Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

mijn konijn heeft al een tijdje last van plakpoep, sinds 4 dagen geef ik geen groenvoer meer en heb ik haar biks gehalveerd van 50 naar 25 gram zodat ze wat meer hooi gaat eten, maar zag net dus dat dat ook geen resultaat heeft, ze had weer behoorlijke last, het zijn natte en droge keutels door elkaar aan elkaar geplakt

wat kan ik nog meer doen?

Geplaatst:

Naar de dierenarts gaan? Er is denk ik iets anders aan de hand als je nijn niet reageert op het weglaten van groenvoer. Normaal gesproken zou ik zeggen dat je alleen maar hooi mag geven, het droogvoer ook weglaten, maar als je nijn slecht hooi eet is dat lastig. Ik zou dus toch even naar de DA gaan, al is het maar om dingen uit te sluiten.

Wat voor droogvoer geef je trouwens? Wanneer je geen Science Selective voert, zou ik dit toch eens gaan proberen.

Beterschap!

Geplaatst:

hoi rian

ja ik denk dat ik morgen even langs de da ga, verwacht niet dat ze iets ernstigs heeft want ze breekt het hele huis af, en misschien is ss een optie,dat is toch speciaal ook voor konijnen met gevoelige darmen ik geef nu gewoon droge korrels van keller, heeft ze eigenlijk nooit problemen mee gehad, sinds 2 weken eigenlijk toen begon het en gisteren ging het goed maar vandaag is het weer mis

kan ik ss gewoon in de dierenwinkel kopen of hebben ze het eigenlijk alleen bij de da

Geplaatst:

SS kun je ook bij de dierenwinkel kopen, maar daar is het wel een paar euro duurder dan bij de DA.

Het kan natuurlijk zijn dat ze ineens overgevoelig is geworden voor het droogvoer dat je normaal gaf, dan is SS inderdaad wel een oplossing denk ik.

Maar zou het denk je lukken om een aantal dagen alleen maar hooi en water te geven, of eet je nijn niet graag hooi?

Geplaatst:

SS is gewoon bij de dierenwinkel te koop.

En ik zou zeker even heengaan, wellicht heeft ze wormen ofzo. Dat ze nog heel vrolijk is wil niet zeggen dat er niks aan de hand is helaas. Al ga ik er meestal wel van uit dat zolang ze nog actief en vrolijk zijn, ze geen pijn hebben, bij mijn eigen konijnen dan hè.

Geplaatst:

hoi dollie

wormen heeft ze denk ik niet want ik had al panacur gegeven, denk eerder dat het weleens aan de bix kan liggen het schiet me te binnen dat ze eigenlijk last heeft gekregen sinds ik een nieuwe zak heb geopend, misschien hebben ze iets aan de samenstelling veranderd, ze is wel een beetje gevoelig voor verandering van eten, ik ga zo eerst even bij de da langs om ss te halen en dan kan ik het daar gelijk even navragen

Geplaatst:

Als ze een slechte hooieter is zou ik me daar (eerst) op richten. Mijn ervaring met mijn niet hooi-etende konijn is dat zodra het mis is, het heel lang mis blijft. Een AB kuur bijv. kwam altijd hard aan bij hem, dan duurde het vaak tot wel een maand na de laatste dosis AB tot alles weer helemaal naar behoren werkt.

Om te beginnen is SS inderdaad goed voer voor konijnen die veel problemen met hun darmen hebben en/of slecht hooi eten. Dus daar zou ik sowieso op overstappen. Maar zelfs dan kom je er niet, hooi is toch écht heel belangrijk. Heb je al eens verschillende soorten hooi geprobeert? Kruidenhooi bijvoorbeeld? Dat kun je gewoon in de dierenwinkel krijgen, veel konijnen vinden dat heel lekker en gaan dus ook al snel meer hooi eten. Sowieso zijn veel konijnen enorm kieskeurig, het gemiddelde hooi uit de dierenwinkel of supermarkt vinden ze vaak niet lekker. Ik heb zelf hooi van de boer, dat ruikt en ziet er ook beter uit.. Het verschilt trouwens wel per dierenwinkel en merk hoor.

Het kan ook nog verschil maken of je het hooi in een hooibal doet, of in een ruifje of gewoon neerlegt.. Bovendien zou het kunnen helpen als je hooi in haar toiletje ligt; eten en keutelen schijnt een grote hobby van veel konijnen te zijn.

Daarnaast zou ik zéker minderen met biks, biks komt altijd laatst als het gaat om de hoofdvoeding van een konijn: Eerst hooi, hooi is superbelangrijk. Dan groenten, ook erg belangrijk. En daarna pas biks. Het is dus eigenlijk logisch, dat als je moet kiezen: Veel hooi en weinig biks of weinig hooi en normaal/veel biks, dat je voor de eerste kiest..

En tot slot.. Lang verhaal, pff.. :P Hoe lang heb je ontwormt?

Geplaatst:

(Hier is het zelfs zo erg dat ze van 1 merk kruidenhooi alleen maar de hooisoorten met gele bloemen eten, krijgen ze roze bloemen, dan laten ze het lekker liggen. Niet te geloven...)

Geplaatst:
(Hier is het zelfs zo erg dat ze van 1 merk kruidenhooi alleen maar de hooisoorten met gele bloemen eten, krijgen ze roze bloemen, dan laten ze het lekker liggen. Niet te geloven...)

Dat kunnen alleen jouw konijnen zijn.. :rofl:

Geplaatst:

heb net even gebeld en overlegd met de da, even 2 dagen op water en hooi en daarna gaan we overstappen op ss als het niet helpt ga ik even bij haar langs, had panacur 2 weken gegeven, vanaf dat ze problemen kreeg met de ontlasting, en de tip van hooi in het toiletje ga ik even uitproberen, aangezien ze er heerlijk lang de tijd voor neemt om haar behoefte te doen

Geplaatst:
heb net even gebeld en overlegd met de da, even 2 dagen op water en hooi en daarna gaan we overstappen op ss als het niet helpt ga ik even bij haar langs, had panacur 2 weken gegeven, vanaf dat ze problemen kreeg met de ontlasting, en de tip van hooi in het toiletje ga ik even uitproberen, aangezien ze er heerlijk lang de tijd voor neemt om haar behoefte te doen

Okay, ik ben benieuwd. :yes:

Haar darmpjes kunnen ook wel wat reageren op de Panacur.. Maar je hebt het inderdaad lang genoeg gegeven dus wormen kunnen het niet zijn lijkt me.

Succes!

Geplaatst: (aangepast)

Peterselie wil ook nog wel eens helpen bij plakpoep en diarree

Maar ik denk dat er bij jou konijntje meer speelt

Groetjes en veel sterkte

aangepast door rabbitm
gaat je niks aan (grapje)
Geplaatst:

hoi, wilde nog even laten weten dat het weer helemaal goed met haar gaat, de da had mij aangeraden om haar 2 dagen op water en hooi te zetten en daarna weer alles langzaam op te bouwen

dit heeft geholpen, heb wel de biks wat geminderd nu, zodat ze toch wat sneller hooi gaat eten, en de groente ga ik weer langzaam opbouwen en dat gaat nog steeds goed

vervelende bijkomstigheid, had een zak ss gehaald maar dat weigert ze echt op te eten, ook al laat ik het 2 dagen staan ze eet het niet, dus toch maar weer over op de goedkopere biks, probeer het over een paar weken wel weer

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .