Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Al sinds een tijdje heeft mijn Bailey om de zoveel tijd een traanoogje en eet hij minder. Telkens als hij meer eten had gekregen dan normaal bijv. konijnenkoekje..of iets meer biks.. ik voer het uit mijn hand, maar ik kreeg het idee dat hij afviel..dus wilde ik hem meer eten geven. Ik denk dat hij daardoor minder hooi at..haakjes kreeg..traanoogje en niet meer wilde eten behalve groenvoer en hooi.. en door minder biks..dus meer hooi gaat het weer over.. maar nu is er weer een ander verhaal. Hij had dus weer een traanoogje een tijdje terug en wilde iets minder biks eten..gelukkig was dit snel weer weg gegaan omdat ik inmiddels weet hoe dit werkt..uiteraard als hij echt niks meer eet ga ik gelijk naar de da..maar dit was niet nodig. Verder zag ik dat hij heel snel ademde en hij nieste redelijk vaak. Verder gewoon eten en drinken, zelfs tegen de tralies opklimmen als hij wat hoort ritselen.. zit Boefje gewoon achterna als ze vervelend doet, is nieuwsgierig, plast poept.. Ik ging vandaag naar de dierenarts en hij kon niet echt direct wat vinden..geen haakjes.. zijn keutels waren in orde, hij niest ook geen slijm of snot of wat dan ook..zijn ademhaling was wel versneld en zijn buikje was wat slap.. maar aangezien hij gewoon lekker eet en drinkt, poept en plast was dit ook weer vreemd.. ik heb carprofen gekregen en enfloxoral drops wat ik 7 dagen moet toepassen.. hij zag ook dat Bailey 1,5 kg was afgevallen sinds vorig jaar september.. nu had ik beide nijnen in januari nog gewogen op mijn eigen simpele weegschaal en daar waren ze inderdaad ook iets minder. Maar elke weegschaal is anders..zou ik ze dan te weinig eten geven? Ik geef ze onbeperkt hooi, elk 10 biksjes per dag van hope farms en groenvoer..vaak juist appel of wortel..de dikmakers... en andijvie enz. Ik durf Bailey niet te veel te geven omdat ik bang bent dat hij dan weer minder hooi eet en daardoor weer haakjes krijgt.. Hoe krijg ik ze weer wat dikker? Ik moest trouwens afwachten hoe het na 7 dagen ging.. hopelijk is het dan weer beter.. wie weet.. ik snap in elk geval niet wat er aan de hand is..

Geplaatst:

Ik denk dat je zijn gebitje even moet laten nakijken. Eem traanoogje is vaak een symptoom van een slecht gebitje, hoe gek het ook klinkt.

En 10 bikjes HF is echt weinig, ik snap dat je wilt dat ie hooi eet, maar 10 biksjes Hf is echt te kort

Geplaatst:

Sorry hoor maar je konijn volledig op groen en hooi dan moet je veel groen geven.

Dat krijgt ie dus niet binnen......1,5 kilo afvallen is erg veel.

Door bix slijten ook de kiezen niet enkel door hooi....

Ik zou in het belang van je konijntje maar snel meer bix gaan voeren.

Pak dan de scienece selective bix met meer vezels.

Ook in bix zitten stoffen die een konijn nodig heeft.

Geplaatst:

Sorry, ik bedoelde 150 gram... was er niet zo bij met me hoofd.. hij weegt nog geeneens 1,5 kilo.. ja en ik had bekeken, 10 biks is inderdaad te weinig.. ben alleen bang dat die haakjes weer terug komen als ik teveel biks geef..maar ik ga het gewoon verspreiden over de dag..kijken hoe dat werkt..dus in plaats van 2x 3x op een dag.. dus ik denk dat ik kan uitsluiten dat hij afgevallen is door een ziekte..want Boefje is ook wat afgevallen.. niet zo veel gelukkig. Mij werd verteld door de dierenarts dat dat voldoende was..maar lijkt me dus niet.. trouwens door de mevrouw van de konijnenopvang ook..die zei dat ik moest opletten dat hij niet teveel kreeg omdat het een klein konijntje was..een waxinelichtje vol was voldoende.. nu begin ik me af te vragen of hij al niet vaker die problemen met zn gebitje had en dat hij daarom niet zoveel mag hebben.. bang dat ik hem anders niet wilde meenemen ofzo denk ik..maar goed hij is onder controle ik houd hem in de smiezen en hij is nu lekker hooi aan het eten..heeft al 1x zijn eten gehad en een stukje appel. Hij lag ook alweer een beetje languit.. ik denk dat hij inderdaad beetje pijn had.. of misschien dat de antibiotica nu werkt.. misschien dat hij daarom zo snel adem haalt... dat niezen doet hij niet meer..keb hem niet meer erop betrapt.. de da dacht misschien bronchites..maar hij hoorde geen ruisje ofzo..alles was verder goed op het slappe buikje na en dat hij was afgevallen.. maar ik had gisteravond gevoeld..volgens mij voelde het alweer wat steviger.. ik hou het in de gaten. Science selective had ik geprobeerd..maar hij kreeg prompt last van zijn maagje en wilde niks meer eten.. ik had dat gemeld bij de da en die zei dat ze niet kon uitsluiten dat het misschien kon wezen dat hij daar niet zo goed tegen kan..dus voor de zekerheid niet meer geven was haar raad. Hope farms is toch ook goed voer. Ik was wel geschrokken dat hij was afgevallen..voelde me gelijk zo slecht..dacht dat ik wel goed voor ze zorgde..zal je net zien.. ik was zelfs snachts nog me bed uitgerolt om ze nog extra te voeren met de hand gewoon omdat ik me zo naar voelde dat ik ze al die tijd had uitgehongerd.. maar hij is nog steeds lekker nieuwsgierig en vrolijk en speelt en eet en drinkt verder goed.

Geplaatst:

Nogmaals een konijn krijgt geen haken van bix.......

Een konijn moet zijn voer kauwen en dat doet hij met zijn kiezen 20 stuks....

Als het gebit niet oke is zal hij behandeld moeten worden en vaker.....

Dat heeft dan met zijn gebit te maken en of als een konijn niet meer eet krijgt e ook snel haken op de kiezen.

Ruw voer is goed stimulerend om te kouwen op de kiezen maar dan moet hij dat ook eten. ( hooi, wilgentakken ect)

Drinkt je konijn wel voldoende? Want doet hij dat niet krijgt ie al gauw een verstopping door SS en andere bix...

Geplaatst:

ja dat snap ik... wat ik dus bedoel te zeggen is.. Bailey eet niet veel..kan niet veel eten..ik probeer hem meer bix te geven..maar als hij iets van 10 heeft gehad draait hij zijn hoofdje weg.. hij eet wel hooi en groenvoer op dat moment..maar bix wil hij echt niet meer eten. Hij komt zelfs heel vrolijk naar me toe en klimt tegen de tralies op voor eten, maar als ik hem dan bix probeer te voeren wil die gelijk niet meer. Als ik dan een stukje groenvoer tevoorschijn tover is hij gelijk weer helemaal blij. Ik heb zelf het idee dat zijn maagje niet zo goed tegen dat voer kan. Want als er een paar uur tussen zit wil die ineens wel weer biks eten.. dus het is niet zo dat hij geen bix wil eten vanwege zijn gebit. Daarbij komt..als hij meer bix eet dan dat ik hem normaal geef gaat hij minder hooi eten waardoor hij sneller haakjes krijgt...meestal als hij dan geen voer wil eten gaat hij daardoor meer hooi eten en slijten die haakjes vanzelf weer.. hij drinkt prima..hij eet verder alles..alleen niet zoveel biks.. hij eet hooi..hij poept, plast is vrolijk.. nieuwsgierig..zoals ik al zei.. ik krijg gewoon niet meer biks bij hem naar binnen.. een paar maanden geleden at hij helemaal niet meer en toen kon de dierenarts ook niks vinden behalve dat zijn maagje wat ingetrokken was ofzoiets.. ik kan alleen bedenken dat hij misschien iets met zijn maagje heeft ofzo.. tenminste die gedachte speelt inmiddels in mijn hoofd.. maar wat daarvan de oorzaak is weet ik niet..

Geplaatst:

Een ingetrokken maagje klinkt als "wat moet ik met die informatie", vind je niet? Ik geloof ook niet dat dat uberhaupt bestaat. Een maagje is niet gevuld of erg gevuld, maar ingetrokken, dat bestaat niet.

Weet je zeker dat jouw dierenarts konijnkundig is?

Geplaatst:

Ja ik weet niet meer precies hoe ze dat zei...het was al een paar maanden geleden..ze zei het op die manier alsof het wel weer over zou gaan ofzo.. ik wist ook niet dat het een probleem was..want ik dacht altijd dat ik niet zoveel biks mocht geven..maar aangezien mijn Boefje alles wat los en vast zit opvreet en nooit vol raakt.. en Bailey niet zoveel kan eten..begin ik me toch wel wat zorgen te maken.. ik weet niet of mijn dierenarts konijnkundig is..op zich komen ze wel met goed informatie en ze vertellen me zoveel dingen opnieuw die ik allang al gelezen heb hier op dit forum. Er zitten ook meerdere dierenartsen daar, dus ik heb niet altijd dezelfde. WHG Roest dierenartsen in voorburg.. De laatste keer dat ik daar was had ik een ander en die voelde dat zijn buikje wat slap was en zei dat ik hem heel goed in de gaten moest houden. Ik kreeg eerst die ab en carprofen mee om te proberen. Zijn niezen is al bijna zo goed als weg..ik hoor het niet meer..alleen nu vraag ik me af of dat zijn grootste probleem was..want daarvoor ging ik wel heen..nu lijkt het net alsof hij een heel ander probleem heeft waar ik op het moment niet zoveel mee kan.... het lijkt ook wel zo minimaal.. behalve dat hij niet meer zo languit en relaxed ligt als dat hij normaal deed..af en toe wel maar ik denk meer dat dat te maken heeft met de pijnstiller dan wat anders.. verder ziet hij er heel gezond en normaal uit..zijn gedrag is ook nauwlijks veranderd.. Lijkt zo op het oog heel gezond..alleen nog steeds die snelle ademhaling. Ik wacht even af met die ab. Ik weet niet of dat voor meer dingen goed kan zijn.. ik heb verder echt geen idee wat het nog meer kan zijn..hij is wel in de rui..ik geef hem ook prozyme..en zijn keutels zijn wel redelijk goed..af en toe een kettingkeutel.. ik borstel hem ook veel.. dus daar let ik wel goed op..

Geplaatst:

weet niet eens dat dat bestaat. Ik weet wel dat als hij last van zijn haartjes heeft dat hij kleinere keutels krijgt en dan ga ik wat masseren en geef ik prozyme en veel nat groenvoer en minder biks.. en dan gaat het wel goed. Vorig jaar had hij veel erger last van de rui want hij was van buiten naar binnen gegaan.. (bij de opvang vandaan bij mij binnen) Hij had altijd op een boerderij gewoond. En hij was daar toen goed doorheen gekomen. Maar dat zou heel goed kunnen. Is er iets wat ik zelf daar aan kan doen als het zo is? Of is dat iets wat de dierenarts alleen kan verhelpen?

Geplaatst:

Ik krijg zelf de indruk dat je een beetje gefrusteerd doet bunny ranch chanty. Ik ben geen konijnenexpert en ik doe mijn best om voor mijn beestje te zorgen. Ik maak me ook genoeg zorgen. Mijn vriend vond het eerst niet eens nodig om naar de da te gaan omdat het beestje gewoon vrolijk rondloopt. Ik ben wel 58 euro per bezoekje kwijt hoor. Maar dat heb ik er wel voor over. Valt niet mee om een voorgevoel te hebben dat er iets niet klopt met je beestje, terwijl het zo op het blote oog amper te zien is en dan maar op blind vertrouwen op je voorgevoel naar de dierenarts te gaan als je partner het geld alweer voor nop weg ziet vliegen. Ik zit nu al dagen met een naar gevoel in mijn buik want ik wil gewoon dat mijn beestje weer gezond is. Ik zet ook deze topic op de forum omdat ik bezorgd ben en graag wil weten wat er aan de hand is. In elk geval zal ik wel gewoon stoppen met die bix te dwingen en eerst maar weer veel nat groenvoer geven met prozyme.. dan maar de 'normale' portie biks.. wat hij altijd kreeg tot die 'haarbal' weg is.. ik zal ook wel contact met de dierenarts opnemen en het probleem uitleggen.

Geplaatst:

ik voel me niet zozeer aangevallen, ik voel gewoon in de manier waarop je schrijft dat je je ergert aan iemand die niet zoveel van konijntjes af weet en waarschijnlijk in jou ogen dom uit de hoek komt..sorry dat ik niet zo sociaal ben en misschien mezelf niet zo goed verwoord. Denk je dat ik erop zit te wachten om een topic te starten zodat mensen hun irritatie kunnen uitstorten op mij? Ik snap best dat je veel van konijnen afweet en wilt helpen waar je kan en dat je hier op dit forum waarschijnlijk ontzettend veel stommiteiten meemaakt. Maar het enige wat ik wil is wat informatie wat mij kan helpen om mijn konijntje weer wat beter te laten voelen. Ik hoef niet zozeer sarcastisch benaderd te worden om het gevoel te krijgen dat ik dom ben. Het feit dat ik mezelf blootstel en een topic start waarin mensen kunnen zien wat voor een leek ik ben geeft alleen maar aan dat ik alles er voor over heb om mijn konijn te helpen..misschien fijn als mensen daar een beetje rekening mee houden.

Geplaatst:

Hi Boefje, we bedoelen het hier allemaal goed. De 1 verteld het alleen anders dan de ander. Ik kan je helaas geen tips geven!

Cindy, ik snap heel goed dat ze het verkeerd opvat. Niet iedereen heeft door wat jouw manier van reageren is. Ik weet (inmiddels) dat je het niet verkeerd bedoelt, maar Boefje meldt zich net aan..

Geplaatst:

Tja, ik begrijp Boefje wel hoor...

Dat eeuwige betweterige gedoe, daar zit niemand op te wachten.

Maar goed. Ik hoop dat je inmiddels wat meer info nu hebt Boefje, en dat het snel beter gaat.

Geplaatst:

Ik wist niet dat ik me had aangemeld voor hints.. ik neem de gezondheid van mijn konijntjes heel serieus en heb geen zin in spelletjes. Je kan ook op een normale manier zeggen wat je wilt zonder een sarcastische ondertoon te zetten. Ik ben hier niet om beoordeelt te worden en zeker niet om andere leden als studieopbject te zien en te leren op welke manier ze iets bedoelen. Meer dan 50 procent van communicatie is non-verbaal. Aangezien het niet mogelijk is om non-verbaal te communiceren is het misschien wijs om je woordkeuze zorgvuldig te kiezen zodat er geen misverstanden ontstaan en je bij mensen die je niet van binnenste buiten kennen wat aardiger overkomt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .