Jorieke Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 (aangepast) Vandaag vond ik in het hok van Annie en haar drie kindjes (vandaag exact 4 weken + 1 dag oud) een paar rare keutels. Het waren geen normale, ronde keuteltjes, het was ook geen diarree en het waren ook geen darmkeutels. Maar wel een beetje plakkerig (en dat was weer hard geworden).Direct heb ik alle kontjes gecontroleerd, maar geen verstoppingen gevonden.Bij één konijntje zat er wel een keuteltje op het pootje, maar dat heb ik wel vaker gezien, die is gewoon blijven hangen.Nu merkte ik van de week dat de kleine konijntjes al volop mee eten met hun moeder. Moeder krijgt 2x per dag eten: zowel 's morgens als 's avonds krijgt zij biks en groenvoer. Groenvoer varieert, er zit sowieso altijd witlof en rucola bij. Twee dagen geleden heeft ze voor het eerst andijvie gekregen (fijn gesneden, uit een zak van de supermarkt).Zoals ik zei: de kids eten volop mee. Die vallen -net als hun moeder- gelijk aan. Daarnaast ligt er altijd voldoende hooi in het hok.Ik heb 2 dierenartsen gevraagd of ik met de kleine konijntjes langs moet komen, om ze te controleren. Ze vonden het allebei niet nodig, omdat de kleintjes hoogstwaarschijnlijk teveel groenvoer binnen hebben gekregen en daar nog niet goed tegen kunnen. Dat kan verstopping of diarree veroorzaken. Beide dierenartsen hebben me aangeraden om de kontjes en keutels in de gaten te houden en ook om op te letten of ze 'speels' blijven (vandaag binkten ze er op los, dus dat was een goed teken).Verder raadde de dierenarts me aan om wat minder groenvoer te geven. Biks was geen probleem (voor moeder niet, zolang ze voedt en voor kids ook niet, want daar groeien ze van), maar groenvoer is gevaarlijk.Ik vroeg naar de moeder, zij is nu eenmaal gewend om groenvoer te eten. Moet ik haar dan ook geen groenvoer meer geven? Of minder?Ik heb vanavond het bakje gehalveerd, minder in gedaan. Maar ik vind het toch een soort van zielig voor de moeder...Maar de moeder apart zetten, terwijl ze eet... da's ook geen optie, want ze eet nu eenmaal niet alles in één keer op. De dierenarts vond dat ook niet nodig, om dezelfde reden die ik geef.Zij zei dat ik er alleen voor moet zorgen dat er genoeg hooi in het hok ligt, dan kan ik de groenvoer verminderen of zelfs helemaal weglaten voorlopig...Wat is jullie advies?PS; het konijntje dat die ene keutel op z'n pootje had zitten, heb ik schoongemaakt.Maar ik weet nu al niet meer wélk konijntje het was, omdat alle 3 de jonkies exact hetzelfde zijn (ik zie (nog) geen verschil).Maar ik blijf uiteraard alle billetjes controleren! 12 april 2010 aangepast door Jorieke
Jorieke Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 Is er echt niemand die weet wat ik het beste kan doen?
Gast meloen Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Jorieke ik zou de andijvie stoppen omdat na het geven van dit groen de plakpoep is gekomen. Waarschijnlijk zal het bij het weglaten de ontlasting weer normaal worden.Bij gesneden voorverpakte groente wordt altijd een gas toegevoegd als concerveringsmiddel. Dit of de overdaad aan groen zou de plakpoep kunnen veroorzaken.(van het gas is niet bekend dat dit diaree veroorzaakt) Een tip is om aan de binnenkant van de oren met een edingstift een cijfer te zetten zo kan je heel simpel je dieren uit elkaar houden. Houd de diertjes goed in de gaten.
Aniek Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Andere dierenarts zoeken stipt op 1.Een wild jong konijntje, wat is het eerst wat die eet? Juist zacht groen gras, paardenbloemblaadjes etc. en wat groeit er niet in de natuur? Biks met veel eiwitten.De jongen krijgen hier volop groen zoveel ze op kunnen als ze uit het nest komen, omdat het simpelweg veel beter voor de darmen is dan wat wij produceren. Beter is dan wel weer inderdaad om verse groente te geven en niet uit een zakje Maar een klein beetje afwijkende ontlasting is niet erg en zal ook snel door biks komen.
Jorieke Geplaatst: 13 april 2010 Auteur Geplaatst: 13 april 2010 Ik heb vanmorgen (uiteraard) direct de keutels & kontjes weer gecontroleerdAlles was prima.Ik heb dan ook de andijvie gisteravond weggelaten. Vanmorgen wel de 4 oudsten andijvie gegeven, maar het hok waar de 3 jongsten zitten, overgeslagen qua andijvie.Ik was vergeten dat ik ook met broccoli begonnen was. Die heb ik dus ook weggelaten.Kan ik dan beter een krop andijvie halen? Hoe doen jullie dat?Mijn rucola komt ook bij de supermarkt vandaan en uit een plasic bak. En de witlof is ook voorverpakt. Daar hebben ze geen last van.Een vriend van mij heeft ook altijd konijnen gehad en die had een afspraak met de groenteboer. Alle groente die er 's avonds na sluiting overbleef, mocht hij meenemen voor de konijnen. Eigenlijk best handig, scheelt een hoop geld en het is wel 'vers' (1 dag oud)
Aanbevolen berichten