Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Mijn lieve konijn had al een tijdje last van zijn oogjes. Na bezoek aan de dierenarts bleek het om een ontsteking te gaan, medicijnen gegeven 3 weken lang maar heel veel geholpen heeft het niet.

Maandag opnieuw naar de dierenarts geweest, die nu het advies gaf om eens naar de tandarts te gaan met konijn.

Mogelijk ligt het aan zijn kiezen en omdat hij vanaf zijn geboorte 'verkeerd' voer krijgt (zo'n gemengde dierenwinkel mix) moet hij dus ander voer.

Nou prima, dacht ik.

Een grote zak Science Selective gekocht, op advies van de dokter.

Konijn weigert het te eten.

Ik heb het hem gewoon voorgeschoteld, maar hij eet het niet.

Groentes en hooi eet hij wel, maar zijn brokjes weigert hij.

Vanochtend heeft hij zelfs in zijn etensbakje geplast (!!), wat hij nog nooit heeft gedaan, leek wel een soort protest ' Ik eet het lekker toch niet :bad:.'

Ik heb hem nu wat van zijn oude voer gegeven, waar hij gelijk hongerig aan begon, want ik wil hem ook niet laten verhongeren.

Hoe kan ik dit aanpakken, hem wel laten beginnen aan zijn nieuwe brokken?

Alvast bedankt!!

Geplaatst:

door het in elk geval door zijn oude voer te mengen. je moet een konijn niet meteen in een keer van het ene voer op het andere willen overzetten. buiten het feit dat hij dat niet zal accepteren kan het ook voor darmproblemen zorgen als je dat in een keer doet. meng eerst een beetje door het oude voer en geef hem van dat mengsel dan zoveel dat hij eigenlijk alles moet opeten (dat er dus niet wat over zou moeten blijven want dan gaat hij selectief eten) en meng dan steeds meer nieuw voer door het oude heen totdat hij overgestapt is, maar heb geduld doe dat ophogen van nieuw voer om de paar dagen. hou wel de ontlasting in de gaten, daaraan kun je zien of het goed gaat als die normaal blijft. zo heb ik tenminste mijn flappie (rip) zover gekregen dat ze het nieuwe voer uiteindelijk verkoos boven het oude.

Geplaatst:

idd, gedurende een week tot 10 dagen het oude en het nieuwe voer mengen... In het begin meer van het oude voer en weinig nieuw voer en aan het eind meer nieuw voer en weinig oud voer.

Geef niet te veel tegelijk, dan loop je het risico dat-ie zijn oude voer eruit vist en het nieuwe alsnog laat liggen.

Lukt dit niet, dan kun je hem leren aan de smaak van het nieuwe voer te wennen.

Gedurende een week steeds minder oud voer geven en wat nieuw voer in het bakje. Daarnaast kun je van de selective dwangvoer maken.

Onderin de zak zit genoeg gruis/poeder wat je kunt mengen met lauw water. Voer hem hiervan gewoon elke dag wat met een spuitje (zonder naald, neem een 10ml spuitje vanwege de grotere spuitmond)

Ik weet niet hoe groot jouw konijn is, maar ik denk dat 2 tot 3 ml dwangvoer per dag genoeg moet zijn. Kijk intussen of hij de brokjes van de science gaat eten. Doet hij dit, dan kun je stoppen met dwangvoer.

Als dit allemaal niet werkt, dan hoop ik dat anderen nog een alternatief advies hebben :)

Geplaatst:

Probeer maar om de biks te mengen, en pas nieuwe geven als alles op is. Zolang hij hooi en groenten blijft eten zullen de darmen niet stilvallen.

Een gezond konijn moet je echt niet gaan dwangvoederen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Nou, ik heb mn best gedaan hem te laten wennen aan dat nieuwe eten, maar meneer is zo eigenwijs.

Ik heb het gemengd met zijn oude brokjes maar hij liet de nieuwe brokken in eerste instantie liggen.

Toen hij er achter kwam dat ik hem toen dus geen nieuw voer meer gaf (dus ook niet zijn lievelingsbrokjes) heeft hij al dat 'aparte' voer uit zijn etensbakje gegooid.

Ik dacht laatst dat hij wat had gegeten maar alles lag dus verspreid door zijn kooi, hij is zo aan het ouwehoeren geweest dat alles door de hele kooi lag.

Hij weigert gewoon. Ik word gewoon gesaborteerd in mijn goede bedoelingen :D

Wat nu?

Geplaatst:

Vreemd, want veel konijnen doen een moord voor Science Selective. Je zou ook eventueel hope farms eens kunnen proberen, misschien dat hij dat wel lekker vind. Hope Farms is ook prima om te geven als voeding en is ook wat betaalbaarder.

Geplaatst:

eet hij nog wel goed groenvoer en hooi? En zijn z'n keuteltjes in orde? En hoe was de afspraak bij de tandarts? Het zou kunnen, dat het eten van brokjes te pijnlijk is en icm met nieuw voer kan dat ook tot weigering leiden.

Laat anders een konijnkundig dierenarts naar zijn gebit kijken en ook, of zijn gebit icm met zijn ogen een probleem geeft.

Of stamp de selective fijn, misschien houdt hij niet van grote brokjes

Geplaatst: (aangepast)

Ik weet niet hoe oud je konijntje is, maar stel dat Lonka gelijk heeft en de brokjes het probleem zijn: Supreme heeft ook Science Selective speciaal voor oudere konijnen, de Science Mature. Deze brokken hebben een hele andere vorm.

edit; Kijk..

IMG_1067.jpg

edit2; Nogduidelijkere foto

IMG_1060.jpg

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Ik ben nog niet bij de tandarts geweest, daar ga ik deze week een afspraak voor maken.

De dierenarts gaf me aan dat er niets bijzonders te zien is aan zijn kiezen/tanden maar dat eventueel door foto's meer te zien kan zijn.

Met zijn ogen gaat het goed trouwens.

Eten doet hij goed, zowel zijn voer als hooi, groentes. Hij drinkt ook goed.

Ik zal de brokjes kleiner maken, opzich heeft hij niet echt moeite met 'grotere' stukken maarja, ik zal alles proberen. Ik zal ook kijken voor dat Hope Farms.

Het is zo'n apart beest, heel eigenzinnig. (Misschien dat ik daarom extra gek op hem ben ;))). Hij wordt de 21e van deze maand een jaar, dus het is nog niet zo'n oudje.

Wat een droppie, op de foto!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .