Ga naar inhoud

Castreren/sterilliseren


Von

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Ik zit met een aantal vraagjes en volgens mij kunnen jullie mij daar wel mee helpen.

Mijn konijn is een maand of 3 en binnenkort ga ik voor het eerst naar de dierenarts voor de entingen.

Zoals ik het zelf heb kunnen zien is het een voedster. Nu lees ik veel over gedragsveranderingen in negatieve zin naarmate ze ouder worden en dat is eigenlijk iets waar ik niet zo op zit te wachten omdat het nu echt een superscheet is!

Mijn vragen zijn dus eigenlijk;

- Het is een vrouwtje, zouden jullie die dan preventief laten helpen? Of zouden jullie haar gedrag afwachten omdat het een nogal heftige ingreep is.?

- Als jullie er voor kiezen een voedster te laten helpen, laten jullie haar dan sterrileseren of kiezen jullie voor alles eruit.?

- Mocht ik niet goed gekeken hebben en het blijkt toch een mannetje te zien, zouden jullie die preventief laten helpen of ook het gedrag afwachten.?

Ik weet dat ze nu sowieso nog te jong is om te laten helpen, ik ben mij alleen alvast aan het inlezen hierover en het zou heel fijn zijn om jullie meningen hierover te lezen.

Alvast bedankt! :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het toch een rammetje is dan is castreren de enige manier waarna je hem een maatje kan geven. Ongecastreerde rammetjes zijn in geen enkele combinatie aan te raden.

Bij mijn voedster is alles er uit gehaald, maar dat was omdat de baarmoeder duidelijk mis was. Maar bij een voedster waar het er nog goed uit ziet zie ik geen noodzakelijk reden om alles er uit te halen. Alleen de eierstokken er uit is trouwens ook al castratie.

Ik zou in de toekomst voedsters preventief laten castreren, bij mijn voester nu heb ik dus achteraf bekeken te lang gewacht en had ze dus al baarmoederproblemen waar ik niks van gemerkt heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja natuurlijk daar heb ik tijdens het tikken van mijn bericht niet eens aan gedacht, ik wil er sowieso een maatje bij en mocht ze dan toch een rammetje blijken te zijn dan moet ze sowieso geholpen worden ja!

Maar kan een niet geholpen voedster wel bij een geholpen rammetje.? Of is dat ook niet aan te raden.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rammetje zou ik in alle gevallen laten helpen: dat is beter voor zijn gedrag en ontwikkeling. En zonder castratie kan hij geen vriendinnetje krijgen.

Voor een voedster ligt het wat anders: is er een grote kans dat ze baarmoederkanker krijgt en met een castratie wordt de baarmoeder weggehaald. Een zorg minder dus! Ook is castratie/sterilisatie een goede manier om het heftige gedrag van een voedster wat in te dammen. Het is nu nog een scheetje vertel je, maar ze is pas drie maanden. Als ze straks in de puberteit komt kan het een behoorlijk heftige tantje worden qua gedrag!

Dus: rammetje altijd castreren, en voedster castreren als haar gedrag te heftig wordt of je het risico op baarmoederkanker op latere leeftijd wil ontlopen. Maar in principe kan een niet geholpen voedster wel gekoppeld worden aan een geholpen ram.

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er lang over nagedacht en laat mijn voedsters ook steriliseren/castreren. Ze hebben 50-80% kans op baarmoederkanker en ik kan mezelf wel voor mn kop slaan als ik nu de mogelijkheid heb om ze te laten helen en het niet zou doen, en later zou blijken dat ze baarmoederkanker hebben. Het is meegenomen dat ze er rustiger, zindelijker van worden, schijnzwanger en sproeien kan overgaan.

Maar denk er goed over na, want het is een vrij heftige operatie voor een konijn, iedere operatie heeft risico's.

En zorg dat je goed voorbereid bent als je daadwerkelijk besluit om je konijn te laten helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee rammetjes van ruim een half jaar (broertjes), die ik morgen, na een hoop gerijd, gesproei en gekeutel ga laten castreren. Iemand ervaring met dezelfde situatie?

Heeft iemand überhaupt nog tips? Ik weet dat ik de kooi stro-vrij moet maken (ik heb ladingen oude handdoeken opgetrommelt), een kruik in de kooi moet leggen, en zorgen dat ze goed bij hun eten en drinken kunnen (en natuurlijk heel veel vertroetelen). Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee rammetjes van ruim een half jaar (broertjes), die ik morgen, na een hoop gerijd, gesproei en gekeutel ga laten castreren. Iemand ervaring met dezelfde situatie?

Heeft iemand überhaupt nog tips? Ik weet dat ik de kooi stro-vrij moet maken (ik heb ladingen oude handdoeken opgetrommelt), een kruik in de kooi moet leggen, en zorgen dat ze goed bij hun eten en drinken kunnen (en natuurlijk heel veel vertroetelen). Alle tips zijn welkom!

Dit topic gaat over het castreren van voedsters.. ;) Maar ik den kdat je het ook wel goed voorbereid hebt zo. Rammetjes zijn er meestal zo weer boven op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OT: het ging idd over voedsters.

Er is idd geen 100% garantie, maar ik spreek nogmaals uit eigen ervaring. Ilona was zo ongeveer het meest heftige en dominanste konijn dat je je kunt voorstellen, en haar gedrag is nu, zo'n drie weken na haar castratie ECHT veranderd. Ze sproeit niet meer, ze is niet meer schijnzwanger, en is naar mij liever dan ze ooit geweest is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .