Ga naar inhoud

Waar laten castreren


Emytje

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn voedster over een tijdje laten castreren. Ze rijd veel op mn ram en de sproeispetters zitten zowat tot het plafond, maar ik moet zeggen dat ik het dood en dood eng vind. Het is geen konijn dat effe gemakkelijk op te pakken is en ze heeft lang haar (dat niet stopt met groeien). Nu wil ik me dus eerst even orienteren op waar ik haar het liefste wil laten castreren en omdat ik geen ervaring heb met dierenoperaties hier in de buurt, zou ik graag jullie ervaringen willen horen. Al hoeft het niet perse in mijn buurt te zijn (ik woon zelf in Almere) en mag het ook best Amsterdam zijn.

Dus waar heb jij je voedster laten castreren? Is dat naar jouw wens gegaan? Wat ging er goed/fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk nog geen ervaring met voedsters castreren, alleen rammen. Melvin (ram) is gecastreerd bij Dierenkliniek Almere, daar was ik toen tevreden over. Babbel (ram) heb ik laten castreren bij Dierenkliniek Ermelo. Ik ben naar beide artsen doorverwezen door een opvang (Knabbeltje in Almere en BunnyBin in Ermelo). Over Wilhelminapark Utrecht heb ik inderdaad ook goede dingen gehoord. Ik ben benieuwd waar je heen gaat en hoe het je bevalt, ik ben namelijk ook van plan mijn voedster te laten castreren. Als het allemaal vaststaat zal ik in ieder geval duimen voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijn ook in Utrecht laten steriliseren, en ik vind ze daar erg kundig.

Ik vond het ook heel eng, en het was ook wel even naar dat je haar er vrolijk en gezond heen brengt en dat je eigenlijk een 'ziek' konijntje terug krijgt. Maar achteraf ben ik heel blij dat ik het heb laten doen, vooral omdat het risico van baarmoederproblemen nu verdwenen is. Ook lijkt ze wel liever geworden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een mooie bijkomstigheid. :) Ik zou het al fijner vinden als ze wat minder op de ram rijdt. Dat lijkt me namelijk erg vervelend voor hem...

Ik kan me nog wel herinneren hoe mijn cavia beer eruit zag toen hij gecastreerd was... Wat had ik er toen spijt van zeg... Maar goed twee dagen later was hij wel weer de oude en was ik er heel blij mee. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Sisi ook bij Whilhelminapark laten castreren.

Niet omdat mijn eigen da het niet kan maar omdat ze in Utrecht de wond lijmen en mijn eigen da niet.

Met Fuz toen problemen gehad met hechtingen en krammetjes er uit trekken en dat wilde ik niet nog een keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit er ook aan te denken om binnenkort mijn voedster te laten castreren en ook ik vind dit dood eng..ik zit ook al heel lang rond te kijken en wilhelmina is ook mijn eerste keus. Ik woon zelf in voorburg en dat is ongeveer 3 kwartier rijden naar utrecht. Ik vraag me af of dat problemen oplevert..aangezien ze tijdens de rit niet eet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon ook driekwartier rijden van mijn dierenarts af en het levert tot nog toe geen problemen op. Ik ben er alleen nog maar met Svennie geweest en zij eet sowieso niet in haar reisbox. Maar konijnen hoeven toch ook niet nonstop te eten, jij eet toch ook wel eens driekwartier niet neem ik aan?

Svennie is ook gecastreerd bij die dierenarts, ging allemaal prima. Ze is een nachtje gebleven, vanwege de afstand (ik ben er dus niet in 5 min. als er iets aan de hand is) kostte verder niks extra.

Er zit een dierenarts dichterbij maar die is niet konijnkundig en ik heb er geen prettige ervaring mee, vandaar dat ik nu verder rij voor een konijnkundige dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee snap ik ook wel..alleen ik weet niet hoe dat zit omdat ze daar misschien ook niet eet voor dat ze geopereerd word en tijdens dat ze onder narcose is ook niet..dus vandaar dat ik niet weet hoe dat zit. Ik zal wel een mailtje sturen naar die site van hun om wat inlichtingen te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voedster mag absoluut niet nuchter zijn. 's morgens voor de castratie dus gewoon hun biks laten eten. Na de ingreep proberen ze daar om het konijn zelf te laten eten. Het helpt als je groenten mee geeft die ze lekker vind, evt snoepjes en haar eigen biks natuurlijk. Vaak eten ze niet vanzelf, ze krijgt dan een beetje dwangvoer om de darmen op gang te laten blijven. Het niet eten is een gevolg van de narcose, maar de andere omgeving speelt zeker een rol. Toen Svennie thuis was begon ze ook meteen zelf groenten te eten. Het is niet zo heel erg als ze na de ingreep niet meteen eten, tenminste als je een konijnkundige dierenarts hebt die weet hoe hij/zij hiermee om moet gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .