van die klont en dat ze zich nu wat vrijer kan bewegen XD

Schrok wel even toen ze er uit sprong, maar meteen weer terug kunnen zetten in het hok. Hoefde er niet achteraan te hollen:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .