Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou, ik zat er al even op te wachten want Saar was al 2 maand heel brommerig en verdedigend maar het is zover, ze is schijnzwanger!

Ze had een groot vest het hok in gesleept, die is gered. Dag later lag er in haar wc bak een heel mooi nestje van al het hooi uit de ruifjes, heel veel haar, een sok en een haarband..

Nu vroeg ik me af, Bo is zo'n flapdrol die er middenin gaat zitten zodat hij lekker het hooi kan opeten. Saar doet daar opzich niet zoveel op uit. Heeft ze dan na een dag al haar interesse verloren?

Gaat een conditie omlaag met zo'n schijnzwangerschap? Het is namelijk een angora en op haar rug heeft ze heel veel wol verloren, dat is nu dus heel dunnig. Dit is niet uitgetrokken, viel me al een poosje op. (ze heeft zoiezo niet veel wol voor een angora, vandaar geen dierenarts geraadpleegd)

Ze heeft ook haar achterpoot aan de binnenkant helemaal kaal geplukt, is dit normaal? Vond het zo'n rare plek!

En duurt een schijnzwangerschap ook een volle maand met als eindresultaat dus een nestje? Zou veel verklaren, zoals kapot gescheurde lakens door graven en bijten, nachtenlang graven in het hok etc etc. Zou mooi zijn als het daardoor kwam, werd knettergek! ;)

Zo zijn het wel genoeg vragen dacht ik zo! ;)

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Volgens mij is het zo dat konijnen elke 2 weken in hun 'periode' zitten.

Als je voedster schijnzwanger is, zou ik je aanraden om een afspraak te maken met de dierenarts om haar te laten castreren. Dit raad ik je aan aangezien de kans op baarmoederproblemen anders vrij groot wordt. Haar gedrag kan wel kloppen bij een schijnzwangerschap.

Geplaatst: (aangepast)

Ik praat maar vanuit wat ik bij mijn dame heb gezien....

Brommen, knorren, grommen en uithalen naar Frummel. Nestje bouwen, nestje plat.. nestje weghalen en mevrouw begon weer opnieuw. Binnen 6 weken 3 nesten en nu gecastreerd...

Ze bromt af en toe nog wat, de hormonen zijn nog niet helemaal weg. Maar ze gromt niet meer zo en haalt alleen uit naar Frummel als hij te dichtbij komt.

Ze is afgelopen vrijdag gecastreerd, liep vanaf dag 1 vrolijk te rennen, heeft alleen groenvoer en af en toe een sprietje hooi gegeten de eerste dagen en bleek gisteren koorts te hebben... Medicijnen en ze keutelt nu weer goed.

Maar jouw konijn... 1x schijnzwanger is niet zo'n ramp. Alleen het nest niet te snel weghalen. Als jouw ex-ram het nest platgestampt/geplunderd heeft, gewoon alles bij de volgende schoonmaakbeurt weghalen.

Gaat ze gelijk daarna weer een nest bouwen, dan kan het verstandig zijn haar te laten helpen. Zeker als ze er zwaar humeurig onder blijft... Mijn Meiske zat voornamelijk zichzelf in de weg met haar slechte humeur.

Nu liggen dame en heer gezellig naast elkaar op de bank :)

Wat betreft de vacht... die van mij plukte de buik bij haar voorpoot kaal, iedere voedster zal d'r eigen pluk-plek hebben. Haar kalende rug kan ook zijn door het rijden van de ram. Hormonen en het weer zorgen voor andere gedragingen, waardoor ook dominantie/rangorde opnieuw wordt getest/vastgesteld

aangepast door Lonka
Geplaatst:

En gezondheid... ik denk dat zo'n schijnzwangerschap op een bepaalde manier wel energie kost. Het zou kunnen, dat je konijn daardoor wat vermoeider is en misschien wat meer voedsel/aandacht nodig heeft dan ze nu krijgt. Maar ik ben geen arts, dua als je twijfelt... controleer haar keutels en ga naar een dierenarts als je het niet vertrouwt.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties!

Ik zat gister al te twijfelen of ik het hooi bij zou vullen. Aan de ene kant dacht ik, ze hebben gewoon hooi nodig!! Maarja ik was bang dat ze weer verder zou gaan met nestje bouwen, en dat deed ze ook! Was weer heel druk bezig, al het hooi moest eraan geloven. Alles van boven naar beneden gesleept..

Bo snapte er neits van die wou gewoon eten dus die at alles wat saar heel mooi verzameld had rechtstreeks uit haar bek. Daar was ze niet zo blij mee dus hij kreeg een knal.

Moet zeggen, ze is wel goed in wat ze doet, het is echt een heel mooi holletje geworden. Wel bijzonder om te zien hoe ze het doet maar ik vond het zo sneu!! Ze was zo druk met iets wat gewoon helemaal niet nodig is!

Ik wacht nog even af hoe het straks in de toekomst gaat en anders vrees ik inderdaad dat ze ook onder het mes gaat. Arme meid

Hoop dat het snel over is want om 3u snachts zat ze als een malle aan het deurtje te rukken, denk dat ze meer materiaal wou zoeken.. Niet zo fijn.

Sorry voor mijn vele vragen enz maar in mijn hele leven is dit de 6e of 7e voedster die ik zie (incl die van mijn zus enz, schrik niet ;)) en heb dit nog nooit meegemaakt!

Geplaatst:
Volgens mij is het zo dat konijnen elke 2 weken in hun 'periode' zitten.

Nee, een voedster kan schijnzwanger worden wanneer ze een eisprong heeft gehad en die kan ze in principe altijd krijgen wanneer het rammetje op haar rijdt of zelfs als je haar op een bepaalde manier aait.

Geplaatst:

Wauw, door aaien..

Bo is echt een sul, heb hem nog nooit zien rijden! Hij is een zeer onderdanige man ;) Maar misschien heb ik het gewoon een keer gemist.

Kan het ook gewoon spontaan gebeuren? Schijnzwanger worden

Geplaatst:

Ik denk het wel... er gaat ergens een topic rondt van iemand met vrouwtjes-konijnen waar geen mannetje bij is geweest en er eentje verdacht veel symptomen van schijnzwangerschap heeft.

Het schijnt zowiezo meer bij voedsters voor te komen als ze de leeftijd van 1 jaar bereiken.. Mogelijk omdat dan de hormoonhuishouding zich manifesteert.. en wellicht de tijd van het jaar...

Geplaatst:

Ze is morgen precies 7 mnd, dan is ze er vroeg bij ;)

Ik vind het lastig te bepalen of ze nou echt omkijkt naar het nestje. Durf het nog niet weg te halen maar wil wel! Ze heeft het dus in de plasbak gemaakt en Bo kan het allemaal niet schelen die plast er lekker overheen. Het stinkt nu in onze studio! bleh..

Ik kijk nog even aan, zou sneu zijn als ik te vroeg ben en ze haar andere zijkant ook helemaal kaal gaat plukken!

Geplaatst:
Ik denk het wel... er gaat ergens een topic rondt van iemand met vrouwtjes-konijnen waar geen mannetje bij is geweest en er eentje verdacht veel symptomen van schijnzwangerschap heeft.

Ja, maar zoals ik al zei, als je haar op een bepaalde manier aait kun je ook een eisprong stimuleren. Ze zou dus wel schijnzwanger kunnen worden zonder vent, maar of dat ook zonder eisprong kan weet ik niet.

edit; Feline is nu acht maanden oud (1 sept '09) en ze heeft al twee schijnzwangerschappen achter de rug, ik heb zo'n vermoeden dat ze op het punt stond aan de derde te beginnen. Volgens mij is zeven maanden helemaal niet zo vroeg hoor.

Geplaatst:

Nee.. Zat er ook al tijden op te wachten eigenlijk. Omdat ze sinds ze in de puberteit zit een brompotje is, altijd knorren enz. Hier hoorde eigenlijk nog een schijnzwangerschap bij in het rijtje..

Jij laat Feline binnenkort castreren of niet? Ben wel benieuwd of je dan ook iets merkt van verandering gedrag oid..

Geplaatst:

Gaat lekker hier, zie net een klein beetje snot bij bo, dit icm niezen deed belletjes rinkelen dus straks met beide naar de dierenarts, kan ik mooi meteen even vragen naar castratie etc ;)

35 euro voor een consult voor beiden, is dat een beetje een normale prijs?

Geplaatst:

Oke, ga denk ik even op een beleefde manier vragen wat hun zoveel duurder maakt dan de rest.

Over een uurtje kan ik terecht, ben benieuwd!

Geplaatst:

Consult per dier zal de reden zijn dat het 35 euro is en volgens mij is dat een normale prijs voor een KKDA...

Ons meisje is na de castratie een stuk leuker geworden. Voor die tijd was het een behoorlijke moppertante, maar tegenwoordig gaat ze lekker liggen voor aaitjes. Voor de castratie ging ze grommen en viel ze uit als je bij haar kwam.

Geplaatst:

Dat klinkt bekend, vind dit een fijne reactie!

Nou ze hebben beide snot, verdorie. Maar niet ernstig en was er vroeg bij. Ook nooit snot gezien alleen vanmiddag een heeeel klein beetje bij bo, uiteraard was er bij de dierenarts niets meer van te zien.

Nu 10 dagen antibiotica ertegenaan!

Geplaatst:
Consult per dier zal de reden zijn dat het 35 euro is en volgens mij is dat een normale prijs voor een KKDA...

Ons meisje is na de castratie een stuk leuker geworden. Voor die tijd was het een behoorlijke moppertante, maar tegenwoordig gaat ze lekker liggen voor aaitjes. Voor de castratie ging ze grommen en viel ze uit als je bij haar kwam.

Hoe bedoel je, normale prijs voor een KK-DA? Ik geloof niet dat een KK-DA een andere prijs rekent dan een gewone DA hoor.. :P Uiteindelijk Ć­s ie ook maar gewoon een DA :P

Maar als het per konijn (2xconsult dus) is is het inderdaad een normale prijs voor een consult, dan betaal je hetzelfde per consult als ik. Alleen ik weet dus niet of ze twee konijnen ook twee keer doen, ik denk het haast niet, mijn DA kennende.

Vervelend dat ze snot hebben, hopelijk zijn ze er gauw weer van af.

Geplaatst:

Nou, ze zei dat het bij saar waarschijnlijk niet meer weg gaat. Tja dan zal het bij bo ook niet weggaan lijkt me.

Ik was met haar bij een andere dierenarts geweest die hier in de lijst staat als kkda maar ik heb er erg slechte ervaringen mee. Kreeg antibiotica mee toen maar volgens mij was dat niet de goeie. Heb nu iets anders gekregen. Uiteindelijk leek het niezen een allergie te zijn omdat het veel minder werd zonder bodembekking.. Nooit snot gezien dus, vandaar dat ik vanmiddag schrok toen ik iets bij bo zag.

Ze wil toch dat ik het ga proberen met antibiotica dus er zal nog wel een kansje inzitten!

Blijft het altijd besmettelijk?

Geplaatst:

Snot kan soms hardnekkig zijn. En icm een allergie helemaal... Ik heb nu ipv houtvezel tarwestro-pellets door het houtvezel gemengd.

Ik weet dat houtvezel niet ge-adviseerd wordt, maar m'n exram doet het er al bijna 9 jaar goed mee... tot hij een paar maanden terug snot kreeg. Nu met de pellets/korrels en antibiotica niest hij niet meer :)

Geplaatst:

Nestje is weggehaald, Bo zat er toch steeds van te eten en overal keutels overheen te te lggen dus dacht dat ze vast niet meer in geinterreseerd was! En dat klopt! Het begon ook erg te stinken..

Vanochtend eerste lading antibiotica gegeven. Is toch wat meer dan toen ze nog klein waren ;) Leuk vinden ze het niet dus dat wordt nog een feest 10 dagen lang.. Ze zijn steeds erg boos!

Geplaatst:

die van mij zijn ook niet te spreken over orale medicatie... Maar goed knuffelen voor en na de toediening en wat snoepgroente na de toediening helpt :)

Geplaatst:

Haha idd, en zeggen dat ze erg lief zijn ;) al zullen ze mij straks niet meer zo lief vinden, bij Saar moet ik echt mijn hand om haar kopje heenleggen om haar bek stil te houden. Nouja het duurt nog geen minuut, zullen ze toch wel snel vergeten? : )

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .