Ga naar inhoud

Gezondheidsprobleempje?


Zooky

Aanbevolen berichten

Van veel voer merk je pas na lange termijn de slechte effecten, Dollie heeft dat met haar konijntje Indy* misschien wel het voorbeeld voor wat slecht voer zelfs jaren later voor negatieve effecten kan hebben. Ik denk dat Dollie dat het beste zelf uit kan leggen als je dat wilt weten.

Inderdaad, bij Indy ging het ook pas na ruim vijf jaar mis, hij kreeg altijd gemengd voer en dat ging prima, hij was niet te dik en zat best goed in zijn vel. Toen kreeg hij haakjes op zijn kiezen en ben ik over gestapt op Science Selective, helaas was het toen al te laat, doordat hij al die tijd zulke slechte voeding heeft gehad, zat er veel te veel calcium in zijn blaas. Ik ben in februari ander voer gaan geven, eigenlijk het beste voer dat er in Nederland te krijgen is, en in november kreeg hij blaasproblemen. Hij kreeg dat voer niet eens meer maar had er nog wel problemen door.

Ondanks Indy's slechte gezondheid deed hij het wel erg goed op de Science Selective, ik raad je echt aan dit te gaan geven. Het is vrij prijzig maar dat is het wel waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dag allemaal,

Ik zal dan overgaan op die voeding Supreme Science Selective want anders gaat dat hier niet goed komen denk ik. Ik,hoop dat het ook nog niet te laat is zodat alles in de goeid-e plooi komt ?

We zullen het morgen ergens bestellen en hebben het normaal de dag nadien in huis. De vraag is of we niet het beste geleidelijk aan erop overgaan en niet ineens want die krijgt dat al van kleins af bij de moeder.

In ieder geval al bedankt voor de hulp en laat ond-s hopen dat dit goed komt. We houden jullie in ieder geval op de hoogte van de situatie.

Want we hebben nu eens een konijntje dat hooi eet en een wortel eet en dan hebben we dit nu voor.

Vele vele poten vanwege,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt inderdaad even nog een paar dagen mengen zodat Zooky kan wennen aan het nieuwe voer. Sience Selective is in principe ontwikkeld voor wat zwakkere konijntjes die zonder problemen over moeten zouden kunnen gaan op dit voer. Ik voer het zelf vanwege gebitsproblemen bij 1 van mijn 2 konijntjes :).

Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met Zooky, want dit is inderdaad ook niet leuk om mee te moeten maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ben ik nog eens om mede te delen dat ik mijn nieuwe biks heb ontvangeen en ik het heel graag mag. Namelijk de Supreme Science Selective is geleverd en lekker dat dit is.....

Ja we hebben geluk dat Zooky het graag mag.

Ik denk niet dat we nog oude biks er gaan bijvoegen bij het nieuwe daar hij het graag eet.

Als hij daar nu van eet, wou ik nog even vragen wanneer die diaree van in de nacht zal verbeteren en hij uiteraard zijn blindedarmkeutels gaat gaan opeten.

Geven we Zooky eten 's morgens en 's middags of 's morgens en 's avonds ?

Alvast bedankt en laat ons hopen dat het over gaat.

Vele pootjes van,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Science Selective mag je maar 10-15 gr per kg lichaamsgewicht geven. Je zou eerst 15 gr kunnen proberen. Dus als je konijn 2kg weegt krijgt hij 30gr science selective op een dag. Je kunt het zelf verdelen in 2 of 3 keer per dag. Ik geef het zelf in 1 keer, namelijk 's morgens. Mijn konijnen werden te dik van 15 gr en ze krijgen nu 10 gr en zijn prima op gewicht. Dat zal per konijn verschillend zijn en meot je dus even uit proberen.

Van die voer moet je dus echt geen 50 gram geven!

En om terug te komen op je wortel die hij iedere morgen krijgt. Wortel zit suiker in en kan ook diarree veroorzaken. Ik zou dit dus minderen. Misschien dan om te beginnen om de dag een dun plakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Lianne,

Kan u mij vertellen hoelang Zooky nog die blindedarmkeutels niet zou kunnen opeten.

Hij eet nu al vanaf zaterdag de nieuwe biks van Supreme Science Selective.

Nu deze morgen was het zelfs nog slechter of anders, dus daarom de vraag.

Dat het niet direct zal opgelost zijn kan ik wel aannemen.

Daarom ook mijn vraag al geweest, op welk tijdstip Zooky het best zijn biks krijgt.

Alvast al bedankt.

Dikke poot,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is wel een Ć©rg hardnekkig probleem zeg. Kun je nog eens vertellen wat en hoeveel je precies geeft? En zijn ontlasting is onderzocht door de dierenarts?

Ben je telkens bij dezelfde dierenarts geweest? Wellicht is het een idee om naar een andere te gaan, voor een second opinion?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dollie,

Wel we geven hem 2 x een klein handje vol.

We hebben spijtig genoeg geen weegschaal om het te wegen.

Maar zou het niet kunnen zijn omdat we ham 's avonds nog eten geven ?

Zijn ontlasting is al 3 x onderzocht in een labo en iedere keer zijn er bacterien gevonden, vraag mij niet de welke maar dat weet ik niet.

We hebben hem een tijdje een medicatie moeten geven die de dierenartse enkel in Nederland kon krijgen.

Oei en zo te horen moet het precies beter of over zijn met die nieuwe biks ?

Dikke poot,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 x een klein handje is ook te veel dan kun je beter een eetlepel nemen.

en idd het is beter een digitale keukenweegschaal aan te schaffen die zijn niet zo duur.

ik heb vandaag een nieuwe gekocht en die was maar 10 euro en werkt perfect.

succes en ik hoop dat je konijntje snel opknapt.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Het is toch blijkbaar iets hardnekkigs aan de hand met Zooky, want het is nog steeds niet opgelost.

Van op het ogenblik dat hij de nieuwe bics is beginnen te eten was het wel al een paar maal goed aan zijn poep, maar nu is het al zeker 4 a 5 dagen iedere morgen terug poep kuisen want die hangt vol met blinddarmkeutels.

We hebben nu een kleine weegschaal besteld die we nog niet habben die zo keine gewichten kan wegen en lezen.

Want wij geven heel weinig eten nog, want hij begint lichtjes agressief te worden van de honger. Hij breekt soms bijna zijn kooi af.

Zou het kunnen dat er bij Zooky nog iets anders aan de hand is ?

We wachten in ieder geval nog wat af, want die te veel aan eiwitten zijn er ook zo maar niet direct uit zijn lichaam denk ik na al die tijd.

Alvast nog eens bedankt.

Vele pootjes van,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het kader van meer extreme ideeƫn... Wellicht kun je z'n urine opvangen (hier is een speciale methode voor, heb dat gehoord in Dierenartsenpraktijk Zwartewaterland) en wat keutels verzamelen (zowel blindedarmkeutels als 'gewone') en dit opsturen naar een laboratorium voor onderzoek? Dus niet via je dierenarts..

Ik denk aan het wilhelmina dierenziekenhuis in utrecht.. wellicht weten zij ook een goed lab in belgiƫ... of zie de exacte uitslagen van die andere testen te krijgen.... en bel/mail alles (in overleg met dit ziekenhuis) naar het wilhelmina dierenziekenhuis in utrecht voor advies?

Misschien weten ze daar iets wat jouw da niet weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd watIris zegt: eet hij wel hooi? dit zou hij onbeperkt moeten kunnen eten. Dan hoeft hij ook geen honger te hebben. Als hij honger heeft, eet hij maar hooi:p

al doen ze hier ook behoorlijk zielig als ze eten krijgen hoor! alsof ze een week niks gehad hebben.:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

OkƩ, ik ga even een poging wagen om hier wat duidelijkheid te scheppen.

Ten eerste zit je met het niet opeten van blindedarmkeutels (dat die vooral 's ochtends aan zijn kontje plakken is normaal gezien de tijd dat ze meestal blindedarmkeutels produceren). Je vorig voer bekeken, kon dat idd mede een oorzaak zijn. Dat je bent overgeschakeld op SS is echt goed.

Maar een vaker voorkomende oorzaak van het niet opeten van hun blindedarmkeutels is omdat ze er niet meer goed aan kunnen omdat ze te dik zijn. Nu kan ik dat van hieruit natuurlijk niet zomaar zeggen van jou konijntje. Maar eigenlijk zijn de meeste konijnen die als huisdier gehouden worden te dik (zonder dat de meeste mensen er erg in hebben).

Het is dus niet zo dat onmiddellijk na het overstappen op beter voer, het probleem is opgelost als hij er daadwerkelijk niet goed aan kan. Dan zal hij eerst moeten vermageren en dit gaat niet zo snel.

Je zal dus sowieso goed in de gaten moeten houden dat hij niet te veel eet (het gaan wegen van zijn voer is zeker een goed idee en het wegen van Zooky zelf ook, dan kan je kijken hoe hij op het voer reageert en het verder naar zijn behoefte aanpassen). Hij mag onbeperkt hooi eten. Dus als hij goed hooi eet, kan hij eigenlijk nooit echt honger hebben. Daarnaast zou je mss eens kunnen nadenken over het geven van groenvoer. Dit moet je wel erg rustig opbouwen (en ik zou eerst zijn probleempjes wat verder bekijken/oplossen), maar van de meeste groenten (wortel nu net niet) komen ze ook niet bij en kunnen ze dus redelijk veel van eten.

Hoe zien zijn gewone keutels er eigenlijk uit?

Daarnaast zou ik zijn gewone keutels nog eens door een labo laten onderzoeken (aangezien je zegt dat er elke keer bacteriƫn zijn gevonden). Als je weet dat daar geen probleem meer zit, kan je je volledig focussen op het voedingsgerellateerde.

Ik wil je persoonlijk ook graag aanraden om op zoek te gaan naar een andere DA (als je zegt waar in BE je woont, kunnen we je mss helpen). Ik ben het niet helemaal eens met de medicatiekeuze die je in je eerste post noemde. Het middel Norm-prozorb is iets relatief nieuw hier en wordt meestal gegeven bij diarree (ook wel bij andere 'probleempjes' van het gastrointestinaal systeem, maar dan vooral bij katten en honden). Blindedarmkeutels zijn ten eerste al geen diarree. Ten tweede bevat dit middel actieve kool en dit geef je eigenlijk beter niet aan konijnen (tenzij in uitzonderlijke gevallen, waar je zeker bent van je stuk, met een concrete en aangepaste dosering en opvolging). Het kan mogelijk tot gevolg hebben dat je konijn een verstopping krijgt en dan heb je een volgend probleem.

HĆ©Ć©l veel succes!

Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is...

En als je vragen hebt, stel gerust!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daag,

Ik heb nog steeds geen goed nieuws, want Zooky zijn poep hangt 's morgens nog altijd vol met blindedarmkeutels (om 5u30). Ik moet wel zeggen dat er al eens een paar dagen zijn geweest dat het goed was.

We verwachten morgen een weegschaaltje om zijn eten af te wegen.

Hooi eet hij zeker want hij eet er zelfs heel veel.

Ik hab het al eens gevraagd, of dat het ook niet zou komen omdat hij 's avonds nog eten krijgt. We hebben ook een voorgevoel dat hij al wat vermagerd is en 5u30 is toch niet te vroeg dat hij ze nog moet opeten.

Dikke poot van,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft hij geen haren in zijn gewone keutels? wellicht dat die dan ook in zijn bdk zitten, waardoor ze blijven hangen... En als hij er niet goed bij kan, maar moet wachten tot ze er af vallen, kan dat ook een reden zijn dat hij ze niet altijd opeet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

Mijn nijn had precies hetzelfde probleem. Overdag zag het er prima uit, maar 'smorgens zat zijn kontje vol gesmeerd met bdk.

Mijn DA opperde het volgende (wat voor mijn nijn goed heeft gewerkt): even een paar dagen helemaal geen brokken/bix geven. (alleen als je konijn voldoende hooi/o.i.d. eet!) Paar dagen dus geen bix en alleen hooi, vers gras (geplukt), winterpeen (grote wortel, maar met veel minder suiker), spinazie, andijvie, en andere groente als hij dat lust (staat hier op bb wel ergens een lijst met wat ze wel en niet mogen hebben). Probeer ook voorzichtig wat kruiden als peterselie en salie. wel met een heel klein beetje beginnen als hij dat niet gewend is en kijken hoe hij erop reageerd (keutels in de gaten houden).

In principe, als je konijn genoeg hooi en groente krijgt (wel gevarieerd, niet 1 soort groente per dag maar meerdere soorten), heeft een konijn helemaal geen bix nodig... Je kan naast het groenvoer wel een klein beetje bix geven, voor de afwisseling en zodat hij zijn tanden erop kan slijten, maar op alleen groenvoer zou je konijn prima moeten kunnen leven. Blijf er wel op letten dat hij goed eet en dat zijn keutels normaal blijven.

aangepast door Loeselein
Link naar reactie
Delen op andere sites

als je m over zet op ander voer ; doe eerst een menging van het oude met het nieuwe voer ! mijn Nijn krijgt smorgens een sociaal handje ( dus geen volle schep ) droogvoer, vers hooi en het loof van een wortel, en rond 17.00 opnieuw. Hij heeft wel eens diaree gehad maar dat was van het eten van een oude wortel, hooi thee ( water koken, flinke pluk hooi erin en laten trekken en aflaten koelen ) is de goede oplossing. Niet te veel expirimenteren want daar kan ie ook door van slag raken. Heb je de keutels al uit elkaar getrokken ? 1 wortel is misschien te veel, misschien is een halve beter ? succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Goedendag,

Ik heb al iets beter nieuws, er zijn dagen dat er geen blindedarmkeutels meer aanhangen en soms eens een dag een beetje, maar nooit meer zoveel.

We hebben nu een weegschaaltje aangekocht en geven hem een 40 gr bix

per dag. Zooky eet ook enorm veel hooi, dus dat is zeker ook het probleem niet. Wortel eet hij enorm graag en dat krijgt hij wel nog iedere morgen.

Wat Zooky ook krijgt nu is peterselie en het groen van de wortel.

Andijvie moet hij niet hebben, wat is er nog wat hij van groen kan en mag eten en ook hoeveel daarvan mag hij eten.

Er zit dus wel degelijk beterschap in waarvoor onze grootse dank aan iedereen.

Laat er iemand nog iets weten over wat hij allemaal nog mag hebben van groenvoer en hoeveel en wanneer.

Alvast bedankt.

Vele groeten en een dikke poot van,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het beter gaat! Eindelijk! Hij krijgt nu dus 40 gram, kreeg hij eerst veel meer denk je? Als je zo ziet wat hij nu krijgt? (Ben gewoon nieuwsgierig of dat nog geholpen heeft..)

Wat je aan groen kan geven.. Witlof, tomaat, komkommer, basilicum, rucola, paksoi, broccoli, paardenbloembladeren.. Tenminste, vanavond staat dat hier op het menu. Plus wortel, andijvie en peterselie, maar dat geef je al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .