Sofie** Geplaatst: 12 februari 2010 Geplaatst: 12 februari 2010 Hoi allen,Vandaag werd mijn voedster gecastreerd. Ik ben ze net gaan ophalen in de dierenkliniek. Ik heb ook pijnstilling en antibiotica meegekregen. Maar ik vind de hoeveelheden zo raar.Van de Metacam voor honden 1,5mg/ml moet ik 2x daags 0,3ml geven terwijl ik voor de castratie van mijn ram 1x daags 0,15 ml moest geven.De castratie van mijn ram was bij een andere da maar dat verandert niets aan de zaak natuurlijk, toch?Als antibioticum heb ik Enroxil gekregen, dit is blijkbaar het generisch middel van Baytril. Hiervan moet ik 2x daags 0,2ml geven terwijl ik bij castratie ram 1x dag 0,1ml moest geven.Het kan zijn dat dit juist is hoor, maar het viel me op dat ik het dubbele moet geven voor mijn voedster. Misschien omdat de operatie veel ingrijpender was? Ik moet ze binnen een uurtje de medicijnen geven.Alvast bedankt voor jullie reacties.
XxpipjexX Geplaatst: 12 februari 2010 Geplaatst: 12 februari 2010 Wij krijgen alleen pijnstillers mee, verder niet.
Lirazel Geplaatst: 12 februari 2010 Geplaatst: 12 februari 2010 Is je voedster niet gewoon zwaarder dan je ram? Het wordt gedoseerd met een bepaalde hoeveelheid per kilo lichaamsgewicht.
ZaZa Geplaatst: 12 februari 2010 Geplaatst: 12 februari 2010 Of de dosering is lager in het flesje ...dan heb je meer nodig voor hetzelfde resultaat.Bij twijfel kan je toch de dierenkliniek bellen ?
Sofie** Geplaatst: 12 februari 2010 Auteur Geplaatst: 12 februari 2010 Aha, idd zal te maken hebben met gewicht natuurlijk. Toen de ram gecastreerd werd, was hij zoveel jonger en minder zwaar. Helaas kan ik nu de dierenkliniek niet meer bellen, heb wel het persoonlijk nummer van de da maar wil haar daarvoor niet storen.
nathalie b Geplaatst: 12 februari 2010 Geplaatst: 12 februari 2010 Is je voedster rond een kilo of 5 dan?Ollie mocht nml 0.35 ml metacam hond en woog bijna 5 kilo.....
*Floor* Geplaatst: 12 februari 2010 Geplaatst: 12 februari 2010 Mijn voedster is 2 kilo en heeft op het moment metacam (maar dan ander en goedkoper merk, novacam, maar precies dezelfde werkzame stof) voor honden, dosering 0.13 tot 0,15 ml. 2 keer per dag. Ik weet dat de dosering voor metacam katten anders is, maar dit is die voor honden en dan voor een konijn van 2 kilo. Dan heb je een richtlijn. Dosering verschilt dus per bedoelde diersoort en per kilo lichaamsgewicht.
Sofie** Geplaatst: 13 februari 2010 Auteur Geplaatst: 13 februari 2010 Mijn voedster weegt 1,750 gram en krijgt ook metacam voor honden.Ik denk dat die 0,3ml te veel is! Ze wil ook nog steeds niet eten, heb haar reeds 2 maal gedwangvoederd en ben een beetje ten einde raad.
JoBoris76 Geplaatst: 13 februari 2010 Geplaatst: 13 februari 2010 (aangepast) Mijn voedster weegt 1,750 gram en krijgt ook metacam voor honden.Ik denk dat die 0,3ml te veel is! Ze wil ook nog steeds niet eten, heb haar reeds 2 maal gedwangvoederd en ben een beetje ten einde raad. Mijn Binky weegt 1800 gram en die geef ik 0,4 ml. Dit staat op konijnen.nl: De juiste aanvangsdosering van Metacam-hond is 0,13 ml. per kg. lichaamsgewicht, na 12 uur indien nog nodig een herhalingsdosering van 0,065 ml. per kg. lichaamsgewicht. LET OP! Van Metacam-kat geef je een konijn een aanvangsdosering van 0,4 ml. per kg. lichaamsgewicht, na 12 uur indien nog nodig een herhalingsdosering van 0,2 ml. per kg. lichaamsgewicht.</SPAN> 13 februari 2010 aangepast door JoBoris76
Aanbevolen berichten