Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een tijdje geleden heb ik op een tentoonstelling een Kleurdwerg ram gekocht, op de beoordelingskaart stond al een opmerking dat de ram een kaal pootje had. Dit is de afgelopen maand echter niet minder geworden, zijn andere achterpootje is zelfs ook kaal geworden.

Heeft iemand tips over hoe ik dit kan verbeteren, of weet iemand wat het kan zijn?

Bij voorbaat dank.

Geplaatst:

Sorry, ik heb het verkeerd uitgelegd. Het betreft de voetzolen van de achterpootjes, met de achterpootjes zelf is niets mis, het is alleen net of de voetzolen een soort van versleten zijn.

Geplaatst:

Dat denk ik ook, oftewel pododermatitis. Het hoeft niet erg te zijn, maar als er op de kale plekken wondjes beginnen te komen, dan moet je op gaan letten.

gen_sore_hocks_websize.jpg

Ga maar eens googlen op Sore Hocks of Pododermatitis konijn, dan vind je een heleboel info!

Geplaatst:

Die foto heeft er inderdaad wel iets van weg, ik zal dalijk zelf even een foto maken. Ben inmiddels ook op internet aan het zoeken maar nog niet echt iets zinnigs kunnen vinden.

Bedankt in ieder geval tot nu toe.

Geplaatst:

Heb inmiddels verder gezocht en onder andere via dit forum een zalf, Paw Wax gevonden. Het middel is eigenlijk voor honden maar schijnt erg goed te werken, is er wellicht iemand met ervaring met dit middel?

Inmiddels heb ik ook wat foto's gemaakt van de pootjes.

Foto-6SSBC3LA.jpg

Foto-6OGYWYWM.jpg

Geplaatst:

Muis heeft wel eens kale achterpootjes. Gaat vanzelf weer over. Met wat pech komt er een schaafplekje, maar dat gaat ook weer over. Heb die paw wax nog nooit gebruikt, weet ook niet of het iets is!

Geplaatst:

Ik heb dat topic dat jij aanhaalt niet helemaal doorgelezen, maar is paw wax schadelijk als het opgelikt wordt? Anders ga ik het ook eens bestellen.

Geplaatst:

Wie weet, het is geen officieel geneesmiddel zo te zien. Maar dat wilt niet zeggen dat je sore hocks zomaar kunt genezen, dat geeft zwarte panter ook aan in het andere topic. Soms is er namelijk Ć©cht AB nodig omdat het te onstoken is.

Geplaatst:

Het is wel goed om te gebruiken zo gauw je ziet dat er kale plekken komen, maar wanneer er open wondjes zijn zou ik dat er echt niet op smeren, dat geeft juist alleen maar meer problemen zou ik zeggen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

dat stond een paar reacties eerder, dat je soms AB nodig hebt als het ontstoken is. ik denk dat de opmerking daar over gaat.

ik gebruik trouwens vaak Dermiel, dat is een zalf op basis van honing, als er iets is met de huid van een van mn diertjes.

ik heb het ooit wel eens voor een van mn nijnen gebruikt, en meer recentelijk voor een ontstoken wondje bij een van mn katten. En dat helpt echt goed, is ook bacteriedodend en niet schadelijk als het opgelikt wordt.

Geplaatst:

En niet zo maar vaseline of uierzalf ergens op gaan smeren, ik geloof dat dat ook heel goed averechts kan werken.. (De wond/plek te zacht maken zodat ie juist niet dicht gaat..)

Geplaatst:

vaseline en uierzalf moet je in geval van sore hocks juist NIET smeren.

Inderdaad maakt dat de huid week met alle gevolgen van dien.

Even een andere vraag, is dit een huisdier of wil je er ook mee gaan fokken?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .