Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Cusi heeft een traanoog. Ze heeft het eigenlijk al een week, maar het was niet erg en ik maakte het telkens schoon met een watje met lauw water. Maar vannochtend was het duidelijk verslechterd. Kan je voor konijnen oogzalf voor mensen gebruiken? Wat voor componenten moeten daar inzitten?

De kip is tegenwoordig veel minder fel naar de konijnen toe, maar misschien is zij toch het probleem... Ik hoop niet dat het haakjes zijn.

Geplaatst:

Nou dat kan wel het probleem zijn.

je kunt met Cavasan proberen, en anders met een andere zalf.

ik zou er mee naar de DA gaan, ik ben nou ook al 4 x geweest naar de DA . omdat 1 van mijn konijnen het ook heeft.

het kan ook zijn dat het traanbuisje geirriteerd is.

heeft jou konijn ook wittige vloeistof, soort snot aan zijn oogje?

Geplaatst:

Oh oh, weer een probleempje met je knijn, het zit niet erg mee de laatste tijd hè?

Ik weet geen antwoord op je vraag, ik denk dat je op antwoord moet wachten van onze dierenartsen hier;)

Geplaatst:
Nou dat kan wel het probleem zijn.

je kunt met Cavasan proberen, en anders met een andere zalf.

ik zou er mee naar de DA gaan, ik ben nou ook al 4 x geweest naar de DA . omdat 1 van mijn konijnen het ook heeft.

het kan ook zijn dat het traanbuisje geirriteerd is.

heeft jou konijn ook wittige vloeistof, soort snot aan zijn oogje?

Ze woont in Peru hè? Goede DA's zijn zeldzaam..

Geplaatst:

Hoe ziet haar oog eruit? En zijn het beide ogen?

Sowieso blijven schoonmaken met water zoals je al doet.

Kook je het water op voorhand?

Euhm...

Terramycine kan je zonder probleem gebruiken...kan geen kwaad. Is eigenlijk ook een mensenmiddel, dus mss wel te krijgen daar.

De werkzame stoffen zijn oxytetracycline en polymyxine B sulfaat.

Als dat niet te krijgen is, is er nog wel een middeltje, maar het is wel iets sterker. En dat zijn oogdruppels, hier heten ze trafloxal. En de werkzame stof is Ofloxacine.

Ook eigenlijk een mensenmiddel, maar het wordt ook bij konijnen gebruikt met goede resultaten.

Ik heb beiden ook al zelf gebruikt.

Geplaatst:

Wat een supersnelle antwoorden! Ik ga zometeen de apotheker eens lastigvallen...

Ze heeft er trouwens geen wittige vloeistof bij, het is alleen maar nat rondom het oog.

Geplaatst:

Ow oke, dat scheelt.

want als dat het wel was, kon het dus zijn dat het traanbuisje geirriteerd was.

Op deze site, staat hele goede informatie, en precies hetzelfde wat mijn DA zei.

maar het kan ook door een strootje of zaagsel komen dat het geprikt heeft.

maar kan ook door een bacterie, dat is waarschynlijk het geval bij onze Zwerver.

Is het ook rood om het oog ?

en idd beide ogen ?

http://www.bijzonderedieren.nl/index.php?page=Oogontsteking_Konijn

Geplaatst:

Het is maar één oogje gelukkig. Het is wel een beetje rood en kaal. Ik heb zelfs gekookt mineraalwater gebruikt voor het schoonmaken, omdat over de kwaliteit van het kraanwater niet naar huis te schrijven is :P.

En zowaar, ik heb net gewoon bij de dorpsapotheek terramicina gevonden. Dat was een behoorlijk prijzig zalfje voor peruaanse begrippen, dus ik heb er hoge verwachtingen van :$.

Hoevaak moet ik het opsmeren? En gewoon een beetje in de ooghoek en om het oog heen? Ik begin er vanmiddag mee. Dus ik hoop er het beste van...

Geplaatst:

Oei...zo prijzig :$ Hier kost het echt niet veel.

Je kan best proberen het oogje open te houden en er dan een sliertje indoen. Als ze gaan knipperen, verspreid de zalf zich over het hele oog.

Als het rond het oog ook erg geïrriteerd is, kan je daar idd ook een beetje opsmeren.

Je kan de zalf later ook nog wel gebruiken voor kleine wondjes en dergelijke.

Geplaatst:

Hmm, ik had er twee keer een sliertjes ingespoten, maar toen ze knipperde viel het gewoon uit haar oog ,haha. Misschien is de zalf wat hard. Maar goed, ik zal het zo goed mogelijk proberen aan te brengen en maar hopen dat het werkt...

Geplaatst:

Milde oogdruppels voor geiriteerde mensenogen werken hier prima.

(Weleda ogentroost; een algemeen middeltje bij de drogist vandaan)

Een zalfje valt er direct al uit, met druppels heb je dat probleem zelfs al.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Het oogje van Cusi is eigenlijk helemaal niet verbeterd met de Terramycine, het opbrengen gaat nu trouwens wel goed. En tot overmaat van ramp zag ik haar andere oogje nu ook tranen en er zat wat wit vocht in haar oogje.

Het zullen toch geen haakjes zijn? Of waar kan het nog meer door veroorzaakt worden?

Ik denk dat ik bij de drogist eens naar oogdruppels ga vragen, misschien slaan die wel aan.

Geplaatst:

Wie weet is het inderdaad de kip. Maar dan is het wel toevallig dat het alleen Cusi is met allebei de oogjes. Ik heb nog steeds geen goede oplossing voor het kippenprobleem. Wel een poging gedaan tot scheiden van eetplekken, maar dat werkte niet echt.

Zou ik zelf eventueel op één of andere manier kunnen kijken naar haar kiezen? Of is dat echt heel moeilijk?

Geplaatst:

Ik woon in Peru en heb hier geen kkDA die inentingen enzo geeft. Eén van de kleine nijntjes had laatst wel een wondje aan z'n oortje, maar of dat van de kip komt weet ik niet...

Geplaatst:

Ik denk niet dat je zo even naar de kiesjes kan kijken.De dierenarts gebruikt daar zo'n kijkding voor.Ongeveer hetzelfde als de Oorarts gebruikt maar dan met een langer gevalletje eraan.Ik heb vorige keer meegekeken en zag niet wat de DA wel zag...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .