jochem Geplaatst: 10 februari 2010 Geplaatst: 10 februari 2010 Zie hier ons Jochem, een doof mannentje van 2,5 jaar oud.Jochem heeft zeker zo'n 6 á 7 keer per jaar een oogontsteking.Toen ik voor het eerst op de website kwam werd mij een andere kooi aangeraden en die hebben wij toen gelijk aangeschaft.De oogontsteking die hij nu heeft aan zijn rechter oog is de ergste die ik ooit bij hem hebt gezien. Zijn haar zit vol met geel pus telkens en in zijn ooghoek zit een witte substantie.Het enige wat wij kunnen doen is dit schoonmaken met een was handje met lauw water.Morgen avond kan ik terecht bij de dierenarts en ik ben erg benieuwd wat zijn gaat adviseren of voorschrijven.Verder heb ik tips gehad om de bodem bedekking te veranderen.Vandaag heb ik 2 verschillende bodembedekkingen gekocht:1 = hennep zaagsel (5,25€ voor 48L) dit zou stofvrij zijn2 = katoen bodembedekking (9,95€ voor 40L)Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken , want die oogontstekingen maken hem er niet mooier op..
rabbitm Geplaatst: 12 februari 2010 Geplaatst: 12 februari 2010 Je kan beter uitgekookt water (koud) op een watje doen... en dan over het oog vrijven....Heb je dat gedaan?? Groetjees
*Floor* Geplaatst: 12 februari 2010 Geplaatst: 12 februari 2010 (aangepast) Hoi, Ik heb een rammetje gehad die steeds oogontstekingen had. Ik zou er toch mee naar de dierenarts gaan, als de traanzak al ontstoken is (dat is die wittige troep in de ooghoek), zal dit uitgespoeld moeten worden en behandeld moeten worden met antibioticadruppels of zalf. En dan minimaal 2 weken lang, een paar keer per dag. Als de ontsteking over is kun je hem vanaf dan iedere dag een vitamine A zalf geven in dat oogje (bijv. Opthosan), dan maakt de weerstand van het oog beter en maakt de kans kleiner op een volgende ontsteking (op aanraden van mijn dierenarts, na een bijscholingsdag daarover). Mijn konijntje had sinds ik dit deed nog maar 1 keer een ontsteking tegen normaal gezien zo'n 5 keer per jaar.Natuurlijk moet je bij de dierenarts wel eerst nagaan of het ontstoken oogje niet komt door een onderliggend kies- of kaakprobleem (als een konijn scheve tanden/kiezen heeft of bijv., een kaakabces, dan kan een steeds ontstoken oogje ook een symptoom zijn) of dat je bijv. eerst zaagsel eens weg laat en het konijn op een andere plek zet met bijv. minder tocht. 12 februari 2010 aangepast door *Floor*
jose opvang Rabbit Hutch Geplaatst: 13 februari 2010 Geplaatst: 13 februari 2010 Mag ik vragen wat voor een drinkfles je gebruikt?
jochem Geplaatst: 17 februari 2010 Auteur Geplaatst: 17 februari 2010 (aangepast) Het water is idd lauw uitgekookt water , soms met groene thee.Ik gebruikte geen waterfles. Jochem heeft 2,5 jaar uit een waterbak gedronken omdat hij niet begreep wat hij met de fles aan moest.Vorige maand heb ik een andere kooi gekocht op aanraden van mede forummers. Hier zat een drinkfles bij en na 1 week fles en waterbak ging hij toch van de fles drinken.Wij zijn hier gelukkig mee, want dit geeft veel minder rommel.Jochem heeft nu Cavasan oogzalf en dat mag ik 4 x per dag druppelen.Zijn ogen zien er nu al weer stukken beter uit.Hij was er echt ziek van, want hij werd ruiig, zijn ontlasting stonk en hij had een hele grauwe kleur.Gelukkig niets meer van dit alles en hoop dat het nu weg blijft met de andere bodem bedekkingen. 17 februari 2010 aangepast door jochem
ZaZa Geplaatst: 19 februari 2010 Geplaatst: 19 februari 2010 (aangepast) Maar..Hij heeft 6/7 keer per jaar een oogontsteking en pas nu ben je naar de dierenarts gegaan ?Als je hier op BB had gezocht op 'oogontsteking' had je direkt allerlei raad kunnen lezen, ook over Cavasan.Maar goed...gedane zaken nemen geen keer en je hebt nu medicijnen..Cafzalf is perfecte zalf voor een oogontsteking.. Of je ook een goede dierenarts hebt, valt nog te zien.. Heeft je dierenarts naar zijn gebit gekeken of er haakjes op zaten ? Ademt je konijn geruisloos of hoor je hem pruttelen ?Ontstoken ogen passen ook in het beeld dat Snot geeft. 19 februari 2010 aangepast door ZaZa
jochem Geplaatst: 22 februari 2010 Auteur Geplaatst: 22 februari 2010 Dit was de tweede keer dat ik met hem naar de dierenarts ben gegaan.De eerste keer was vorig jaar en toen heeft hij die zalf gehad. Hierna heeft hij zeker 4 a 5 keer weer een ontsteking gehad ,maar toen konden wij het redelijk bij houden door zelf met afgekoeld gekookt water zijn oog steeds schoon te maken.Nu de laatste keer dat ik weer naar de dierenarts ben gegaan was omdat het erger werd en hij het weer aan twee ogen had.Omdat hij het zo vaak heeft vroeg ik hier om adviezen en die heb ik allemaal opgevolgd tot nu toe.Ik hoor hem niet pruttelen en hij heeft geen snot.Ik durf niet te zeggen of zij goed naar zijn gebit heeft gekeken.Wel moet hij af en toe niezen , is grappig om te zien ,maar zal komen door een reactie ergens op.
jochem Geplaatst: 21 april 2010 Auteur Geplaatst: 21 april 2010 Na mijn laatste dierenarts bezoek gaf de dierenarts aan dat wij altijd cavasan zalf mochten halen voor Jochem zijn oog ontsteking probleem.Na de verhuizing en 3 maanden verder zit hij nog steeds met een ernstig ontstoken oog.Ik heb een andere dierenarts opgezocht zijn probleem voorgelegd en nu is hij gisteren geopereerd.Er zaten twee kiezen los waarvan de wortels tegen zijn traanbuis aan waren gegroeid en dit veroorzaakte de oogontsteking. Verder zijn er achter op zijn kaak 2 tanden geknipt en geveild.Na een jaar tobben mogen wij van geluk spreken dat hij altijd at , nu wij weten wat er met zijn gebit aan de hand is geweest.
Aanbevolen berichten