nijntjekonijntjenmw4j9 Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Mijn konijnen zijn zooo verliefd op elkaar dat ze kale plekken hebben van het likken. Ze zijn al een tijdje bezig met verharen en nu begon Nijn een kale plek te krijgen in de nek (tussen de oren) ze heeft dit vorig jaar ook gehad en toen heeft de dierenarts er naar gekeken. Ook nu is het huidje eronder mooi biggetjes rose en zijn er geen rare schilvertjes ofzo te vinden. Weer van het likken dus...betrap ze ook vaak op likken op die plek...Nu heb ik bij Pino net zo'n kale plek ontdekt op dezelfde plek... ook hij wordt hier veel gelikt door Nijn. Nu heb ik gehoord dat je hier betadine op kunt smeren zodat ze niet likken op die plek is dit waar en is dit zonder risico voor mijn konijnen??? of hebben jullie een ander middel zodat ze elkaar niet iedere keer likken?En hoorde ook dat er een poeder is dat de haren in de darmen afbreekt.. heb dit nog nooit gedaan is dit noodzakelijk??
Lonka Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Betadine durf ik niets van te zeggen.. Zolang de huid mooi roze is, zou ik er niets aan doen, die haren groeien vanzelf terug. Wat betreft poeder voor de darmen... Controleer van elk konijn de keutels. Als die met een draadje aan elkaar zitten, dan hebben ze haren in de darmen/ontlasting.Als dit langer duurt, kan het handig zijn even de dierenarts te raadplegen. Ik geloof niet dat die middelen daadwerkelijk de haren afbreken, wel dat ze de darmwerking stimuleren en ontlasting evt wat zachter maken, waardoor het sneller/makkelijker afgevoerd wordt. Maar advies blijft : overleg met je da.
nijntjekonijntjenmw4j9 Geplaatst: 28 april 2010 Auteur Geplaatst: 28 april 2010 Kun je ze ook nog een bepaals soort voedsel geven als ze aan het verharen zijn? ik borstel ze weinig omdat ze dit niet willen, ze likken dus veel haren op. Ben eigenlijk niet zo van de middeltjes geven enz. los het liever natuurlijk op.
Lonka Geplaatst: 28 april 2010 Geplaatst: 28 april 2010 Als je konijnen veel verharen, denk ik dat je ze toch moet borstelen. Je zou zo'n borstelhandschoen kunnen kopen, dan aai je ze als het ware met een borstel. Op deze site hebben ze een kopje medisch met informatie over alternatieve/homeopatische middelen. Advies hierbij is wel een deskundige te raadplegen en niet zomaar iets van de homeopaat uit te proberen! http://www.konijnen.nl/indextot2.htm met dank aan de info op konijnen.nl
Aanbevolen berichten