Ga naar inhoud

Heel erg niezen


Minka

Aanbevolen berichten

Lang geleden dat ik dit forum heb bezocht, maar maak me nu toch wel zorgen om m'n konijn, dus misschien hebben jullie tips.

Ongeveer vanaf december vorig jaar hoorde ik m'n konijn Wodka af en toe flink reutelen, vooral als hij z'n bek dicht had tijdens bijvoorbeeld het eten. Ben uiteraard direct naar de dierenart gegaan en kreeg een kuurtje batryl, kuur opgemaakt, maar helaas geen verbetering en dus terug. Ondertussen hoorde ik hem ook niezen, maar zag nooit snot of vieze poten.

Weer een kuur batryl meegekregen en na deze kuur weer geen verbetering, maar wel even afgewacht voordat ik weer terug ging, 2 weken later zou hij immers geent moeten worden. Wist natuurlijk wel dat enten niet zou kunnen, maar z'n vriendinnetje moest sowieso, dus beide konijnen ingeladen zodat ze Wodka ook nog even konden bekijken. Hoorde hem inmiddels constant na inspanning flink reutelen.

Omdat batryl niet leek te werken een kuurtje doxycycline meegekregen. Na 8 dagen geen verbetering, dus nog een kuurtje gehaald en weer geen verbetering. Ondertussen zat ie soms 10 minuten aan een stuk keihard te niezen en was het echt te zielig om te zien. Ook leek hij ineens wat af te vallen. Dus hoppa weer richting dierenarts. Die constateerde haken op z'n kiezen, dus hij mocht meteen blijven en onder het 'mes'. Tijdens het vijlen ontdekte ze ook nog een rotte kies die ook getrokken is en toen ik naar huis ging weer een kuurtje doxycycline mee. Ben nu op de laatste dag, beestje eet weer super, maar heeft niesaanvallen waar hij soms bijna niet meer uit lijkt te komen, echt verschrikkelijk zielig..

De reutel zit duidelijk voor in z'n kop, maar is zeer vervelend voor het dier, hoop echt dat jullie een idee hebben wat het kan zijn en een mogelijke oplossing, want heb het idee dat alle ab gewoon niet werkt. Mogelijk is het chronisch, maar is het dan eerlijk om een dier zo door te laten leven, ik weet het niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou daar heb ik inderdaad wel eens aan gedacht, want hij begon met niezen toen ik vlas ging gebruiken. Hier ben ik toen meteen mee gestopt en gewoon over gegaan op stroo. Ze zijn juli dit jaar voor het eerst naar buiten gegaan naar een groot hok met een flinke ren. Iedereen vond het zielig dat mijn konijnen binnen zaten, ze liepen altijd los en zijn kattenbak zindelijk. Maar hadden hier nooit een bodembedekking. Dus zou heel goed kunnen dat dit ooit de oorzaak is geweest, maar deze heb ik wel vrij snel weggehaald..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wodka zit momenteel weer binnen, na de operatie vorige week zat er zo weinig leven in dat ik het even goed in de gaten wilde houden. Zorg wel dat hij een paar keer per dag samen met zn vriendinnetje komt, want ze moeten niet van elkaar verveemden, maar wil hem even goed aan laten sterken. Hij is ruim een kilo afgevallen (is een Franse hangoor) en wil even goed zien dat hij voldoende eet en poept :)

Heb buiten nu een prachtig hok staan, met knaag en graafgelegenheden voor ze, dus eigenlijk zitten ze er prima. Weet ook nog waarom iedereen het zo slecht vond dat m'n konijnen lekker naast me op de bank lagen hoor, maar heb me wel over laten halen, omdat ik dacht dat dit beter voor ze zou zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek hier op BB eens op het woord 'Snot' en er gaat een wereld voor je open.....

Snot is een langdurige kwestie..Reken maar gerust op een maand of 3 als je de goede antibiotica te pakken hebt..dan valt het mee..

Inderdaad kan Snot heel goed chronisch zijn...

Op zich gaat een konijn niet dood aan Snot..dus wat dat betreft hoef je niet bang te zijn..

Wat een gevaar is bij Snot zijn de complicaties als je te lang niets doet of niet de goede behandeling krijgt....

Je loopt dan het risico op bijv longontsteking.

Het is dus zaak om te zorgen dat je constant antibiotica geeft..is je kuur op en zijn er nog klachten...doorgaan.

Verder heeft één van onze moderators Laura1984 op haar weblog over haar konijn met Snot geschreven.Zeer de moeite waard om eens door te lezen..

Evenals alle andere topics die over Snot gaan hier op BB

Denk er om: Kennis is macht.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al getest op Pasteurella? Wij behandelen met Enroxil 1ml/100mg; 2x daags 2ml. per kg lichaamsgewicht (konijnen hebben een dubbele dosis nodig), kuur van zeker 14 dagen en misschien kun je je konijn vernevelen? In de douche stomen (moet natuurlijk wel droog blijven), zodat 'ie beter kan ademen en dus zijn neusholte wat vrij gemaakt wordt. Zie mijn topic "help ons alsjeblieft Dolf te redden", natuurlijk niet gezegd dat jouw konijntje hetzelfde mankeert maar dit klinkt wel verdacht bekend ...

Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben bekend met pasteurelle, heb een tijdje als paraveterinair gewerkt en weet dat het heel goed snot kan zijn er is alleen geen enkele uitvloeiing. Maar de tip om gewoon door te blijven gaan met ab is een goeie, alleen gaat het geven hiervan niet echt makkelijk, ben steeds blij als het gevecht van 8 dagen over is :) Hebben jullie nog een tip voor een goeie ab, de doxycycline die ik nu geef is in pilvorm en niet erg praktisch. Maar als dit gaat werken gaan we uiteraard gewoon door ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek eens hier op BB op Snot.....Dan krijg je 20 blz aan berichten (500 stuks !!)...

Je wilt niet weten welke antibiotica's daarvoor gegeven kunnen worden...

Dit is overigens de weblog van Laura over Snot.

http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984-2559/1097-verloop-snot.html

En natuurlijk mee naar de dierenarts om te testen wat het daadwerkelijk is..

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval en de weg die je al belopen hebt, zou ik inderdaad naar de juiste ab en dus wel soort snot hier aan de gang is gaan kijken.

Konijnen kunnen het ook chronies blijven houden namelijk dan zijn ze imuum voor de diverse ab geworden.

Dat hoeft natuurlijk niet als je weet welke ab de juiste is voor het soort snot.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval en de weg die je al belopen hebt, zou ik inderdaad naar de juiste ab en dus wel soort snot hier aan de gang is gaan kijken.

Konijnen kunnen het ook chronies blijven houden namelijk dan zijn ze imuum voor de diverse ab geworden.

Dat hoeft natuurlijk niet als je weet welke ab de juiste is voor het soort snot.

succes

Het heet niet immuun voor AB maar resistent. Dat kunnen ze ook zijn voor de juiste AB voor het snot hoor. Als ze het langdurig krijgen worden is de kans aanwezig dat bacterien ongevoelig (resistent) worden voor de AB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even voor de duidelijkheid: het konijn wordt niet resistent, maar de bacterie wordt resistent. ik ben nu al een paar keer tegengekomen dat het konijn immuun zou worden, maar dat is dus onzin. En het is wel belangrijk dat onderscheid te maken, want als je bijvoorbeeld zou denken dat je konijn immuun is voor baytrill, dan zou je geneigd zijn dat niet meer te geven aan dat specifieke konijn. terwijl als bijvoorbeeld de pasteurella bacterie resistent is voor baytrill (is niet zo, maar dat is een voorbeeld), dan zou je je konijn nog gewoon baytrill kunnen geven voor een andere bacterie dan pasteurella.

Dus nogmaals: het konijn is niet immuun of resistent, maar de bacterie. En van 1 bacterie kunnen ook nog eens verschillende subtypes bestaan, waarvan maar een paar types resistent zijn, en andere niet.

Resistentie ontstaat overigens alleen wanneer een AB-kuur niet afgemaakt wordt, omdat de bacterie dan niet doodgaat, maar alleen verzwakt raakt. De bacterie maakt dan antistoffen tegen de AB aan, waardoor de AB niet meer werkt.

Een AB langer geven dan nodig is dus in dat opzicht niet zo slecht, alleen is het niet gezond voor je konijn.

het is en blijft dus belangrijk om een kuur ALTIJD af te maken, maar er ook niet onnodig langer mee door te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op het moment goede ervaringen met duplocilline injecties, om de dag. Ook ik heb een "snot-topic" gemaakt een poosje geleden en het stukje gelezen van Laura heeft geschreven over snot. Mijn konijntje hoor ik nu nog hoogstens 1 keer per dag een klein beetje niezen, dat was eerst ook zoals jij het beschrijft, van die enorme buien. Ik moet er wel bij vertellen dat ik al vanaf begin november antibiotica geef, eerst Baytril, daarna Duplocilline omdat de baytril niet voldoende werkte. En nú wordt het pas echt een beetje minder, dus het kan lang duren. Je moet ook doorgaan met antibiotica geven zonder onderbreking, totdat de klachten echt helemaal over zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jou konijn heeft, heeft mijn voskonijntje ook!

Ben er mee naar de DA geweest kreeg ook bactryl, flesje is nu leeg en het gaat niet beter..

Ze is voor de rest gezond! Ze huppelt is vrolijk en eet en drinkt goed.

Wie weet wat het kan zijn?

Lees even dit hele topic door, daar staan een aantal tips in genoemd.

Ga in ieder geval terug naar de DA als het nog niet over is, want anders is de kans dat het erger wordt groot.

Als jouw konijn ook een natte neus heeft en veel niest, heeft hij waarschijnlijk ook snot. Hier was Nijn ook gewoon vrolijk en levendig, behalve een natte neus en het niezen was er ook niets aan hem te merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .