John77 Geplaatst: 9 februari 2010 Geplaatst: 9 februari 2010 Mijn kleurdwerg (leeftijd 5 jaar) heeft gister (voor de tweede keer) serieus last gekregen van verstopping/harde ontlasting. Ik merkte het op omdat hij 's middags zijn biks nog niet op had, veel lang uit/ gestrekt lag en als ik hem aaide waren zijn oren niet relaxed en rilde hij. Hij rilde ook uit zichzelf. Gisteravond naar de dierenarts geweest, deze merkte op dat hij harde ontlasting heeft in zijn darmen. Hij heeft drie injecties vocht gehad, een injectie tegen pijn en een om zijn maag/darm kanaal in beweging te houden. Daarnaast heeft hij nog wat wonderolie oraal gegeven. Vandaag moet ik hem 2-4 keer een 0,5 ml cisaral drops oraal geven, en vanavond nog weer bij de dierenarts terugkomen.Zijn biks eet hij niet, hooi ook niet, drinkt wel. Gister heb ik hem vier stukjes wortellof gegeven, stukje wortel en vijf zonnepitten (alle zelf opgegeten) en 5 ml Olvarit Wortel (dwangvoeding). Vanochtend 5 ml Olvarit Wortel (dwangvoeding), vier stukjes wortellof , vijf zonnepitten, stukje andijvie, vier stukjes peterselie (alle zelf opgegeten). De zonnepitten krijgt hij voor een betere verharing, had hij eerder last van in combo. met verstopping. Hij verhaard op dit moment niet. Ik heb de informatie op de website gelezen over voeding en metname over groenvoer. Maar wat mij niet helemaal duidelijk is, is als ze eenmaal gewend zijn aan een aantal groentes. Hoeveel groenvoer mag een kleurdwerg dan hebben? Naast kruidenhooi, krijgt hij 2x per dag een eierdopje biks en wat groenvoer. Normaal eet hij matig/redelijk hooi. Hij heeft eerder last gehad van verstopping/buikpijn (lang gestrekt liggen). Gelukkig is hij er nu niet zo slecht aan toe als de eerste keer. Gaarne jullie advies voor een goed dieet om nu om mee te beginnen en een voor als hij weer helemaal opgeknapt is. Met vriendelijke groet,John
Lirazel Geplaatst: 9 februari 2010 Geplaatst: 9 februari 2010 Te eerste beterschap voor je konijn.Voor groente kan je een richtlijn van zo'n 50-100 gram per kilo lichaamsgewicht per dag aan houden als je konijn er geen problemen van krijgt.Heb je de hoeveelheid biks ook wel eens gewogen? Wat 2 eierdopjes biks zou hier zo'n 60 gram biks zijn, voor een echte kleurdwerg is dat veel. 25 gram per kilo lichaamsgewicht is voor gewone biks de richtlijn.
Mariellexxx Geplaatst: 9 februari 2010 Geplaatst: 9 februari 2010 Wat Lizarel zegt inderdaad, de biks die je geeft is denk ik toch teveel voor je konijntje.Je kan het beste gaan minderen met biks, dat is tenslotte toch een bijzaak qua voeding, voor de vitamines, ze halen namelijk erg veel uit hooi en groen.Verder zou je misschien prozyme in huis kunnen halen, zodat als je ziet dat de ontlasting al anders wordt (weer harder, en tegen het verstopte aan), dan kan je alvast wat over het voer heen strooien uit voorzorg.Ik heb zelf ook een voedster (ook een kleintje, 1400 gram weegt ze), en die zit ook snel verstopt, hou haar continu in de gaten met ontlasting, en heb dus prozyme in huis, want ik ben namelijk echt niet van plan haar hele leven bij elke keer problemen naar de DA te rennen.
Dollie Geplaatst: 9 februari 2010 Geplaatst: 9 februari 2010 (aangepast) Ik denk dat je dan beter Protexin in huis kunt halen.. Of nou ja, ik heb allebei, maar als ik het idee heb dat het wat minder gaat met de darmpjes (beide kanten op, verstopping of juist diarree..) dan geef ik Protexin.. De werking van Prozyme is niet bewezen bij konijnen, die van Protexin wel. Volgens mij is Prozyme ook alleen nuttig als het een verstopping is veroorzaakt door haar.. En dat was hier niet altijd zo. Je zou ook het buikje van je konijn kunnen masseren, dat kan echt enorm helpen en baat het niet, dan schaadt het ook niet in dit geval. Elk uur een poosje masseren doe ik hier, ook 's nachts.. (Uh, als ze een verstopping oid hebben hè.. Normaal niet.. ) Oh en zolang je konijn geen zachte ontlasting krijgt, goed hooi eet en zijn BDK opeet kun je zoveel groen geven als je wil. 9 februari 2010 aangepast door Dollie
Mariellexxx Geplaatst: 9 februari 2010 Geplaatst: 9 februari 2010 Inderdaad Dollie, dacht zelf op dat moment niet aan de Protexin, puur omdat ze in haar post schreef over dat hij ook vaak last had met verharen en het verstoppen daarvan.En inderdaad masseren! Van het buikje richting de anus, beetje in ronddraaiende bewegingen.
John77 Geplaatst: 9 februari 2010 Auteur Geplaatst: 9 februari 2010 Dank voor jullie reacties. Wat betreft de biks, een eierdopje is ongeveer 12-15 gram. Dat komt dus op zo'n 25-30 gram per dag. Het zijn van die luchtige grote korrels, niet van die samengeperste. Ik zal eens achter die Protexin aan gaan. Hoe masseer je een konijn? Ga je dan met je handen onder zijn buik als hij zit, of moet hij daarvoor op zijn rug liggen op je schoot? Vandaag weer naar de dierenarts geweest. Weer twee vocht injecties gehad en nog oraal wat 'wonderolie'. Moet nu verder doorgaan met de wortel puree en de Cisaral Drops. Als het niet beter gaat donderdag terugkomen. Vandaag ging het in ieder geval weer wat beter. Hij wordt weer actiever, rillingen zijn weg, en begint steeds meer tegen te sputteren bij dwangvoer. Eet nog geen/weinig hooi, en eet geen wortel of biks. Hij eet zo nu en dan ook stro wat in zijn hok ligt. Heeft dat dezelfde werking als hooi?
John77 Geplaatst: 9 februari 2010 Auteur Geplaatst: 9 februari 2010 Dank voor jullie reacties. Wat betreft de biks, een eierdopje is ongeveer 12-15 gram. Dat komt dus op zo'n 25-30 gram per dag. Het zijn van die luchtige grote korrels, niet van die samengeperste. Ik zal eens achter die Protexin aan gaan. Hoe masseer je een konijn? Ga je dan met je handen onder zijn buik als hij zit, of moet hij daarvoor op zijn rug liggen op je schoot? Vandaag weer naar de dierenarts geweest. Weer twee vocht injecties gehad en nog oraal wat 'wonderolie'. Moet nu verder doorgaan met de wortel puree en de Cisaral Drops. Als het niet beter gaat donderdag terugkomen. Vandaag ging het in ieder geval weer wat beter. Hij wordt weer actiever, rillingen zijn weg, en begint steeds meer tegen te sputteren bij dwangvoer. Eet nog geen/weinig hooi, en eet geen wortel of biks. Hij eet zo nu en dan ook stro wat in zijn hok ligt. Heeft dat dezelfde werking als hooi?
Dollie Geplaatst: 10 februari 2010 Geplaatst: 10 februari 2010 Science Selective krijgt hij? Hoe je masseert.. Kan beide. Ik vind het prettiger om ze gewoon op schoot te zetten met hun kont naar mij toe en dan inderdaad met je handen onder z'n buik. Dat is voor de konijnen minder stressvol. Stro zitten ook wel vezels in, hooi is beter maar alle beetjes helpen denk ik?
John77 Geplaatst: 10 februari 2010 Auteur Geplaatst: 10 februari 2010 Klopt, maar ik las dat ik evengoed teveel biks geef (http://www.knagers.net/voeding.htm). Omdat het biks van Science Selective geëxtrudeerde biks is (luchtig is en opwelt), schijn je hier maar 10 gram per kg lichaamsgewicht van mogen te geven. Ik ga hem eens lekker masseren, met of zonder olie? :mdr: Met een toename van groenvoer, gaat hij denk ik ook wel meer hooi eten. Ik zal het behalve in zijn ruif ook in zijn bak leggen, vaker kleinere hoeveelheden geven (=verser) en niet tegelijk met zijn voer verversen i.v.m. oud worden van de hooi.
Aanbevolen berichten