Kikovski Geplaatst: 23 maart 2010 Geplaatst: 23 maart 2010 Hoi!Ik wil binnenkort mijn konijn laten castreren want we willen namelijk wel erg graag een vriendinnetje voor hem. Maar ik zat me af te vragen of het nadelen kan hebben als hij iets ouder is. Hij is nu 4 jaar en 10 maand. En wat voor effect heeft dit op zijn gedrag? Hij vertoont namelijk geen typisch gedrag als sproeien oid. Daar was ik even benieuwd naar Groetjes Kiki
Roger Rabbit Geplaatst: 23 maart 2010 Geplaatst: 23 maart 2010 Volgens mij mag het geen probleem zijn: vier jaar is niet oud voor een konijn. Bovendien is de ingreep van castratie voor rammen veel kleiner dan die voor voedsters. Sommige DA's doen het zelfs onder lokale verdoving.Lees je goed in met de zoekfunctie op het forum, en vraag je DA om advies als je twijfelt. En kijk even in de lijst hier met konijnkundige DA's dan weet je zeker dat je goed zit.Heel veel succes en wat goed dat je hem een vriendinnetje gunt! Hopelijk komt ze uit een opvang..
Dollie Geplaatst: 24 maart 2010 Geplaatst: 24 maart 2010 Mijn rammetje van zes is kortgeleden gecastreerd, gewoon op de normale manier (algehele narcose etc) en alles is prima verlopen, geen enkel probleem gehad. Hij was er ook zo weer boven op. Zolang het beestje in goede conditie is, is vier echt geen verschrikkelijk hoge leeftijd voor een castratie.
Kikovski Geplaatst: 27 maart 2010 Auteur Geplaatst: 27 maart 2010 Ja we zijn van plan een konijn uit een opvang te halen :yes:Ik vind het wel eng eigenlijk, vind het zo sneu dat hij dan helemaal geopereerd moet worden enzo .. Maar ja het is voor een goed doel zal ik maar zeggen :he:
Kikovski Geplaatst: 27 maart 2010 Auteur Geplaatst: 27 maart 2010 Oh Dollie! Waar heb jij laten castreren (zie dat je ook in Groningen woont) en hoe duur was het?
*Floor* Geplaatst: 27 maart 2010 Geplaatst: 27 maart 2010 Ik heb mijn vorige rammetje laten castreren toen hij al vijf was, het enige verschil was dat ie wat minder ging wippen op knuffelbeesten, kussens en alle andere dingen die los en vast zitten. Hij bleef verder wel even lief, tam en aanhankelijk. De ingreep zelf ging goed, hij at en dronk meteen al weer, ik had alleen de pech dat de castratiewond ging ontsteken. Maar dat kan altijd voorkomen als je pech hebt. Mijn rammetje wat ik nu heb, heb ik uit het asiel gehaald toen ie al 7 was en alsnog laten casteren, dat ging helemaal goed en na een dag huppelde hij al weer rond, zijn gedrag is verder niks veranderd, alleen wipt hij helemaal niet meer ipv. een beetje. Hou dus wel na de ingreep de wond in de gaten, zorg dat ie binnen een dag weer eet en drinkt en houdt hem nog een paar weken apart van het vrouwtje omdat er anders toch nog nageslacht van kan komen. Castratie is een relatief kleine ingreep, dus meestal is binnen een dagje het ergste (narcose)leed wel geleden. Zorg wel dat je het laat doen door een konijnkundige dierenarts (die gasnarcose gebruikt, laat het konijn gewoon door eten voor de operatie, pijnstilling mee na afloop, info over dwangvoeren "voor het geval dat" etc.)
*Floor* Geplaatst: 27 maart 2010 Geplaatst: 27 maart 2010 Tsja, hihi! Konijnen blijven konijnen he, die zijn ook vrij duidelijk....
Kikovski Geplaatst: 28 maart 2010 Auteur Geplaatst: 28 maart 2010 Bedankt voor je uitleg! Deze week ga ik dan maar even bellen voor een afspraak..Arme Hopje, maar ja hij moet iets over hebben voor een vriendinnetje. :he:
Aanbevolen berichten