Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb hier een konijn zitten die 9 jaar en 11 maanden oud is. Hij eet al zo'n 5 jaar geen hooi meer, en dan ook echt niet. Ik heb van alles geprobeerd om hem hooi te laten eten (superlekker kruidenhooi gekocht, hooi mengen met zijn gewone voer, een hooitaartje maken) maar het mag allemaal niet baten, hij eet het niet. Ook het meeste groenvoer eet hij niet. Alleen een stukje wortel of een stukje fruit of een stukje brood vindt hij nog wel lekker. Hij eet dus bijna alleen maar brokken (science selective), die lust hij gelukkig wel nog.

Maar nu ben ik bang dat hij te weinig voedsel binnen krijgt, hij is al niet erg dik. Dus ik was hem een beetje meer brokken gaan geven, maar nu heeft hij weer behoorlijk last van plakpoep, en ik denk dat dat door de brokken komt, dus die ga ik weer minderen.

Maar hoe zorg ik er dan voor dat hij niet te mager wordt?

(PS, maandag ga ik met hem naar de DA, omdat zijn gebit erg slecht is (waarschijnlijk moeten zijn voortanden eruit..) en dan zal ik natuurlijk ook wel vragen wat deze ervan denkt)

Geplaatst:

Het zou zomaar kunnen dat hij door zijn tanden geen hooi wil eten, maar ook als hij net behandeld is eet hij geen hooi. Ik denk zelf dat hij hooi gewoon niet ziet als eten. Hij heeft ook in zijn jonge jaren op hooi gestaan (als bodembedekker) dus misschien dat het daaraan ligt.

Ik heb wel kruidenhooi geprobeerd, daar zitten neem ik aan ook gedroogde kruiden in?

Geplaatst:

Kom ik eindelijk eens iemand tegen met hetzelfde probleem. Indy weigerde ook hooi te eten, ik heb vanalles geprobeert. Doordat hij geen hooi at had hij last van zijn kiezen en zijn darmen.

Er zitten inderdaad gedroogde kruiden in kruidenhooi, maar 't is toch niet helemaal hetzelfde. Indy wou (uiteindelijk.. Met moeite..) wel gedroogde kruiden eten namelijk. Niet veel, amper een handvol per dag, maar toch. Er zitten veel vezels en voedingsstoffen in.

www.caviakruiden.nl kun je kruiden bestellen, of op zooplus.nl

Geplaatst:

Dat is natuurlijk ook goed, maar dit is dus kruidenhooi, het zijn geen 'pure' kruiden, dus het is niet wat ik bedoel.

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/snacks/voerplanten/jr_farm/24551

Dat bedoel ik. En naar mijn mening is dat toch wel totaal anders dan kruidenhooi, ook de manier waarop 'normale' konijnen het eten, mijn koppeltje krijgt elke dag een bakje gedroogde kruiden en ook elke dag een mandje kruidenhooi, het hooi vinden ze lang niet zo lekker als dek ruiden.

Geplaatst:

Ah, ok, dan ga ik dat eens proberen.

Natmaken heb ik ook al eens gedaan, dan ruikt het heel lekker. Mijn andere konijntjes sprongen zowat uit hun hok toen ze de geur roken, maar de oude sok laat het links liggen...

Geplaatst:
Ah, ok, dan ga ik dat eens proberen.

Natmaken heb ik ook al eens gedaan, dan ruikt het heel lekker. Mijn andere konijntjes sprongen zowat uit hun hok toen ze de geur roken, maar de oude sok laat het links liggen...

Hoe herkenbaar.. :rofl:

Ik heb hier echt alles geprobeert, allerlei merken, allerlei soorten kruidenhooi, hooi van de boer, hooi van de manege.. En meneer weigerde Ɣlles.

Misschien dat het sample pakket van www.thehayexperts.co.uk (ook handig als je SS voert; zelfs met verzendkosten scheelt het nog bijna de helft!) ook de moeite waard is om te proberen? (Werd hier natuurlijk ook niet gegeten.. x'D)

Geplaatst:

Oh, dat scheelt inderdaad veel met de prijs van SS hier! Wat jammer dat ik net vanmorgen een nieuwe 10 kg zak heb besteld ergens anders...

Dat compact-gras heb ik wel van gehoord, maar volgens mij lijkt dat teveel op hooi. Hij eet ook geen gewoon gras. Eigenlijk is het gewoon een superkieskeurig konijn. Hij lust ook geen peterselie! Gek beest.

Maar jouw konijn eet dus ook echt geen hooi, heb je er dan geen problemen mee dat ie te weinig binnenkrijgt?

Geplaatst:

Mijn konijn is kortgeleden overleden, is bijna zeven geworden, hij had heel veel gezondheidsproblemen, maar het was qua voedingsstoffen niet echt een probleem, in biks zit heel veel al. Daarnaast at hij wel heel goed groente, en dus ook een beetje gedroogde kruiden. Vanwege zijn blaasproblemen heb ik vanalles uitgerekent wat betreft de voedingsstoffen die hij moest binnenkrijgen en hij zat heel netjes over het algemeen. Hij kreeg 25 gram SS Mature (speciaal voor oudere konijnen, met extra vezels en voedingsstoffen, ook een goed idee voor jouw konijn dus!) en minimaal 200 gram groenten per dag.

Het grootste probleem is het gebrek aan vezels, die zijn zo belangrijk voor de tanden, kiezen en darmen van je konijn.. Ik vermoed dat jouw konijn ook veel kleinere keutels heeft dan je andere konijnen bijvoorbeeld.

Als je toch bij The Hay Experts zou bestellen, kun je er ook voor kiezen Bunny Basics T biks van Oxbow te nemen, dit bevat nog veel meer vezels (maar wel een laag calcium gehalte, wellicht dat jouw konijn dat juist wat meer nodig heeft met d'r leeftijd?) dan SS. En anders SS Mature, speciaal voor het oudere konijn dus. Dit is wel gewoon in Nederland te krijgen.

Ik heb hier ook alfalfa en haycubes (ook van The Hay Experts) liggen, zit dus wel hooi in, maar zelfs Indy wou het eten. Wellicht dat dat ook wat is?

Geplaatst:

De Mature zag ik gisteren ook voorbij komen, die ga ik eens proberen.

Ik zou eigenlijk niet weten of hij meer calcium nodig heeft?

Groenten eet hij dus ook nauwelijks en het wordt steeds minder. (hoe ouder hoe kieskeuriger...) Zelfs peterselie en witlof vindt hij niks. Een gekookt stukje broccoli lust hij wel. Maar ik weet niet hoe goed dat voor hem is.

De keutels van hem zijn volgens mij niet heel klein. Beetje lastig vergelijken, mijn ene andere konijn heeft ook zulke keutels (maar die is wel wat kleiner zelf) en mijn andere konijn heeft reuzekeutels..

Bij the Hay experts ga ik sowieso de volgende keer mijn SS kopen, want dat is echt veel goedkoper. Dan kan ik ook de haycubes en de alfalfa (dit ken ik niet?) bestellen.

Gelukkig heb ik die twee andere konijntjes, die heel blij zijn met al dat lekkers wat de ouwe niet lust.

Geplaatst:

Gekookte groenten lijke me inderdaad niet heel goed, broccoli op zich wel.

Dat met de calcium weet ik ook niet, mijn konijn had juist een te veel aan calcium wat zich is op gaan hopen in de blaas, maar ik geloof dat wel eens aangeraden wordt om alfalfa te geven aan oudere konijnen ook vanwege het calciumgehalte, omdat oudere konijnen dat extra nodig hebben.. Het fijne weet ik er echter niet van.

Hij zal nu met de SS wel genoeg binnen krijgen trouwens, maar mocht je BBT van Oxbow overwegen, daar zit veel minder calcium in.

Geplaatst:

Ik heb hier ook een konijn die nooit hooi at, hij is nu 8 jaar en doet het prima op ss zonder plak poep. Oudere konijnen krijgen meer last van plak poep is de ervaring hier.

Groen krijgt hij ook niet dan gaan we ook aan de plak poep.

Dus hij krijgt meer ss en soms een wilgen tak.

Geplaatst:

Ja, meer SS had ik ook geprobeerd, maar volgens mij is de plakpoep daardoor veel erger geworden, dus nu krijgt hij toch weer wat minder. Doordat zijn tanden zo slecht zijn knaagt hij ook nauwelijks (of zijn tanden zijn zo slecht doordat hij weinig knaagt...)

Lastige problemen.

Het is wel een erg lief en levendig konijn verder!

Geplaatst:

Mijn konijnen eten ook bijna geen hooi.

Maar krijgen wel veel groentes, wortels en verse wilgentakken.

En ze kopen 24 uur per dag los dus ieder takjes en ieer blaadje wat in de tuin valt word opgepeuzeld.

Ook ik geef SS en heb geen "poeproblemen"bij de konijnen.

Geplaatst:

Ik weet eerlijk gezegd niet of hij weleens wilgentakken heeft gekregen. Maar maandag gaan waarschijnlijk zijn voortanden eruit, dus ik vrees dat dat weinig zin meer heeft. (maar dan is het ook niet meer zo nodig)

Ik ga in ieder geval de gedroogde kruiden eens proberen, bedankt allemaal voor het helpen denken!

Geplaatst:

Joepie, zijn voortanden mochten blijven zitten, De DA heeft ze geslepen, het was een fluitje van een cent en hij zei dat als dit maar eens in de 4 maanden hoefde het niet zo erg was. Vooral omdat ie niet zo jong meer is en de narcose toch een behoorlijk risico is. Ik vond het ook al een heel eng idee dus ik ben heel blij dat ik hem meteen weer mee naar huis mocht nemen!

De dierenarts heeft hem ook even gewogen, en hij was zelfs zwaarder dan de vorige keer, dus zal die toch wel genoeg binnenkrijgen met alleen maar brokken. Alles bij elkaar zag hij er eigenlijk wel gezond uit. Zijn kiezen zijn wel een rommeltje, maar dat zijn ze altijd al eigenlijk en hij doet het er nog goed mee.

Ik ga wel nog de gedroogde kruiden proberen, of hij die soms wilt eten.

Verder hebben mijn andere konijnen een tunneltje van fruithout, kan ik nu even testen of hij dat ook wil of krijg ik dan bonje omdat het van de 'anderen' is?

Geplaatst:

Denk dat je dat wel kunt uitproberen hoor.

Misschien is het ook nog een idee om 'bikspoeder' (dat wat altijd onder in de zak SS zit..) over het hooi/de kruiden te strooien.. Indy ging de kruiden pas eten toen dat er overheen zat, en daarna at hij het ook zonder. Het ruikt dan naar SS en daar was meneer wel gek op.. Beetje een kruidenhooi idee maar dan bikshooi :P

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .