Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb via Internet een spray besteld die preventief werkt tegen de madenziekte. Anti-Myasis van Beaphar. Hier in belgie niet te verkrijgen maar via een nederlandse website wel. Ik ben normaal niet zo voor die producten, maar binnenkort ga ik een weekje op reis en er komt wel iemand onze konijntjes verzorgen (ze zitten buiten), maar die persoon kent niet zoveel van konijnen af, en ik ben maar ongerust dat ze net tijdens die week iets voorhebben. Dus ik zou die spray preventief willen gebruiken. Heeft er iemand ervaring met dit product ?

Heb hier ook Rearguard staan, maar weet niet goed welk het effectiefste is en het minst schadelijk.

Geplaatst:

Moeilijk.. Mijn dierenarts raadt zowel Anti-Myasis als Rearguard af. Ze heeft net uitgezocht of Rearguard een veilig alternatief is voor Anti-Myasis, maar ook dit middel bevat volgens haar een gif:s Ze is een tegenstander van zulke middelen als preventie bij gezonde konijnen. Volgens haar is het een te makkelijk middel voor mensen die hun konijn in een hok achterin de tuin zetten en er 1 x per week naar kijken.

Misschien zijn er alternatieven in jouw situatie: zou je je konijnen een week op een 'veilig' dieet kunnen zetten waarvan je zeker weet dat ze er geen darmproblemen van krijgen? Of kun je ze tijdelijk binnen zetten?

Geplaatst:

Voor een gezond konijn zou ik eigenlijk niet zo snel zoiets doen..

Ik was wel van plan geweest Rearguard te gebruiken bij mijn konijn met urinebrand, maar hij is in februari al (onverwacht) overleden. Ik zou zeggen, Rearguard dus. Volgens mij is dat effectiever namelijk.

Geplaatst:

Is het anders geen optie je konijnen een weekje binnen te zetten? Minder risico, minder ongedierte.... Je oppas zou dan de konijnen kunnen laten rennen in de gang of zo...

Geplaatst: (aangepast)

Konijnen die serieus risico lopen wat Iris ook zegt met urine brand en poep aan hun kont.....zou ik binnen plaatsen waar geen vliegen komen dit werkt veel effectiever.

Ook met deze spray kunnen ze niet vrijgewaard worden van maden ze kunnen ook onder een wam ontstaan of tussen de steert en kont.

konijnen met plak poep kun je beter op SS zetten en of goed eens naar de hoeveel heid voer kijken daar zit vaak het probleem.

Ik zal deze spray nooit gebruiken, mijn dieren hebben schone hokken en schone konten daar zorg ik voor :mdr: Dus geen made problemen.

Dieren met wonden dit kan gebeuren plaats ik ook binnen met vliegen gaas er om heen.

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:
Konijnen die serieus risico lopen wat Iris ook zegt met urine brand en poep aan hun kont.....zou ik binnen plaatsen waar geen vliegen komen dit werkt veel effectiever.

Dat inderdaad ook :yes: Indy is definitief naar binnen verhuist toen bleek dat zijn problemen waarschijnlijk niet weg zouden gaan. Om zo zeker mogelijk te zijn (en hem misschien af en toe in de tuin te kunnen laten rennen) was ik de Rearguard gaan gebruiken.

Geplaatst:

De nijntjes binnenzetten is hier niet echt een optie. Binnen bij ons lopen 4 katten rond.... En ik wil de nijntjes ook geen stress laten hebben omdat ik op vakantie ben. Want nu zit elk koppeltje in een buitenren van 4x2m, en binnen moeten ze dan echt in zo een klein hokje zitten terwijl ze dit niet gewoon zijn. Ik kan 1 keer preventief de Rearguard gebruiken. Dit had ik ook besteld. Ben er normaal ook niet voor, maar is in hun geval misschien wel het beste. Want 1 voedster is niet zindelijk en sproeit veel, en haar buikje is ook regelmatig nat van de urine. En 1 ex-rammetje heeft soms een klein beetje plakpoep de laatste dagen.

Weet niet echt hoe het komt. Ze krijgen elke morgen en avond een gemengde groentenschotel, en ik verdeel per dag ca. 130gr SS onder hun 4. Is voor 4 konijnen van ca. 1,6kg. En voor de rest moeten ze hooi eten, maar dat doen ze niet echt veel heb ik de indruk. Maar de platte keuteltjes bij Roske, dat is niet elke dag hoor. Heel af en toe vind ik 's morgens een platte keutel en kijk ik hun poep na.

Dat probeer ik trouwens elke dag wel te doen. Het zijn al oudere konijnen die nooit gewend geweest zijn om opgepakt te worden, en ik ben hun daar stilaan aan het laten wennen. Het is voor hun bestwil !

Bedankt voor jullie advies.

Geplaatst:

Het konijntje met plak poep kan gevoelig zijn voor bepaalde soorten groen ik zou dat gewoon uittesten en observeren welke soorten groen ze wel of geen plak poep hebt.

Dan ben je ook preventief goed bezig.

Normaal een voedster die sproeid zou juist niet nat moeten zijn van onder ze sproeid immers alles in het rond. Ook een aandachts puntje om uit te zoeken wat die oorzaak is, eventueel haar urine laten testen ect...

Je kunt fijn gaas kopen en dit om het hok of ren maken het simpelste een muggen net die mensen boven hun bed hebben. Enkel zorgen dat ze er niet aan kunnen eten.

Succes

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .