karrie Geplaatst: 3 maart 2010 Geplaatst: 3 maart 2010 Hallo,Mijn konijn van 6 jaar heeft een melkkliertumor, die ik operatief kan laten verwijderen. Als ze dan toch onder narcose moet, kan ik haar misschien beter ook meteen laten steriliseren of castreren. Maar ik vraag me af hoe groot de overlevingskansen zijn bij zo'n operatie voor een voedster van 6 jaar. Ze is verder momenteel niet ziek en lijkt nergens last van te hebben, is in goede conditie en eet goed.Heeft iemand hier ervaring mee? Ik twijfel nl heel erg of ik haar überhaupt moet laten opereren. Het gaat me niet om de kosten maar om het resultaat. Zal ze het overleven en goed herstellen of is die kans erg klein?Bedankt alvast voor jullie advies!
Dollie Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Als ze verder in goede conditie is zou ik het gewoon doen.. Geloof nl. dat de hormonen ook invloed hebben/kunnen hebben? op een melkkliertumor.. Weet niet zeker hoor. Nimfee hier heeft een voedster met soortgelijke problemen en ik geloof ook dat die al een paar jaar oud was in elk geval, ik zal eens kijken of ik daar nog wat over kan vinden.
Dollie Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/29277-wil-draakje-laten-castreren-steriliseren.html Ik weet alleen niet hoe oud Draakje is, even kijken of ik dat ook nog ergens kan vinden. edit; Op Nimfee's profiel staat dat Draakje en Iris 2 jaar zijn, dat zal wel oudere tekst zijn dus ik gok 3/4 jaar.
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 De oudere dieren gaan vaak dood als ze al te ver in het stadium zitten van ziek zijn door de baarmoeder. Op zich ze is nu goed in conditie dan zou ik het zeker laten doen. Dan over een paar maanden......dit verlengt haar leven.
Suuzi Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Heb je een konijnkundige dierenarts die je heeft geadviseerd beide operaties (melktumor, castratie) te laten doen? Hoe langer een operatie duurt, des te meer risico lijkt mij. Castreren en steriliseren op oudere leeftijd (vanaf 3 jaar) is mij afgeraden door 2 DA, beide hebben zeer veel ervaring met konijnen. Ik heb het nagevraagd voor mijn oudere voedster. Bij oudere voedsters zit er meer vet in de buik en moet er meer overhoop gehaald worden. Dit verhoogt de kans op verklevingen, darmimmobiliteit.Ten tweede, als er al iets niet goed zit in de baarmoeder kan een operatie dit verergeren. De kans dat er al iets niet goed is, is groter bij een oudere voedster. Een operatie kan uitzaaiing bevorderen en geeft op oudere leeftijd sowieso heel weinig garantie dat er geen kwaadaardige cellen achterblijven.Beide DA zouden hun eigen voedster op een leeftijd ouder dan 3 jaar niet laten castreren/steriliseren. Het aantal voedsters dat zij euthanaseren vanwege baarmoederkanker ligt ver onder de her en der te lezen cijfers van 70 procent kans op baarmoederkanker. Ik zal het natuurlijk erg vervelend vinden als later blijkt dat mijn voedster toch baarmoederkanker krijgt. Aan de andere kant weet ik in zo'n geval niet of de operatie de ziekte niet had verergerd.
Suuzi Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Edit. Ik weet niet of ik je vraag helemaal heb begrepen. Ik heb het opgevat als: Zal ik mijn voedster laten opereren op deze leeftijd? Zo ja, zal ik haar laten opereren aan alleen de melktumor of aan de melktumor én aan haar baarmoeder? Ik heb geprobeerd op de laatste vraag in te gaan.. melktumor cq operatie heb ik geen ervaring mee.
karrie Geplaatst: 4 maart 2010 Auteur Geplaatst: 4 maart 2010 Bedankt allemaal voor jullie adviezen en ervaringen!Suuzi, je hebt mijn vraag goed begrepen hoor. De operatie van alleen de melkkliertumor zie ik op zich nog wel zitten, maar het wordt een veel zwaardere ingreep als gelijk de baarmoeder e.d. eruit gehaald worden. Maar als ik dat niet laat doen, heeft ze natuurlijk een grote kans op nogmaals hetzelfde probleem en/of baarmoederkanker. En zit ik weer met hetzelfde dilemma...Weten jullie ook of het minder ingrijpend is als dan alleen de eileiders/-stokken worden verwijderd of afgebonden? En heeft dat ook een gunstig effect m.b.t. dit soort kanker?
Dollie Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Dat is zeker minder ingrijpend, ze zullen wel verwijderd moeten worden, als je de eierstokken afbindt is het een sterilisatie en dan blijft de bron van de hormonen zitten. Als haar baarmoeder er nog goed uitziet, kan die in principe blijven zitten. (Al verwacht ik toch niet dat een voedster van 6 nog een puntgave baarmoeder heeft? Geen idee eigenlijk..) En het zijn dus de hormonen die invloed zouden hebben op de baarmoeder en de melkklieren dus dat scheelt in elk geval.. Wat raadt je dierenarts aan?
Suuzi Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Bedankt allemaal voor jullie adviezen en ervaringen!Suuzi, je hebt mijn vraag goed begrepen hoor. De operatie van alleen de melkkliertumor zie ik op zich nog wel zitten, maar het wordt een veel zwaardere ingreep als gelijk de baarmoeder e.d. eruit gehaald worden. Maar als ik dat niet laat doen, heeft ze natuurlijk een grote kans op nogmaals hetzelfde probleem en/of baarmoederkanker. En zit ik weer met hetzelfde dilemma...Weten jullie ook of het minder ingrijpend is als dan alleen de eileiders/-stokken worden verwijderd of afgebonden? En heeft dat ook een gunstig effect m.b.t. dit soort kanker?Over dat laatste durf ik niks te zeggen..Eén van de twee DA was van mening dat als mijn voedster gesteriliseerd zou worden, ze liever ook de baarmoeder weg zou halen omdat er dan toch in de buik wordt gewerkt.. Maar ik zou zelf niet weten of ik het zou doen. Ik zou in ieder geval nóg een DA om een 'third opinion' vragen..Veel succes met je beslissing..
Dollie Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Ja, dat is ook het probleem. De ene dierenarts laat de baarmoeder bij voorkeur zitten omdat de ingreep dan minder zwaar is en de kans op problemen toch bijna nihil is als de eierstokken weg zijn, en de andere dierenarts haalt de baarmoeder er altijd uit om problemen te voorkomen..
karrie Geplaatst: 4 maart 2010 Auteur Geplaatst: 4 maart 2010 Ik heb gister met de assistente gesproken en die kwam er wel zelf mee; met een sterilisatie. Ik vroeg me dat zelf ook al af of ik dan misschien het beste alles in 1 keer kon laten doen.Ze gingen een offerte maken en ze zouden waarschijnlijk vandaag terugbellen met evt nog wat adviezen van de d.a. zelf. Ik wil eigenlijk gewoon graag weten hoeveel (percentage?) van de konijnen zo'n operatie echt goed doorstaat; wat hun ervaring is. En die van jullie hier op het forum.
Dollie Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Ik denk dat het grootste deel van de castraties op het forum gewoon goed gaat. MAAR de horror verhalen duren altijd langer en blijven je altijd beter bij. Al is het alleen al omdat je bij een geslaagde castratie (om het maar zo te noemen) na een week écht niks meer te melden hebt, terwijl als er complicaties optreden, je echt wekenlang slecht nieuws kunt verkondingen in je topic.. Lastig te zeggen dus.
karrie Geplaatst: 4 maart 2010 Auteur Geplaatst: 4 maart 2010 Ja, dat is waar. Ik hoop toch zó dat ik ook na een week niks meer te melden heb!!:yes:Voorlopig heb ik wel al een operatie afspraak staan over 2 weken, maar onder voorbehoud. Ben echt even overal advies aan het inwinnen. Ik heb hier ook gezocht naar verhalen over de castratie van oudere voedsters maar heb niet echt wat kunnen vinden. Het gaat meestal om jongere konijntjes.Dus als iemand een voorbeeld weet...
Dollie Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Behalve Nimfee weet ik niks.. Overigens las ik net ergens dat haar konijn 4 is. Maar lastig.. Het zijn inderdaad vaak toch jongere konijntjes.
Nimfee Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Ja Draakje heeft kwaadaardige melkkliertumoren gehad. Ze is nu twee keer geopereerd geweest. Eerste operatie was eigenlijk alleen castratie. Maar ik kwam de dag voordat ze geopereerd werd er achter dat ze bultjes had in dr buik. Dat bleken melkkliertumoren te zijn, die zijn ook direct verwijderd. De dierenarts legde mij uit dat de melkkliertumoren kunnen komen door de hormonen. Dus het was aan te raden om Draak gelijk te laten castreren. Ze wisten niet zeker om wat voor soort tumoren het ging, dus ze hebben alelen de tumoren zelf verwijderd. De dierenarts heeft de tumoren laten opsturen voor pathalogisch onderzoek. Daar kwam uit dat het kwaadaardig is. De baarmoeder van Draak is er gewoon uitgehaald, of deze nog goed was of niet. De dierenarts wilde geen risico lopen bij Draakje, dus gewoon alles weg laten halen! Na 3 maanden waren de bultjes weer terug gekomen... Omdat de dierenarts nu wist om wat voor soort het ging, hebben ze ook zo veel mogelijk er om heen weggehaald om de kans kleiner te maken dat het terug komt. Draakje is gecastreerd toen ze 3 was. Ik denk dat je een oudere voedster wel kan laten castreren, als ze verder in goede conditie is. Als je de tumoren laat zitten, kan het gaan uitzaaiien. Je weet namelijk niet of het goed of kwaad aardig is. En het is dan beter om haar te laten castreren, want die melkkliertumoren komen geloof ik vaak voort uit de hormonen. Succes er mee! Wil je, nouja voor mij, op de hoogte laten? Vind ik wel fijn, omdat ik het zelfde heb meegemaakt.
Suuzi Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Weten jullie ook of het minder ingrijpend is als dan alleen de eileiders/-stokken worden verwijderd of afgebonden? EN HEEFT DAT OOK EEN GUNSTIG EFFECT M.B.T. DIT SOORT KANKER?Dit lijkt mij een belangrijke vraag bij de beslissing.. De twee DA die ik een mening heb gevraagd zouden normaal gesproken een konijn ouder dan 3 jaar niet steriliseren of castreren. Jouw konijn heeft een melkkliertumor. Dat is een specifieke situatie. Als ik in jouw schoenen stond zou ik willen weten of de melkkliertumor gevoelig is voor de hormonen die de geslachtsorganen produceren.. wat de kans is of de tumor terugkomt met en zonder de aanwezigheid van de eierstokken en baarmoeder..
Nimfee Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Mijn dierenarts heeft wel vertelt dat melkkliertumoren ontstaan door de hormonen (of kunnen ontstaan, bij Draakje is dat denk ik wel het geval, ze had zelf in haar gedrag ook veel last van hormonen). Het is alleen een vervelende situatie. Want stel dat de tumoren dus zijn voortgekomen van die hormonen, dan kunnen ze blijven terug komen neem ik aan. Het is wel belangrijk als je haar laat opereren aan de tumoren, dat je het wel laat onderzoeken. Dan weet je met wat voor soort je te maken hebt, en als het weer terug komt weten de dierenartsen ook of ze meer moeten weghalen om de tumoren heen of niet.
Nimfee Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 http://www.bunnybunch.nl/community/gedrag-koppelen/29850-melkkliertumoren-kwaadaardig-nieuw-konijntje-niet.htmlhier staat ook nog wel belangrijke informatie op over melkkliertumoren.
karrie Geplaatst: 4 maart 2010 Auteur Geplaatst: 4 maart 2010 Dank je wel, Nimfee! Ik heb net bij jou een bericht achtergelaten. Ben nog wel benieuwd hoe het verging met die pijnstilling bij jou, aangezien mijn konijn er niet van gediend is als ik iets in haar bekje wil spuiten...Jeeee, het kwam dus toch nog een keer terug ondanks dat Draakje al gecastreerd was. Maar ze heeft de operaties wel goed doorstaan?Ik wil mijn Lana ook niet laten rondlopen met een tumor die alleen maar meer ellende kan gaan veroorzaken, maar mijn grote angst is dat ik haar aan zo'n ingreep (die met alles erop en eraan of eigenlijk ERUIT dus!) nog sneller zal verliezen. Of is deze angst een beetje ongegrond denk je?@Suuzi, ik denk dat ze dan eerst de tumor moeten onderzoeken. Er kon wel een punctie genomen worden, maar het kon ook zijn dat daar geen uitsluitsel uit zou komen omdat ze misschien net alleen maar bijv vetcellen te pakken hebben. Vandaar dat ik dan eigenlijk denk: haal die tumor maar gelijk weg.Overigens hebben we jaren geleden een 9-jaar oud konijn met baarmoeder-problemen laten castreren!! Deze was wel al ziek en at niet meer, maar die d.a. had nog wel goede hoop (niet dezelfde als nu). Helaas was het beestje na een dag overleden, maar ik denk dat dat ook een beetje kwam doordat wij weinig wisten over de nazorg.
karrie Geplaatst: 2 april 2010 Auteur Geplaatst: 2 april 2010 Helaas slecht nieuws... Mijn konijntje heeft het niet overleefd. Ik had gevraagd of de d.a. de baarmoeder er alleen uit wilde halen als het goed te doen was, maar tijdens de operatie werd ik gebeld dat de baarmoeder ook al meerdere tumoren had. Ik wist dat het een groot risico was, maar wilde toch ook mijn konijntje niet met tumoren laten rondlopen met alle gevolgen vandien. Dus zowel baarmoeder als melkkliertumor eruit laten halen. Het was een lange en zware operatie volgens de d.a.Na de operatie was ze de eerste 2 dagen redelijk in orde, maar ineens werd haar achterlijfje helemaal slap en zwaar. Dat trok steeds verder naar boven en uiteindelijk is ze overleden. Erg triest allemaal, maar ik weet wel dat ik er in ieder geval alles aan heb gedaan om haar beter te maken.Inmiddels heb ik een nieuw konijntje uit een opvang gehaald. Ook een voedstertje en ik ga haar op jonge leeftijd laten steriliseren. Het is een schatje en ik hoop niet ooit weer voor zo'n moeilijke keuze te staan.
Gast Geplaatst: 2 april 2010 Geplaatst: 2 april 2010 Ach wat een droevig bericht zeg. Sterkte met het verlies.
Aanbevolen berichten