Maggy Geplaatst: 24 april 2010 Geplaatst: 24 april 2010 Magic gister,Maggy vandaag.Je raadt het al,teken.Het begint weer warmer te worden en natuurlijk merken de konijntjes dat ook.Kunnen jullie me wat tips geven,en misschien wat meer informatie?Zoals:-Hoelang blijft een teek zitten voor er ernstige gevolgen komen?-Wat is jullie ervaring met die vieze beesten?-Werken "afweermiddelen" zoals tekenspray wel?X.
Dollie Geplaatst: 24 april 2010 Geplaatst: 24 april 2010 Volgens mij bestaan er voor katten niet eens middelen die écht tegen teken helpen, het lijkt me dus ook niet dat er iets is dat veilig is voor konijnen. Mijn konijnen hebben verder nog nooit teken gehad gelukkig, mijn hond en katten wel maar die mogen anderen weghalen.. :whistle2: Je eerste vraag snap ik niet helemaal.. Je moet een teek gewoon gelijk weg halen.
Stampyy Geplaatst: 24 april 2010 Geplaatst: 24 april 2010 Ik heb deze week verder geen last meer gehad van teken.Maar ik ga ze zeker als ze buiten zijn geweest,even controleren op teken. Starlight had de 2e alweer :-(
Jsmn Geplaatst: 25 april 2010 Geplaatst: 25 april 2010 Magic gister,Maggy vandaag.Je raadt het al,teken.Het begint weer warmer te worden en natuurlijk merken de konijntjes dat ook.Kunnen jullie me wat tips geven,en misschien wat meer informatie?Zoals:-Hoelang blijft een teek zitten voor er ernstige gevolgen komen?-Wat is jullie ervaring met die vieze beesten?-Werken "afweermiddelen" zoals tekenspray wel?X.Een teek (althans bij mensen) die binnen 24 uur verwijderd is geeft vrijwel geen risico op een ziekte of wat dan ook, al komt het wel steeds vaker voor. Een teek moet je er zelf uithalen met een tekenpincet. Deze kun je wel halen bij de dierewinkel. Ze vallen er pas uit wanneer ze helemaal volgezogen zitten. Ik haal ze ook gewoon meteen weg en regelmatig de konijnen controleren. Tekenspray etc heb je niet voor konijnen dacht ik.
Maggy Geplaatst: 25 april 2010 Auteur Geplaatst: 25 april 2010 Volgens mij bestaan er voor katten niet eens middelen die écht tegen teken helpen, het lijkt me dus ook niet dat er iets is dat veilig is voor konijnen. Mijn konijnen hebben verder nog nooit teken gehad gelukkig, mijn hond en katten wel maar die mogen anderen weghalen.. :whistle2: Je eerste vraag snap ik niet helemaal.. Je moet een teek gewoon gelijk weg halen.Hiermee bedoelde ik,bijvoorbeeld wanneer je het niet merkt als er een zit.
Dollie Geplaatst: 25 april 2010 Geplaatst: 25 april 2010 Oo op die manier. :yes: dat zou ik niet weten, Jasmijn heeft het hierboven over 24 uur.
Lonka Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Teken kunnen de ziekte van Lyme overbrengen. Op deze site kun je daarover heel veel informatie vinden http://www.lymenet.nl/ Teken moet je zo snel mogelijk weghalen. Je kunt volgens mij bij een apotheek en/of dierenarts een tekenpincet kopen. Je moet ze wel met kop en al weghalen. Hij bijt zich vast in de huid, waardoor de kaken moeilijker loslaten en soms het lijf van de kop afbreekt. Dan wordt het moeilijker de kop weg te halen. Er zijn mensen die beweren, dat je een teek eerst moet verdoven met alcohol, omdat hij dan makkelijker loslaat. Of dit echt werkt durf ik niet te zeggen...Als je ze buiten in een ren laat lopen, zou je kunnen overwegen een laken over de ren te spannen/hangen ipv alleen gaas. Vaak laten teken zich 'vallen' vanuit struiken of bomen, vanaf de bovenkant kun je ze met een laken enigszins beschermen. ipv een laken kun je ook bij een stoffenmarkt een lap stof kopen of een oud dekbedovertrek nemen.... Het biedt je konijnen tevens wat schaduw als de zon feller staat
Dollie Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Volgens mij moet je juist geen alcohol oid er op smeren, want dan 'schrikt' ie waardoor ie nog even snel zijn klieren (of waar ie dat spul waarin de ziekte van lyme in kan zitten ook bewaard..) spuit. (Heb ik gehoort hoor..)
Gast Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Volgens mij moet je juist geen alcohol oid er op smeren, want dan 'schrikt' ie waardoor ie nog even snel zijn klieren (of waar ie dat spul waarin de ziekte van lyme in kan zitten ook bewaard..) spuit. (Heb ik gehoort hoor..)Klopt helemaal hoor wat je zegt Iris, alcohol is niet goed.Inderdaad met een tekenpen het beestje weghalen. Je moet met de pen draaien, zodat het kopje ook meekomt.
mirjamspd Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 vandaag zag ik er twee zitten bij lucky, toen bleek dat snoepy er ook nog twee had, en ik zelf ook 1 XD, flappy en felix hadden niks...
Rian Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Mijn ervaring met die vieze beesten is dat je ze niet door de goot kunt spoelen, want daar kruipen ze weer uit (bbrrr....)Je moet ze echt "vermoorden" als ze niet vastgezogen zitten, ik heb dat gedaan met een naald (foei Rian...)
raylaatje Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Teken kunnen de ziekte van Lyme overbrengen. Op deze site kun je daarover heel veel informatie vinden http://www.lymenet.nl/ Hier was ik al een tijdje benieuwd naar.. ik heb zelf de ziekte van Lyme gehad, maar zoals ik nu begrijp kunnen konijnen(en andere dieren) die ziekte ook krijgen? Wat zijn bij dieren de symptomen?
Dollie Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Mijn ervaring met die vieze beesten is dat je ze niet door de goot kunt spoelen, want daar kruipen ze weer uit (bbrrr....) Gatverdamme........
Johanna9 Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 getverdemme zeg! :beurk: ik háát beestjes! (insecten dan he, knijnen- en gerbilbeestjes zijn lief! )
kaatje-kim Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Je kunt ze ook niet dood maken met alcohol of een ander sterk spulletje (ze spuiten zichzelf inderdaad leeg en dan krijgt het dier dus die ziekten (als de teek ze bij zich draagt) in zijn bloed....), de dierenarts vertelde me toen ik daar stage liep dat je ze echt moet pletten, of in de fik moet steken of iets dergelijks verschrikkelijks om ze dood te krijgen. Dus de optie van de naald van Rianne lijkt me ook wel een optie, als je dat kunt tenminste (ik stop hem als ik hem bij een dier eraf haal in een keukenrol papiertje en ga er dan bovenop staan). Ik vind het vies om hem de ''spiezen'', ik krijg er nu al kippenvel van. In dat papiertje zie ik er niks van...Bij de dierenarts moesten we ze altijd in een potje doen en opsturen, dan werden ze onderzocht op de ziektes Lyme en Babesia.
Lonka Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 (aangepast) Hier was ik al een tijdje benieuwd naar.. ik heb zelf de ziekte van Lyme gehad, maar zoals ik nu begrijp kunnen konijnen(en andere dieren) die ziekte ook krijgen? Wat zijn bij dieren de symptomen? Bij mijn weten kunnen ook konijnen en andere dieren die ziekte krijgen. De verschijnselen zullen hetzelfde zijn.. Ik denk (maar ik ben geen arts/deskundige) dat het ook ligt aan de grootte van het 'slachtoffer'... Hoe groter/zwaarder, hoe meer nodig is om bepaalde effecten te bereiken. Zoals doseringen van medicatie ook per lichaamsgewicht gegeven worden... Wat betreft het 'kwijtraken' van beestjes... Neem een potje met deksel, vul dit met chloor, bleekwater, ammoniak, terpentine of enig ander giftig vloeibaar goedje... Gooi hier je beestjes in en sluit het potje af. Elke dag goed schudden en een paar dagen laten staan.. En dan in de afvalcontainer Mijn ervaring met die vieze beesten is dat je ze niet door de goot kunt spoelen, want daar kruipen ze weer uit (bbrrr....)Je moet ze echt "vermoorden" als ze niet vastgezogen zitten, ik heb dat gedaan met een naald (foei Rian...) naspoelen met gootsteenoplosser en/of kokend heet water helpt wel Niet diervriendelijk maar over het algemeen zeer effectief 27 april 2010 aangepast door Lonka
Aanbevolen berichten