Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag konijnenvrienden,

Ik ben nieuw op dit forum, leuk om te lezen dat er meer langoor liefhebbers zijn zoals ik!

De reden is alleen minder leuk: Mijn voedster van vier jaar is een week geleden vrij plotseling heel ziek geworden en dezelfde dag overleden.

Ik vond haar s ochtends vroeg liggend in de tuin, stuiptrekkend met de poten en rollend met haar ogen. Ik denk dat ze er al een tijdje lag, mijn hart brak! Ik ben direct naar de dierenarts (met konijnenkennis) gegaan en die heeft haar opgenomen, ze was onderkoeld en haar toestand was slecht. Een paar uur later heb ik gebeld met de DA en hij zei dat het helemaal niet goed ging met haar. Toen ik bij de DA kwam was ze overleden.

De DA had het vermoeden dat ze E Cuniculi had. Gezien de oogbewegingen en de stuiptrekkingen dacht ik daar ook al aan. Alleen: ze had eerder nooit symptomen gehad zoals urinebrand of een scheve kop. Als ik nu terugdenk heeft ze een paar dagen wat langer over haar biksjes gedaan maar de dagen voor haar dood at ze weer normaal.

Ik vind het zo erg dat ze nu ineens weg is! Haar rammetje heeft dagenlang op de plek gezeten waar ik haar vond, heel sneu allemaal.

Nu vroeg ik me af: zijn er anderen die ook te maken hebben met zo'n acute vorm van E Cuniculi bij hun konijn?

groetjes Kobelli

Geplaatst:

Tja, dat weet ik niet, nog niet gedacht aan iets epileptisch. Ik zie nu dat ik vergeten ben te schrijven dat mijn DA zei dat hij het de laatste tijd vaker tegenkwam, (vermoedelijk) E Cuniculi met een snelle slechte afloop.

Geplaatst:

Meestal zie je bij EC een langer ziektebeeld... Je zou ook even kunnen mailen naar dé KKDA in Utrecht? Hij staat tussen de lijst die je vind als je dit subforum opent.

Hoe gaat het nu met het rammetje? Wel goed opletten dat ie goed blijft eten, ze missen hun maatje ook écht. Misschien moet je er zelf nog helemaal niet aan denken, maar het zou fijn zijn als je rammetje weer een vriendinnetje krijgt in de toekomst.

Mocht het echt EC zijn, het is wel besmettelijk via urine...

Trouwens, op de website van die KKDA in Utrecht staan ook meerdere tekenen van EC beschreven, die kenmerken die jij opnoemt zijn er maar een paar. Er zijn ook tekenen die je niet zo goed kan herkennen (duurt langer voor je het door hebt).

Geplaatst:

Ja goed opgemerkt Yvon...Als het idd EC is geweest, doe je er verstandig aan je rammetje ook preventief te behandelen omdat EC zo besmettelijk is als de pest. Dus hoogstwaarschijnlijk draagt je ram het nu ook met zich mee, als hij dat al niet deed, zoals zoveel konijnen. Dus ik zou voor de zekerheid 2 weken lang met panacur gaan behandelen.

Geplaatst:

Allereerst sterkte met het verlies van je nijntje.Wat heftig zeg,dit heb ik nog niet eerder gehoord. Als het EC zou kunnen zijn, zou ik aangezien het besmettelijk is contact opnemen met een KKDA die veel ervaring heeft met EC. Je rammetje zou je kunnen laten testen op EC en misschien alvast uit voorzorg beginnen met Panacur.

Sterkte, ik hoop dat de DA je meer kan vertellen.

Geplaatst:

Dag allemaal,

Bedankt voor de reakties! Ik heb het stuk van Wilhelminapark nog eens goed doorgelezen en nu zou het kunnen dat Kobus wel wat verschijnselen had. Ze heeft vaker oogontsteking gehad wat ik met oculoheel redelijk onder controle heb gekregen. Misschien is ze heel af en toe ook wat instabiel geweest (ze is weleens omgevallen als ze zich waste) maar dit was allemaal ZO minimaal.. Een grote tegenstelling met dat ik haar meer dood dan levend in de tuin vond. Ze had daar waarschijnlijk al een paar uurtjes gelegen en was onderkoeld geraakt, dat schijnt snel te gebeuren met EC. Er staat op die site ook een film met een konijn wat rond Als ik de filmpjes zie van een konijn wat extreem rolt en daar herken ik de stuiptrekkingen van Kobus echt wel in.. Alleen Kobus was 'verder heen'.

Mijn rammetje was zo verdrietig dat hij zijn vriendin kwijt was, hij at niet meer, waste zich niet meer en bleef op de plaats zitten waar hij haar het laatst had gezien. Ik kon het niet aanzien en heb na vier dagen een nieuwe vriendin aan hem gekoppeld. Ik moest er niet aan denken maar moest aan het welzijn van mijn overgebleven konijn denken. Mijn rammetje is geen mensenkonijn, ik heb hem nog nooit mogen aaien. Het is niet dat hij superbang is want hij eet wel uit mijn hand maar aaien of oppakken vindt hij zo erg dat hij ervan gaat gillen.

Vandaar mijn volgende vraag: hem medicatie toedienen heb ik nog nooit hoeven doen en wordt heel lastig voor hem. Weet iemand hoe vaak dit per dag moet?

Dank,

Kobelli

Geplaatst:

Even een kleine update: Ik heb voor mijn konijnen een afspraak gemaakt bij de DA. Het is volgende week entspreekuur en dan laat ik mijn nieuwe voedster inenten inclusief algehele gezondheidscheck. Mijn rammetje krijgt ook een check en dan ga ik overleggen ivm een preventieve behandeling voor hem en evt ook voor mijn nieuwe konijn.

Geplaatst:

Je kunt Panacur ook op de groente oid doen. Ik deed dit met de Panacur pasta ook wel een,s ik weet niet of de vloeibare Panacur er geschitk voor is.

Geplaatst:

Nee die is er niet geschikt voor ;)

Maar ik zou dan ook voor de pasta proberen te gaan, maar dan wel zorgen dattie het ook binnenkrijgt...Misschien is het gewoon verstandig om na je bezoekje aan de DA, preventief panacur te geven aan je beide nijntjes...Dan heb je ze beide preventief behandeld...en dan maar hopen dat het nooit weer de kop opsteekt...

Geplaatst:

Sommige konijnen likken Panacur gewoon van je vinger. Gewoon even kijken of dat lukt ;) En anders op een lekkere groente smeren oid.

Geplaatst:

Bedankt voor de reakties, ik houd jullie op de hoogte. Vooralsnog heb ik een happy couple in de ren met geen tekenen van ziekte, hopelijk blijft het zo!

Geplaatst:

Vloeibare panacur kan ook prima op groentes gegeven worden hoor! Zolang je maar niet gelijk de hele inhoud erop doet want dan lekt het eraf ja.. gewoon 2 stukjes andijvie, de ene helft spuit je op het stukje en dan het stukje dubbelvouwen, voila.

• 2 weken later...
Geplaatst:

update:

Ben met het duo naar de dierenarts geweest en die constateerde een kerngezond maar doodsbang rammetje. Gezien zijn schuwheid en angst vond hij het ook het beste als ik nog niet begin met de preventieve kuur panacur. Ik houd hem goed in de gaten! Mijn voedster is kerngezond en ingeent.. Het gaat allemaal prima hier in de ren al is mijn voedster nu wel heftig schijnzwanger! Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt en ben benieuwd hoe lang het duurt en hoe vaak ze een nest gaat bouwen. Het komt in ieder geval over alsof ze helemaal geregeerd wordt door haar hormoontjes!

Geplaatst:

Hoi Dollie,

Ja, daarover heb ik het toevallig met de DA ook gehad. Mijn vorige voedster had ik laten castreren toen ze 9 maanden was en die is nooit schijnzwanger geweest. Ik heb dat toen laten doen ivm het risico op baarmoederkanker. Nu met die schijnzwangerschap heb ik er mogelijk nog een extra reden bij. Hopelijk is het geen maandelijks terugkerend fenomeen!

Als ik de knoop doorhak en haar laat opereren lijkt het me het beste om dit in het voorjaar/zomer te laten doen zodat de overgang van binnen naar buiten niet zo groot is. Het is wel een heftige operatie voor zo'n konijn dat weet ik nog wel van de vorige keer.

Geplaatst:

Beste kobelli,

Ik ben pas nieuw op het forum en ik las je berichtje over de e. cuniculi.

Ik ben vorige maand ook mijn lieve hangoor verloren aan acute e. cuniculi. Ze was pas een half jaar oud en ik vond haar ook plotseling in haar kooitje met haar hoofdje scheef en haar oog draaiend. Ben toen ook gelijk naar de DA gegaan en heb haar toen nog 5 dagen met medicijnen behandeld en haar moeten dwangvoeden. Maar ook dit alles heeft niet meer mogen baten. Toen ik naar de DA ging voor controle zei ze al meteen dat dit niet meer verder kan zo en heb haar moeten laten inslapen. Dit was ook zeer snel en heel erg zielig. Het kan zijn dat ze vanaf het nestje al de e. cuniculi met zich meedragen en door verminderde weerstand kan dat tot uiting komen. 6 op de 10 jonkies dragen ze mee, maar hoeven niet altijd tot uiting te komen. Ik begrijp hoe vreselijk dit is geweest en hoe hartverscheurend.

Groetjes,

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .