NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Haj haj,Ik ben nieuw hier op het forum en heb wat zitten neuzen maar wilde toch even wat eigen vraagjes, misschien dat iemand een antwoord op 1 van die vragen heeft?Mijn konijn heet Nijntje (toepasselijk ) En is nu net sinds december 3 jaar jong. Het is een kruising dwergje/Frans hangoortje. Een kleine 2 weken gelede kreeg ze een witte waas over haar oog en ik ben ermee naar de dierenarts gegaan omdat ze ook stiller was als normaal en warme oortjes had. Die heeft haar vitaminen en antibiotica gegeven doormiddel van een spuit en zei dat het waarschijnlijk een ontsteking achter haar oog was. Echter binnen een week na dat ik er geweest was werd ook haar andere oog wit, althans haar lens. Ze ziet inmiddels niks meer en ben voor controle naar de dierenarts gegaan voor alle zekerheid en hoe dit nou kon komen. De dierenarts melde mij dat dit hoogstwaarschijnlijk diabetici is, en dat ik er niks aan moest doen omdat dit toch niet veel nut heeft en alleen stress geeft en ze zonder medicatie nog poos door kan. Hij vroeg mij of ik door wilde gaan met het konijntje, en natuurlijk is dat een domme vraag zolang zij nog wil, mag ze bij ons blijven!!!! Ik vraag mij echter wel een paar dingen af...Klopt het dat zonder medicatie een konijn nog een poos door kan?Wat zou je eventueel moeten/kunnen doen als insuline niet gegeven hoeft te worden om het zo draagzaam mogelijk te maken?Zolang ze nog eet, en drinkt(meer als normaal dat wel) betekent dit dat zij nog wil? En is dit nog wel goed genoeg voor een konijntje om door te kunnen gaan? (dit omdat ik niet egoistisch wil zijn)Wat zijn de eventuele dingen die mij nog te wachten staan naast een verloren zicht?Graag zou ik als iemand dit weet, of 1 van de 4 vragen weet willen weten wat jullie ervaring is, of misschien weet iemand wat te doen? En begrijp me niet verkeerd, het konijntje hoort bij ons gezin, als een kind, maar ik wil niet dat ik egoistisch moet zijn als het voor haar niet worth living is meer... dat wil ik haar ook niet aandoen.Alvast reuze bedankt !!!Groetjes Nana
Dollie Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Ik weet eigenlijk niks over diabetes bij konijnen, behalve dat het echt heel weinig voorkomt. Ik raad je aan op zoek te gaan naar een konijnkundige dierenarts, voor een second opinion. Zolang zij nog goed eet, drinkt, keutelt en gelukkig lijkt, zou ik het niet zo maar op geven. Heel veel succes en sterkte. (Op deze lijst staan konijnkundige dierenartsen.)
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 Ze lijkt wel gelukkig, maar als ik dan bedenk hoe ze het had en hoe ze het nu zal hebben nog 1 2 3 misschien 4 jaar.. ik heb haar vanaf 6 weken en ze is bij ons ook altijd rond wezen huppelen ook buiten, en ik heb het afgelopen jaar een nieuw hok gekocht met verdiepingen.. De dierenarts zegt dat ze beter niet meer in haar buiten hok kan, vanwege de verdiepingen, en niet meer los lopen omdat ze niks meer ziet... Dit zou betekenen dat ze 24/7 in een hok moet zitten het is wel een groot binnenhok maar toch.. Zou dit niet erg sneu zijn? Want ik ben van mening dat iedereen er wel eens lekker uit wil, zo ook dieren ? Groetjes
Blacky Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Misschien heb je wat aan deze link: http://www.medirabbit.com/EN/GI_dise...s/diabetes.PDF
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 (aangepast) ik heb inderdaad dat bekeken, en meerdere sites vertellen mij dat soort dieten, maar ik vraag mij af of er geen insuline gebruikt moet worden of andere medicatie? Bij honden en katten staat het allemaal van wel, maar niks echt over konijnen. hier staat dat je het niet hoeft te gebruiken, maar ik vraag me af waarom, aangesien iedereen zelfs mensen medicatie nodig hebben.. en ik vraag mij af als ik het niet gebruik wat de gevolgen kunnen zijn. Ze is al blind, wat is de volgende stap? 12 april 2010 aangepast door NijntjeHetKonijntje
Gast meloen Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Heeft de da ook bloed afgenomen om de suikerspiegel te controleren?
