Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Daffy gedraagt zich sinds een paar weken anders dan anders. Ze eet met lange tanden en is wat stiller, maar het gaat met ups en downs. Ze eet om de dag prima en gister huppelde ze rond. Bij de inenting vorige week heeft de dierenarts haar buikje gevoeld en niets gevonden. Ze vond Daffy's keutels aan de kleine kant.

Vandaag liep ik binnen bij de dierenarts voor informatie over Rearguard en vertelde over Daffy. Ik wilde Prozyme kopen en het dagelijkse wortelschijfje afschaffen in de hoop dat ze meer hooi en SS gaat eten. Ik kom met een zakje Protexin en een zakje Recovery thuis, maar ben er niet blij mee.

Zijn de Protexin en de Recovery het proberen waard? Dat wordt een worsteling terwijl ik op een of andere manier het gevoel heb dat ze niet zullen helpen..

Ik zou liefst een buikfoto laten maken. Is dit een ingrijpende gebeurtenis bij een konijn? Ze moet verdoofd worden?

aangepast door Suuzi
Geplaatst:

Is haar gebit nagekeken? Dat is het eerste dat in mij opkwam, bij wat jij beschrijft denk ik eerder aan gebitsproblemen.

Dwangvoeding is pas nodig als een konijn niet eet of zo weinig dat de darmen te leeg worden. En het doet ook niks aan de oorzaak.

Geplaatst:

Dwangvoeding zou ik niet doen, protexin strooi je toch zo wat over haar eten? Of is het geen poeder?

Over de foto's: Dat ligt grotendeels aan het konijn denk ik. Bij Indy zijn foto's van zijn blaas gemaakt, DA gaf aan mogelijk een roesje te moeten geven maar dat is niet nodig geweest. Maar Indy was een lief, rustig konijn en vooral ook, moet ik helaas zeggen, nogal gewend aan dierenarts bezoekjes.. Hij had ook geen enkel probleem met een blaasecho..

Ik ben het met jullie eens, het is te vroeg voor dwangvoeren. Het neemt de oorzaak ook niet weg. Dat is ook de reden dat ik met een wat ontevreden gevoel thuis kwam. Ze eet en keutelt nog. Op een schaal van 1 tot 10 geef ik haar een 6 voor eten en keutelen.

@Lirazel: haar gebit is niet nagekeken bij de inenting, Tony had meerdere punten die gecheckt en gedaan moesten worden. Daffy kwam er wat bekaaid vanaf. Het is zeker iets om na te laten kijken.

@Dollie: het is Protexin Bio-Lapis poeder (Protexin is de merknaam, zie ik nu): www.bunnybin-winkeltje.nl/?page=catalog&view=product&product_id=506 Bio-Lapis kan in het drinkwater, maar Daffy drinkt weinig. Ik strooi het morgen over de groentehap. Ik zal een Recovery-papje maken en kijken of ze er vanavond laat zelf van eet.

Morgen naar de DA voor gebitscontrole. Ook bestel ik Prozyme. Het gebit of verstopping door haar staan hoog op mijn lijstje oorzaken. Daffy is een angstig konijn en zal voor een foto verdoofd moeten worden. Eerst maar de wat minder stressvolle dingen doen.

aangepast door Suuzi
Geplaatst:

Ik bedenk me nu dat ik erg graag een oorzaak wil weten. Om de boel onder controle te hebben. Maar soms verdwijnen vage klachten bij mensen ook met een klein zetje in een bepaalde richting. Ik zie nu het nut van Recovery en Bio-Lapis wel in.

Geplaatst:

Mijn nijn had na haar castratie ook kleine keuteltjes.. Ik heb haar een paar dagen op hooi en groente (witlof, sla, andijvie) gezet. Dat icm cisaral en ze keutelt nu weer gewoon

Is dat zo? Ik lees hier en daar wonderbaarlijke genezingen van lusteloze konijnen dankzij Prozyme.. Maar goed, je weet natuurlijk niet of het zonder Prozyme niet ook zo was gelopen. Vandaag toch eerst even het gebit laten checken.

Ik begin ook aan lentehormonen te denken. Daffy zat al dagen in de Maze Haven. Misschien ziet ze de Maze als het ideale hol om een nest te werpen? Voor eten komt ze er nauwelijks uit, dus ik leg dan brokjes en hooi voor haar neus in de Maze. Ik heb haar er net uit geduwd en de Maze weggehaald. Ze ziet het bakje eten nu weer staan gelukkig.

Tijdens het eten ging ze gister op Tony rijden. Dat is ook nieuw. Ik berispte haar omdat ik wilde dat ze ging eten, maar toen zat ze met een kloppend hartje heel zielig te kijken en weigerde ze te eten. Gekkerd.

aangepast door Suuzi
Geplaatst:

De werking van prozyme (bij konijnen) is nooit bewezen (van Protexin wel dacht ik) en ivm de pHwaarde van de maag van het konijn is de kans klein dat het überhaupt kan werken in de darmen.. Zoiets was het dacht ik.

Zelfde verhaal bij ananas.

Geplaatst:

Okay.. ik zal Prozyme niet meteen bestellen en eerst wat lezen..

Ik ben net terug van de DA: Daffy's kiezen zijn in orde, ik heb mee mogen kijken, 2 mooie rijtjes gezien:) Haar darmen borrelen normaal en ze is niet afgevallen. Ze verhaart bijna niet. Kortom, gebitsproblemen en lichte verstopping door haar vallen af.

Volgens de DA kunnen er 1001 oorzaken zijn dat een konijn minder goed eet. Voor een buikfoto vindt ze het te vroeg.

Haar advies is afwachten en eventueel een beetje ciseral geven. Dat heb ik in huis:)

Het zou volgens de DA goed kunnen dat Daffy last heeft van haar hormonen en daarom iets anders aan haar hoofd heeft dan eten.

Het aldoor in de doos zitten, het meer sproeien en meer rijden past in dat beeld. Daffy is sinds september bij mij, ik heb haar nog niet meegemaakt in de lente. Ik ben voor nu gerustgesteld.

Het consult werd gerekend als een vervolgconsult na de inenting, 15 euro. Heel netjes.

Geplaatst:

Hahaha dat klinkt net als Feline :rofl: op zich herken ik het wel, de afgelopen maand was Feline ook iets minder geinteresseert in eten.. Maar dan ook echt maar íets minder hoor, ze at er niet minder om maar ze stond niet al klaar als ik met brokjes aankwam, ze had het pas door als Fred ging eten, zoiets meer.

Geplaatst:

Dank je, fijn om te horen dat jij ook een verschil zag bij Fien. Ik heb op BB verder nergens gelezen dat de vrouwelijke lentekriebels een verminderde eetlust kunnen veroorzaken.

Daffy is een superlieverd tot er eten in het spel is. Ze vist de lekkerste hapjes uit Tony's bek. Tony kan het geen barst schelen. Slim eigenlijk.. door Tony het eten laten selecteren.. Maar goed, hij moet wat doen voor de vele wasbeurten die hij van Daffy krijgt en die hij in veel mindere mate terug geeft.. :whistle2:

Geplaatst:

Voor nu.. ze ging vanochtend niet meteen brokjes eten. Pas na 10 minuten nam ze met veel weerzin een paar brokjes. Normaal duwt ze Tony bijna weg bij het bakje. De keutels vliegen me nog om de oren gelukkig.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .