Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds enkele maanden 2 konijnenkoppeltjes. Ze zitten sinds 3 weken in hun nieuwe buitenren. Elk koppeltje heeft 8m² ren ter beschikking, waarvan 4m² arduintegels + daarop 2 hokken, en 4m² gazon.

Ze plassen, sproeien en keutelen momenteel nog alles onder aangezien ze nog bezig zijn (vermoed ik) met hun territorium af te bakenen. Er staan in elke ren 3 kattenbakjes met aubiose in. Elke dag ruim ik de keuteltjes meerdere keren op (wel 6x per dag), en leg ze in hun bakjes. En elke dag dweil ik de tegels omdat erop geplast wordt. Dit in de hoop dat ze ooit zindelijk worden....

Maar op de gazon kan ik uiteraard de keuteltjes niet opruimen, kan er wel eens een keer met een stofzuiger overgaan :$ maar handig is het niet. Maar met enkele verhalen te lezen over de madenziekte, ben ik nu wel bang dat die vliegen op de keuteltjes in de gazon afkomen. Hoe houden jullie de vliegen weg ?

Ik kan toch niet de enige met dit probleem zijn ?

Alvast bedankt voor de tips

Geplaatst:

Madenziekte zul je niet zo maar krijgen van wat keuteltjes op het gazon. Hooguit een gigantische hoop mest in je hok ofzo. Lijkt mij.

Madenziekte wordt eerder veroorzaakt door plakpoep (of diarree of BDK of urine) dat OP het konijn blijft zitten, zodat zijn kontje vies is.

Mocht je echt zekerheid willen kun je ze wassen met Rearguard, maar dit is in Nederland haast niet te krijgen en voor een gezond konijn ook niet echt nodig.

Geplaatst: (aangepast)

maden is geen ziekte! Maar een soms voorkomend iets waar jij als baas zeker iets aan kan doen. Maden in de poep zijn niet zo gevaarlijk ander soort vlieg die daar een made legt.

Het gaat er om dat je konijn schoon is van onder niet nat en geen poep aan de poten en of kont heeft.

Daar leggen de vlees etende vliegen namelijk hun maden in en tevens in wonden bij konijnen.

Gevaarlijke plekken wammen bij voedsters , kont en staart van een konijn.

Ook zelfs tussen de staart en rug kunnen die krengen komen.

Ik zelf controleer de konijnen 2 keer per week met mesten.

Daar mijn konijnen schoon zijn van onderen en een schoon hok hebben.

Maden in een poep bak of poep hoek zijn van de normale vlieg en ontstaan binnen 48 uur.Na het leggen van het eitje. De eitjes zijn net mini rijsten korrels.

Een konijn met diaree of een wond zal ik binnen plaatsen in de zomer.

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:
maden is geen ziekte!

Dat weet zij ook wel, alleen wordt het door veel mensen madenziekte of myasis genoemt.

Ik heb vorig jaar een konijn met maden gehad. Ze had EC, en liep nog buiten. Haar kontje was vies, en daar hebben vliegen hun eitjes in gelegt. 's morgens was er nog niets aan de hand, 's avonds waren er al allemaal kaalgevreten plekken in haar huid. Ik ben met spoed naar de DA gereden, waar ze een injectie heeft gehad om de maden die evt. al binnen waren te doden. Ze is gewassen, en zoveel mogelijk maden zijn met een pincet weggehaald. Ik heb haar naast mn bed gezet, en 's nachts de wekker om het uur laten gaan. Ieder uur alle maden die ik zag weghalen met een pincet. Het was echt erop of eronder. Heb die hele nacht niet geslapen. Maar afijn, 's morgens weer naar de DA, en op een paar maden na, zat er niets meer. Ik heb de nachten er na mn wekker nog gezet, en ook overdag om de 2 uur gaan controleren. We hebben haar daarna natuurlijk niet meer buiten gezet;)

Ze heeft de maden overleeft, maar de EC helaas niet..

Wat je kunt doen om in de warme zomermaanden de kans op maden te verkleinen: Het hok goed schoon en fris houden. Dat wil zeggen 2x in de week het hok goed leeghalen en schoonmaken, de wc'tjes vaker legen dan normaal. Gewoon zorgen dat het geen bende wordt dus;) Je zou nog fijn vliegengaas over je hok kunnen spannen. Ik denk niet dat je je superveel zorgen hoeft te maken. Een gewoon, schoon en gezond konijn zal niet zo snel maden krijgen. Mocht het echter wel gebeuren is het zaak zo snel mogelijk naar de DA te gaan.

Ik denk niet dat

Geplaatst:

Ik ben ook bang voor myasis.. ik heb 2 konijnen met supergevoelige darmen. Ondanks een uitgekiend dieet hebben ze soms last van een vies achterwerk.

Ik ga citroengeraniums neerzetten en een slinger van cd's maken bij de plek waar ze het liefst zitten op het terras. Aan beide hebben vliegen een hekel. Het hok wil ik in gaas inpakken, maar ze lopen meestal los.

Verder denk ik aan Rearguard of verdunde teatree-druppels bij hun komt.

Ik geef ook minder groenvoer in de zomer en controleer hun achterwerk regelmatig.

Hopelijk is dit alles voldoende..

Heeft iemand ervaring met teatree tegen vliegen? Ik heb dat ergens gelezen, maar weet niet meer waar.

Ik ben ook bang voor myasis.. ik heb 2 konijnen met supergevoelige darmen. Ondanks een uitgekiend dieet hebben ze soms last van een vies achterwerk.

Ik ga citroengeraniums neerzetten en een slinger van cd's maken bij de plek waar ze het liefst zitten op het terras. Aan beide hebben vliegen een hekel. Het hok wil ik in gaas inpakken, maar ze lopen meestal los.

Verder denk ik aan Rearguard of verdunde teatree-druppels bij hun komt.

Ik geef ook minder groenvoer in de zomer en controleer hun achterwerk regelmatig.

Hopelijk is dit alles voldoende..

Heeft iemand ervaring met teatree tegen vliegen? Ik heb dat ergens gelezen, maar weet niet meer waar.

En het hok schoonmaken met citronella, of inspuiten met zoiets? Hoe vinden konijnen dat? Meen ooit eens gelezen te hebben dat konijnen dat niet fijn vinden ruiken, maar als het voor de zomer tegen de vliegen helpt..

Ik zie nu dat er nog 'Ik denk niet dat' onder mijn vorige post staat. Geen idee waar dat vandaan komt:lol: Te laat om nog te wijzigen, dus negeer het maar.

aangepast door Gast
Geplaatst:
En het hok schoonmaken met citronella, of inspuiten met zoiets? Hoe vinden konijnen dat? Meen ooit eens gelezen te hebben dat konijnen dat niet fijn vinden ruiken, maar als het voor de zomer tegen de vliegen helpt..

Ik zie nu dat er nog 'Ik denk niet dat' onder mijn vorige post staat. Geen idee waar dat vandaan komt:lol: Te laat om nog te wijzigen, dus negeer het maar.

Ja, ik heb schoonmaakspul met citronella staan dat vliegen afweert en via onze monsterbestelling bij THE komt er AntiBac+ met teatree van The Hayexperts aan en nog een schoonmaakspray. Maar het bangst ben ik voor hun billen, ze zitten nauwelijks in het nachthok dat als plee dient, en op hun billen kan ik dit niet spuiten.

(Het komt uit een eerdere zin in je post;))

Geplaatst:
Ja, ik heb schoonmaakspul met citronella staan dat vliegen afweert en via onze monsterbestelling bij THE komt er AntiBac+ met teatree van The Hayexperts aan en nog een schoonmaakspray. Maar het bangst ben ik voor hun billen, ze zitten nauwelijks in het nachthok dat als plee dient, en op hun billen kan ik dit niet spuiten.

(Het komt uit een eerdere zin in je post;))

Ik denk niet dat je je teveel zorgen hoeft te maken.

Geplaatst:
Ik denk niet dat je je teveel zorgen hoeft te maken.

Toch ken ik al twee verhalen in mijn omgeving.. een vriendin waar een konijn aan myasis is overleden en het vroegere baasje van mijn konijn Tony heeft ook een konijn met myasis gehad. Dat heeft mij wel gealarmeerd. Ik ben sowieso een angsthaas op het vlak van konijnenziektes.. ;)

Geplaatst:
Toch ken ik al twee verhalen in mijn omgeving.. een vriendin waar een konijn aan myasis is overleden en het vroegere baasje van mijn konijn Tony heeft ook een konijn met myasis gehad. Dat heeft mij wel gealarmeerd. Ik ben sowieso een angsthaas op het vlak van konijnenziektes.. ;)

Ik ook.

Vond het vreselijk toen mijn konijn dat had. Ik ging met haar naar de DA om haar een spuitje te laten geven, ook omdat ze met de EC liep(wisten toen nog niet wat dat was) en dat werd gewoon niet beter. We zijn van 21 tot 23 bij de DA geweest, en ik ben de hele nacht opgebleven. Was echt ziek de volgende dag, de hele nacht maden plukken wordt je niet vrolijk van. Maar ik had mn konijn erdoor gesleept, en daar was ik heel blij mee.

Geplaatst:

Als ik hier nog een tip kan geven heeft je konijn veel last van plak poep, dit kan spontaan ontstaan ook bij het ouder worden. Het ligt niet altijd aan te veel voer of groen. Zou ik gewoon SS voeren Daar zitten meer vezels in en de plak poep verdwijd vrij wel altijd. Per 10 kilo is het kwa kosten goed te doen.

Ook konijnen die geen hooi eten hebben baat bij SS voer. Je ziet dan gelijk de keutels groter en ronder worden.

Geplaatst:
Als ik hier nog een tip kan geven heeft je konijn veel last van plak poep, dit kan spontaan ontstaan ook bij het ouder worden. Het ligt niet altijd aan te veel voer of groen. Zou ik gewoon SS voeren Daar zitten meer vezels in en de plak poep verdwijd vrij wel altijd. Per 10 kilo is het kwa kosten goed te doen.

Ook konijnen die geen hooi eten hebben baat bij SS voer. Je ziet dan gelijk de keutels groter en ronder worden.

SS is bij dewelpenhoeve.nl goedkoop per 10 kg te verkrijgen. Als we het dan toch over SS hebben;)

Geplaatst:

Dank je. Ik heb ze sinds vorig jaar op SS brokjes en dat scheelt een heleboel! Maar af en toe hebben ze nog last, vooral Daffy, ze stinkt dan echt behoorlijk. Ik zie op de doeken in huis ook hier en daar poepsporen.

Geplaatst:
Ik ook.

Vond het vreselijk toen mijn konijn dat had. Ik ging met haar naar de DA om haar een spuitje te laten geven, ook omdat ze met de EC liep(wisten toen nog niet wat dat was) en dat werd gewoon niet beter. We zijn van 21 tot 23 bij de DA geweest, en ik ben de hele nacht opgebleven. Was echt ziek de volgende dag, de hele nacht maden plukken wordt je niet vrolijk van. Maar ik had mn konijn erdoor gesleept, en daar was ik heel blij mee.

Knap van je, heel moedig. Ik weet niet of ik dat had gekund.. misschien als je geen keuze hebt dat er onvermoede krachten naar boven komen.

Geplaatst:

Haai!

Zelf gebruik ik dit elke zomer:

anti%20madenspray.jpg

dit spuit je 15 keer op het kontje. Ik had altijd last van vliegen die op de poep eitjes gaan leggen. En ik spray dat spulletje op hun kontje zodat ze minder risico lopen die ziekte te krijgen.

