frankie lover Geplaatst: 13 maart 2010 Geplaatst: 13 maart 2010 Bij mijn arme Saar zag ik 2 weken geleden opeens een rare dikke pluk haren onder haar kont hangen...Het bleek een grote pluk vervilte vacht te zijn! Samen met mijn vriendin hebben we Saartje helemaal bekeken en er was flinke klit en vevilting ontstaat. Allemaal van onderen, vandaar dat ik het niet zo snel had gezien.We hebben haar lekker helemaal schoon gemaakt en gekamt en geplukt zodat ze er weer helemaal fris bij liep!! Nu hou ik het kammen elke dag goed bij!! Wel een gedoe want ze is best groot en moet op haar rug liggen. Ze blijft wel liggen want ze vind het lekker, maar die poten zitten zo in de weg!! Het ziet er nu prima uit!! Lekker zacht en pluizig!!Saartje is helemaal geen langharig konijn!! Ik vond het heel vreemd!Ik denk zelf dat het gekomen is omdat de eigenwijze dame in de regen en sneeuw gewoon buiten blijft zitten..... Ik zag alleen vandaag overal in de ren en in het nachthok plukjes haar liggen. Duidelijk pukjes van Saartje (kleur herken ik), maar toen ik haar weer ging borstelen zag alles er nog goed uit!!Zou ze schijnzwanger zijn??Ik dacht dat ze dan alle haren op 1 plek ging verzamelen en een echt nest ging maken???Of verliest ze de wintervacht met hele grote plukken tegelijk??Wie heeft een idee?En zijn er ook mensen die misschien weten hoe die vervilting gekomen kan zijn (behalve mijn eigen idee van regen en sneeuw) omdat ik het graag wil voorkomen de volgende keer!!Ik ben heel bang voor maden als het straks warmer weer word!!!Daarom zal ik haar voorlopig extra in de gaten houden en borstelen!!
The Email Female Geplaatst: 13 maart 2010 Geplaatst: 13 maart 2010 Hoevaak kam je je konijn in de week?
frankie lover Geplaatst: 13 maart 2010 Auteur Geplaatst: 13 maart 2010 Ik probeer het nu elke dag bij te houden!! Als ik een hele dag weg ben dan kan het niet, maar normaal gesproken elke dag. Het is geen langharig konijn zoals ik al zei en mijn andere (ram) die kam ik niet!Ja kan aan mij liggen, maar het hoeft toch niet bij alle konijnen??
The Email Female Geplaatst: 13 maart 2010 Geplaatst: 13 maart 2010 Ik bedoelde eigenlijk voor het vervilten, hoevaak kamde je toen?
frankie lover Geplaatst: 13 maart 2010 Auteur Geplaatst: 13 maart 2010 toen kamde ik niet eerlijk gezegd. alleen tijdens de rui (noem je dat zo?) dan plukte ik wat haren weg als ze bij mij op schoot zat.haar oude baasje deed dat ook zo en daar heeft ze het de eerst winter niet gehad....woonde ze ook buiten.
Vivian Geplaatst: 14 maart 2010 Geplaatst: 14 maart 2010 Je noemt het inderdaad rui Ik vond laatst bij Mazzel ook allemaal kleine viltplekjes, die heb ik ook weggeknipt. Maar de vacht op zijn pootjes is nog steeds niet helemaal mooi.
frankie lover Geplaatst: 14 maart 2010 Auteur Geplaatst: 14 maart 2010 waar zaten bij Mazzel de viltplekjes vivian??bij saartje zat het echt op haar staart (wortel) en rond haar geslacht.Nu ziet het er zacht uit hoor, maar ik vind haar vies ruiken....pff denk dat de urine tussen de pluisvacht blijft zitten!
frankie lover Geplaatst: 16 maart 2010 Auteur Geplaatst: 16 maart 2010 zouden jullie de achterpoten een beetje wassen? ik heb het idee dat de vieze lucht ook daarvan af komt, en ik ben bang dat er vliegen op af komen als het straks mooier weer gaat worden
Aanbevolen berichten