Ga naar inhoud

blindedarmkeutels niet eten


Nova&Daisy

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Na een tijdlange afwezigheid, ben ik weer terug! Het gaat inmiddels, voor degene die het toen wat gevolgd hebben, heel goed met Nova en Daisy! Het was een heftige koppeling, maar ze zijn sinds een aantal maanden onafscheidelijk!! Zo lief!!

Toch zit ik met een probleempje. Sinds een tijdje eten ze hun blinde darmkeutels niet meer. Dus, actie ondernomen: minder brokjes geven! Dit hebben we gedaan, maar nog weinig effect. Ze zijn ook niet ziek (keutels zijn onderzocht) en ook niet te dik (dierenarts vond ze prima op gewicht).

Wat zou het verder kunnen zijn???

Ik sneupte net even het forum rond en las iets over hoeveelheid SS. Wij geven ze ook SS en dan 25 gr per kilo lichaamsgewicht. Ze wegen beide ruim 1 kilo, dus krijgen 50 gr per dag. Is dit ook teveel wanneer je SS geeft?

Verder eet Nova geen hooi (heeft ie nooit gedaan overigens). Dus ik vind het ook best wel eng om misschien nóg minder voer te geven....

Ben benieuwd naar jullie advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geef geen groenvoer. Omdat Nova zijn tandjes eruit zijn (verkeerde staat van zijn kaak), lukte het eten van groenvoer niet meer (maar hij was er al geen fan van trouwens).

Daisy krijgt zo nu en dan wel wat, maar das bv 1x per week stukje witlof of wortel.

Maar dus 15 gr SS? Ik heb sinds kort die Mature-versie van SS (ze worden ook een dagje ouder ;-) ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hield hier dezelfde maatstaf aan wat gram voer / kilo betreft. Maar mijn koppeltje op SS mature is toch een stuk steviger geworden dan mijn trio op de normale SS.

Ik heb nu dus mijn koppeltje ouwetjes geminderd, zij krijgen samen 40 gram brokjes (1,7 en 2,3 kg konijn dus 4 kg konijn in totaal, houd dus in dat het 10 gram / kilo is hier op het moment). Ze krijgen wel echt flink wat groenvoer dagelijks en natuurlijk onbeperkt hooi daarbij. Ik ben nog een beetje zoekende naar de juiste hoeveelheid dus... Ze mogen nu wel ietsje afvallen, ik denk dat het straks ongeveer op 15 gram / kilo uit gaat komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen zijn 4 en 2,5 jaar oud. Er is geen verschil te merken sinds we SS mature geven, het was er al toen we SS normaal gaven.

Nova (ons oorspronkelijke rammelaar) at altijd zijn BD keutels op. Sinds we Daisy (Nova's 'jong' blaadje) erbij hebben eet geen van tweeën de BD keutels meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar met 4 jaar hoef je toch nog geen SS mature te geven? En toch helemaal niet bij 2,5 jaar oud?

Je hebt gelijk, heb t net even op internet bekeken en de grens ligt nog wat hoger. Ze kunnen nog een jaar vooruit met de gewone SS. Ga maar weer overstappen.

Maar als ik jullie goed begrijp, is het met SS het beste om rond 10-15 gram per kilo te geven. Klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS mature is inderdaad echt voor de oudere konijntjes. Tobias hier is al behoorlijk op leeftijd 9 a 10 jaar oud, en voor hem heb ik dus besloten de mature te geven. Binky wordt 7 dit jaar.

Mijn drietal is nog ietsje jonger: Zwartje wordt ook 7 dit jaar, maar hij heeft nog jonge dametjes; Moya wordt 4 en Asha 3.

Ik geef van de gewone SS ongeveer 20 gram per kg konijn. (210 gram in totaal voor nijnen van 6, 3 en 2 kg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .