ceedeerom Geplaatst: 20 april 2010 Geplaatst: 20 april 2010 1) Hoe weet je zeker dat een konijn E.C. heeft of dat het een herseninfarct heeft gehad?De symptomen zijn scheef houden van het hoofdje, steun zoeken tegen een wandje, Nystagmus en omvallen. Ik heb al een stuk of 10 artikelen gelezen, zowel in het nederlands als in het engels.2) wat is beter, hem in z'n vertrouwde omgeving laten of binnen in een draadkooi zetten?Ik geraak hier echt niet uit.
vinnie Geplaatst: 20 april 2010 Geplaatst: 20 april 2010 als jij denkt dat jou konijn ec heeft direct naar de da !!!
Dollie Geplaatst: 20 april 2010 Geplaatst: 20 april 2010 Volgens mij kun je niet met zekerheid zeggen of het het één of het ander was, en daarom behandeld een KK-DA meestal ook voor beide.
ceedeerom Geplaatst: 20 april 2010 Auteur Geplaatst: 20 april 2010 als jij denkt dat jou konijn ec heeft direct naar de da !!!dacht je dat ik nog niet geweest was? Ze weet er nog minder van dan ik hoor!! De meeste DA's weten weinig over konijnen.
Kimmuurt Geplaatst: 20 april 2010 Geplaatst: 20 april 2010 dacht je dat ik nog niet geweest was? Ze weet er nog minder van dan ik hoor!! De meeste DA's weten weinig over konijnen. Daarom raden ze ook altijd aan om naar een konijnkundige dierenarts te gaan.
Dollie Geplaatst: 20 april 2010 Geplaatst: 20 april 2010 Wat krijgt je konijn op dit moment aan medicatie? Op deze lijst staan dierenartsen waar leden van dit forum positieve ervaringen mee hebben, misschien zit er wel eentje bij je in de buurt? http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html Ik ben mijn konijn aan EC verloren dankzij een onkundige dierenarts dus ik weet waar je over praat.. Helaas.. (Mijn andere konijn is er bovenop gekomen hoor, niet dankzij de dierenarts, maar toch.)
Rowls Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Naar binnen halen. EC aanvechten kost veel energie en dat kost je konijn zijn warmte.En buiten is het nou nog niet echt warm... En idd, als je nog niet bij de KKDA geweest bent... Snel gaan
bunny ranch chanty Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Ooronsteking moet je ook niet uitsluiten....Dus naast panacur altijd een ab gebruiken.
Roger Rabbit Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Een correcte behandeling is:- AB (zoals BRC) ook al aangaf, ook al is het zeker weten EC- Een dubbele Panacur (en geen enkele zoals veel DA's zeggen) Bij EC is daarnaast echt haast geboden: als je niet snel genoeg kan starten met Panacur is het bijna altijd te laat.
Gast Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Een kenmerk van EC, is in een later stadium, urinebrand. Het achterwerk is dan helemaal nat, en is geirriteerd door urine. Het haar valt er ook uit op den duur. Je kunt, als dat gebeurd, de huid insmeren met vaseline. Nog een ander kenmerk is verzwakking en verlamming van de achterhand. Je konijn kan zijn achterpootjes simpelweg niet meer gebruiken, en ligt daardoor alleen in de kooi. Dan moet je oppassen voor drukplekken van het doorliggen. En inderdaad naar binnen halen, zodat je konijn alle energie kan gebruiken om de EC aan te vechten.
Roger Rabbit Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 O en ik vergeet nog wat: als het verlammingsverschijnselen krijgt aan de achterpoten: direct naar binnen en op droge handdoeken.
Gast Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Idd;) De handdoeken minimaal 2 maal daags verschonen.
ceedeerom Geplaatst: 22 april 2010 Auteur Geplaatst: 22 april 2010 Het is idd EC en hij krijgt nu Panacur, cortisone en AB.Het is een waterkansje dat hij erdoor komt, maar we proberen he!!Ik ga hem ook dwangvoeren. Hij heeft alleen de verschijnselen aan zijn hoofd, geen urinebrand, geen verlammingenIk heb twee keuteltjes gevonden en was hier erg blij mee.
Gast Geplaatst: 22 april 2010 Geplaatst: 22 april 2010 Dat hij nog geen verlammingsverschijnselen en urinebrand heeft, vind ik een positief iets.Fijn dat je een diagnose hebt, succes met hem!!
zwarte panter Geplaatst: 22 april 2010 Geplaatst: 22 april 2010 Een correcte behandeling is:- AB (zoals BRC) ook al aangaf, ook al is het zeker weten EC- Een dubbele Panacur (en geen enkele zoals veel DA's zeggen) Bij EC is daarnaast echt haast geboden: als je niet snel genoeg kan starten met Panacur is het bijna altijd te laat. Mag ik vragen waar je deze info vandaan haalt? Ik volg nog steeds de recente onderzoeken naar EC en naar mijn weten komt daar toch nog steeds uit dat het geen zin heeft om een hogere dosis panacur (fenbendazole) te geven dan de dosis die men nu eigenlijk aanhoud. Daarnaast kan ik me ook niet helemaal vinden in het ALTIJD geven van AB bij EC.... Tuurlijk moet je dit altijd geven als er geen duidelijkheid is over EC of oorontsteking. Maar er zijn gevallen waarbij EC ook in een invloed heeft op het gastrointestinale systeem. In dat geval moet je echt duidelijk bedenken of het wel nuttig is om AB te geven en dit mogelijk niet meer negatieve gevolgen kan hebben. @Ceederom: Zou je eens kunnen zeggen welke dosering je konijn krijgt van de panacur (en welke concentratie panacur je gebruikt).Weet je welke cortisone je geeft, hoe en hoeveel?Want een langwerkend corticosteroïd kan eigenlijk beter niet aan konijnen gegeven worden (daarom ben ik benieuwd of je een langwerkend of kortwerkend gebruikt).Hoelang ben je al bezig met behandelen en zie je al iets van verandering? Zit je konijn alleen? Je hebt het ook over 2 keuteltjes... Heeft je konijn momenteel ook last van stoppen met keutelen, minder eten?In dat geval zou je het gebruik van darmstimulerende middelen met je DA kunnen bespreken. Want zoals ik hierboven al vermelde kan EC een invloed hebben op het gastrointestinale systeem en kan een konijn met positieve EC last hebben van momenten met stasis (het stilvallen of verminderen van de darmwerking) en dan moet ook dat behandeld worden. Als je wat antwoorden op mijn vragen kan geven, kan ik je meer en concretere info geven. Daarnaast is het sowieso verstandig om op zoek te gaan naar een konijnkundige DA.
ceedeerom Geplaatst: 22 april 2010 Auteur Geplaatst: 22 april 2010 WTF????????? mijn antwoord is gewoon weg!!!ja zeg!!
ceedeerom Geplaatst: 23 april 2010 Auteur Geplaatst: 23 april 2010 sorry Zwarte panter, ik had een hele tekst getypt en die stond er niet, dus ik was een beetje boos.Hij krijgt 0,6 ml Panacur, heb dit in een klein flesje dus de concentratie weet ik niet, maar heb gezien bij de DA dat het "puppy" is. (hij weegt 3kg)Verder krijgt hij 0,3 ml Baytril.De cortisone weet ik niet wat het is omdat ik de kant en klare injecties heb meegekregen.(nee, het is niet de eerste keer dat ik zelf inspuit)Hij eet vrij goed de gepureerde worteltjes en peterselie knabbelt hij ook, maar verder, hij ligt daar maar en ik weet niet of dit nog goed komt.Hij had wel flink gekeuteld ook (oef)We zijn overeengekomen dat we tot zondagavond aankijken hoe het evolueert. Als er dan geen sprankje hoop is, heeft verdere behandeling dan nog zin?Zijn partner wordt preventief met panacur behandeld, zelfde dosis
Lonka Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 (aangepast) http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/veel%20drinken.html http://opvangrabbithutch.webs.com/ziektes.htm http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html http://www.dierenartsenpraktijksmole.nl/html/konijn.html http://opvangrabbithutch.webs.com/ziektes.htm Even een rijtje met websites, die info geven over ziektes en de eerste 3 met name over E.C. En 3 dagen is wat kort voor een ziekte, die langere behandeltijd nodig heeft.... Maar de deskundigheid ligt bij de DA, vraag die of bel het wilhelmina dierenziekenhuis of zij je hierin advies kunnen geven.... 26 april 2010 aangepast door Lonka
ceedeerom Geplaatst: 26 april 2010 Auteur Geplaatst: 26 april 2010 De info van Wilhelminapark ken ik ondertussen zo goed als van buiten :mdr:Het gaat een stuk beter met hem, maar hij wou net absoluut niet eten. Hij hield zijn kaken stijf op elkaar en schopte wild in het rond. Hij drinkt zelf uit de fles die gewoon ophangt. Maar eens zien of hij wél peterselie en zo wil, meneertje wordt wellicht erg verwend!
zwarte panter Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Bedankt voor de verdere info, maar met die gegevens kan ik natuurlijk niet veel zeggen.Aangezien je het over de pyppy hebt, denk ik dat het de panacur 10% is en dan geef je idd 20mg werkzame stof per kg (maar dit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen) en dat is de aangeraadde dosis. Fijn om te horen dat je konijn het wel beter lijkt te doen. De momenten dat hij weigert te eten, moet je wel goed in de gaten blijven houden. En ingrijpen indien nodig.
ceedeerom Geplaatst: 4 mei 2010 Auteur Geplaatst: 4 mei 2010 Hoe gaat het nu met je konijn?hij doet het elke dag beter, super he!!
Aanbevolen berichten