Ga naar inhoud

tips voor antibiotica toedienen


Woezel en Pip

Aanbevolen berichten

Inmiddels heeft Woezel zijn kuur alweer afgemaakt.

De eerste dag was het echt een gevecht.

Met het spuitje in zijn bek was geen succes, hij begon vreselijk te grommen, toen deed ik het door een beetje 1e hapje wortel van olvarit,

Hij proefde dit en liet het links liggen.

Toen spoot ik het in een stukje banaan, dat vond hij erg lekker.

Maar omdat dat ook best lastig ging en er zo ook wel wat druppels verloren ging, deed ik het door geprakte banaan.

Dit was de gouden tip, hij likte alles schoon op. smorgens en savonds stond hij al op me te wachten voor zijn overheerlijke prakje.

Ook al worden ze er misschien dik van, voor zo'n kuurtje met minder stress zie ik er geen kwaad in.

en Janneke en Rian is het bij jullie ook gelukt?

Groetjes Erika

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijntje dat net een AB kuur achter de rug heeft... Hoewel het een klein konijntje is, moesten we het toch met 2 doen, want hij vecht serieus tegen!

1 persoon had het konijntje vast, de andere hield een hand voor de oogjes (dan lukt het iets beter) en met de andere hand met een spuitje in de zijkant van de mond.

Ben echt blij dat dit nu gedaan is, hij heeft hier superveel schrik van. Als we in de buurt van de ren komen verstopt ie zich en hij kent de hoekjes ondertussen waar we niet bij hem kunnen komen en waar hij makkelijk toch nog kan vluchten.

Nu moet hij weer helemaal leren dat hij ons kan vertrouwen en dat hij geen schrik moet hebben van ons... Ik vind het echt superzielig

Ik lees dus met belangstelling mee hoe het anders kan, voor het geval dat...

Het enige probleem met eten: ze zitten met 4 samen, en dan zouden de andere konijntjes het wel eens op kunnen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik wil jullie alvast bedanken voor alle verschillende tips. Ik mag mijn 6 kilo wegende Franse hangoor straks ook AB geven en heb daar geen hulp bij. Dus mocht het niet lukken met de spuit in de mond of met witlof, ga ik morgen maar even naar de supermarkt om andere dingen te halen die in de tips naar voren zijn gekomen. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahhh fijn dit topic, wilde net zo'n topic openen. Bella wil haar cisaral drops niet meer oplikken van lepeltje, ze had gelijk weer meer last van dr buik. Net in n handoek gedaan en met n spuitje maar ze slikt niet t niet door laat t zo lopen. Ga morgen ns proberen het spuitje dieper in haar bek te doen. Wel voorzichtig natuurlijk.

Oh en ze begint hier trouwens meteen te stampen als ik met haar medicijnen aan komt, vreselijk vind ze het!

Succes morgen! Die van jou is 6 kilo zwaarder dan die van mij en ik vindt dit al lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees in het 1e bericht vermengen met 2 druppels roosevice. Dat vind ik wel erg weinig, dan zit er weinig smaak aan.

Ik heb ook een aantal cavia's, waaronder een cuy ('reuzencavia') die antibiotica moest hebben 2x per dag. Die staan er om bekend dat ze ook nogal stresskippen zijn, en vindt het vreselijk om vastgepakt te worden.

Ik vermengde de baytril met roosevice, gewoon een scheutje zodat het goed vermengd was, zitten ook nog wat extra vitamines in, en zo opzuigen in een spuitje; en het ging geweldig goed!

Hoefde haar niet eens vast te houden na 1x; toen ze door had wat erin zat opende ze haar bekje al zodra ze het spuitje aan zag komen.

Vond het echt de beste tip ever!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is me nu 2 keer gelukt door hem in een handdoek te rollen en op zijn rug te leggen (tussen mijn benen en buik, ik ga dus eigenlijk op de grond zitten en zo heeft hij overal steun, een beetje zoals je een baby vasthoudt, lijkt voor hem het minst stresvol)

Gisteren heb ik hem rustig op de grond gezet en een snoepje gegeven als beloning. Toen ik hem met rust liet ging hij op de grond liggen, maar niet zoals normaal, maar nogal in elkaar gerold. Nadat hij daar een tijdje had gezeten en weg liep, zag ik dat hij wat plas had laten lopen, terwijl hij dat normaal altijd in zijn toiletje doet. Heeft iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen? toch de stress misschien?

Vandaag heeft hij zijn portie iets moeilijker binnen gekregen, hij was wat meer met zijn hoofd aan het draaien waardoor ik zag dat er een beetje langs zijn mond liep. Daarna heb ik hem met rust gelaten en is hij op zijn toiletje gaan zitten, weer een beetje opgerold. Deze keer bleef hij daar niet zo lang, nu (5 minuten later) ligt hij languit in zijn hok, dus nu lijkt het wel goed te gaan...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, het gaat elke keer lastiger om knuffel de AB te geven. Ik heb dan ook even een vraag. Wat moet je doen wanneer hij niet alles heeft binnengekregen? Is dat erg? Dit staat namelijk nergens in de bijsluiter of op internet. Ik durf niet nog wat te geven omdat ik niet weet hoe veel hij nou wel binnen heeft gekregen. Stel dat ik het wel zou doen, ben ik te bang dat hij te veel krijgt.

Hij kreeg net de kans om mij een tik te verkopen waardoor ik per ongeluk best veel langs zijn gezicht heb laten lopen. Hij heeft dus vanavond niet de hoeveelheid gekregen die hij moet hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus OP hem gekomen? De kans is groot dat hij dan alsnog het meeste wel binnen gekregen heeft. Laat het gewoon op hem zitten, hij zal zich dan wassen en het alsnog binnenkrijgen.

Het is echt afhankelijk van de situatie en wat het is, soms geef ik nog wel een beetje meer en soms gok ik er maar op dat ze het binnen krijgen als ze zich wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij nu even af zit te vragen, Knuffel is echt helemaal gek op de loof van wortelen, als ik nou haar brokjes uit haar hok haal en loof in het voerbakje met daarover de AB, zou dat werken? Loopt het er dan niet van af? Loof ruikt best sterk, misschien dat de geur van de AB dan 'verbloemd' wordt? of zou hij daardoor nooit meer loof willen eten... want Knuffel moet 2,5 ml, dus dat is best wel veel...

Van banaan en appel weet ik dat ik dat niet hoef te proberen omdat Knuffel hier niet gek op is en van de witlof heb ik ook het idee dat alles er uit zal lopen *correct me if i'm wrong*

aangepast door Tanja1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

Witlof is toch heel slecht voor konijnen (ik kanhet mis hebben hoor)

Mijn konijn word helemaal gek van selderij (gewone he, geen bleekselderij:P), maar ik heb het met de handdoek geprobeerd (moet het in mn eentje doen) en ging best goed, hij wou natuurlijk niet maar dat terzijde begon hij op de spuit te kauwen toen k hem in zn mond had en dan spuit ik snel en heeft ie alles binnen :)

Maar ik had dat dfus ookal overwogen maar geen idee of het dan ook werkt, anders even DA bellen om het te vragen?dan weetje het iig zeker

Link naar reactie
Delen op andere sites

het enige nadeel is misschien dat het eigenlijk niet veel voedingsstoffen bevat en dat het wat dat aangaat een beetje een zinloze groente is om te geven.

Oew, dit wist ik niet... Knuffel is echt helemaal gek op witlof (en dus op loof) dus hij kreeg vaak witlof van mij, maar dat is dus niet zo handig, toch maar wat meer/andere dingen uitproberen dan, waar wel voedingsstoffen in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gewoon biks geeft maakt dat niet zo veel uit hoor. In principe is alle groente gewoon extra dan. Hier krijgen ze het ook dagelijks, gewoon omdat ze het lekker vinden en voor de variatie.

ah, gelukkig... vond het al sneu om te bedenken dat ie de dingen die hij juist zo lekker vind niet zo vaak kan krijgen. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik en mijn vriend hebben ook 1,5 week lopen worstelen met Loena en haar antibioticakuur. In het begin wilde ze alles zowaar opsabbelen uit het spuitje aangezien ik daar ook wel eens water uit gaf toen ik dacht dat ze een verstopping had. Een mooie positieve ervaring zou je denken! Na 1 dag hield ze het toch echt voor gezien en konden we niet anders dan haar 's ochends om 6.00 u. en 's avonds na het werk op te tillen en in de houdgreep te houden. Ze kon ons wel schieten (en wij haar ook)! Knijster stond er echter naast te springen: "Alsjeblieft ik wil sabbelen aan het spuitje!!!" Zo verschillend kan het zijn...

Je weet nooit wat het best werkt bij je konijn, maar bij Loena werkt het het beste als je haar op haar ruggetje legt op je schoot. Wij doen dit altijd met z'n 2en. Konijnen vinden deze houding niet prettig, maar als je Loena gewoon vast houdt of in een handdoek wikkelt, dan slaat ze zo hard met haar achterpoten dat ze al een aantal keren bijna is gevallen.

Al met al blijft het een gevecht met onze konijnen vrees ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff Bella is echt n heel koppig konijntje geloof ik.

Het gaat gelukkig wel wat beter met haar maar ben nu nog steeds bezig met haar cisaral drops, nu naar 3xdd ipv 4xdd. Eerst in haar bekje met n spuitje dit slikte ze niet door, toen het spuitje wat dieper in haar mond, lukte ook niet. Daarna dacht ik ik kook n paar worteltjes, prureer het en doe een klein beetje op een schoteltje en doe de medicatie daar door heen, ze snuffelde even en trok dr neus er voor op. Daarna in een stukje witlof gevouwen, liet ze lekker liggen. Toen toch maar door n heel klein stukje banaan geprakt (wilde ik eigenijk niet omdat ze kampt met n verstopping en haar darmen geen banaan gewend zijn) en dat ging 2 keer goed ik was helemaal blij, maar vamorgen trok ze haar neus er weer voor op..... Heb het net over haar pootjes gespoten (het is 0,5ml) en zit nu te wachten tot ze zich gaat wassen...

Iemand nog meer tips, oh over SS brokjes ook geprobeerd. Het lukt echt niet, ze neemt het alleen als ik het door haar nystatine doe (medicatie tegen schimmel wat ze heeeeerlik vindt maar dat krijgt ze jammer genoeg maar 1x per dag)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .