Choco en Nijntje Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 (aangepast) Net terug van de DA met Nijntje.In november had ze een onsteking en kreeg ze Baytril.Eind december terug ziek (terug Baytril) en bleek dat ze een baarmoederonsteking had.Begin januari is ze dan gecastreerd en dat is allemaal goed verlopen. Nu heeft ze volgende symptomen :- ze eet niet meer- heeft een temperatuur van 34,6°C !- ze ruit enorm hard (nog nooit eerder gezien)- ze knarsetand- er komt pus uit haar vagina- ze is 100 gr afgevallen Voldoende redenen dus om naar de DA te gaan, gisteren leek ze nog ok.Onze konijnkundige DA is op congres, dus hadden we een collega die niet echt konijnkundig is.Ze heeft terug antibiotica gegeven, nu Eusaprim, maar ze weet niet wat de oorzaak van de onsteking is.En we moeten haar terug Metacam en Cisaral geven. We hebben haar terug binnen gezet en een warme kruik gegeven en haar medicatie en laten haar nu even met rust. Iemand nog tips ? 5 maart 2010 aangepast door Choco en Nijntje
Lauwtjee Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 het spijt me, ik weet hier niks vanaf. Ik denk dat je anders maar naar een andere DA moet gaan die wel KK is... Mijn tip
hyperpancake Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Hmm klinkt alsof er wellicht iets is blijven zitten in de buik, of dat de (oplosbare?) hechtingen zijn gaan ontsteken. Hou haar goed warm, hopelijk komt het goed.
nathalie b Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Is de baarmoeder toen daadwekelijk vewijderd?Misschien een stomme vraag ,maar je weet maar nooit....Wat kan anders de oorzaak zijn van die pus.....Probeer in ieder geval de temperatuur omhoog te krijgen...
Choco en Nijntje Geplaatst: 5 maart 2010 Auteur Geplaatst: 5 maart 2010 Haar baarmoeder én eierstokken zijn bij de operatie verwijderd.Misschien is het deze keer wel een blaasonsteking ?Ze houdt zichzelf ook niet goed schoon, vorig weekend hebben we nog wat plakpoep weggehaald.Toen at ze en gedroeg ze zich nog wel normaal en was er geen pus te zien.
nathalie b Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Een blaasontsteking met pus.....heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Kan je zelf haar temperatuur af en toe kontroleren;hij mag niet veel lager meer... Eet ze nog zelf en keuteld ze nog?
The Email Female Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Is er een andere konijnkundige dierenarts bij jou in de buurt?
Choco en Nijntje Geplaatst: 5 maart 2010 Auteur Geplaatst: 5 maart 2010 Een blaasontsteking met pus.....heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Kan je zelf haar temperatuur af en toe kontroleren;hij mag niet veel lager meer... Eet ze nog zelf en keuteld ze nog? We kunnen haar zelf temperaturen, maar we laten haar momenteel liever even met rust. Ze ligt wel lekker tegen haar warme kruik aan en ze staat binnen, dus ik hoop dat haar temperatuur nu hoger is. Ze heeft nog steeds niets gegeten of gekeuteld...
Choco en Nijntje Geplaatst: 5 maart 2010 Auteur Geplaatst: 5 maart 2010 Is er een andere konijnkundige dierenarts bij jou in de buurt? Niet echt in de buurt en in 't weekend zijn dat dan DA'en van wacht per regio.Dan kan je ook je DA niet zelf kiezen, daarom zijn we toch nog snel naar onze eigen praktijk gegaan waar ze toch al een dossier heeft.
The Email Female Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Misschien zou je rond kunnen bellen of er een konijnkundige dierenarts weekendienst heeft?
nathalie b Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Ik vind het eigenlijk best eng om zo een weekend in te gaan....
The Email Female Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Ik bedoel eigenlijk om vanavond nog te gaan naar de dienstdoende dierenarts.
Choco en Nijntje Geplaatst: 6 maart 2010 Auteur Geplaatst: 6 maart 2010 Gelukkig ziet Nijntje er vandaag véél beter uit.Ze is terug veel allerter, voelt warmer aan, eet terug en heeft enkele kleine keuteltjes gemaakt.Ze spartelt zelfs terug tegen als ze medicatie moet krijgen, wat een goed teken is natuurlijk... :yes:We gaan nu haar favoriete groenten en kruiden inslaan.
nathalie b Geplaatst: 6 maart 2010 Geplaatst: 6 maart 2010 Heb je ook eventueel dwangvoer in huis? Ik zit te denken......kan dit een reaktie zijn op de eventuele hechtingen (die binnenwaardse)....dat het lichaam die niet verdraagd?Ik weet het niet hoor maar probeer mee te denken....wel fijn dat ze iets opknapt!Kom op Nijntje! Je moet beter worden hoor!
Choco en Nijntje Geplaatst: 6 maart 2010 Auteur Geplaatst: 6 maart 2010 Ze heeft net 2 takjes peterselie met smaak opgesmuld ! :bounce: Ik denk dat het een combinatie van 2 dingen is.Ze heeft duidelijk een infectie, maar die kan misschien ook uitwendig veroorzaakt zijn door haar slechte hygiëne en plakpoep vorig weekend... (of door die hechtdraadjes..)Dat is gisteren allemaal proper gemaakt en ontsmet.Maar ze heeft ook dezelfde symptomen als Billy vorig jaar had, toen hij ook hevig in de rui was en verstopt, die lage temperatuur en niet willen eten bv. Ook al had ik uit voorzorg al enkele dagen prozyme gegeven.
nathalie b Geplaatst: 6 maart 2010 Geplaatst: 6 maart 2010 Alle beetjes die ze eet helpen hè!Kan je maandag weer naar je eigen DA?Denk wel dat er een oorzaak gevonden moet worden....
heidi-77 Geplaatst: 6 maart 2010 Geplaatst: 6 maart 2010 Gelukkig gaat het al iets beter, wel zou ik maandag nog naar je eigen DA gaan.
bunny ranch chanty Geplaatst: 6 maart 2010 Geplaatst: 6 maart 2010 Ze krijgt ook pijnstilling? Bij een mogelijke verstopping alleen groen voer aan bieden.
Choco en Nijntje Geplaatst: 6 maart 2010 Auteur Geplaatst: 6 maart 2010 (aangepast) Ja, ze krijgt Metacam, 2x per dag.Ik denk echt dat het een verstopping is (was).Haar temperatuur is terug gestegen naar 38,6°C. :yes:En het is alsof ze het weet, ze wil alleen groenvoer eten, hooi en biks laat ze gewoon liggen.Jammer genoeg moeten we haar wel veel storen voor haar medicatie, 2x Metacam, 2x antibiotica en 3x Cisaral/dag.De Metacam vindt ze lekker, maar de rest...Maar het gaat beter met haar dan verwacht ! 6 maart 2010 aangepast door Choco en Nijntje
Choco en Nijntje Geplaatst: 12 maart 2010 Auteur Geplaatst: 12 maart 2010 Mijn flinke meid huppelt weer terug vrolijk in de ren bij Choco en Billy.Eten is terug haar prioriteit in het leven ! :mdr:Ze had dus zeker een verstopping en er is niets meer van pus te zien, maar ze krijgt nog steeds antibiotica.We blijven haar natuurlijk goed in het oog houden en binnenkort moet ze terug naar de DA voor haar inentingen.
Aanbevolen berichten