SandraB Geplaatst: 14 februari 2010 Geplaatst: 14 februari 2010 Hoi Allemaal, Een week of twee geleden heb ik al een topic gestart over mijn konijn Huckerby waarvan de darmpjes waren 'vertraagd', waarschijnlijk door een kleine verstopping. (zijn keuteltjes werden kleiner, bleven niet geheel uit maar werden erg minder. Ook zijn eetlust was erg slecht.) Ik heb toen een ruime week ciseral drops gebruikt en Huckerby is daarna weer helemaal opgeknapt. Zijn eetlust is weer helemaal als vanouds en zijn keutels waren weer helemaal top. Nu merk ik echter dat hij sinds een paar dagen weer afwijkende keutels produceert. Ze zijn donkerder en ze voelen een beetje 'vettig' en zacht aan. Zijn eetlust is gelukkig nog helemaal in orde en hij drinkt goed. Maar toch maak ik me wel weer erge zorgen, want kan het zijn dat er weer een beginnende verstopping optreed of heeft ie juist diarree? Heb eergisteren en gisteren wel een stukje tomaat en komkommer gegeven (waar dus veel vocht in zit) en ik dacht dat ie hierdoor misschien een beetje dunne poep had. Maar vandaag heeft ie dus nog steeds die zachte keutels. Het zijn abosuluut geen blindedarmkeutels die ik aantref, want die eet hij gelukkig nog allemaal op. Ik heb hem vandaag op een 'dieet' van alleen hooi en water gezet, in de hoop dat als het diarree betreft het hiermee overgaat. Maar begin me nu ook wel af te vragen of het wel diarree is en dus niet weer de 1e tekenen v.e verstopping. Huckerby likt/verzorgt zijn vacht behoorlijk veel de afgelopen tijd, dus misschien is ie in de rui en veroorzaakt dit problemen. Heb inmiddels al een zakje prozyme besteld. Verder is Huckerby nog altijd hartstikke vrolijk, speels en 'hongerig' naar eten! Zijn voedingspatroon ziet er als volgt uit:Hij eet dagelijks aan goenvoer: andijvie, witlof, beetje rucola, beetje boerenkool of brocoli, beetje venkel, 's ochtends klein stukje hardgeworden brood, stukje fuit. En verder véél hooi! O ja, en biks ongeveer 25g (misschien zelfs minder) Hooi eet ie echt súper goed, hij is gek op zijn kruidenhooi. Ik zal nog even een foto maken van ontlasting. Groetjes,Sandra
SandraB Geplaatst: 14 februari 2010 Auteur Geplaatst: 14 februari 2010 Ik heb zojuist even een foto gemaakt v.d ontlasting en deze staat in mijn fotoalbum. Het lukt mij niet om hem hier in het topic te krijgen.. Dus dan maar even op deze manier. Zoals je op de foto kunt zien zijn de keutels een beetje glimmend. Ze voelen ook een beetje nattig/vettig aan en zijn niet hard zoals ze horen, maar een beetje zacht. Ik heb dr ook even eentje doormiddel gesneden om te zien hoe ie er van binnen uitziet. Ben erg benieuwd naar jullie reacties op mijn topic. Heb veel gegoogled en op het forum gekeken, maar niet een overeenkomende situatie gevonden. Is dit diarree of is dit een teken dat er weer een verstopping nadert? (of is het iets anders??) Hij eet echt harstikke goed, véél hooi (hij is echt gék op kruidenhooi en moet dit echt meerdere keren per dag aanvullen), groenvoer (heb hierboven al beschreven welke soorten) en weinig biks (droogvoer).
SandraB Geplaatst: 14 februari 2010 Auteur Geplaatst: 14 februari 2010 "en ik dacht dat ie hierdoor misschien een beetje dunne poep had" Het was een beetje laat vannacht dat ik dit schreef, maar ik bedoel dus zachte poep. :-) De keutels zijn wel rond, maar ze zijn kleiner als normaal, donkerder, beetje 'vettig' en dus zacht. Kan dit weer op verstopping wijzen? Ik heb hem vanochtend een mespuntje prozyme op een stukje brood gegeven en ik hoop dat dit helpt. Ik heb het idee dat ie in de rui is, want hij is veel bezig met vachtverzorging (veel likken) en hij laat ook wat haar achter op de bank als ie daar gezeten heeft.
Amatjuh Geplaatst: 14 februari 2010 Geplaatst: 14 februari 2010 Misschien dat door de ciseral drops de darmen nu een beetje overactief zijn en er daardoor wat slijmerige keutels ontstaan? Ik weet het niet hoor, want ik heb geen ervaring met ciseral drops.Ik heb ook nog dit gevonden:Normale keutels die samen met wat slijm afgescheiden worden duidt op een probleem met de darmen. Ook met dit probleem doe je er goed aan ermee naar de dierenarts te gaan. Na een antibioticakuur willen deze keutels ook nog wel eens voorkomen. De antibiotica heeft dan de darmen aangetast. Daarom is het verstandig probotica toe te dienen tijdens een antibioticakuur. Probotica zorgt ervoor dat de darmen weer in balans komen.Ik weet niet of je er iets aan hebt.. Ik kon er verder ook niet echt iets over vinden.
Aanbevolen berichten