roosjerobijn Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Laten jullie ze 1 of twee keer per jaar inenten?Onze dierenarts zegt dat 1x voldoende is in het voorjaar omdat in het najaar de insecten die het overbrengen dood gaan.Ik ga eigenlijk altijd in mei, maar die keer dat ze inenetingsspreekuur hebben zijn wij er niet dus moet het of vandaag of de eerste woendag in juni. Wat is dan het verstandigst?
forestmeisje Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Mijn konijnenda zei dat ik (zodra de ukken oud genoeg zijn) Myx en vhd moet enten en dan in okt alleen myx (geloof ik). 2x per jaar dus.
Dollie Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Twee keer.. Sowieso is de enting voor myx maar een maand werkzaam, en in augustus zie ík nog genoeg vliegen..
forestmeisje Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Maar als de enting voor myx maar een maand geldig is kunnen we met zijn alle wel in april/mei enten maar dan zou je in mei/juni weer moeten en in juni/juli ook en in juli/aug ook.. Hoe zit dat dan?
Dollie Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Als je echt wil dat je konijntje helemaal beschermt is tegen myx, dan zul je dat ook moeten doen ja.
roosjerobijn Geplaatst: 7 april 2010 Auteur Geplaatst: 7 april 2010 Echt?Ik meende dat de myxamatose inenting een half jaar beschermde???
forestmeisje Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 OKe, maar eigenlijk doet niemand dat toch? Kijk bij voorkeur wil ik wel dat ze echt beschermd zijn, nou woon ik niet in een regio waar het vaak voorkomt (kijkend naar de lijst van besmette gebieden de afgelopen jaren) maar goed, de reacties hier even afwachten.
Stéphanie87 Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Als je moet kiezen tussen vandaag of pas in juni zou ik vandaag gaan. Volgens mij is myx geen half jaar iig, maar een maand volgens mij ook niet. Volgens mij is het drie maanden.
Dollie Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 (aangepast) Het is wel een maand hoor. Als het goed is ent je met Lyomyxovax (ik geloof dat andere stoffen niet veilig zijn??) en Google maar eens naar de bijsluiter, hij is écht maar een maand werkzaam bewezen.. edit; Een andere entstof tegen Myx is Dervaximyxo en daarvan is een immuniteitsduur van 6 weken aangetoond, maar ik geloof dat deze entstof niet veilig is.. 7 april 2010 aangepast door Dollie
Rian Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Hier ook twee keer per jaar. Poo heeft gisteren zijn inentingen gehad, en in oktober krijgt hij ze weer. Om de 6 maanden dus.
Evee Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Ik laat het twee keer per jaar doen. Het zou eigenlijk vaker moeten als je 100% wil beschermen, maar dat is bijna niet haalbaar. De meeste dierenartsen hebben in de risicomaanden speciale entdagen. In dit topic kun je de bij ons bekende myxomatose meldingen zien, je kunt dus ook zien dat in een zachte winter, de meldingen tot in december door gaan. Zolang er muggen zijn, is er myxomatose helaas.
Fluf en Tinus Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Volgens onze KK dierenarts is het wel zo dat als je konijnen gevaccineerd zijn tegen myxomatose ze ook op de langere termijn een kans op overleving hebben als ze onverhoopt toch een besmetting oplopen. Hij raadde in ons geval aan om 1 maal per jaar te enten, maar dat heeft te maken met onze woonsituatie (in een flat op 15 hoog is de kans op myx heel klein en stekende insecten schijnen in het najaar niet meer zo hoog te vliegen). Op de begane grond en in een tuin of in de buurt van stilstaand water is 2 keer per jaar zeker wenselijk.
Stéphanie87 Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 (aangepast) Het is wel een maand hoor. Als het goed is ent je met Lyomyxovax (ik geloof dat andere stoffen niet veilig zijn??) en Google maar eens naar de bijsluiter, hij is écht maar een maand werkzaam bewezen.. edit; Een andere entstof tegen Myx is Dervaximyxo en daarvan is een immuniteitsduur van 6 weken aangetoond, maar ik geloof dat deze entstof niet veilig is..Als het dan maar een maand is, en we laten maar twee keer per jaar enten, dan enten we toch eigenlijk in de verkeerde maanden. Want als je in het voorjaar en in het najaar ent dan hebben ze in de warmste zomermaanden geen bescherming. Dat is toch vreemd? Waarom hoeden dierenartsen dan geen entdagen in juli ofzo?edit: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxomatose.html hier staat dat het 2-4 maanden bescherming biedt. 7 april 2010 aangepast door Stéphanie87
Dollie Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 De bijsluiter zelf garandeert écht maar één maand hoor.. Ik heb dat ook nog in het paspoort van Feline staan. (Mar weet niet waar die is.. )
Dollie Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Dit staat achter in mijn (nah ja Feline's) vaccinatie boekje, dat boekje is van Merial, die de vaccins produceert. Ik ga er dus vanuit dat het een betrouwbare bron is, als bewezen is dat dat vaccin 4 maanden werkt, zullen ze toch nooit in de bijsluiter zetten dat het 1 maand is, dan snijden ze zichzelf in de vingers (gezien er genoeg mensen zijn die daarom niet enten voor myx) lijkt me.
Sascha Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Hmm.. Vind het typisch dat erbij staat dat ze al vanaf 4 weken ingeent kunnen worden.
Dollie Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 (aangepast) Dat kan toch ook bij Myx? VHD niet dacht ik. (Of ik ben in de war, dat kan ook..) 7 april 2010 aangepast door Dollie
Stéphanie87 Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Vanaf 4 weken en vanaf 8 weken cunical. Ik zie idd in mijn vaccinatieboekje (dat is dezelfde) staan dat 4 weken aangetoond is. Dus 4 weken gegarandeerd en mss langer, maar dat is niet aangetoond.
nniinnoo Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 ik ga 1x per jaar.mijn ouders wilde dat eigenlijk al niet eens.maar ik heb ze toen overgehaald om in het voorjaar te gaan.
Cassie Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Ik ga 2 keer per jaar, sta altijd braaf in de rij als er weer eeen oproep op de deurmat valt.
roosjerobijn Geplaatst: 7 april 2010 Auteur Geplaatst: 7 april 2010 Ik heb ze vanmorgen laten enten en de dierenarts gevraagd. Die zei dat het 6 maanden werkzaam is en omdat we niet in een risicogebied wonen en ze niet in aanraking komen met andere konijnen ze maar 1x per jaar ingeënt hoeven worden.
Lies86 Geplaatst: 7 april 2010 Geplaatst: 7 april 2010 Ook ik ga 2 keer in t jaar.Krijg vanzelf een oproep.
Aanbevolen berichten