Geplaatst:
Haai!

Zelf gebruik ik dit elke zomer:

anti%20madenspray.jpg

dit spuit je 15 keer op het kontje. Ik had altijd last van vliegen die op de poep eitjes gaan leggen. En ik spray dat spulletje op hun kontje zodat ze minder risico lopen die ziekte te krijgen.

Eerlijk gezegd.. ik heb dit overwogen, maar mijn dierenarts en de universiteit van Utrecht raden het af als preventieve maatregel. Er zit een erg sterk geneesmiddel in, Ivermectine. Ik zou het alleen gebruiken als het konijn myasis heeft.

Rearguard schijnt milder te zijn, al werkt het ook minder afwerend. Het schijnt getest te zijn op konijnen en goed uit de bus te komen.

Geplaatst:
Knap van je, heel moedig. Ik weet niet of ik dat had gekund.. misschien als je geen keuze hebt dat er onvermoede krachten naar boven komen.

Met dat laatste omschrijf je het echt heel goed. Het was erop of er onder, óf voor de volle 100% er voor gaan, of niet.

Geplaatst:
Eerlijk gezegd.. ik heb dit overwogen, maar mijn dierenarts en de universiteit van Utrecht raden het af als preventieve maatregel. Er zit een erg sterk geneesmiddel in, Ivermectine. Ik zou het alleen gebruiken als het konijn myasis heeft.

Rearguard schijnt milder te zijn, al werkt het ook minder afwerend. Het schijnt getest te zijn op konijnen en goed uit de bus te komen.

Oké dat wist ik niet...:$

Dank je Dollie, in een post hierboven noemde ik Rearguard;)

Ik ben met Rearguard bezig. Mijn dierenarts doet een literatuuronderzoek voor me. Volgende week laat ze me op het inentingspreekuur weten of zij het aanbeveelt en of zij het voor mij kan bestellen.

Overigens heb ik mindere verhalen gehoord over Rearguard van een opvanggezin voor konijnen, ze hebben vliegen gezien op konijnen die ermee waren ingesponsd:s

Daarom ben ik me ook aan het oriënteren op verdunde teatree.

Misschien wordt het wel helemaal niks op de konijnen, teatree lijkt me weer erg heftig voor een konijneneus.

Ik zie me in ieder geval komende zomer veel snuffelen aan konijnenkontjes wat ze me niet in dank afnemen:s

aangepast door Suuzi
spelling
Geplaatst:

Ik ben zelf tegen preventieve middelen, immer jij zelf kunt het konijn eigelijk al voor 99 procent zelf beschermen door:

Schoon hok

schoone voeten, tevens droge onderkant

geen plak poep

geen wonden

Risico's : urine brand konijnen, natte konijnen, konijnen met wonden en wammen, viese konijnen door dat hun hok niet voldoende word uitgemest.

Dan zullen nog maar weinig konijnen maden krijgen in het algemeen.

De bewuste vlieg komt ook juist op deze geur af namelijk.

Geplaatst:
Dank je Dollie, in een post hierboven noemde ik Rearguard;)

Ik ben met Rearguard bezig. Mijn dierenarts doet een literatuuronderzoek voor me. Volgende week laat ze me op het inentingspreekuur weten of zij het aanbeveelt en of zij het voor mij kan bestellen.

Overigens heb ik mindere verhalen gehoord over Rearguard van een opvanggezin voor konijnen, ze hebben vliegen gezien op konijnen die ermee waren ingesponsd:s

Sorry overheen gelezen. Maar het is logisch dat ze nog wel vliegen zien op de konijnen die ermee behandeld zijn.. Rearguard zorgt er voor dat eitjes niet uitkomen. Als eitjes niet uitkomen, heb je geen maden. Maar dus wel vliegen. ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .