Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben vanmiddag dus naar Magreet geweest :)

Conclussie: is er nog niet maar wel voelde ze dat bijv. de linker achterpoot die hij niet goed gebruikt, de scheenbeen zeg maar verdraait zit.. Waarschijnlijk was die een keer gebroken geweest.

En ze vond dat de achterhand niet zo stabiel is omdat hij zijn voeten niet automatisch terug zet in de goede houding als ze scheef staan.

Zij heeft de kiezen bekeken en kon hier en daar toch wel haakjes vinden op de achterste kiezen maar die waren niet zo erg dat Bugs hierdoor ontstekingen van kreeg.. (misschien in de toekomst?..) Maar mijn eigen DA zei dat hij geen haakjes had dus die weet niet alleen weinig van konijnen maar kijkt ook nog eens niet goed..

Ze heeft het abces gespoeld met een braunule en die past er perfect in.. Wel kon ze er steeds dieper in waardoor ik toch een beetje de kriebels kreeg..

Uiteindelijk kwam er nog redelijk wat pus uit. En ze heeft het oor ook goed schoon gemaakt. (mijn eigen DA vond het voldoende om 1 keer te spoelen) Hier had ze nog aardig wat viezigheid uit gekregen maar is nog steeds niet helemaal schoon..

Op een gegeven moment ging ze kijken tot hoever de 'gang' liep d.m.v. pin. De gang liep tot de kaakgewricht door ongeveer. Het kan nog steeds iets met het oor zijn, de middenoor/gehoorgang of met zijn kaken maar dan zou hij niet zo vrolijk eten..

Wat het nou precies is kon ze niet vandaag zien. Het kon bijv. ook nog een grassprietje zijn die achter het oog is gekomen wat ook kan. En daardoor misschien wel glaucoom veroorzaakt heeft.

Maar ik ga nu eerst 2x a 3x daags het abces spoelen en ik heb bactrimel mee gekregen dat ik ook 2 keer daags moet geven.

En na het weekend moest ik even bellen of de pus minder is geworden.

Als het allemaal niet minder word dan moet ik een keus maken uit het : uitboren van de 'gang', dus de gang van boven zijn kop tot onder zijn oor doorboren. En daar komt dan een drain in.

Of een MRI of CT scan.

Ze zei dat ik dan in Drachten moest wezen voor de MRI dacht ik. En misschien kan ik wel iets regelen met iemand die daar werkt.

Bugs vond het niet leuk in de trein.. dus hopelijk kan ik in het vervolg gewoon met de auto al is het maar 7 min. lopen vanaf het station en is het openbaar vervoer voor mij gratis.. :P

Ben blij dat ik hier ben geweest want Magreet is ook heel leuk de dieren. Ze praatte op zo'n wat hoge toon tegen hem wat je al snel geneigd bent te doen als je praat tegen dieren. Ben blij dat bugs ook dus aandacht kreeg.

En ze vond Bugs een heel braaf konijntje omdat hij nauwelijks tegenstribbelde. Alleen met het kijken van zijn kiezen en een paar keer tijdens het spoelen/voelen met pin.. Bunny zou gewoon bijv. contant in de stress zijn en tegen stribbelen maar Bugsje niet :) En Bugs was de 4e 'Bugs' van vandaag:P haha

• Reacties 103
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Ik vind het super wat je allemaal voor Bugs doet en ben blij dat je nu weer wat meer weet, maar Bactrimel moet NIET gebruikt worden bij abcessen, zei mijn eerdere post

Welk antibioticum is geschikt voor een abces bij het konijn...duplocilline.jpg

We gebruiken onderhuidse Penicilline injecties (deze worden om de dag gegeven meestal 4 weken of zelfs een paar maanden) en lokaal wordt een oxytetraoogzalf gebruikt voor in de wond. De normaal gangbare antibiotica die bij het konijn gebruikt worden zijn niet geschikt om te gebruiken voor de behandeling van abcessen!

BO en ABG

Het is belangrijk om door middel van een bacteriële kweek (BO) na te gaan welke bacterie(n) er in het abces voorkomen en met een antibiogram welk antibioticum er tegen die bacterie(n) werkt. We hebben bijgehouden welke bacteriën er vaak voorkomen. De meest voorkomende bacterien zijn: Anaerobe bacteriën. Af en te worden er ook Pasteurella multocida. Maar ook Staphylococcus intermedius, Clostridium en Actinomyces gevonden.

Trimethoprimsulfa (Bactrimel, Sulfatrim Drops, etc.) dringt niet in abcessen door en wordt zelfs afgebroken door pus, dit moet dus niet gebruikt worden!

Enrofloxacine (Baytril, Enrofloxaral Drops, etc.) werken niet tegen anaerobe bacteriën. Deze anaerobe bacteriën komen vaak voor bij konijnenabcessen.

Bicilline

De penicilline injectie die we geven is Duplocilline. Een zogenaamde Bicilline omdat er twee soorten penicillines inzitten namelijk: procaïnepenicilline en benzathinepenicilline. We hebben als dierenartsen van Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht meer dan 200 konijnen ermee behandeld. We hebben nooit dysbacteriose gezien, omdat we het subcutaan injecteren of laten injecteren. Bij 3 konijnen is er een soort vetnecrose onderhuids (= hard vetweefsel) ontstaan die wegtrok na het stoppen van de injecties.

Oraal (via de mond) mag er nooit penicilline aan het konijn gegeven worden, als het in de darmen terecht komt ontstaat er namelijk dysbacteriose.

Bron http://dierengebit.nl/konijn-ooguitvloeiing.html

Onderaan

Geplaatst:

Oh.. Daar had ik nog aan gedacht bij het lezen maar het was me totaal ontgaan toen ik eenmaal onderweg was.

Dus het heeft geen zin om dat bactrimel te geven.. Lekker..

Ik heb vanavond nog gespoeld maar ik kwam niet zover als dat de DA kon.. Ik kwam halverwege terwijl zij er helemaal in kon.. Maar als ik wat meer drukte en spoot werd Bugs gewoon gek omdat het hem gewoon zeer doet. Er zat ook al een korst op en ik vind het vervelend om de wond weer open te halen, dat moet ook zeer doen..

Ik schrijf het verhaal over de antibiotica direct op zodat ik het op papier heb en beter kan onthouden :) en kan laten zien aan mijn docent die daar ook werkt.

Misschien dat ik maandag wel duplociline ofzo mee kan nemen vanuit dierenziekenhuis in Drachten.. Wat kost dat eigenlijk ongeveer want ik heb eerlijk gezegd nog net deze afspraak kunnen betalen.. De 24e krijg ik weer geld.. Als ik weet hoeveel het ongeveer kost, dan leen ik even geld.

Geplaatst:

Ik koop duplo hier voor tussen de 15 en 20 euro en dan heb ik een vol flesje, daar komen dan nog spuiten en naalden bij, ze moeten om de dag geprikt worden.

Geplaatst:

Naalden en spuiten kan ik hopelijk gratis mee krijgen in Drachten. die 15/20 euro is wel wat beter, voor mij:)

Maar hoelang doe je dan met zo'n vol flesje?

Geplaatst:
Ik koop duplo hier voor tussen de 15 en 20 euro en dan heb ik een vol flesje, daar komen dan nog spuiten en naalden bij, ze moeten om de dag geprikt worden.

Heb je er misschien meerdere maten van flesjes...vind het verschil van prijs wel erg groot!

Geplaatst:

Volgens mij heb je van duplo niet meerde maten, voor zover ik weet. Toen ik nog niet aan het werk was als assistente en nog niet een heel flesje AB mee kreeg moest ik elke keer voor een losse spuit betalen ik was toen heel veel geld kwijt. Tot ik bij een andere DA stage ging lopen en een heel flesje kocht dat was toen 14 euro nog wat, nooit helemaal opgekomen natuurlijk. Ik vind dat je ook heel veel geld hebt moeten betalen, want inkoop is het ook lang niet zo duur.

Dat volle flesje is bij mij nooit opgekomen, omdat die maar 0,2cc om de dag moest hebben en in zo'n flesje zit 100ml volgens mij.

Geplaatst:

Net weer gespoeld en nu kon de braunule er wel helemaal in..

Misschien dat ik gister in de verkeerde richting zat of dat het honingzalf iets heeft zacht gemaakt..

Moet ik nou Bactrimel geven of gewoon helemaal niet?

Geplaatst:

Heb ze net gebeld om te vertellen hoe het spoelen ging en dat ging goed..

Ik zie voor zover ik kan zien geen pus er meer tussen zitten.

Zaterdag zat ik nog wel van die witte stukjes (inimini) er tussen zitten dus als alles goed is word het wel steeds beter en gaat de pus weg.

Maar goed, ik heb ze gezegd over het duplocilline en zij zeggen dat 'zij ook wel op de hoogte waren van het laatste nieuws' en in Bugs geval was Bactrimel beter en het schijnt dan te werken omdat het pus minder word..

Ik heb ook gezegd dat ik natuurlijk niet wil dat hij iets van resistentie gaat opbouwen tegen de antibiotica's omdat hij eerst enrofloxoral kreeg en nu bactrimel... En als dit ook niet zou werken dat het wel invloed heeft zijn immuunsysteem.

Maar het schijnt voor zover allemaal te werken dus dan kijk ik het wel weer aan......

Hoe kan ik 100% zeker weten dat er niet nog 1 inimini stukje pus erin zit en hoe moet ik het eigenlijk dan laten genezen? Stoppen met spoelen?

Weet jij dat Aniek?

Geplaatst:

De reden waarom ze geen duplociline mogen meegeven is dat ze daarvoor een verslag moet maken en officieel pas mag mee geven als geen enkel ander antibiotica werkt.

Dus als bactrimel niet werkt, dan kan ik daarna duplociline gebruiken en dan nog is de vraag of dat wel gaat werken en op welk termijn. En die spuitjes mogen alleen door de dierenarts gegeven worden dus ik zou zelf niet een fles met spuitjes mee krijgen.

Het abces heelt goed.. zit alleen met een tekort aan bactrimel maar hopelijk word er op mijn andere topic daarover een oplossing gegeven.

Geplaatst:

Vandaag voor controle langs geweest..

Helaas bij een andere DA in die praktijk maar ik kon het best nog voor het 'lange' weekend langskomen om het te laten controleren.. Dus ik dacht dat er wel iemand zou zijn die kon zeggen dat het er goed uit ziet..

Diegene die mij hielp begreep het verhaal van Bugs ook niet maar had het wel door gelezen.

Hij begon helaas te pulken aan het korstje van honingzalf dat eigenlijk zacht was dus dat wondje ging nog meer open dan wat nodig was... Toen wou hij weer met de pin gaan kijken tot hoever het gangetje liep en ik liet ook merken dat ik het daar niet mee eens was.. Dat had de KKDA vorige keer al gedaan.. Dat pin ding is best breed, breder dan de gang waardoor het gewoon echt pijnlijk moet zijn als die gang zo opgerekt word..

Dus gelukkig heeft hij hem er niet in gestoken. Ik had gehoopt dat hij zelf even ging spoelen om te kijken of hij nog pus kon zien want ik zie en ruik het verschil niet tussen honingzalf en pus. Of er is geen pus meer of het pus heeft een honing geurtje..

Hij kon verder niet zeggen of het er goed uit zag omdat hij hem niet heeft gezien 'met' abces.. Maarja.. Gelukkig hoefde ik er geen cent voor te betalen dus dat scheelt weer..

Wel zei hij nog dat ik ipv 2x per dag honingzalf maar 1x per dag moest gaan spuiten na het spoelen.

Hij zei ook dat hij het raar vond dat ik bactrimel aangeraden kreeg omdat het afgebroken word.. Maar verder kon hij hier niks over zeggen omdat hij niet zoveel over konijnen weet.

Het 1x per dag honingzalf is zodat het kans heeft om te genezen. En ik geef al bactrimel erbij dus honingzalf is alleen om het open te houden.

Over ongeveer 2 week moest ik weer voor controle komen..

Geplaatst:

goed in de gaten houden en als je het niet vertrouwt bellen voor een kk da. En zeker als bugs het lange weekend goed door komt, een afspraak maken bij de da, die je goed geholpen heeft.

Je zou een voorlopige afspraak kunnen maken bij de da van je voorkeur voor over 2 weken, en vragen, op welke dagen deze arts de komende 2 weken in de praktijk is. Als je dan toch eerder dan 2 weken een afspraak wilt maken, weet je in elk geval op welke dagen je terecht kunt :)

Geplaatst:

(Kan iemand in de titel 'gezwel' wijzigen in 'abces'?)

Vanavond had ik mijn KKDA aan de telefoon, zij belde mij :)

Ik wou namelijk weten hoelang ik door moest gaan met bactrimel omdat het bijna op was en we hebben besloten om het laatste bactrimel op te maken, tot woensdag, en dan geen honingzalf meer en dan gewoon kijken hoe het gaat.

Ik ben straks 2,5 week bezig met spoelen, honingzalf en bactrimel.

En voor zover ik, als beginner met spoelen van abcessen, kan zien/ruiken komt er alleen honingzalf uit tijdens het spoelen. Of het pus moet zo'n geur hebben overgenomen, omdat het toch wel 12 uur met het honingzalf zit, maar dat kon niet. Pus moet echt stinken maar dat deed het vanaf het begin al niet. En er is voor zover ik weet niks met mijn reuk want mijn moeder heeft ook nog geroken aan verdachte stukjes maar die rook ook niks.

Nu vraag ik me ook een beetje af of er abcessen/pus soorten dat niet of nauwelijks stinkt?

En als het stinkt, dan moet je dat toch zeker ruiken als je er met je neust haast in zit?

Dat vind ik echt raar want ik ruik bijv. op 2m afstand dat 1 van mijn andere konijnen plakpoep heeft en ik ruik geen pus/stank als ik op een paar mm afstand van 'het pus' zit...

Maar goed... Ik hoop dat er geen pus meer is en dat het goed dicht groeit en het abces niet meer terug komt. Als het slecht is en het abces terug komt, dan word het waarschijnlijk een drain maar het liefst wil ik dan voor een MRI scan gaan..

Door een drain kan alles naar beneden lopen en eruit gaan als het wil want nu moet het een hele afstand afleggen om helemaal boven op zijn kop naar buiten te kunnen..

Op een MRI kunnen ze gelijk zien wat het probleem is.. Misschien wel een grassprietje dat achter het oog zit.. Zul je zien dat net mijn Bugs zoiets heeft..

Ik zit nog steeds met een dilemma. Geld.. Begin half depri te worden want ik wil eigenlijk uit huis omdat ik ineens deze maand kostgeld moet gaan betalen.. En eind mei krijg ik weer geld maar daar gaat nog schoolgeld van af en ik moet nog een excursie, waar ik niet heen wou maar moest, betalen en die rekening zal deze maand wel komen. En ik kan pas vanaf ongeveer de 19e weer werken.. Dus dan word het pas eind juni dat ik en studiefinanciering krijg en loon.

Ik hoop dat er weer een maand over heen gaat, mocht het abces weer terug komen.

MRI zat rond de 500 euro dacht ik.. Opzich moet dat lukken als ik deze maand mijn vissen kan verkopen. En anders verkoop ik gewoon wat te verkopen valt :P Ik moet toch iets? :P Ben blij als ik volgend jaar klaar ben met school en kan werken werken en werken..

Geplaatst:

Ga eens naar utrecht naar wilhelminapark, dat kost even eenmalig iets maar die adequate arts helpt je er meteen van af en als hij het niet ziet zitten dan zal ie het ook zeggen, succes. Er is ook nog een faculteit utrecht maar eerlijk gezegd zou ik als ik jouw was wilhelminapark doen. Maak er voor je zelf dan een dagje utrecht van in plaats van Parijs.

Geplaatst:

Ik ben met excursie naar Parijs geweest en daar wil ik nooit meer komen..

En naar Utrecht? Nee maar dat heb ik al eerder gezegd vanwege bepaalde dingen.. Trouwens, wie zegt dat ze daar meer kunnen zien als een KKDA hier in het Oosten?

Ze zien net zo weinig en zullen vragen om rontgen foto's te laten maken en dat kan net zo goed hier. En ik ga mijn Bugs niet kwellen om met hem gem. 5 uur in de auto te zitten (zonder spits) en hem daar ook weer te laten pesten door artsen die hem voor het eerst zien dus weer overal aan moeten pulken..

Ook al zou dat ziekenhuis hier in de buurt zitten, dan zou ik er nog niet heen gaan.

Ik heb btw. heel veel vertrouwen in mijn huidige KKDA...

Geplaatst: (aangepast)

MRI scan is 795 euro!..:arf:

500 is nog net te doen, al kom ik er zelf wel in de problemen door maar dat vind ik niet het belangrijkst..

Het rare is dat sinds ik gestopt ben met spoelen, er haren uitvallen.

Het lijkt alsof het honingzalf is wat tussen de haren op de huid is blijven zitten (het gaat alle kanten op met spoelen). Op de huid ligt dan een korrelig iets dat vast zit aan plukjes haar en dan haal je dat zo los waardoor Bugs nu een half kaal hoofd heeft. Met name in de nek en bovenop, waar het abces zat.

Omdat de huid hierdoor wat geirriteerd raakt smeer ik er een dun laagje blanke uierzalf op maar heb niet echt het idee dat dat helpt. Ik hoop dat het gewoon nog honingzalf is dat opgedroogd is en dat de haren weer terug komen want het lijkt nu nergens op :he:

Verder ben ik gewoon heel erg aan het stressen over het geld.. Wat als ik niet op tijd genoeg bij elkaar heb voor de MRI.. En dan heb ik de MRI en dan moet hij nog op basis van de scan behandeld worden.

Ik vind het altijd zo irritant dat iemand zegt of vraagt of je het wel over moet hebben voor een konijn, dat je er zoveel nieuwe konijnen voor kunt kopen.. Zo zei iemand vandaag nog wat tegen mij omdat ik les had in Drachten en dus ook over Bugs had.. Maar goed, dat zei iemand die vroeger in een slachthuis heeft gewerkt dus die hebben sowieso al een andere kijk op dieren. Die ziet liever Bugs bij haar op het bordje liggen :whistle2:

Ik kreeg ook de vraag van waarom ik niet het oog liet verwijderen zodat ze op dat moment kunnen zien of er iets van een grassprietje zit wat de boel irriteert. Opzich een optie maar hij mag niet geopereerd worden toch zolang hij een kans op een abces heeft? Of het moet binnen nu en 2 week gebeuren.

Nou ja.. Ik ga mijn DA nog even mailen vanavond en dan zie ik het wel weer..

Merk wel aan Bugs dat hij steeds meer een weerwoordje heeft sinds ik hem moest pesten met het spoelen en antibiotica dwangvoeren. Als hij iets wil eten en ik aai hem, dan kan hij wel eens gaan grommen terwijl dat eerder (sinds ik hem heb) niet zo was.. Hoop niet dat hij mij nu haat..

aangepast door Bunny06
Geplaatst:

Zijn er meerdere klinieken waar je een MRI-scan kunt laten maken? Het loont vaak de moeite om prijzen te vergelijken. Vaak zijn dierenklinieken in Duitsland goedkoper dan hun Nederlandse collega's. Ik zou eens gaan zoeken naar klinieken met MRI-scanners en KKdierenartsen in Duitsland en Belgie.

Geplaatst:

Omdat de huid hierdoor wat geirriteerd raakt smeer ik er een dun laagje blanke uierzalf op maar heb niet echt het idee dat dat helpt. Ik hoop dat het gewoon nog honingzalf is dat opgedroogd is en dat de haren weer terug komen want het lijkt nu nergens op :he:

.

je kan beter calendula smeren ipv uierzalf, dit kalmeert de huid en er zitten niet zoveel stoffen in die uiteindelijk ook nog kunnen gaan irriterren. kan je gewoon bij de drogist kopen en is niet zo duur.

Geplaatst: (aangepast)

@ Pechkonijn:

Voor zover ik weet zit er 1 in Drachten en Brabant.

Belgie is echt te ver vind ik, aangezien ik in het Noord-Oosten van NL woon.

Dan is Duitsland beter.

Alleen mijn Duits is niet zo goed maar anders doe ik het in het Engels ofzo :P

In ieder geval bedankt voor de tip.! :)

@ Daph-91

Ik had nog een ander potje (weer gevonden vandaag) wat ik voor een irritatie bij de honden gebruikte en het is ook geschikt voor katten. Het lijkt op een wax achtige massa wat zacht word tussen je vingers en dan zorgt voor aanmaak van gezonde huidcellen. En het is lekker vettig en trekt snel in. Uierzalf is een wat dikkere massa wat ook moeilijker is om uit te smeren.

Dit is gewoon makkelijk aan te brengen.

Mink Balm heet het van Dog's Stuff.

Geheel op basis van natuurlijke ingrediënten dus dat kan geen kwaad.

aangepast door Bunny06
Geplaatst:

Het kan soms echt lonen om over de grens te kijken. En een MRI-scan is een MRI-scan, of hij nou in Duitsland of in Nederland gemaakt is. Gewoon alle klinieken met zo'n scanner zoeken en de stoute schoenen aantrekken en bellen met de klinieken om te informeren naar de prijs. Duitse dierenartsen spreken wel aardig engels, dus dat zal vast lukken. Ik hoop dat het wat oplevert en dat de prijzen inderdaad lager zijn dan in Nederland. Veel succes!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik voel toch echt weer een bultje komen.. en hij is al ong. 2mm groter geworden als van de week..:s..

Ik wil er niet aan denken als het weeeeeeer (voor de 3e keer dan) open gaat.. Het zal weeeer gespoeld moeten worden en waarschijnlijk met duplociline behandeld moeten worden. En dus de mri scan want ik ben bang dat hetgeen niet op de ct scan te zien is.. en dan nog de bij behorende behandeling/operatie daarbij.. Soms wou ik dat ik rijk was :P

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .