fluffy&mini Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 (grr heel bericht getypt, inet weg, dus overnieuw) Allereerst hallo allemaal. Ben nieuw hier, lees al langer mee maar heb me even geregistreerd omdat ik een vraag heb.Heb 2 dwerghangoortjes, mini een vrouwtje van 10 weken en fluffy een ram van bijna een jaar. Vorige week maandag hebben we fluffy laten casteren zodat hij en mini samen in een hok konden. Hij kwam goed uit de operatie en was niks aan de hand. Vrolijk konijn, goed wakker en gewoon zichzelf.Hebben toen meegekregen voor 2x daags 1 ml Novocam 0,5mg/ml als pijnstilling Dinsdagavond laat werd hij ineens flink ziek, met spoed naar dienstdoende dierenarts gegaan. Bleek dat hij een ontsteking had, kwam pus uit de hechting bij zn balletjes. Kregen toen qua medicijnen mee:2x daags 1 ml Enrofloxoral drops als antibiotica2x daags 1 ml Cisaral drops om de darmen op gang te houden want werkten erg slecht. En daarnaast nog dwangvoeding De dagen erna knapte hij goed op, hij begon zelf wat groenten, fruit en hooi te eten. Alleen drinken deed hij nog niet. Heb tot en met vrijdag nog dagelijks contact gehad met de dierenarts. Op dit moment is de hechting helemaal mooi genezen, is niet meer rood, warm of pijnlijk en ziet er prima uit.Hij eet hooi, knabbelt op zijn stro, eet wat fruit en groenten en kleine beetje biks. (sciene selective) maar verder weinig vooruitgang.Hij drinkt nog steeds niet/weinig (Hij is niet uitgedroogt want als je huidplooi optilt schiet dit meteen terug & hij plast gewoon goed) Hij is nog steeds beetje suffig, niet de oude zeg maar en de keutels zijn nog wat onregelmatig van vorm (klein en groot door elkaar). Nu wil ik weten of dit kan komen door de medicijnen dat suffige?En of ik met de pijnstilling & antibiotica kan stoppen omdat het helemaal genezen lijkt te zijn..De medicijnen voor de darmen moet ik wel blijven geven (neem ik aan) aangezien hij nog niet helemaal goed keutelt...En of jullie misschien nog tips of ideeën hebben omtrent het drinken?Morgen overleg ik ook met de dierenarts, alleen wilde even weten wat jullie er hier van vinden.
Jsmn Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Ooh dat is wel heel erg vervelend!Heeft de dierenarts niets gezegd over hoelang je de antibiotica moet gebruiken?? Ik weet niet of het normaal is als je konijn na een week nog steeds suffig is, maar het zou opzich kunnen. Dat de hechting weer mooi genezen is, is mooi! En dat hij weer eet is ook prima. Hoeveel eet hij? Normaal? Of nog erg weinig.. En het drinken, drinkt hij helemaal niet en moet je het echt zelf geven met een spuitje of? Want als hij plast zal hij toch vocht binnen gekregen moeten hebben dus dan ga ik er vanuit dat je hem zelf vocht geeft?
fluffy&mini Geplaatst: 26 april 2010 Auteur Geplaatst: 26 april 2010 Hij eet minder als normaal.Normaal gesproken krijgen ze 3x per dag heel klein beetje bix, 3x handje hooi, daarnaast nog klein stukje appel, peer, beetje broccoli, peterselie & basilicum.Soms nog wat gras, paardebloembladeren of tarwemix (heel grof) Nu eet hij beetje biks, wat meer groente en fruit. Wel dagelijks wat meer, maar nog langs niet wat hij eerst at.Hij had naast zijn drinkflesje een bakje met water in zijn kooi. Die heb ik vanochtend weggehaald omdat hij er niet uit leek te drinken en streepje gezet waar het water zat in zijn flesje omdat ik het in de gaten wilde houden, maar daar is niks uit nog.Heb het idee dat hij wel wat drinkt maar weinig, en zijn vocht nu haalt uit het fruit en de groenten. Ben vergeten hoelang ik precies antibiotica moest geven daarom dacht ik "ik vraag het even". Morgen ga ik ook bellen. Maar dacht dat hij misschien suffig was van de pijnstiller omdat het genezen is, en dus niet meer nodig lijkt te zijn..
Lonka Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 antibiotica is vrijwel standaard 1- dagen. Dit zou op het doosje van de medicijnen moeten staan... Een konijn dat vecht voor zijn gezondheid zal vaker vermoeidheid/sufheid vertonen, omdat genezing een hoop energie kost. Ik zou hem wel meer hooi geven, 3 handjes is wel erg weinig... Overleg met je dierenarts, misschien is het verstandiger minder fruit te geven en meer hooi. En evt. water(ige dwangvoer) zodat hij wel genoeg vocht binnenkrijgt.
fluffy&mini Geplaatst: 27 april 2010 Auteur Geplaatst: 27 april 2010 Heb vandaag met de DA overlegd. Pijnstilling mag ik mee stoppen, daardoor kan hij inderdaad suffig zijn en wat minder eten & drinken. Antibiotica moet ik 10 dagen geven, dus nog 2 dagen. ( Stond niet op doosje van de medicijnen). Hij zou beter moeten gaan eten door het stoppen met pijnstilling, waardoor ik over 2 dagen ook mag stoppen met de medicijnen voor de darmen. Hooi krijgt hij echt meer als genoeg, het zijn echt grote plukken en blijf altijd over. Als ik de kooi heb verschoont ligt er binnen 2 dagen heel tapijt van hooi over het stro heen. Fruit en groente vond de dierenarts prima omdat hij er nu zijn vocht uithaalt, hij heeft er ook geen diarree van en is gewend om naast zijn hooi & beetje biks, altijd een klein beetje groente en fruit te krijgen.
Lonka Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Ik zie ook net dat die 10 van mij een beetje misgetypt is... Je da lijkt me goed advies te geven. Houd wel z'n ontlasting in de gaten, zolang hij gezonde keutels dropt, zal het wel goed gaan. Worden zijn keutels kleiner en harder, dan moet je even opletten, dat hij wel goed eet/drinkt. Succes met de ziekenboeg
bunny ranch chanty Geplaatst: 28 april 2010 Geplaatst: 28 april 2010 Normaal gaat een konijn juist beter eten met pijnstilling dus nu je gestopt bent hou dat goed in de gaten.
Debbie Geplaatst: 28 april 2010 Geplaatst: 28 april 2010 Ik denk dat het toch wel belangrijk is minimaal 1x per dag even water in zijn bekje te spuiten, het weer wordt nu weer warmer en alleen vocht uit groenten en fruit lijkt me ook niet voldoende.
fluffy&mini Geplaatst: 28 april 2010 Auteur Geplaatst: 28 april 2010 Mijn vriend is vrij en houdt hem in de gaten.Ik dacht ook dat ik water moest geven via spuitje, maar zolang hij geen uitdrogingsverschijnselen heeft hoefde het nog niet. Omdat we al zoveel met spuiten werken, en hij dat absoluut niet leuk vind..Kreeg net smsje dat hij uitzichzelf dronk op het moment en redelijk wat.
Aanbevolen berichten