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 Nee hij zei dat beter was van niet, ivm met stress en dat dit voor eenmaal niet 100% zekerheid geeft. Dat dit vaker gecontroleerd moet worden voor het zekerheid geeft, en dit dus nog meer stress zou veroorzaken. Ze is ook pas sinds een week of 2 blind dus alles is nog eng nu.
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Laat eens een foto zien van de ogen, ik vermoed eerder staar dan suikerziekte....Bij staar is enkel de pupil die geel/wit kleurd.
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 morgen moet ik dan even een foto maken, maar hij dacht suikerziekte. En haar pupil is alleen wit, compleet wit/blauwig haar ogen zeg ma eromheen zijn gewoon bruin.
Gast meloen Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Misschien heb je hier iets aan (ik weet niet of ik een link hier neer mag zetten) http://www.medirabbit.com/NL/Oogziektes/Ziektes/cataract_nl.pdf
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 Hij had het inderdaad wel over een operatie, maar ik denk dat ik dat ook riskant vind, aangezien sommige konijnen er niet goed uitkomen, nog meer stress etc. En op die fotos van de witte staar lijkt het precies het selfde.
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 (aangepast) Juist dat bedoel ik!! gooi die suiker maar in de prullen bak.....En zoek een kundige dierenarts....Staar blijft kan niet beter worden. Vaak krijgen oudere konijnen dat.Mijn voedster is er 18 jaar oud mee geworden geen probleem dus.Grappig ze zeggen dus ook specifiek heeft het niks met suiker te maken.Opereren is inprinciepe niet nodig dat een lens scheurt komt zelden voor. 12 april 2010 aangepast door bunny ranch chanty
Gast meloen Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 http://www.medirabbit.com/NL/Oogziektes/Ziektes/Corneal_ulcers_nl.pdf
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 Maar mijn konijn is (nog maar) 3? dat noem ik niet echt oud En meloen die link zo ziet het er niet uit, echt zoals die link van staar wit.
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Als een konijn het eerder krijgt is het vaak erfelijk onderlegt.Mijne kreeg ouderdoms staar met 11 jaar.Ik heb wel konijnen gezien van een half jaar die het kregen.
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 O.o wow.... dacht altijd dat vrij laat kwam... maar ik heb gesegd zolang zij nog alles leuk vind en goed eet en drinkt blijft ze bij ons : D ze is een super lief beestje nog nooit wat gedaan of gebeten
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 O.o wow.... dacht altijd dat vrij laat kwam... maar ik heb gesegd zolang zij nog alles leuk vind en goed eet en drinkt blijft ze bij ons : D ze is een super lief beestje nog nooit wat gedaan of gebeten Nope je hebt verschillende redenen waarom.Je konijntje leeft enkel als blinde en gaat haar gehoor en snor haren goed gebruiken even als haar geur.Dus verander niet te veel voor haar dan heeft ze nog een hele toekomst te gemoet.
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 mag het hopen Ze is een super nijn, en als ik haar niet had genomen was se niet ouder als die 6 weken geweest
Dollie Geplaatst: 13 april 2010 Geplaatst: 13 april 2010 CĆ“te D'Or van Haas&Ko is ook vrij jong en heeft ook staar.. Ik zou zeker even naar een andere dierenarts gaan in elk geval! Succes!
Guus Geplaatst: 13 april 2010 Geplaatst: 13 april 2010 Misschien een stomme beredenatie maar toen Babs EC had, had ze ook een witte gloed over haar oog en ze dronk ook enorm veel.... Heeft de da eventueel ook aan EC gedacht?
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 13 april 2010 Auteur Geplaatst: 13 april 2010 haj haj, nee dat niet maar dat drinken heeft ze vanaf dat ik haar had, leeftijd 6wkn, al gedaan en echt zeer over dreven drinkt ze ook weer niet.
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 13 april 2010 Auteur Geplaatst: 13 april 2010 Ik heb EC opgezocht aangezien 1 da mij ook teruggemaild heeft. Maar haar oog is absoluut niet geel of slijmerig etc, puur een wit/blauwe lens. Ik denk dat het het meetst lijkt op staar.
NijntjeHetKonijntje Geplaatst: 13 april 2010 Auteur Geplaatst: 13 april 2010 ik heb enkele fotos gemaakt ik zal eens kijken of ik die hier kan toevoegen
Aanbevolen berichten